Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

Pre tek nešto manje od pola veka, davne 1971. godine u malenom gradicu Bretten u Nemačkoj pokrajini Baden-Württemberg rođen je jedan Milan. Iako je uobičajni put ljudi sa ovih prostora bio da idu „van“, život je hteo da se on pred kraj osnovne škole sa porodicom vrati i doseli u Tuzlu, a kasnije preseli u Zagreb gde je postao profesor engleskog i nemačkog jezika.

Ipak, negde između ova dva događaja desilo se nekoliko stvari koje su mnogo važnije za sve nas. Jedna od njih je njegov prvi koncert sa nepunih 18 godina u Kumrovcu. Prošle godine se navršilo 30 godina od tog koncerta. U međuvremenu ih je bilo na stotine, uz 8 studijskih i nekoliko live albuma, većina sa njegovim bendom Hladno Pivo.

Istini za volju, na nekim od tih koncerata sam i bio, i ako je i postojala sumnja u autentičnost i iskrenost ovog čoveka, posle prvog od njih nje od više nije bilo ni traga.

Ako je Džoni Štulić bio glas mislećih baby boomer-a, naša generacija je dobila jednog malo drugačijeg glasnogovornika. I dok ovaj prvi taksira po Utrehtu i šalje subliminalne poruke kroz YouTube opise i nazive Azrinih pesama, Mile sija kao svetionik na čijem vrhu je stalni vatromet.

Te 2007. izašao je album „Knjiga Žalbe“, a na njemu štih do štiha. Skoro sve pesme će, siguran sam, zavrediti svoje mesto na nekoj Greatest hits kompilaciji. Ipak, za ove potrebe, izdvojiću stihove iz jedne od njih (odatle je i naslov), a to je pesma “Sreća”:

Kako ne bi okolo gledali
Niz ulice su nam poredali
Velike slike u boji na kojima točno stoji
Kako izgleda sreća kad se uveća

A mi svakoga jutra kao vojnici
Idemo po svoje mjesto na slici

Sreća u braku ima mamu i tatu
I zdrave zube na jumbo plakatu
To je bijela suprugova žena
Koja koristi pravi deterdžent
Za uredni i čisti ambijent

U svetu postoji jedno carstvo

Ovog leta sam imao nešto više vremena na raspolaganju. Prosto, u procesu kretanja kroz grad, svakodnevno sam imao prilike da osmatram svet oko sebe. Takođe, sve te neke moje uobičajne rutine, kada je vožnja u pitanju bile su – izazvane. Nije sad važno zbog čega sve to, tek, imao sam vremena i koncentracija mi je bila na 200%.

I dalje doduše ne gledam preterano televiziju, ali i toga je bilo više nego inače. Obilazeći majku, uspevao sam da ukačim svašta nešto od reklama, a kako se velika većina njih danas preselila i na Facebook, Instagram i Youtube – teško ih je izbeći. Iako bi većina ljudi pokušala da eliminiše sve ove oglase, ja to ne radim, jer iskreno – posao mi je da znam šta se dešava, i budem u toku.

I… uh… strašno je.

Strašno zato što je toliko predvidljivo, toliko dosadno. Tehnički neretko savršeno, produkcijski besprekorno, skupo, ali bez ikakve supstance i suštine. Da, baš tim redosledom.

Uz poruke koje su snažne idu fantastični vizuali koji su toliko lažni da vrište:

  • Radnici koji se smeju, plešu, luduju, bez i jedne brige u životu;
  • Korisnici savršenih porculanskih zuba, tena i kose, koji žive u stanovima iz časopisa;
  • Banke i osiguravajuća društva koja su dinamična, zabavna i cool, i puna brige za svoje korisnike;
  • Mobilni operateri koji vrednuju i nagrađuju lojalnost svojih korisnika, i trude se da nama bude bolje;
  • Svi kanali, fiksni i Internet za dinar, samo uzmite, ukvariće se.

I sve neki lepi ljudi. I lepi kučići. I deca. Vaspitani. I ljudi, i kučići, a bogami i deca. Samo, pričaju neke veštačke i neiskrene priče. I pričaju ih loše, jer nisu njihove. Insistirajući da se pomire sva obećanja i želje nekog marketing menadžera, fingira se i ulepšava stvarnost, jer ne može junak imati krive zube, retku kosu, rošavo lice ili veliki nos.

Problem je što se, radeći to, udaljavate od publike kojoj se obraćate. Jer niko ne može da se poistoveti sa tim savršenim ljudima i njihovim sladunjavim životnim izazovima koji samo čekaju da se vaš klijent pojavi i da Sunce ponovo krene da sija.

Držeći u kadru tu savršenu sofu, sa dizajniranim jastučićima, izgubili ste sve one koji žive sa roditeljima ili u iznajmljenim stanovima, sanjajući mnogo skromniju dnevnu sobu, ali svoju.

Da privatizujem malo. Da li znate zašto su ljudi obožavali MojaFirma intervjue? Zato što je to bile priče o ljudima. Pravim ljudima i onome što zaista rade. Lepe priče, sa mnogo uspona i padova. Priče o borbi, teškoćama, i mnogo malih pobeda.

I ne moraju sve priče da budu autentične, svi junaci pravi… ali ponekad… ponekad bi baš i mogli. Posebno što sada već svi naleteli na skoro sve dobre ideje i aktivacije, realizovane širom sveta i znamo kad je neko pokraden. A sve više zna i tih nekoliko desetina lepih ljudi svih uzrasta, koji igraju sve uloge u svim kampanjama, koji su na svim bilbordima i kojih je pun Instagram.

Prodavci šećerne vodice, ili…

Za kraj, vratimo se Miletu.

Mile je majstor storytellinga. Profesor! Nikada pretenciozan, uvek autentičan, ponekad beskrajno zabavan, a često bolno iskren i hirurški precizan. Kod njega nema lažnih osmeha sa odsjajem porcelanskih zuba, savršeno iscrtanih obrva, nema pastelnih boja, duge, jednoroga, veštačkih ukusa i paperjastih oblačića.

Na tom albumu iz 2007. godine postoji i pesma „Carstvo pasea“, pa da stihovima iz nje završimo:

Ti znaš da slika ne laže
Na kauču leži mladi tata
Nosi majicu boje stalaže
Nosi oči u tonu laminata

A njihov sin prigodno lijep
Nikad neće dobit’ po turu
Nije k’o tvoj da vadičep zabija
Ravno u kožnu garnituru

Tamo gdje boje ne bodu oči
Živi božica IKEA
Pitaš se da l’ ćeš ikada moći
U dvobojno carstvo pàsenta

Kad ti muž ne paše uz ruž
Kad ti sin ne paše uz kamin
Da li postoje šanse da ćeš ikad uz njih uskladit’ nijanse?
Kad ti muž ne paše uz ruž
Kad ti sin ne paše uz kamin
Dala bi sve, i sebe i muža i malog da možeš ući u katalog

Da li želite da prodajete šećernu vodicu do kraja svog života ili želite da pođete sa mnom i promenite svet?

I najduži put počinje jednom kampanjom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Propustili ste

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.