'3u1 dopisivanje' doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

‘3u1 dopisivanje’ doneće preciznije oglašavanje uz uštedu vremena i novca

Krajem januara Facebook je ozvaničio da uskoro započinje sa spajanjem Instagram, WhatsApp i Messenger servisa u jedan jedinstveni sistem. Analiziramo kako bi ova promena mogla da izgleda i šta to menja za korisnike, a šta za oglašivače.

Instagram, WhatsApp i Instagram deliće istu arhitekturu do kraja 2019. godine, a najkasnije do 2020. godine – potvrdio je Mark Zuckerberg nakon što je u javnost izašao izveštaj da pomenuta tri servisa preći na novi, objedinjen back end.

Kao glavni razlog navodi se podizanje nivoa korisničkog iskustva u okviru ovih aplikacija.

Pored toga, najavljeno je da bi novi sistem mogao da obezbedi pre svega sigurniju komunikaciju između korisnika. Međutim, postavlja se pitanje koliko će vremena trajati razvoj i koji su to kompromisi na koje će korisnici morati da budu spremni, ali i koliko je ovde zapravo reč o sigurnosti. Prateći Facebook godinama, rekli bismo da je reč o stvaranju jedne nove, unificirane baze. U 2019. godini, sigurnost je skupa reč sa kojom se ne treba olako igrati, a pogotovo ne u medijima.

Biće zanimljivo videti i na koji način bi najavljene promene mogleda utiču na Facebook oglašavanje. Gotovo je sigurno da će oglašivači i brendovi dobiti još više mogućnosti – pre svega kroz unificiranu bazu kroz koju će moći da targetiraju korisnike koji do sada nisu imali jednu ili dve, ali su koristili treću aplikaciju. Odgovore na mnoga pitanja koja se vezuju uz ovu temu, potražili smo u razgovoru sa Vladimirom Zarićem (Head of Digital, Leo Burnett) i sa developement timom Degordiana.

Integracija servisa logičan je i očekivan potez

Facebook danas slavi 15. rođendan (ura 🎉), a tokom postojanja dugog deceniju i po mnogo toga se promenilio na mreži koja je postala ništa drugo do fabrika naših ličnih podataka. „Kao i svaki pubertetlija, Facebook se menja se, pokušava da se pronađe i snađe u svom okruženji. Mnogima spolja izgleda nepromišljeno, buntovno, da isteruje neku svoju pravdu, pokušava da postavi sopstveni sistem vrednosti“, započnje razgovor Vladimir koji smatra da će stručna zajednica pomno pratiti najavljenu integraciju gorepomenutih servisa:

Pored samog Facebooka, ne treba zaboraviti i druge velike igrače koji već dugo nisu imali uspešnih „zamena“ za platforme koje pruža Facebook, pa i tu možemo očekivati značajne novitete –  pre svega od strane Googla i Amazona.

Posmatrajući iz ugla profesionalaca digitalnog marketinga, Facebook konstantno menja pravila i formate, ali njegov uticaj i važnost u planiranju i realizaciji digitalnih kampanja i dalje je dominantan i taj status će ostati i ove godine.

Sam ekosistem Facebooka je veoma robustan i njegove najvrednije karakteristike i dalje mu daju značajnu kompetitivnu prednost na tržištu – to su pre svega reach i first data.

Zarić smatra da vest o integraciji platformi za instant meessenging, nije toliko iznenađujuća, imajući u vidu globalne trendove korišćenja društvenih mreža. Kako kaže, upravo ove platforme su preuzele primat kao trenutne verzije društvenih mreža – mesto na kome korisnici u komunikaciji 1 na 1 ili u okviru zatvorenih grupa međusobno razmenjuju sadržaj, bilo da je to tekst, fotografije, video ili linkovi.

Prema njegovom mišljenju, messaging platforme na taj način predstavljaju Big Data Source koji je najvalidniji upravo u ovom trenutku. „Svedoci smo da su se korisnici zasitili jednolične, bezlične i usiljene svakodnevne komunikacije brendova na društvenim mrežama, da žele relevantan, autorski sadržaj koji nije prazna priča“, kaže Vladimir i dodaje:

Sa druge strane, ne treba zaboraviti ni procvat influenser marketinga koji takođe ide u prilog ovoj tvrdnji. Korisnicima je ovakav sadržaj zanimljiv i intrigantan i dalja komunikacija se dešava ne na kanalima brendova, već na privatnim profilima korisnika i naravno platformi za razmenu poruka. U tom svetlu, najavljenja integracija Facebook platformi je logičan i očekivan potez, ostaje samo da vidimo koje ćemo opcije za targetiranje i oglašavanje dobiti tom integracijom.

Kompromis svih strana + novi ‘layer’ komunikacije

Ne treba zaboraviti da spajanju prethodi hiljade novih linija koda. Integracija WhatsApp, Instagram i Messenger servisa nosiće sa sobom poprilično mnogo tehničkog posla. Potencijalne izazove, komentariše razvojni tim marketinške agencije Degordian:

Čitav proces integracije biće veoma zahtevan. Ovo su tri potpuno odvojena sistema, tima i tehnologije. Praktično govorimo o „standalone“ firmama gde je sam Zuckerberg obećao da se neće uplitati u rad platformi, odnosno da će ostati nezavisne. Sada, ideja je to sve integrisati. Svaka od platformi će morati da se prilagodi novom zahtevu, plus da napravi dodatni layer komunikacije između.

Načelno to ne bi trebalo biti previše komplikovano, ali ovde govorimo o ogromnim sistemima, tako da ne čudi što procenjen raz iznosi gotovo godinu dana, iako će preko 1.000 zaposlenih raditi na projektu. Facebook ovom promenom dobija i uštedu na razvijanju feature-a koje sve tri aplikacije koriste (poput Story-ja) i koje je do sada morao da radi za svaku platformu pojedinačno. Sa novim ekosistemom će to svesti na jednu promenu.

Spremite se za efikasnije i preciznije oglašavanje

Govoreći o bezbednosti podataka korisnika, iz Degordiana kažu da će pored ostalog izmene svakako biti vezane i za enkripciju podataka, koja je kod WhatsApp-a aktivna, dok Facebook ima end to end on-demand enkripciju za Messenger, ali je na primer Instagram ne koristi uopšte. Ipak, najveći izazov bi mogao da bude u prikupljanju podataka, s obzirom na to da Whatsapp ne zahteva da korisnici ostave svoje ime ili bilo koji podatak osim broja telefona, dok bi pomenuto spajanje to sve moglo da promeni.

 

Zajedno sa najavljenim promenama, smatraju iz ove agencije, bolje će se povezati i neke informacije. Na primer, WhatsApp broj i Facebook ID ili meail, što bi moglo da doprinese većem broju informacija, a samim tim i kvalitetnijem oglašavanju. Takođe, svaka platforma se donekle koristi i upotrebljava na drugačiji način od strane korisnika, pa kad se ti podaci preklope biće u stanju ne samo da preciznije ciljaju nego da vrše i bolje predviđanje ponašanja.

Međutim, postavlja se pitanje da li postoje određeni rizici za korisnike koje dolaze sa novim promenama?

Ono što će verovatno biti moguće je da Whatsapp korisnik komunicira sa Facebook page-om (brandom), što je svakako prednost. Što se tiče privatnosti, pretpostavljam da će od sada sve biti enkriptovano što je pozitivna stvar. Rizik je možda da bi korisnik bio više izložen eksternim porukama, ali verujemo da će omogućiti dobar „permission“ sistem i time ih zaštiti.

Kako kažu iz ovog tima za Netokraciju, ukoliko se posmatraju aplikacije tj. proces slanja poruka, može se reći da funkcionalnosti kao što su slanje teksta, fotografije, video zapisi, audio zapisi imaju istu funkciju, ali različite pozicije interaktivih elemenata, njihove veličine, boje i vreme odziva su takođe različite:

To definitivno čini drugačiji usability, a samim tim i različito korisničko iskustvo. Spajanjem tri servisa u jedan, slanje poruka definitivno će doneti jedan interfejs, isti usabilty ali će svakako uticati na korisničko iskustvo i veća je verovatnoća da u proseku ode u minus, barem u početnoj fazi.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Kako Digitalna zajednica vidi efekte zakonskih izmena paušala – i šta predlaže kao rešenje?

Sa Aleksandrom Lugonjom, predsednikom Upravnog odbora Digitalne zajednice, razgovaramo o potencijalnim negativnim efektima koje će izmene paušalnog preduzetništva ostaviti na domaću IT industriju, njihovim saniranjem i budućim planovima ove organizacije.

Gaming

Humanitarni CS:GO turnir obezbediće 1.000.000+ dinara za organizacije koje pomažu medicinske radnike

Kompanija Quantox Technology organizuje online CS:GO humanitarni turnir od 4. do 5. aprila za domaće IT kompanije sa ciljem da se pomogne medicinskim radnicima u borbi protiv pandemije korona virusa.

Mobilno

Potvrđeno: App Store stiže u Srbiju početkom aprila!

Momenat koji smo toliko dugo čekali konačno je tu. Obrativši se iOS developerima, Apple je potvrdio dolazak App Store prodavnice za 20 novih zemalja među kojima je (konačno) i Srbija.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Startap iz Beograda Uradi-zaradi omogućio kupovinu namirnica, šetanje ljubimaca i nabavku lekova

Uradi-zaradi koji povezuje pojedince u potrazi za zaradom sa korisnicima kojima je potrebno da im se neki kućni posao završi, pokrenuo je zaseban projekat pomoći ljudima u izolaciji usled epidemije korona virusa.

Startapi i poslovanje

I pred IT-jem je recesija, ali se posao nastavlja – kao i regrutacija kadrova

Kako u praksi izgleda proces 'online' regrutovanja kadrova u toku pandemije i koliko kompanija je nastavilo da aktivno traži nove zaposlene?

Startapi i poslovanje

Podacima protiv COVID-19: Otvoren poziv za udruživanje data science inicijativa i rešenja

Online meetup 'Podacima protiv Korone' ima za cilj da dodatno podrži i ojača inicijativu iz domaće IT zajednice kako bi se na kraju pronašla rešenja i ideje radi dodatnog suzbijanja epidemije COVID-19 virusa.

Društvene mreže

Twitter: Ukinuli smo više od 8.500 naloga iz Srbije zbog organizovanog promovisanja predsednika Srbije

Pored hiljada korisničkih naloga koje je ova društvena mreža ukinula iz različitih zemalja, nalaze se i oni iz Srbije. Jedan od razloga za ovaj potez jeste promovisanje političkih partija i ličnosti, kao i narušavanje pravila ponašanja.

Startapi i poslovanje

Šta dolazak App Store prodavnice u Srbiju znači za domaće developere i korisnike?

Srbija je, nakon dugog čekanja, konačno dobila svoj App Store, a mi smo odlučili da analiziramo koje konkretne benefite i prednosti ova prodavnica donosi lokalnim developerima.

Kultura 2.0

Na portalu eZdravlje možete uraditi test samoprocene na COVID-19

Test samoprocene na virus COVID-19 počeo je da radi i u Srbiji.