Koji su to trendovi u oblasti Employer Branding-a koje će kompanije u Srbiji primenjivati naredne godine? Da li ćemo konačno ostaviti loše prakse za sobom i možda se, čak, usuditi da rizikujemo?
U toku ove godine mnogo poslodavaca u Srbiji shvatilo je da Employer Branding ipak nije samo “prazna priča”. Jer, šta će vam proizvodi i usluge ako nemate ljude, kako ističe jedna od Netokracijinih sagovornica.
U oblasti IT-ja čitava situacija dobija jednu potpuno novu nijansu budući da zaista nema dovoljno ljudi, a još manje onih koji se nazivaju ekspertima. Upravo toj činjenici leži značaj kvalitetnog Employer Branding-a.
Sve više kompanija u regionu postalo je svesno važnosti spoja HR i marketing stategije, a ima i onih koji nude odlične uslove zaposlenima, rade na zanimljivim projektima, koriste najnovije tehnologije, imaju odličnu organizacijsku kulturu – pri čemu se to spolja uopšte ne vidi, kaže Kristina Martić, Head of Marketing and Employer Branding u kompaniji TalentLyft.
Zato su, nastavlja, ključne dve stvari i prvi koraci:
- saradnja s marketing timovima – jer regrutacija sve više liči na marketing);
- angažman vlastitih zaposlenih – jer se njihovim rečima mnogo više veruje nego rečima direktora i PR-ova.
Da li će kompanije dobiti paketić od Deda Mraza za svoje EB strategije u 2018. godini?
To da li je Employer Branding strategija IT kompanije uspešna ili ne, može se oceniti brojem kvalitetnih stručnjaka koje uspeju da privuku i još važnije – da zadrže, ističe za Netokraciju Predrag Spasojević, osnivač kompanije Hooloovoo. „Jedan od ključnih problema je taj što se EB percipira kao aktivnost usmerena isključivo ka spolja, ka onima koji se žele privući. Mnogo je važniji interni branding“, ocenjuje on i dodaje:
Odnos poslodavac – zaposleni mora da se podigne na mnogo viši nivo, od toga mora da počne sve. Ako zaposleni doživljavaju firmu samo kao preduzeće u kom rade i gde zarađuju platu, bilo kakav eksterni EB je osuđen na propast. Mi dosta eksperimentišemo sa samim konceptom pojma preduzeće. Sam posao samo je mali segment onoga što firma treba da bude. Mi živimo zajedno osam sati svakog radnog dana, a taj život mora da bude mnogo sadržajniji od pukog obavljanja posla za koji ste plaćeni.
Gejming industrija, sa druge strane, specifična je po tome što se menja češće od ostalih – , kaže Florinela Blejan, HR & Operations Manager u kompaniji Ubisoft. „Stalno pokušavamo da implementiramo nove tehnologije, a istovremeno smo u konstantnoj potrazi za talentima“. To, dodaje, znači da se ne može govoriti o Employer Branding greškama već o tome kako ove munjevite promene utiču na organizacionu kulturu jedne gejming kompanije i kako se o njima unutar te iste kompanije komunicira:
Zato se strogo mora voditi računa o tome da slika iznutra mora da odgovara onome kako se predstavljate publici izvan. Zaposleni su, na kraju, mikro-influenseri u krugu u kom se kreću i mogu itekako uticati na sliku o vama.
Gde smo kao tržište omanuli?
Jedna od zajedničkih osobina koja je krasila većinu ovogodišnjih EB kampanja u regionu bila je zapravo nedostatak hrabrosti. „Na ovim područjima još uvek nisam videla neku Employer Branding kampanju koja me stvarno zaintrigirala. HR timovima nedostaje ideja, fali im podrška ostalih timova i razumevanja o tome koliko je ova oblast važna“, ocenjuje Kristina.
Ipak, u domaćoj IT industriji veliku pažnju privukla je kampanja Matori Developer koju je agencija Likes and Cookies sprovela sa kompanijom Hooloovoo. Predrag ističe da je za njih to bila igra na sigurno:
Apsolutno smo bili uvereni da će kampanja biti uspešna, tako da, iz naše perspektive, išli smo na sigurno. Nismo išli na uobičajeno i standardno, ali na sigurno jesmo. Davanje običnog dosadnog oglasa je igranje na nesigurno jer ne znate da li ćete ikoga privući. Ali, bitno je biti svestan da niko neće promeniti posao samo zato što je video kul oglas.
Međutim, u trenutku kada potencijalni zaposleni bude nezadovoljan trenutnim, veća je šansa da mu Hooloovoo bude visoko na listi kompanija u kojima bi želeo da radi, dodaje Predrag. „Igranje sa Employer Branding-om je dugoročna aktivnost, a kao takvoj – teško je meriti uspešnost. Postali smo poznati, ali nema kilometarskih redova ispred naše kancelarije”, kaže on.
Direktan rezultat, dodaje, jeste značajno povećanje kvaliteta CV-jeva koje Hooloovoo dobija – “odnos primljenih radnih biografija i broja kandidata pozvanih na prvi razgovor je duplo povećan. Značajno je povećan i broj kandidata koji nam direktno pošalju CV“.
Dolaze nove generacije, spremite se
Zašto nešto radimo i način na koji ga radimo, uključujući i metode kojima nastojimo da pridobijemo talente, menja se iz godine u godinu, a nekad i brže od toga – naglašava Florinela. Pogotovo sada kada nova generacija zauzima mesto milenijalaca:
Pripadnici generacija Z ne žele standardnu karijernu putanju i traže mogućnosti za napredovanje na osnovu učinka, što znači da je veoma važno tim generacijama ponuditi jedinstvene prilike za napredovanje u karijeri i fleksibilnost. Zato će sve više kompanija istraživati i ulagati u nove kanale komunikacije i to definitivno očekuje sve nas.
U današnjem IT svetu koji se jako brzo menja pogotovo u gejming industriji, nastavlja ona, moramo da preuzmemo i dodatne akcije koje odgovaraju specifičnim potrebama i kreiramo izazovna profesionalnih iskustva. “Naravno, u isto vreme svi Employer Branding napori moraju da počivaju na stabilnoj organizacionoj kulturi, bez nje sve dodatne ektivnosti ne vrede”, naglašava Florinela.
Kristina, sa druge strane, najveće promene koje nam dolaze tokom narednih godina vidi kao posledice freelancing-a i gig ekonomije. „Sve više ljudi će skakati sa jednog projekta na drugi i njima EB u smislu zadovoljstva zaposlenih možda neće biti toliko važan koliko priče o tome na čemu radite i sa kakvim klijentima. Ono što nas takođe očekuje, dodaje, su i internacionalni Employer Branding i digitalizacija HR procesa.
Ipak, da li smo mi na nivou tržišta spremni za te promene? Hoće li kompanije u 2019. početi malo više da rizikuju? „Ja se nadam da neće, kako bi nama bilo lakše da zapošljavamo, kaže Predrag. “Naravno, šalim se”, osmehuje se i dodaje:
Mi smo prepoznati kao neko ko razume EB strategiju i dobro to radi, pa delimo naša iskustva iz te oblasti sa svima i nadamo se da će kroz naš primer neke druge kompanije ili pojedinci moći nešto da nauče, a mi učimo kroz feedback koji dobijamo. Naše najjače oružje u borbi za najbolje programere otvoreno delimo sa svima. Ostale srpske kompanije ne vidimo kao konkurente, već kao saradnike u borbi za izgradnju boljeg imidža Srbije u svetu.
Srbija, zaključuje on, je mala zemlja i zbog toga domaće IT kompanije moraju više da dele znanje, kako bismo li svi zajedno bili mnogo bolji i pojačali branding Srbije kao IT sile u svetu. „Ako svi zajedno uspemo da obezbedimo bolji ugled ove zemlje – svima će biti lakše – lakše ćemo privlačiti poslove, lakše ćemo izvoziti naše proizvode i usluge“, završava razgovor Predrag.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!