Već dvadeset godina organizacija RUR bavi se popularizacijom video igara u Srbiji. Njeni osnivači u velikom intervjuu za Netokraciju otkrivaju kako je RUR postao jedna od najvažnijih esports baza u našoj zemlji i šta novo spremaju ljubiteljima gejminga.
Sa osnivačima gejming organizacije RUR koja postoji još od 1998. godine, razgovarali smo o tome kako je ljubav prema video igrama izrasla u jedan respektabilan esport medij u regionu koji i dalje ima dovoljno potencijala da se razvija u narednom periodu, organizujući razne događaja i plasirajući tekstove o video igrama. Sa Milanom Đukićem i Milošem Hetlerovićem smo razgovarali o trenutnom stanju u srpskom i regionalnom esportu, kao i o daljim planovima RUR-a.
Od dial-up Interneta do esports medija
Sa osnivačima RUR-a na početku razgovora vratili smo se nešto više od dvadeset godina unazad, u trenutak kada se nekoliko ljubitelja gejminga okuplja ne bi li razmenjivali svoja iskustva i utiske. Milan nam je otkrio da je RUR kao medij nastao od naziva njihovog tima tj. klana u Quake-u. “Otuda i KlanRUR, mada se danas koristi samo skraćena verzija – RUR”, otkrio nam je na početku jedan od naših sagovornika. On dodaje:
Za bolje razumevanje nastanka ovog medija potrebno je istaći dve stvari – podizanje servera za igranje i postojanje lokalnog Interneta:
Serveri na kojima su se igrale multiplayer igre pravili su sami igrači, kao i Internet provajderi, a ne izdavači video igara. S obzirom na to da su provajderi imali konstantan pristup Internetu, dok su serveri igrača dolazili i odlazili sa njihovim konekcijama, ubrzo je većina domaćih provajdera podigla svoje servere za igranje igara, ne bi li podigli i svoju popularnost.
Kako se tada Internet plaćao na sate i svi smo koristli dial-up, lako je sabrati dva i dva – uplatom nekoliko sati “globalnog” Interneta dobijate neograničeni pristup “lokalnom” gde se ujedno nalazi i server za igranje. Tako su zapravo i nastale prve komune igrača jer su jednostavno svi bili korisnici jednog Internet provajdera.
Iz jednog takvog druženja na serveru rodila se ideja nas nekoliko da oformimo ekipu i RUR je stvoren, te se taj susret na Quake serveru beleži i kao zvanični datum osnivanja.

Miloš Hetlerović, Milanov kolega i suosnivač, dodaje da su interno u klanu razmenjivali iskustva u vezi sa konekcijama, telefonskim dvojnicima, pucanjem veze i velikim pingom, pa su rešili da naprave svoje uputstvo za rešavanje tih problema. “Jednog dana odlučili smo da sva svoja saznanja iz ove sfere pretočimo u tekstove i okačimo na sajt kako bismo i drugim igračima pomogli da prebrode probleme sa Internetom”, otkrio nam je Miloš i dodao:
Tekstovi su prošli odlično, a nama je to bio motiv da nastavimo dalje sa edukativnim tekstovima na razne teme. Nakon toga počeli smo da pišemo i o domaćim i inostranim dešavanjima iz sveta gejminga i stvari su počele da se “kotrljaju”. Ubrzo smo počeli da pravimo “telefonski imenik” svih tada aktivnih timova kako bismo im pomogli u uvezivanju i organizaciji međusobnih prijateljskih okršaja.
Uz medij i aktivno kreiranje sadržaja o esportu, ali i takmičenju u Quake-u (a kasnije u Unreal Tournamentu, Quake 3 i drugim igrama), ova ekipa je došla na ideju da krene i sa organizacijom turnira, liga i drugih dešavanja, u domenu video igara i gejming hardvera.
Ta tri stuba ostali su i do današnjih dana nešto što opisuje delovanje RUR-a, o čemu detaljnije govorimo u nastavku teksta.
Sa ambicioznim timom dolaze i rezultati
Devedesetih godina, kada je RUR tek počinjao sa svojim delovanjem na domaćoj gejming sceni, esports je bio potpuna nepoznanica i u Srbiji i u regionu. Miloš nam je otkrio da se početak Interneta kod nas donekle poklopio i sa početkom kompetitivnog gejminga, te kako je tada bilo hit imati svoj sajt koji prezentuje ekipu (klan).
Naš sagovornik objašnjava da je njihov sajt u prvo vreme služio upravo tome – predstavljanju timova, članova i uspeha ekipe, a tek kasnije dobio je svoju sekciju sa vodičima, savetima i svežim vestima.
“Kako smo svi bili mala komuna, kod nas tako i u regionu, počeli smo da izveštavamo o timovima, turnirima i dešavanjima iz okruženja kao i da se povezujemo sa ekipama iz okolnih zemalja i prenosimo njihove novitete”, otkrio nam je Miloš i dodao da u to vreme kompetitivna svetska scena nije stvarala toliko interesovanje, a nije ni bilo prilike lako doći do snimaka mečeva.
Međutim, i to je vremenom počelo da se menja pa su se saveti ovog tima o tome kako smanjiti ping ili optimizovati Internet konekciju okrenuli tome kako kontrolisati mapu, kako vežbati pucanje, kako najbolje odigrati protiv određenog tipa protivnika u određenoj igri i slično:
Ubrzo nakon toga, konkretno u Quake 2 i Quake 3, krenula je razmena snimaka sa turnira, ali po principu snimanja mečeva u specifične formate koje ste puštali iz same igre. Tada su i naši ljudi počeli da analiziraju mečeve najboljih svetskih igrača i poboljšavaju svoj performans.
Naravno, mi smo se našli tu da zapravo skladištimo sve te snimke na našem sajtu, još jedna od sekcija koje smo otvorili iz čiste potrebe igrača. U toj sekciji pohranjivali smo i “konfige” odnosno konfiguraciona podešavanja najboljih svetskih igrača, koja su u sebi posedovala sve – od brzine kretanja miša, preko mapiranja tastera na tastaturi, do veličine nišana i grafičkih podešavanja.

Danas, više od dve decenije kasnije, RUR je izrastao u ozbiljan medij, a najveću zaslugu za to ima upravo tim koji je svih tih godina gradio ovu organizaciju. Milan nam je govorio upravo o ljudima koji čine RUR, istakavši da oslanjajući se na one stubove sa početka teksta, tim je podeljen u skladu sa pravcima delovanja ovog medija:
Tim najgrublje možemo podeliti u “kreativni” i “organizacioni” deo. Kreativni su dizajneri, video montažeri, autori sadržaja, social media tim i slično, dok je ovaj “organizacioni” čine ljudi koji se bave realizacijom događaja. Pored toga, imamo i nekoliko menadžerskih i biznis rola.
Ipak, ono što je bitno istaći je da su članovi tima svi i sami igrači, što je od izuzetne važnosti kako bismo zapravo mogli da obavljamo sve svoje zadatke jer bez gejming pozadine jako teško možete da se snađete u bilo kom od za nas bitnih poslova.
Svi oni rade na tome da održe krovnu ideju zbog koje se tim prvobitno okupio – da povežu sve strane zainteresovane za esport, igrače i timove, sponzore, organizatore, pa čak i roditelje. Njihov email za prijem informacija o dešavanjima uvek je otvoren, a sama redakcija se trudi da objavi sve što do njih stigne a povezano je sa esportom. Hetlerović ističe da se pored standardnih tekstova, pišu i analize o turnirima, igračima i transferima, timovima i događajima:
Tu su i vodiči za igranje novih i popularnih video igara i tome slično. Napomenuo bih da se pored naloga na društvenim mrežama gde najčešće kačimo informacije o turnirima koje organizujemo, imamo i forum koji je još jedan od “relikta davnih dana” – iako ga je vreme odnosno razvoj Interneta donekle pregazio i dalje je omiljen vid komunikacije određenom broju starijih gejmera.
Izdavači i proizvođači ne vole da sarađuju sa onima koji ne pišu sve što bi oni želeli da vide i čuju
U nastavku razgovora, detaljnije smo se dotakli organizacije esport događaja, kao i poslovne strane ovog medija. Milan kroz smeh objašnjava da se oni interno šale kako ni sami nisu sigurni koje su turnire organizovali u ovoj ili protekloj godini, a kamoli od osnivanja i početka organizacije dešavanja.
U proteklih nekoliko godina, dodaje, združeni nagradni fond RUR turnira prelazio je 100.000 evra na godišnjem nivou, što je za ovdašnje uslove sjajna cifra. “Neki od najznačajnijih događaja iz ove i protekle godine su Nacionalni šampionat za odabir reprezentacije Srbije koja učestvuje na Svetskom prvenstvu u video igrama”, priseća se Milan i dodaje:
Tu je, zatim, FIFA fudbalska liga održana u velikom broju tržnih centara kod nas prošle godine, serija turnira u igrama Blizzard izdavača (Overwatch, Hearthstone, Heroes of The Storm) koje već godinama organizujemo na domaćem Games.con sajmu, kao i prva ikada održana Hearthstone liga u regionu.
Organizovali smo i prvi regionalni Overwatch turnir, prvi Valorant turnir, prvi Rocket League … Napravili smo i veliki regionalni Brawl Stars turnir za čitavu istočnu Evropu sa preko 11.500 prijavljenih igrača u junu ove godine, zatim nekoliko zaista velikih Fortnite turnira za preko 3.500 takmičara tokom jula i avgusta, lista je zaista dugačka. U svakom slučaju na sajtu postoji sekcija sa uvek svežom listom turnira koji nas očekuju.

Đukić za Netokraciju otkriva i da se ovih dana aktivno privodi kraju i nacionalni šampionat, ujedno i kvalifikacije za svetsko prvenstvo u Izraelu, gde će se saznati ko će predstavljati Srbiju u disciplinama DOTA2, Tekken7 i PES2021. Pored toga, pokreće se i kvalifikacioni proces za Counter Strike šampionat istočne Evrope sa nagradnim fondom od 15.000 dolara, a bliži se i kraj finala PES lige koju je RUR organizovao. Uskoro, dodaje, očekuju ih novi i Fornite i Brawl Stars turniri.
S obzirom na svoju popularnost u evetu esporta, ali i na veliki broj čitalaca na sajtu, jedno od pitanja tokom razgovora sa osnivačima ticalo se i bizsni modela RUR- kao medija, gde nam je Miloš u startu rekao da je za početak važno reći da niko u timu u čitav ovaj projekat nije ušao iz čisto poslovne strane:
To je ujedno i jedan od razloga što postojimo tako dugo. Motivacija je istinski afinintet prema onome što radimo koji često nadjača raznolike poslovne (ne)prilike. Posmatrajući celokupnu medijsku scenu ne samo kod nas već i u svetu, mislim da je jasno da situacija nije nimalo ružičasta posebno kada medij pokriva nišnu oblast poput naše.
Kako naš sagovornik dodaje, jedan od postulata organizacije je i da ne obrađuje senzacionalističke teme, da nema clickbait sadržaje, ne plasira PR saopštenja ili plaćene objave i recenzije koje rade su isključivo objektivno mišljenje redakcije. “Ovo nam je zapravo donelo više problema nego koristi u prošlosti jer izdavači i proizvođači prosto ne vole da sarađuju sa onima koji ne pišu sve što bi oni želeli da vide i čuju, ali i dalje verujemo da se dugoročno integritet isplati” iskreno kaže Miloš.
Uprkos tome, zahvaljujući uspešnoj diverzifikaciji poslovanja, nastavljaju da uspešno spajaju biznis priču sa onim što vole i što ih pokreće.
RUR će uvek biti tu da pomogne svima koji ulaze u kompetitivni gejming
U nastavku teksta, sa Milanom i Milošem razgovarali smo o tome koko još bolje iskoristiti potencijal domaćeg esporta, a naši sagovornici za početak ističu da je za početak potrebno znatno više strpljenja i razumevanja za trenutnu situaciju od strane svih činilaca.
Đukić kaže da mnogi ulaze u esport očekujući koncept investicija kao u tradicionalnom sportu, što jednostavno nije realno, jer uz sav trud ovde je reč o grani sporta koja se razvija intenzivno tek u proteklih desetak godina. Prema njegovom mišljenju, pored tog razumevanja, potreban je i profesionalni odnos svih aktera. Kako investitora i sponzora tako i igrača i organizacija.

Ono što je takođe krucijalno, objašnjava dalje Milan, jeste da brendovi shvate u šta konkretno ulažu i da shvate da ne mogu da očekuju velike rezultate od grane industrije koja spada među najmlađe. On ocenjuje da je isto tako potrebna i ozbiljnost i od strane samih igrača i timova:
Zvuči kao isprazna floskula ali je istina – ako želite ozbiljne rezultate i uspehe, morate i ozbiljno i vredno trenirati. Ne idu profesionalni sportisti bez razloga na trening dva puta dnevno, pripreme više puta godišnje, vode računa kada idu da spavaju i šta jedu. Sve to se u određenoj meri može primeniti i na esport.
Ujedno, pozivam i investitore i partnere da dobro razmisle prilikom investiranja i shvate u šta ulažu, kako se ne bi razočarali ako rezultati izostanu u ovom trenutku. Plodovi ulaganja će doći, ali prirodnim putem kada to drvo koje sada zalivamo, negujemo i prehranjujemo zapravo krene da rađa.
Pred sam kraj razgovora, sa našim sagovornicima dotakli smo se predviđanja o razvoju lokalne i globalne esport scene, a Miloš smatra da će ova oblast i dalje rasti. Međutim, dolaskom pandemije korona virusa situacija je opet postala znatno povoljnija po gejming, pa je čak i SZO, dojučerašnji “protivnik” igranja igara, pokrenula kampanju promocije gejminga.
Ipak, ono što nas je najviše zanimalo jesu naredni planovi RUR-a i šta to možemo očekivati u narednom periodu. Zaključivši ovaj intervju, Milan dodaje da će ovaj medij i dalje ostati potpuno posvećen razvoju esporta u ovom delu sveta kao i da će nastojati da pruža pomoć svima koji žele da uplove u kompetitivni gaming bilo kao igrači i timovi bilo kao partneri, sponzori, investitori:
Jako nam je drago što smo pored organizatora dešavanja i medija iz esport sfere prepoznati i kao svojevrsni konsultanti u ovom domenu jer svi koji rade sa nama znaju da mogu dobiti objektivne savete i pomoć. Naravno sa strane projekata imamo nekoliko u našem planu za 2021. ali prerano je da ih najavljujemo sad. Ali, podelićemo ekskluzivno sa vama iz Netokracije kada dođe taj trenutak.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!