'3u1 dopisivanje' doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

‘3u1 dopisivanje’ doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

Krajem januara Facebook je ozvaničio da uskoro započinje sa spajanjem Instagram, WhatsApp i Messenger servisa u jedan jedinstveni sistem. Analiziramo kako bi ova promena mogla da izgleda i šta to menja za korisnike, a šta za oglašivače.

Instagram, WhatsApp i Instagram deliće istu arhitekturu do kraja 2019. godine, a najkasnije do 2020. godine – potvrdio je Mark Zuckerberg nakon što je u javnost izašao izveštaj da pomenuta tri servisa preći na novi, objedinjen back end.

Kao glavni razlog navodi se podizanje nivoa korisničkog iskustva u okviru ovih aplikacija.

Pored toga, najavljeno je da bi novi sistem mogao da obezbedi pre svega sigurniju komunikaciju između korisnika. Međutim, postavlja se pitanje koliko će vremena trajati razvoj i koji su to kompromisi na koje će korisnici morati da budu spremni, ali i koliko je ovde zapravo reč o sigurnosti. Prateći Facebook godinama, rekli bismo da je reč o stvaranju jedne nove, unificirane baze. U 2019. godini, sigurnost je skupa reč sa kojom se ne treba olako igrati, a pogotovo ne u medijima.

Biće zanimljivo videti i na koji način bi najavljene promene mogleda utiču na Facebook oglašavanje. Gotovo je sigurno da će oglašivači i brendovi dobiti još više mogućnosti – pre svega kroz unificiranu bazu kroz koju će moći da targetiraju korisnike koji do sada nisu imali jednu ili dve, ali su koristili treću aplikaciju. Odgovore na mnoga pitanja koja se vezuju uz ovu temu, potražili smo u razgovoru sa Vladimirom Zarićem (Head of Digital, Leo Burnett) i sa developement timom Degordiana.

Integracija servisa logičan je i očekivan potez

Facebook danas slavi 15. rođendan (ura 🎉), a tokom postojanja dugog deceniju i po mnogo toga se promenilio na mreži koja je postala ništa drugo do fabrika naših ličnih podataka. „Kao i svaki pubertetlija, Facebook se menja se, pokušava da se pronađe i snađe u svom okruženji. Mnogima spolja izgleda nepromišljeno, buntovno, da isteruje neku svoju pravdu, pokušava da postavi sopstveni sistem vrednosti“, započnje razgovor Vladimir koji smatra da će stručna zajednica pomno pratiti najavljenu integraciju gorepomenutih servisa:

Pored samog Facebooka, ne treba zaboraviti i druge velike igrače koji već dugo nisu imali uspešnih „zamena“ za platforme koje pruža Facebook, pa i tu možemo očekivati značajne novitete –  pre svega od strane Googla i Amazona.

Posmatrajući iz ugla profesionalaca digitalnog marketinga, Facebook konstantno menja pravila i formate, ali njegov uticaj i važnost u planiranju i realizaciji digitalnih kampanja i dalje je dominantan i taj status će ostati i ove godine.

Sam ekosistem Facebooka je veoma robustan i njegove najvrednije karakteristike i dalje mu daju značajnu kompetitivnu prednost na tržištu – to su pre svega reach i first data.

Zarić smatra da vest o integraciji platformi za instant meessenging, nije toliko iznenađujuća, imajući u vidu globalne trendove korišćenja društvenih mreža. Kako kaže, upravo ove platforme su preuzele primat kao trenutne verzije društvenih mreža – mesto na kome korisnici u komunikaciji 1 na 1 ili u okviru zatvorenih grupa međusobno razmenjuju sadržaj, bilo da je to tekst, fotografije, video ili linkovi.

Prema njegovom mišljenju, messaging platforme na taj način predstavljaju Big Data Source koji je najvalidniji upravo u ovom trenutku. „Svedoci smo da su se korisnici zasitili jednolične, bezlične i usiljene svakodnevne komunikacije brendova na društvenim mrežama, da žele relevantan, autorski sadržaj koji nije prazna priča“, kaže Vladimir i dodaje:

Sa druge strane, ne treba zaboraviti ni procvat influenser marketinga koji takođe ide u prilog ovoj tvrdnji. Korisnicima je ovakav sadržaj zanimljiv i intrigantan i dalja komunikacija se dešava ne na kanalima brendova, već na privatnim profilima korisnika i naravno platformi za razmenu poruka. U tom svetlu, najavljenja integracija Facebook platformi je logičan i očekivan potez, ostaje samo da vidimo koje ćemo opcije za targetiranje i oglašavanje dobiti tom integracijom.

Kompromis svih strana + novi ‘layer’ komunikacije

Ne treba zaboraviti da spajanju prethodi hiljade novih linija koda. Integracija WhatsApp, Instagram i Messenger servisa nosiće sa sobom poprilično mnogo tehničkog posla. Potencijalne izazove, komentariše razvojni tim marketinške agencije Degordian:

Čitav proces integracije biće veoma zahtevan. Ovo su tri potpuno odvojena sistema, tima i tehnologije. Praktično govorimo o „standalone“ firmama gde je sam Zuckerberg obećao da se neće uplitati u rad platformi, odnosno da će ostati nezavisne. Sada, ideja je to sve integrisati. Svaka od platformi će morati da se prilagodi novom zahtevu, plus da napravi dodatni layer komunikacije između.

Načelno to ne bi trebalo biti previše komplikovano, ali ovde govorimo o ogromnim sistemima, tako da ne čudi što procenjen raz iznosi gotovo godinu dana, iako će preko 1.000 zaposlenih raditi na projektu. Facebook ovom promenom dobija i uštedu na razvijanju feature-a koje sve tri aplikacije koriste (poput Story-ja) i koje je do sada morao da radi za svaku platformu pojedinačno. Sa novim ekosistemom će to svesti na jednu promenu.

Spremite se za efikasnije i preciznije oglašavanje

Govoreći o bezbednosti podataka korisnika, iz Degordiana kažu da će pored ostalog izmene svakako biti vezane i za enkripciju podataka, koja je kod WhatsApp-a aktivna, dok Facebook ima end to end on-demand enkripciju za Messenger, ali je na primer Instagram ne koristi uopšte. Ipak, najveći izazov bi mogao da bude u prikupljanju podataka, s obzirom na to da Whatsapp ne zahteva da korisnici ostave svoje ime ili bilo koji podatak osim broja telefona, dok bi pomenuto spajanje to sve moglo da promeni.

 

Zajedno sa najavljenim promenama, smatraju iz ove agencije, bolje će se povezati i neke informacije. Na primer, WhatsApp broj i Facebook ID ili meail, što bi moglo da doprinese većem broju informacija, a samim tim i kvalitetnijem oglašavanju. Takođe, svaka platforma se donekle koristi i upotrebljava na drugačiji način od strane korisnika, pa kad se ti podaci preklope biće u stanju ne samo da preciznije ciljaju nego da vrše i bolje predviđanje ponašanja.

Međutim, postavlja se pitanje da li postoje određeni rizici za korisnike koje dolaze sa novim promenama?

Ono što će verovatno biti moguće je da Whatsapp korisnik komunicira sa Facebook page-om (brandom), što je svakako prednost. Što se tiče privatnosti, pretpostavljam da će od sada sve biti enkriptovano što je pozitivna stvar. Rizik je možda da bi korisnik bio više izložen eksternim porukama, ali verujemo da će omogućiti dobar „permission“ sistem i time ih zaštiti.

Kako kažu iz ovog tima za Netokraciju, ukoliko se posmatraju aplikacije tj. proces slanja poruka, može se reći da funkcionalnosti kao što su slanje teksta, fotografije, video zapisi, audio zapisi imaju istu funkciju, ali različite pozicije interaktivih elemenata, njihove veličine, boje i vreme odziva su takođe različite:

To definitivno čini drugačiji usability, a samim tim i različito korisničko iskustvo. Spajanjem tri servisa u jedan, slanje poruka definitivno će doneti jedan interfejs, isti usabilty ali će svakako uticati na korisničko iskustvo i veća je verovatnoća da u proseku ode u minus, barem u početnoj fazi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Propustili ste

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

Tehnologija

App Store i Apple Pay su konačno stigli u Srbiju, a WWDC je bio pravi spektakl (gost Ivan Jelić)

Moglo bi se reći da je ova godina za korisnike Apple uređaja u Srbiji konačno donela lepe stvari poput srpskog App Store-a, ali i drugih servisa ove kompanije. U novoj epizodi Netokracijinog podcasta govorili smo upravo o tome, ali i šta ova 'tech' kompanija sprema od novina za čitav svet.

Kultura 2.0

Serbian Bookers: Turizam je i dalje u lošem stanju, ali izdavači računaju na domaće turiste

Kako su se domaći digitalni iznajmljivači snašli tokom pandemije i kakva su im očekivanja za naredni period? Istraživanje platforme Serbian-Bookers ima odgovor.

Intervju

Kako je pandemija uticala na globalno tržište digitalnih usluga i koje pouke se mogu izvući

Ceo svet se preko noći promenio izbijanjem COVID-19 pandemije, a ovaj virus uticao je na sve segmente poslovanja, posebno na globalno tržište IT usluga. Ono je moralo da se prilagodi novonastaloj situaciji i zaposlenima u ovom sektoru nametne potpuno novi izazov - izgradnju internih resursa u cilju što boljeg odgovora na krizu.

Kultura 2.0

Da li i dalje čitamo stripove ili će ovaj kulturološki fenomen ostati u senci digitalizacije?

Ako želiš pobediti, ne smeš izgubiti! Da li i vi često citirate omiljene junake iz stripova, poput čuvenog Alana Forda i jesu li stripovi i dalje deo pop-kulture koji rado konzumirate? Oni su, zapravo, kult koji se ne da tako lako izgubiti u zaboravu, a mi smo analizirali da li će ove male, crtane knjižice i dalje nalaziti put do korisnika - čak i u vreme digitalizacije pisanog i crtanog sadržaja.

Startapi i poslovanje

Kako je beogradski Intelisale porastao za vreme pandemije i prilagodio svoj posao trenutnim potrebama klijenata?

Vratite se koji mesec unazad i zapitajte se - koliko ste svoje poslovanje morali da prilagodite zahtevima klijenata čiji su biznisi bili direktno ili indirektno pogođeni pandemijom COVID-19?