'3u1 dopisivanje' doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

‘3u1 dopisivanje’ doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

Krajem januara Facebook je ozvaničio da uskoro započinje sa spajanjem Instagram, WhatsApp i Messenger servisa u jedan jedinstveni sistem. Analiziramo kako bi ova promena mogla da izgleda i šta to menja za korisnike, a šta za oglašivače.

Instagram, WhatsApp i Instagram deliće istu arhitekturu do kraja 2019. godine, a najkasnije do 2020. godine – potvrdio je Mark Zuckerberg nakon što je u javnost izašao izveštaj da pomenuta tri servisa preći na novi, objedinjen back end.

Kao glavni razlog navodi se podizanje nivoa korisničkog iskustva u okviru ovih aplikacija.

Pored toga, najavljeno je da bi novi sistem mogao da obezbedi pre svega sigurniju komunikaciju između korisnika. Međutim, postavlja se pitanje koliko će vremena trajati razvoj i koji su to kompromisi na koje će korisnici morati da budu spremni, ali i koliko je ovde zapravo reč o sigurnosti. Prateći Facebook godinama, rekli bismo da je reč o stvaranju jedne nove, unificirane baze. U 2019. godini, sigurnost je skupa reč sa kojom se ne treba olako igrati, a pogotovo ne u medijima.

Biće zanimljivo videti i na koji način bi najavljene promene mogleda utiču na Facebook oglašavanje. Gotovo je sigurno da će oglašivači i brendovi dobiti još više mogućnosti – pre svega kroz unificiranu bazu kroz koju će moći da targetiraju korisnike koji do sada nisu imali jednu ili dve, ali su koristili treću aplikaciju. Odgovore na mnoga pitanja koja se vezuju uz ovu temu, potražili smo u razgovoru sa Vladimirom Zarićem (Head of Digital, Leo Burnett) i sa developement timom Degordiana.

Integracija servisa logičan je i očekivan potez

Facebook danas slavi 15. rođendan (ura 🎉), a tokom postojanja dugog deceniju i po mnogo toga se promenilio na mreži koja je postala ništa drugo do fabrika naših ličnih podataka. “Kao i svaki pubertetlija, Facebook se menja se, pokušava da se pronađe i snađe u svom okruženji. Mnogima spolja izgleda nepromišljeno, buntovno, da isteruje neku svoju pravdu, pokušava da postavi sopstveni sistem vrednosti”, započnje razgovor Vladimir koji smatra da će stručna zajednica pomno pratiti najavljenu integraciju gorepomenutih servisa:

Pored samog Facebooka, ne treba zaboraviti i druge velike igrače koji već dugo nisu imali uspešnih “zamena” za platforme koje pruža Facebook, pa i tu možemo očekivati značajne novitete –  pre svega od strane Googla i Amazona.

Posmatrajući iz ugla profesionalaca digitalnog marketinga, Facebook konstantno menja pravila i formate, ali njegov uticaj i važnost u planiranju i realizaciji digitalnih kampanja i dalje je dominantan i taj status će ostati i ove godine.

Sam ekosistem Facebooka je veoma robustan i njegove najvrednije karakteristike i dalje mu daju značajnu kompetitivnu prednost na tržištu – to su pre svega reach i first data.

Zarić smatra da vest o integraciji platformi za instant meessenging, nije toliko iznenađujuća, imajući u vidu globalne trendove korišćenja društvenih mreža. Kako kaže, upravo ove platforme su preuzele primat kao trenutne verzije društvenih mreža – mesto na kome korisnici u komunikaciji 1 na 1 ili u okviru zatvorenih grupa međusobno razmenjuju sadržaj, bilo da je to tekst, fotografije, video ili linkovi.

Prema njegovom mišljenju, messaging platforme na taj način predstavljaju Big Data Source koji je najvalidniji upravo u ovom trenutku. “Svedoci smo da su se korisnici zasitili jednolične, bezlične i usiljene svakodnevne komunikacije brendova na društvenim mrežama, da žele relevantan, autorski sadržaj koji nije prazna priča”, kaže Vladimir i dodaje:

Sa druge strane, ne treba zaboraviti ni procvat influenser marketinga koji takođe ide u prilog ovoj tvrdnji. Korisnicima je ovakav sadržaj zanimljiv i intrigantan i dalja komunikacija se dešava ne na kanalima brendova, već na privatnim profilima korisnika i naravno platformi za razmenu poruka. U tom svetlu, najavljenja integracija Facebook platformi je logičan i očekivan potez, ostaje samo da vidimo koje ćemo opcije za targetiranje i oglašavanje dobiti tom integracijom.

Kompromis svih strana + novi ‘layer’ komunikacije

Ne treba zaboraviti da spajanju prethodi hiljade novih linija koda. Integracija WhatsApp, Instagram i Messenger servisa nosiće sa sobom poprilično mnogo tehničkog posla. Potencijalne izazove, komentariše razvojni tim marketinške agencije Degordian:

Čitav proces integracije biće veoma zahtevan. Ovo su tri potpuno odvojena sistema, tima i tehnologije. Praktično govorimo o “standalone” firmama gde je sam Zuckerberg obećao da se neće uplitati u rad platformi, odnosno da će ostati nezavisne. Sada, ideja je to sve integrisati. Svaka od platformi će morati da se prilagodi novom zahtevu, plus da napravi dodatni layer komunikacije između.

Načelno to ne bi trebalo biti previše komplikovano, ali ovde govorimo o ogromnim sistemima, tako da ne čudi što procenjen raz iznosi gotovo godinu dana, iako će preko 1.000 zaposlenih raditi na projektu. Facebook ovom promenom dobija i uštedu na razvijanju feature-a koje sve tri aplikacije koriste (poput Story-ja) i koje je do sada morao da radi za svaku platformu pojedinačno. Sa novim ekosistemom će to svesti na jednu promenu.

Spremite se za efikasnije i preciznije oglašavanje

Govoreći o bezbednosti podataka korisnika, iz Degordiana kažu da će pored ostalog izmene svakako biti vezane i za enkripciju podataka, koja je kod WhatsApp-a aktivna, dok Facebook ima end to end on-demand enkripciju za Messenger, ali je na primer Instagram ne koristi uopšte. Ipak, najveći izazov bi mogao da bude u prikupljanju podataka, s obzirom na to da Whatsapp ne zahteva da korisnici ostave svoje ime ili bilo koji podatak osim broja telefona, dok bi pomenuto spajanje to sve moglo da promeni.

 

Zajedno sa najavljenim promenama, smatraju iz ove agencije, bolje će se povezati i neke informacije. Na primer, WhatsApp broj i Facebook ID ili meail, što bi moglo da doprinese većem broju informacija, a samim tim i kvalitetnijem oglašavanju. Takođe, svaka platforma se donekle koristi i upotrebljava na drugačiji način od strane korisnika, pa kad se ti podaci preklope biće u stanju ne samo da preciznije ciljaju nego da vrše i bolje predviđanje ponašanja.

Međutim, postavlja se pitanje da li postoje određeni rizici za korisnike koje dolaze sa novim promenama?

Ono što će verovatno biti moguće je da Whatsapp korisnik komunicira sa Facebook page-om (brandom), što je svakako prednost. Što se tiče privatnosti, pretpostavljam da će od sada sve biti enkriptovano što je pozitivna stvar. Rizik je možda da bi korisnik bio više izložen eksternim porukama, ali verujemo da će omogućiti dobar “permission” sistem i time ih zaštiti.

Kako kažu iz ovog tima za Netokraciju, ukoliko se posmatraju aplikacije tj. proces slanja poruka, može se reći da funkcionalnosti kao što su slanje teksta, fotografije, video zapisi, audio zapisi imaju istu funkciju, ali različite pozicije interaktivih elemenata, njihove veličine, boje i vreme odziva su takođe različite:

To definitivno čini drugačiji usability, a samim tim i različito korisničko iskustvo. Spajanjem tri servisa u jedan, slanje poruka definitivno će doneti jedan interfejs, isti usabilty ali će svakako uticati na korisničko iskustvo i veća je verovatnoća da u proseku ode u minus, barem u početnoj fazi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

9 razloga zašto žene ne (p)ostaju preduzetnice

Čula sam više puta da žene preduzetnice njihove kolege muškarci doživljavaju 'neozbiljno' i 'da se ne bave pravim biznisima'. Zašto postoji takva reputacija, i da li je zaista tako? 

Gaming

$12,7 milijardi vredna je akvizicija Zynge od strane Take-Two Interactive čiji je Nordeus ključan deo

Take Two Interactive, jedna od najvećih kompanija u globalnoj game dev industriji, najavila je akviziciju kompanije Zynga za 12,7 milijardi dolara. Na ovaj način pomenuti gigant bi mogao da proširi svoj već bogati portfolio firmi u sklopu kog se nalazi i srpski Nordeus.

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Propustili ste

Karijere

Jovan Krička živi i radi u Amsterdamu i otkriva šta čeka programere koji žele da nastave karijeru u Holandiji

Kako funkcioniše IT industrija u Holandiji i šta može da ponudi domaćim developerima?

Društvene mreže

Facebook, Instagram i Twitter planiraju da omasove NFT sadržaj – šta to znači za korisnike?

Kompanija Meta, u ovom slučaju Instagram i Facebook, planiraju da korisnicima omoguće da kreiraju, prikazuju i prodaju NFT sadržaj u okviru svojih sistema. Štaviše, i Twitter je odlučio da počne sa prikazivanjem NFT-a što nas može uvesti u jednu novu eru društvenih mreža.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Global Infrastructure and Cloud Architect?

Svoja razmišljanja za Netokraciju deli Igor Kosanović iz kompanije STADA IT Solutions (STADA GIS Serbia).

Office Talks Podcast

Od prvog gosta do globalne booking platforme

Prethodne dve godine slušali smo i čitali kako je pandemija pokosila industriju turizma. Može li se ovaj ogromni globalni sektor oporaviti brže zahvaljujući većem uplivu tehnologija? Upravo o tome razgovaramo u 78. epizodi Office Talks podcasta sa Đorđem Jevtićem iz startapa SerbianBookers.

Tehnologija

Crypto Lifers prvi je projekat umetnika Vladimira Popova koji nam otkriva kako je ušao u NFT svet

Da NFT i digitalna umetnost bazirana na blockchain tehnologiji nije prisutna samo u bogatim društvima i državama pokazuje nam i jedan od domaćin autora NFT kolekcije, Vladimir Popov. Njegov umetnički rad je već objavljen na internetu, a o tome ćemo govoriti u nastavku teksta.

Karijere

ProductDock organizuje ‘Rookie Boot Camp’ – tromesečnu praksu za studente i diplomce koji poznaju Javu

Program prakse biće organizovan u novosadskoj kancelariji ove kompanije od 1. marta, a otvorene su četiri pozicije za praksu. Na kraju programa, svi učesnici u skladu sa postignutim rezultatima imaće priliku za stalno zaposlenje u ProductDock-u.