Kako su hobi i entuzijazam postali vredniji adut od fakultetske diplome?

Zahvaljujući ekspanziji Interneta, danas svako ima mogućnost da svoja interesovanja i veštine pretoči u nešto više od hobija. Iako mnogi u programiranju vide spas, postoji mnoštvo drugih opcija koje vam mogu pomoći da se istaknete u online svetu i pretvorite svoje znanje i zanimanje u profitabilan biznis. Jedna od takvih opcija je i digitalni marketing.

Sa stopom rasta od 10% i procenjenim uvećanjem vrednosti od čak 185,4 milijardi dolara na godišnjem nivou, industrija digitalnog marketinga je jedno od najbrže rastućih i najfleksibilnijih tržišta rada za mlade profesionalce.

Kao i u svakoj drugoj industriji, razvoj karijere u digitalnom marketingu zahteva miks različitih sposobnosti. Potrebno je teorijsko znanje primeniti u praksi i raditi na razvoju kako tehničkih, tako i socijalnih veština. Umrežavanje je takođe veoma važno: sklapanje kontakata i razmenjivanje ideja su ključ budućih saradnji.

Mnogi koji se odluče da uđu u ovu industriju imaju snažnu želju da savladaju sve odjednom. Međutim, moje dosadašnje iskustvo je pokazalo da se itekako isplati fokusirati se na jedan segment posla i tu kaliti svoj zanat.

Moji prvi koraci u digitalu

Današnje kompanije ulažu velike količine novca u content marketing jer veruju da prosečni potrošači više ne obraćaju pažnju na tradicionalne metode reklamiranja. Pre šest godina, svest o ovoj činjenici nije postojala.

Počeo sam da se bavim ovim poslom 2013. godine, kada content marketing nije bio ni približno popularan kao danas. To je bilo vreme kada je content writing izjednačavan sa copywriting-om, a kreiranje sadržaja za kompanijske sajtove i blogove bilo na znatno nižem nivou.

Kao i svaka druga osoba koja se u to doba oprobala u digitalu, bio sam prinuđen da svoje znanje i iskustvo gradim gde god stignem.

Godinama sam gajio averziju prema pisanju, a danas živim od toga. Moj put do digitalne karijere bogat je raznovrsnim iskustvima i preprekama koje nije bilo lako savladati.

Iako moje formalno obrazovanje nema nikakve veze sa marketingom, poslednjih 6 godina sam proveo pomažući brojnim brendovima da razviju svoje content strategije i izađu pred svoje ciljne grupe sa sadržajem koji komunicira njihove vrednosti i pomaže ljudima da se emotivno vežu za proizvode i usluge.

Počeo sam kao bloger i entuzijasta, a trenutno sam zaposlen u SEO agenciji Four Dots, za koju obavljam dužnosti specijaliste za digitalni marketing. Uz to, često sarađujem sa brendovima kao što su Telenor, HBO Adria, Netokracija i mnogi drugi za koje proizvodim različite tipove sadržaja.

Radeći u dinamičnim uslovima i različitim sredinama, ali i kroz kontakte sa mnogobrojnim klijentima i industrijama, mogu izdvojiti nekoliko saveta iz svog iskustva koji će vam pomoći da se lakše ostvarite u digitalu.

Počni od sebe – izađi pred ljude s onim što znaš i voliš

Kao diplomirani ekonomista u sektoru finansija i bankarstva, prve poslove sam tražio u struci, ali sam nakon svega nekoliko nedelja provedenih u Nestle-u shvatio da ipak finansije nisu nešto čime bih želeo da se bavim u životu.

Raditi u fabrici čokolade zvuči kao san snova, ali ipak nije bilo za mene.

Svoje ime u online svetu počeo sam da gradim pišući lični blog o filmovima (kakavfilm.com). Iako nisam imao nikakve ozbiljnije motive niti finansijski plan, ispostavilo se da mi je ovo bio jedan od pametnijih poteza u životu!

Sve je počelo sa potrebom da kažem nešto na temu koja me ispunjava, a to je svet kinematografije.

Kad sam počeo da blogujem, kvalitet mojih tekstova nije bio na prihvatljivom nivou, ali su ljudi prepoznali moj entuzijazam i ljubav prema filmu, te su počeli redovno da prate blog, uprkos svim manama.

Za osobu koja je u srednjoj školi u čokoladama plaćala drugarice iz razreda da joj pišu sastave iz srpskog, ovo je bio ozbiljan korak za mene. Učio sam i iz pozitivnih i iz negativnih komentara. Pratio sam kako ljudi reaguju na tekstove i neprestano se trudio da budem bolji.

U momentu kada sam najviše bio posvećen blogu, kakavfilm.com je beležio zaista lepe posete. Ljudi su počeli da prepoznaju moj rad i upravo zahvaljujući sajtu, dobio sam posao PR menadžera i content writer-a za međunarodni filmski festival, Cinema City.

Radeći za Cinema City, shvatio sam da pisanje sadržaja može da bude više od hobija. Uz pomoć fantastične Ivane Todorović Vojvodić koja je tada bila zadužena za sav sadržaj koji objavljuje Festival, krenuo sam da razvijam složenije tipove sadržaja, poput velikog booklet-a sa preko 100 filmova koji su se te godine prikazivali na Festivalu. Ovo me je podstaknulo da malo ozbiljnije razmislim o tome šta radim i kako da ovo kreiranje sadržaja pretvorim u biznis.

Ubrzo posle Cinema City-ja, uspostavio sam saradnju i sa lokalnim bioskopom Arena Cineplex, kao i sa poznatim brendom HBO Adria i različitim filmskim magazinima i marketinškim agencijama.

Iako tada to nisam najbolje shvatao, apsolutno najbolji način da razvijete karijeru kao pisac online sadržaja (a kasnije i content marketar) je da pokrenete svoj blog koji ćete koristiti kao neki oblik online portfolija.

Ideja je jednostavna: odaberite temu koja vas najviše zanima i o kojoj najviše znate i počnite redovno da blogujete. Ukoliko to što budete pisali bude imalo ikakvog smisla i vrednosti po vaše čitaoce, taj isti blog će vam direktno ili indirektno pomoći pri nalasku posla i klijenata.

Omniprisutnost: Koristi društvene mreže, budi deo zanimljivih projekata i kroz njih gradi portfolio i veštine

Ukoliko želite lepo da zarađujete od kreiranja sadržaja, potrebno je da kontinuirano radite na svojim veštinama i pronalazite nove projekte koji će vam omogućiti da eksperimentišete sa mnogo stilova i tipova sadržaja. Posao content marketara je često dinamičan i zahteva rad sa velikim brojem novih klijenata koji imaju potrebu za različitim strategijama. Ukoliko nemate iskustva u pisanju raznovrsnih tipova sadržaja, velike su šanse da će vam biti komplikovano da pružite klijentima ono što im potrebno.

Iako sam već u početnom periodu svoje karijere uspeo da izgradim određenu prepoznatljivost, znao sam da mi je od velike važnosti da izađem iz svoje zone komfora i pridružim se i drugim projektima koji će mi omogućiti da pišem o nečem drugom van filma. Zahvaljujuči Tviteru, stupio sam u kontakt sa ekipom sajta Njuz.net za čiju sam redakciju pisao sadržaj nešto više od godinu dana. Radili smo zajedno i na projektu The Global Edition, engleskoj verziji Njuza, gde sam takođe imao mogućnost da pišem malo drugačiji tip sadržaja. Ubrzo sam došao i do Tarzanije, gde sam, za razliku od Njuza i TGE, imao priliku da radim određeni tip native advertising-a za brendove poput Exit Festivala i MCF.

Svaki od ovih projekata je u neku ruku pomogao mojoj karijeri jer mi je dao dovoljno prostora da eksperimentišem, istražujem ono što me zanima, radim na svom pisanju i sarađujem sa različitim profilima ljudi. To iskustvo koje sam pokupio iz ovih projekata kasnije sam iskoristio i nadogradio radeći za holandsku web hosting kompaniju AltusHost, a i nekoliko drugih startapa.

Moj savet svakoj osobi koja želi da se bavi kreiranjem sadržaja je da pre svega radi na svom portfoliju i pokuša da objavi svoje tekstove na što više sajtova. Neka vaše ime postane sinonim za određenu profesiju. Potrudite se da izgradite svoj lični brend tako da svaki put kada neko spomene content marketing ili PPC ili dizajn, vaše ime prirodno iskoči jer ste stekli reputaciju stručnjaka.

Iskristališi svoju veštinu: Prati blogove, učestvuj u diskusijama i uči od ljudi koji su voljni da edukuju

Marketing, a pogotovo content marketing, nije nešto što se danas uči u školama. Bar ne uspešno. Ova industrija zahteva holistički pristup materiji jer se sve konstantno menja. Neke prakse koje danas rade posao, sutra već verovatno neće imati nikakvog efekta. Da biste uspeli u digitalu, potrebno je da se non stop informišite i eksperimentišete sa novinama u industriji.

Biti u toku sa svim promenama i primerima dobre prakse je danas izuzetno lako. Internet je prepun kvalitetnih izvora informacija o svim mogućim vrstama marketinga i nudi više resursa za učenje nego što ćete uspeti da pohvatate. Poenta je pronaći dobre i kredibilne blogove i od njih upijati sve što može da se upije.

Kada je reč o marketingu, mnogi danas prave istu grešku: bukmarkuju određene blogove i samo preleću sadržaj koji se objavljuje. Ukoliko vam je cilj da zapravo i naučite nešto, potrebno je da zaista čitate tekstove sajtova koje pratite i primenjujete u praksi sve smislene savete koje pročitate. Svaki veći i ozbiljniji izvor znanja na netu ima i svoju aktivnu zajednicu, tako da sve što ne uspete da ukapirate iz samog sadržaja na blogu, možete slobodno da pitate i neko će vam se ubrzo javiti sa odgovorom.

Tako sam bar ja učio.

Redovno sam pratio sajtove kao što su MOZ, Copyblogger, Content Marketing Institute, Convince and Convert i HubSpot blog. Što sam više čitao o content marketingu, počeo sam da kapiram da je pisanje sadržaja samo jedan mali segment posla kojim sam želeo da se bavim. Shvatio sam da sa stečenim iskustvom i veštinama mogu i bolje da se profilišem. Vremenom je lista sajtova koje pratim rasla i evoluirala. Danas redovno čitam tačno 32 bloga koji pišu o digitalnom marketingu. Ukoliko vas zanima koji su to tačno blogovi, otvorite link.

Marketing se uči, njegova suština je kreativnost, a primene su mnogobrojne

Iako danas radim kao specijalista za digitalni marketing u agenciji koja primarno pruža SEO usluge svojim klijentima, veliki deo mog posla se i dalje vrti oko formiranja content strategija i pisanja sadržaja. SEO je domen u kojem sam pronašao najbolju primenu svog dosadašnjeg iskustva i znanja. Adekvatna optimizacija sajtova i njihovih sadržaja za pretraživače je nešto na šta mnogi biznisi obraćaju pažnju i u šta su sve spremniji da ulažu.

SEO i content marketing su komplementarne prakse. Kada se malo više udubimo u materiju, videćemo da Google zapravo nije ništa više od mašine, tj. algoritma za odgovaranje na pitanja. OK, u pitanju je mašina izuzetno kompleksnog algoritma, ali shvatate suštinu. Primarni i jedini pravi zadatak ovog najpopularnijeg pretraživača je da pruži korisnicima što kvalitetnije i relevantnije rezultate na njihove upite. Kao takav, Google je izuzetno zavistan od smislenog i originalnog sadržaja koji ljudi prave i kače online.

SEO je samo jedan od načina na koji se kreativno pisanje sadržaja može primeniti i unovčiti. Ono što smatram da možete da naučite iz mog primera jeste da je važno suziti fokus i početi od tačke sa koje kasnije možete lako da birate svoj put. Steknite prvu veštinu, pa onda tražite posao koji vam odgovara. Smislite šta je to što vas zanima i šta možete najlakše i najbolje da savladate. Razvijajte nove interese unutar industrije u kojoj se najbolje osećate.

Karijera u digitalu se ne pravi za jedan dan. Potrebno je probati, učiti i eksperimentisati na ličnom primeru.

Ono što je svakako dobro je činjenica da je Internet ogromno tržište koje se non stop menja i da nova zanimanja bukvalno niču svaki dan, kako u digitalnom marketingu, tako i u drugim industrijama.

Tokom prethodnih šest godina promenio sam dosta firmi i sarađivao sa velikim brojem klijenata. Zahvaljujući blogu i tekstovima koje sam objavljivao po sajtovima kao što su Huffington Post i SEMRush, klijenti i poslodavci su izgubili interesovanje za moje formalno obrazovanje. Moji tekstovi su postali moj najvredniji adut. Vredniji čak i od samog CV-a. Meni se vođenje bloga i kreiranje sadržaja po netu isplatlo, možda se i vama posreći!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Startapi i poslovanje

Izmene Zakona o prevozu putnika ušle u Skupštinu – ako se usvoje CAR:GO bi mogao postati taxi

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ušao je u Narodnu skupštinu. Šta to znači za CAR:GO i slične servise koji bi potencijalno došli na srpsko tržište?

Propustili ste

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.

Digitalni mediji

NBA League Pass od danas dostupan u Telenoru!

Uoči predstojeće NBA sezone, Telenor je u svoju ponudu digitalnih servisa od danas uvrstio i aplikaciju NBA League Pass čime je ljubiteljima najveće košarkaške lige omogućeno da gledaju utakmice na svojim pametnim uređajima.

Intervju

Kako započeti svoju (digitalnu) karijeru u korporaciji i zašto baš tu?

Pitali smo mentora i studenta kako je izgledao program prakse i koji su to zadaci i izazovi na kojima su radili.

Upoznajte poslodavce

13 odgovora na vaša pitanja o zapošljavanju u digitalnoj industriji

Pitali smo vas, studente, koja biste pitanja postavili HR menadžerima u vezi sa procesom prijave za posao? Nekoliko desetina pitanja stiglo je na našu adresu, a mi vam u saradnji sa HR-ovcima Infostud Grupe, u okviru koje posluju i sajtovi Polovniautomobili.com i Poslovi.infostud.com, donosimo najbolje odgovore - važne savete koji vam mogu pomoći da se pripremite za razgovor o vašem prvom poslu!

Novost

Od danas moguće plaćanje karticama Poštanske štedionice na portalu eUprava

Banka Poštanska štedionica postala je partner Kancelarije za IT i eUpravu, omogućivši elektronsko plaćanje platnim karticama na Portalu eUprava i posredstvom POS terminala na šalterima javne uprave.