Gde Hooloovoo postavlja granicu kada je 'Employer Branding' u pitanju?

Gde Hooloovoo postavlja granicu kada je ‘Employer Branding’ u pitanju? U WC-u developerske konferencije

Kako da u oblasti Employer Brandinga radite nešto na šta se niko nije usudio, dok istovremeno širite posao i održavate profesionalni standard? Odgovori stižu iz kompanije Hooloovoo.

Kada smo krajem 2018. rezimirali dešavanja koja su obeželila godinu i nastojali da proniknemo u blisku budućnost Employer Brending-a u Srbiji, jedan od sagovornika sa kojima smo razgovarali bio je i Predrag Spasojević, CEO odnosno, kako kaže, gazda kompanije Hooloovoo za koju su čuli čak i oni koji nemaju nikakvu dodirnu tačku sa IT-jem.

Ovaj put sa Predragom razgovaramo na istu temu ali iz drugog ugla – analiziramo njihovu Employer Branding strategiju sa ciljem da odgovorimo na pitanje kako ih nije bilo strah da se upuste u određene stvari, jer u eri kada kompanije nekoliko puta prepravljaju jednu rečenicu izjave za medije, ono što Hooloovoo radi zaista jeste hrabro.

Pre nego što se upustimo u dalju analizu Predrag kaže da kompanije moraju biti svesne tri stvari: koga tačno želite u firmi, zašto bi neko u njoj radio duže vreme i tek na kraju dolazi pitanje kako privući ljude da se zaposle kod vas:

Kada smo počinjali da pričamo priču o Hooloovoo, skapirali smo da iako postoji gomila dobrih IT firmi u Srbiji realno se jako malo zna o njima. Onda smo sebi postavili pitanje kako da privučemo bilo koga? Ko želi da ide u nepoznato? To smo iskoristili kao šansu, uleteli u nebranjeni deo terena i evo nas tu gde smo.

Kako se onda osloboditi straha od ulaska na taj ‘nebranjeni’ deo terena?

Iz moje perspektive naš put je put malog rizika. Možda nije uobičajen, ali ne vidim ga kao rizičan. Naše marketinške aktivnosti su percipirane kao neobične, ali smatram da je ne samo rizično davati tipične oglase za posao u IT-ju, već je i vrlo glupo jer takav pristup jednostavno ne radi.

Deluje kao rizično i naš pristup da imamo vrlo usku ciljnu grupu. Naš idealan zaposleni je mali podskup svih programera u Beogradu. U trenutku kada je teško privući bilo kakvog developera za posao kod vas, neki bi rekli da naš pristup u kome mi vrlo vodimo računa koga zapošljavamo i time još sužavamo naš potencijal za zapošljavanje deluje kao vrlo rizično. Ali samo deluje.

Upravo kroz precizno targetiranje ciljne grupe mi uspevamo da privučemo tu ciljnu grupu jer im obezbeđujemo upravo ono što njima treba i šaljemo poruke koje oni razumeju. Time možda umesto 20 ljudi zaposlimo 10, ali oni ostaju dugo sa nama. Potpuno je neisplativo zaposliti nekoga ko će otići posle 6 ili 12 meseci, bolje je ne zaposliti takvu osobu.

Kampanja „Tražimo matorog developera“ ustalasala je domaću javnost i sigurno je jedan od najzapaženijih oglasa u domaćem IT-ju ikada.

Šta vam je pri izlasku iz zone komfora bio najveći izazov?

Možda je najstrašnija stvar koju smo uradili ta kada smo objavili da nas je četvoro ljudi napustilo. Pre toga nas je od osnivanja samo jedna osoba napustila i onda, bam – četvoro ljudi u roku od par meseci. Baš nas je uzdrmalo.

Mi guramo taj ekstremno transparentni fazon, sve interne planove i razmišljanja  javno objavljujemo. Bitno nam je da nas ljudi upoznaju i da znaju gde dolaze. Do tog trenutka sve što smo objavljivali je bilo pozitivno i, da se ne lažemo, bili smo pred dilemom da li da pišemo o odlascima ili ne. Ali, zapravo, druga opcija osim da otvoreno pišemo o tome nije ni postojala, koliko god da nam je bila frka. Iskren ne možeš biti polovično, ili si uvek ili nisi.

Takav pristup nam je doneo mnogo toga dobrog, neke divne ljude, sjajnu energiju i nema šanse da od toga odustanemo. Naravno, posle objavljivanja bloga, skoro u istoj sekundi su svi head-hunteri krenuli da love naše ljude ali i to je ok.

Broj prijava za rad u Hooloovoo raste. Kakav ste utisak kao potencijalni poslodavac ostavljali na njih? Da li ste se nekima zbog neformalnog načina obraćanja činili manje profesionalni?

Apsolutno. Mnogi ne misle samo da smo neprofesionalni nego ima dosta ljudi kojima se totalno ne dopada način na koji se javno predstavljamo. To je upravo ono što smo hteli.

Oni kojima se ne dopada naš pristup ne bi se ni uklopili u Hooloovoo i kada bismo ih zaposlili. Ono što se vidi spolja to smo mi, nema laži nema prevare. Naš način komuniciranja je odličan filter da odvoji one koji jesu naša ciljna grupa i oni koji nisu. Tu se vraćamo na to da je suština znati ko je vaša ciljna grupa. To nam olakšava da se ne plašimo negativnih reakcija.

Takođe mislim da naš neformalni način obraćanja ne gradi sliku o nama kao amaterima koji se samo zezaju. Baš suprotno. Mi samo pokušavamo na malo drugačiji način da ispričamo priču o užasno velikom profesionalizmu i kvalitetu, kako projekata na kojima radimo tako i ljudi koji rade na tim projektima. To je upravo Matori, potpuno svoj a ozbiljan kidač u poslu.

Da li vam je taj način javne komunikacije doneo neku vrstu negativnog publiciteta?

Ma kakvi, upravo suprotno! U prethodnim mesecima smo dobili neke kul nagrade: naša kampanja „Tražimo Matorog Developera“ je proglašena za najbolju digitalnu kampanju u Srbiji 2018. godine i, potpuno ludo, pobedili smo neke ozbiljne agencije i marketing eksperte. Način na koji smo zaposlili HR menadžere bez ijednog oglasa je proglašen kao druga najbolja HR praksa u Srbiji. Modni brend „Matori“ sjajno gura. Ljudi su zapravo skapirali ceo taj fazon i nose naše majice i dukseve.

Ono što je vrlo interesantno je taj momenat da dobijamo nagrade u domenima koji realno nisu naša ekspertiza. Iako je naš pristup neformalan, kroz sve što radimo se trudimo da šaljemo jasnu poruku da smo veliki profesionalci ma šta god radili i kreiramo jasnu percepciju da smo tek u programiranju ozbiljni igrači.

Koja je, sa druge strane, najbolja stvar koju vam je takav način obraćanja doneo?

Ljudi koji rade kod nas. Neviđena ekipa sjajnih likova gde nas svako oplemenjuje i menja na svoj način. Hooloovo se konstantno menja, a menjaju nas na najbolji mogući način ljudi koji dolaze. Mnogi divni ljudi i van IT-a kapiraju našu priču i to nam otvara toliko mogućnosti. Potpuno je druga dimenzija kad neko skapira celu priču i unese celog sebe, a ti ga pustiš da bude ono što jeste. Druga energija i emocija. Ljudi sa kojima radimo čine dobar deo utiska „kakav mi je danas bio dan“. Dnevno smo budni 16 sati, od toga 8 sati smo na poslu. Mnogo je važno sa kim radiš. Kvalitet života bukvalno zavisi od toga sa kakvim ljudima radiš.

 

Ipak, da li ste ikada između Matorog developera, revija, saradnje sa Državnim poslom itd. pomislili da ste možda malo preterali?

Dok god nas radi priča koju pričamo i uživamo u tome, mislim da ne možemo preterati. Imali smo mi mnogo ideja od kojih smo odustali jer smo skapirali da mogu biti malo previše za nas. Reklamiranje u WC-ima konferencija je recimo akcija koja može biti doživljena kao malo preterano. WC kao takav je vrlo inspirativna tema za organizovanje kojekakvih gluposti, ali smo od mnogih interesantnih ideja odustali jer smo skapirali da bi bilo baš preterano.

Sa druge strane, mnogo luđe stvari se dešavaju u samom Hooloovoo-u. Mi imamo taj koncept da ništa nije zabranjeno, ali to ne znači da je sve dozvoljeno. Puštamo ljude da sami definišu šta je to ok, šta nije ok. Ponekad se i sami zapitamo a da ipak postavimo neko ograničenje. Dok god je sve što radimo a vidljivo je spolja, u skladu sa onim što mi jesmo iznutra, sve je u redu.

Prošli put kada smo razgovarali konstatovali smo da je interni brending mnogo važniji od onog spoljašnjeg. Kako se brinuti o njemu?

Interni brending je po meni, u suštini, ono što ti jesi, odnosno ono što kompanija jeste. Način na koji se predstavljaš spolja mora da bude u skladu sa onim što ti suštinski jesi, inače će sve da se sruši. Eksternom komunikacijom samo omogućavamo drugima da nas upoznaju.

Mi se konstantno preispitujemo i pokušavamo da odgovorimo na pitanje ko smo mi zapravo. Menjamo se jako brzo, rast nas neminovno menja. Kindred (naš klijent) se značajno menja, industrija u kojoj smo se menja neverovatnom brzinom. Posledica svega toga je da se često moramo preispitivati i razmišljati da li idemo pravim putem i gde mi to zapravo idemo.

Realno gledano, u prethodnom periodu smo malo failovali u fokusu na svakodnevne probleme naših timova. Ove godine, a pogotovu posle odlazaka, se često postavljalo pitanje da li mi previše pažnje posvećujemo marketingu, što eksternom, što internom, a nedovoljno pažnje samim projektima i problemima na njima. To je potpuno validno pitanje i odgovor je da su u pravu svi koji su nas to pitali. Posledica toga je uvođenje novih pozicija, uvođenje novih ljudi kojima će fokus biti na komunikaciji sa stakeholderima iz Kindreda sa jedne strane i sa druge na komunikaciji sa našim timovima.

Dakle, dobili smo odgovor i na pitanje gde Hooloovoo postavlja granicu kada su marketiške i HR aktivnosti u pitanju.

Dakle, situacija čak ni za vas nije idealna?

Mnogo toga se menja, kola malo beže sa puta, ali ih vraćamo. Verujem da, dok god zaposleni vide i osećaju da radimo na ispravljanju svih problema, da smo na pravom putu. Mi smo kao firma u suštini servis našim zaposlenima i tu smo da im omogućimo sve što im je potrebno da rade svoj posao na način na koji misle da to treba. Ako zaposleni osećaju da mogu da se oslone na firmu u bilo kom domenu, to je najbolji i jedini brending koji vam je potreban.

Employer Branding je, kažu, maraton, ne sprint. Kada ste vi počeli da ubirate plodove svojih napora?

Jedno od pitanja koje konstantno provejava jeste koliko zaista imamo koristi od svih naših aktivnosti. Istina je da je jako teško meriti rezultate. Nama i dalje većina ljudi dolazi preko preporuke što otvara pitanje da li sve što smo radili ima smisla. Pored svih odlazaka nama je i dalje „retention rate“ poprilično visok. To je, na kraju dana, najbolji pokazatelj kakav ste poslodavac. Značajan procenat kandidata nam šalje direktno prijave za posao, što je takođe jako dobar pokazatelj da postajemo poželjni poslodavac.

Ipak, verujem da su pravi rezultati tek pred nama. Treba da porastemo do 100 programera do kraja 2020. godine i to će tek biti luda vožnja. Kako da ostanemo svoji, a da porastemo do nivoa ozbiljne kompanije? Ako budemo u stanju da dođemo do te cifre bez smanjivanja kvaliteta, a uz veliku stopu zadržavanja postojećih programera, onda smo nešto napravili.

Na kraju, da li vam se rizik isplatio?

Apsolutno.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Propustili ste

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Retrospektiva 2019: Trendovi i događaji koji su obeležili prethodnu godinu

Još jedna zanimljiva godina polako nam se bliži kraju. Kako bismo sumirali proteklu 2019. godinu, predstavljamo vam retrospektivu ključnih događaja u prethodnih 11 meseci.

Gaming

Oni su Two Desperados, ima ih preko 30 i napravili su igru koju igra 30 miliona igrača širom sveta

Kada razvijete igru za 30 miliona ljudi predstavljate veoma respektabilno ime u rastućoj 'gaming' industriji. U ovom slučaju govorimo o beogradskoj kompaniji Two Desperados, sa čijim smo osnivačem imali priliku da razgovaramo.

Internet marketing

Kako kreirati kampanje sada kada Google Ads za Srbiju omogućava biranje mikro lokacija

Google je od nedavno omogućio oglašivačima da preko Google Ads platforme ciljaju pojedinačne gradove i regione u Srbiji. U nastavku teksta pročitajte kako to i da uradite.

Kultura 2.0

Istražujemo: Da li bi IT kompanije trebalo da odgovaraju na negativne komentare o sebi?

Radite u kompaniji i deo vašeg posla je komuniciranje sa (potencijalnim) zaposlenima? Znamo da vaš zadatak nije nimalo lak, pogotovo kada treba da odreagujete na krizu koju je izazvao nečiji negativan komentar. U tekstu koji sledi, razgovaramo kako da se postavite prema takvim komentarima i šta sa njima da radite.

Gaming

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.