Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Jedan klik u Photoshopu i već smo spremni za Evropu!

Zašto je sve oko nas postalo jednolično, unificirano, predvidljivo i nimalo autentično?

Pre tek nešto manje od pola veka, davne 1971. godine u malenom gradicu Bretten u Nemačkoj pokrajini Baden-Württemberg rođen je jedan Milan. Iako je uobičajni put ljudi sa ovih prostora bio da idu „van“, život je hteo da se on pred kraj osnovne škole sa porodicom vrati i doseli u Tuzlu, a kasnije preseli u Zagreb gde je postao profesor engleskog i nemačkog jezika.

Ipak, negde između ova dva događaja desilo se nekoliko stvari koje su mnogo važnije za sve nas. Jedna od njih je njegov prvi koncert sa nepunih 18 godina u Kumrovcu. Prošle godine se navršilo 30 godina od tog koncerta. U međuvremenu ih je bilo na stotine, uz 8 studijskih i nekoliko live albuma, većina sa njegovim bendom Hladno Pivo.

Istini za volju, na nekim od tih koncerata sam i bio, i ako je i postojala sumnja u autentičnost i iskrenost ovog čoveka, posle prvog od njih nje od više nije bilo ni traga.

Ako je Džoni Štulić bio glas mislećih baby boomer-a, naša generacija je dobila jednog malo drugačijeg glasnogovornika. I dok ovaj prvi taksira po Utrehtu i šalje subliminalne poruke kroz YouTube opise i nazive Azrinih pesama, Mile sija kao svetionik na čijem vrhu je stalni vatromet.

Te 2007. izašao je album „Knjiga Žalbe“, a na njemu štih do štiha. Skoro sve pesme će, siguran sam, zavrediti svoje mesto na nekoj Greatest hits kompilaciji. Ipak, za ove potrebe, izdvojiću stihove iz jedne od njih (odatle je i naslov), a to je pesma “Sreća”:

Kako ne bi okolo gledali
Niz ulice su nam poredali
Velike slike u boji na kojima točno stoji
Kako izgleda sreća kad se uveća

A mi svakoga jutra kao vojnici
Idemo po svoje mjesto na slici

Sreća u braku ima mamu i tatu
I zdrave zube na jumbo plakatu
To je bijela suprugova žena
Koja koristi pravi deterdžent
Za uredni i čisti ambijent

U svetu postoji jedno carstvo

Ovog leta sam imao nešto više vremena na raspolaganju. Prosto, u procesu kretanja kroz grad, svakodnevno sam imao prilike da osmatram svet oko sebe. Takođe, sve te neke moje uobičajne rutine, kada je vožnja u pitanju bile su – izazvane. Nije sad važno zbog čega sve to, tek, imao sam vremena i koncentracija mi je bila na 200%.

I dalje doduše ne gledam preterano televiziju, ali i toga je bilo više nego inače. Obilazeći majku, uspevao sam da ukačim svašta nešto od reklama, a kako se velika većina njih danas preselila i na Facebook, Instagram i Youtube – teško ih je izbeći. Iako bi većina ljudi pokušala da eliminiše sve ove oglase, ja to ne radim, jer iskreno – posao mi je da znam šta se dešava, i budem u toku.

I… uh… strašno je.

Strašno zato što je toliko predvidljivo, toliko dosadno. Tehnički neretko savršeno, produkcijski besprekorno, skupo, ali bez ikakve supstance i suštine. Da, baš tim redosledom.

Uz poruke koje su snažne idu fantastični vizuali koji su toliko lažni da vrište:

  • Radnici koji se smeju, plešu, luduju, bez i jedne brige u životu;
  • Korisnici savršenih porculanskih zuba, tena i kose, koji žive u stanovima iz časopisa;
  • Banke i osiguravajuća društva koja su dinamična, zabavna i cool, i puna brige za svoje korisnike;
  • Mobilni operateri koji vrednuju i nagrađuju lojalnost svojih korisnika, i trude se da nama bude bolje;
  • Svi kanali, fiksni i Internet za dinar, samo uzmite, ukvariće se.

I sve neki lepi ljudi. I lepi kučići. I deca. Vaspitani. I ljudi, i kučići, a bogami i deca. Samo, pričaju neke veštačke i neiskrene priče. I pričaju ih loše, jer nisu njihove. Insistirajući da se pomire sva obećanja i želje nekog marketing menadžera, fingira se i ulepšava stvarnost, jer ne može junak imati krive zube, retku kosu, rošavo lice ili veliki nos.

Problem je što se, radeći to, udaljavate od publike kojoj se obraćate. Jer niko ne može da se poistoveti sa tim savršenim ljudima i njihovim sladunjavim životnim izazovima koji samo čekaju da se vaš klijent pojavi i da Sunce ponovo krene da sija.

Držeći u kadru tu savršenu sofu, sa dizajniranim jastučićima, izgubili ste sve one koji žive sa roditeljima ili u iznajmljenim stanovima, sanjajući mnogo skromniju dnevnu sobu, ali svoju.

Da privatizujem malo. Da li znate zašto su ljudi obožavali MojaFirma intervjue? Zato što je to bile priče o ljudima. Pravim ljudima i onome što zaista rade. Lepe priče, sa mnogo uspona i padova. Priče o borbi, teškoćama, i mnogo malih pobeda.

I ne moraju sve priče da budu autentične, svi junaci pravi… ali ponekad… ponekad bi baš i mogli. Posebno što sada već svi naleteli na skoro sve dobre ideje i aktivacije, realizovane širom sveta i znamo kad je neko pokraden. A sve više zna i tih nekoliko desetina lepih ljudi svih uzrasta, koji igraju sve uloge u svim kampanjama, koji su na svim bilbordima i kojih je pun Instagram.

Prodavci šećerne vodice, ili…

Za kraj, vratimo se Miletu.

Mile je majstor storytellinga. Profesor! Nikada pretenciozan, uvek autentičan, ponekad beskrajno zabavan, a često bolno iskren i hirurški precizan. Kod njega nema lažnih osmeha sa odsjajem porcelanskih zuba, savršeno iscrtanih obrva, nema pastelnih boja, duge, jednoroga, veštačkih ukusa i paperjastih oblačića.

Na tom albumu iz 2007. godine postoji i pesma „Carstvo pasea“, pa da stihovima iz nje završimo:

Ti znaš da slika ne laže
Na kauču leži mladi tata
Nosi majicu boje stalaže
Nosi oči u tonu laminata

A njihov sin prigodno lijep
Nikad neće dobit’ po turu
Nije k’o tvoj da vadičep zabija
Ravno u kožnu garnituru

Tamo gdje boje ne bodu oči
Živi božica IKEA
Pitaš se da l’ ćeš ikada moći
U dvobojno carstvo pàsenta

Kad ti muž ne paše uz ruž
Kad ti sin ne paše uz kamin
Da li postoje šanse da ćeš ikad uz njih uskladit’ nijanse?
Kad ti muž ne paše uz ruž
Kad ti sin ne paše uz kamin
Dala bi sve, i sebe i muža i malog da možeš ući u katalog

Da li želite da prodajete šećernu vodicu do kraja svog života ili želite da pođete sa mnom i promenite svet?

I najduži put počinje jednom kampanjom.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.

Startapi i poslovanje

Domaći Teodesk omogućava interno praćenje poslovnih aktivnosti za 1.000 korisnika u Srbiji – od komunikacije do organizacije

I kompanije i mali timovi u digitalnoj industriji gotovo da ne mogu da funkcionišu bez kolaboracionih i menadžerskih aplikacija. U gomili tih softverskih rešenja, beogradski Teodesk u jednoj platformi nudi čitav niz alata koje zadovoljavaju različite poslovne potrebe jedne firme.

Karijere

Devojke, želite praksu u agenciji Namics? Prijavite se za programerski hakaton!

Takmičenje namenjeno svim ženama zainteresovanim za programiranje u organizaciji agencije Namics zakazano je za 14. decembar, a na njega se mogu prijaviti i učesnice koje nemaju profesionalno programersko iskustvo.

Kultura 2.0

Tekst koji treba da pročitate pre odlaska u Kinu

Sve je više ljudi koji me u poslednje vreme pitaju kako da se pripreme za (kratki) put u Kinu. Kapiram da me niko to ne bi pitao da pre dva meseca nisam pomislio da je baš sjajna ideja da odem kao novinar na Svetsko prvenstvo u košarci i provedem tri nedelje u nekoliko kineskih gradova.

Startapi i poslovanje

Najbrže rastuća evropska development agencija dolazi u Srbiju – i u startu zapošljava 20 developera

Q, zagrebačka development i dizajn agencija, na čuvenoj Deloitte Technology Fast 500 EMEA listi zauzela je 20. mesto, što je čini najbrže rastućom development agencijom u Evropi. Uskoro otvaraju i kancelariju u Srbiji, povodom toga razgovaramo sa njihovim osnivačem.

Kultura 2.0

Naš digitalni imunitet je narušen. Ko je kriv za to i kako ga izlečiti?

U okviru ovogodišnjeg Foruma Kreativna Evropa 2019, Desk Kreativna Evropa Srbija u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja organizovao je panel diskusiju na temu 'Kritičko mišljenje i digitalni imunitet' koja je juče održana u Nordeus Habu.