Kako su hobi i entuzijazam postali vredniji adut od fakultetske diplome?

Kako su hobi i entuzijazam postali vredniji adut od fakultetske diplome?

Zahvaljujući ekspanziji Interneta, danas svako ima mogućnost da svoja interesovanja i veštine pretoči u nešto više od hobija. Iako mnogi u programiranju vide spas, postoji mnoštvo drugih opcija koje vam mogu pomoći da se istaknete u online svetu i pretvorite svoje znanje i zanimanje u profitabilan biznis. Jedna od takvih opcija je i digitalni marketing.

Sa stopom rasta od 10% i procenjenim uvećanjem vrednosti od čak 185,4 milijardi dolara na godišnjem nivou, industrija digitalnog marketinga je jedno od najbrže rastućih i najfleksibilnijih tržišta rada za mlade profesionalce.

Kao i u svakoj drugoj industriji, razvoj karijere u digitalnom marketingu zahteva miks različitih sposobnosti. Potrebno je teorijsko znanje primeniti u praksi i raditi na razvoju kako tehničkih, tako i socijalnih veština. Umrežavanje je takođe veoma važno: sklapanje kontakata i razmenjivanje ideja su ključ budućih saradnji.

Mnogi koji se odluče da uđu u ovu industriju imaju snažnu želju da savladaju sve odjednom. Međutim, moje dosadašnje iskustvo je pokazalo da se itekako isplati fokusirati se na jedan segment posla i tu kaliti svoj zanat.

Moji prvi koraci u digitalu

Današnje kompanije ulažu velike količine novca u content marketing jer veruju da prosečni potrošači više ne obraćaju pažnju na tradicionalne metode reklamiranja. Pre šest godina, svest o ovoj činjenici nije postojala.

Počeo sam da se bavim ovim poslom 2013. godine, kada content marketing nije bio ni približno popularan kao danas. To je bilo vreme kada je content writing izjednačavan sa copywriting-om, a kreiranje sadržaja za kompanijske sajtove i blogove bilo na znatno nižem nivou.

Kao i svaka druga osoba koja se u to doba oprobala u digitalu, bio sam prinuđen da svoje znanje i iskustvo gradim gde god stignem.

Godinama sam gajio averziju prema pisanju, a danas živim od toga. Moj put do digitalne karijere bogat je raznovrsnim iskustvima i preprekama koje nije bilo lako savladati.

Iako moje formalno obrazovanje nema nikakve veze sa marketingom, poslednjih 6 godina sam proveo pomažući brojnim brendovima da razviju svoje content strategije i izađu pred svoje ciljne grupe sa sadržajem koji komunicira njihove vrednosti i pomaže ljudima da se emotivno vežu za proizvode i usluge.

Počeo sam kao bloger i entuzijasta, a trenutno sam zaposlen u SEO agenciji Four Dots, za koju obavljam dužnosti specijaliste za digitalni marketing. Uz to, često sarađujem sa brendovima kao što su Telenor, HBO Adria, Netokracija i mnogi drugi za koje proizvodim različite tipove sadržaja.

Radeći u dinamičnim uslovima i različitim sredinama, ali i kroz kontakte sa mnogobrojnim klijentima i industrijama, mogu izdvojiti nekoliko saveta iz svog iskustva koji će vam pomoći da se lakše ostvarite u digitalu.

Počni od sebe – izađi pred ljude s onim što znaš i voliš

Kao diplomirani ekonomista u sektoru finansija i bankarstva, prve poslove sam tražio u struci, ali sam nakon svega nekoliko nedelja provedenih u Nestle-u shvatio da ipak finansije nisu nešto čime bih želeo da se bavim u životu.

Raditi u fabrici čokolade zvuči kao san snova, ali ipak nije bilo za mene.

Svoje ime u online svetu počeo sam da gradim pišući lični blog o filmovima (kakavfilm.com). Iako nisam imao nikakve ozbiljnije motive niti finansijski plan, ispostavilo se da mi je ovo bio jedan od pametnijih poteza u životu!

Sve je počelo sa potrebom da kažem nešto na temu koja me ispunjava, a to je svet kinematografije.

Kad sam počeo da blogujem, kvalitet mojih tekstova nije bio na prihvatljivom nivou, ali su ljudi prepoznali moj entuzijazam i ljubav prema filmu, te su počeli redovno da prate blog, uprkos svim manama.

Za osobu koja je u srednjoj školi u čokoladama plaćala drugarice iz razreda da joj pišu sastave iz srpskog, ovo je bio ozbiljan korak za mene. Učio sam i iz pozitivnih i iz negativnih komentara. Pratio sam kako ljudi reaguju na tekstove i neprestano se trudio da budem bolji.

U momentu kada sam najviše bio posvećen blogu, kakavfilm.com je beležio zaista lepe posete. Ljudi su počeli da prepoznaju moj rad i upravo zahvaljujući sajtu, dobio sam posao PR menadžera i content writer-a za međunarodni filmski festival, Cinema City.

Radeći za Cinema City, shvatio sam da pisanje sadržaja može da bude više od hobija. Uz pomoć fantastične Ivane Todorović Vojvodić koja je tada bila zadužena za sav sadržaj koji objavljuje Festival, krenuo sam da razvijam složenije tipove sadržaja, poput velikog booklet-a sa preko 100 filmova koji su se te godine prikazivali na Festivalu. Ovo me je podstaknulo da malo ozbiljnije razmislim o tome šta radim i kako da ovo kreiranje sadržaja pretvorim u biznis.

Ubrzo posle Cinema City-ja, uspostavio sam saradnju i sa lokalnim bioskopom Arena Cineplex, kao i sa poznatim brendom HBO Adria i različitim filmskim magazinima i marketinškim agencijama.

Iako tada to nisam najbolje shvatao, apsolutno najbolji način da razvijete karijeru kao pisac online sadržaja (a kasnije i content marketar) je da pokrenete svoj blog koji ćete koristiti kao neki oblik online portfolija.

Ideja je jednostavna: odaberite temu koja vas najviše zanima i o kojoj najviše znate i počnite redovno da blogujete. Ukoliko to što budete pisali bude imalo ikakvog smisla i vrednosti po vaše čitaoce, taj isti blog će vam direktno ili indirektno pomoći pri nalasku posla i klijenata.

Omniprisutnost: Koristi društvene mreže, budi deo zanimljivih projekata i kroz njih gradi portfolio i veštine

Ukoliko želite lepo da zarađujete od kreiranja sadržaja, potrebno je da kontinuirano radite na svojim veštinama i pronalazite nove projekte koji će vam omogućiti da eksperimentišete sa mnogo stilova i tipova sadržaja. Posao content marketara je često dinamičan i zahteva rad sa velikim brojem novih klijenata koji imaju potrebu za različitim strategijama. Ukoliko nemate iskustva u pisanju raznovrsnih tipova sadržaja, velike su šanse da će vam biti komplikovano da pružite klijentima ono što im potrebno.

Iako sam već u početnom periodu svoje karijere uspeo da izgradim određenu prepoznatljivost, znao sam da mi je od velike važnosti da izađem iz svoje zone komfora i pridružim se i drugim projektima koji će mi omogućiti da pišem o nečem drugom van filma. Zahvaljujuči Tviteru, stupio sam u kontakt sa ekipom sajta Njuz.net za čiju sam redakciju pisao sadržaj nešto više od godinu dana. Radili smo zajedno i na projektu The Global Edition, engleskoj verziji Njuza, gde sam takođe imao mogućnost da pišem malo drugačiji tip sadržaja. Ubrzo sam došao i do Tarzanije, gde sam, za razliku od Njuza i TGE, imao priliku da radim određeni tip native advertising-a za brendove poput Exit Festivala i MCF.

Svaki od ovih projekata je u neku ruku pomogao mojoj karijeri jer mi je dao dovoljno prostora da eksperimentišem, istražujem ono što me zanima, radim na svom pisanju i sarađujem sa različitim profilima ljudi. To iskustvo koje sam pokupio iz ovih projekata kasnije sam iskoristio i nadogradio radeći za holandsku web hosting kompaniju AltusHost, a i nekoliko drugih startapa.

Moj savet svakoj osobi koja želi da se bavi kreiranjem sadržaja je da pre svega radi na svom portfoliju i pokuša da objavi svoje tekstove na što više sajtova. Neka vaše ime postane sinonim za određenu profesiju. Potrudite se da izgradite svoj lični brend tako da svaki put kada neko spomene content marketing ili PPC ili dizajn, vaše ime prirodno iskoči jer ste stekli reputaciju stručnjaka.

Iskristališi svoju veštinu: Prati blogove, učestvuj u diskusijama i uči od ljudi koji su voljni da edukuju

Marketing, a pogotovo content marketing, nije nešto što se danas uči u školama. Bar ne uspešno. Ova industrija zahteva holistički pristup materiji jer se sve konstantno menja. Neke prakse koje danas rade posao, sutra već verovatno neće imati nikakvog efekta. Da biste uspeli u digitalu, potrebno je da se non stop informišite i eksperimentišete sa novinama u industriji.

Biti u toku sa svim promenama i primerima dobre prakse je danas izuzetno lako. Internet je prepun kvalitetnih izvora informacija o svim mogućim vrstama marketinga i nudi više resursa za učenje nego što ćete uspeti da pohvatate. Poenta je pronaći dobre i kredibilne blogove i od njih upijati sve što može da se upije.

Kada je reč o marketingu, mnogi danas prave istu grešku: bukmarkuju određene blogove i samo preleću sadržaj koji se objavljuje. Ukoliko vam je cilj da zapravo i naučite nešto, potrebno je da zaista čitate tekstove sajtova koje pratite i primenjujete u praksi sve smislene savete koje pročitate. Svaki veći i ozbiljniji izvor znanja na netu ima i svoju aktivnu zajednicu, tako da sve što ne uspete da ukapirate iz samog sadržaja na blogu, možete slobodno da pitate i neko će vam se ubrzo javiti sa odgovorom.

Tako sam bar ja učio.

Redovno sam pratio sajtove kao što su MOZ, Copyblogger, Content Marketing Institute, Convince and Convert i HubSpot blog. Što sam više čitao o content marketingu, počeo sam da kapiram da je pisanje sadržaja samo jedan mali segment posla kojim sam želeo da se bavim. Shvatio sam da sa stečenim iskustvom i veštinama mogu i bolje da se profilišem. Vremenom je lista sajtova koje pratim rasla i evoluirala. Danas redovno čitam tačno 32 bloga koji pišu o digitalnom marketingu. Ukoliko vas zanima koji su to tačno blogovi, otvorite link.

Marketing se uči, njegova suština je kreativnost, a primene su mnogobrojne

Iako danas radim kao specijalista za digitalni marketing u agenciji koja primarno pruža SEO usluge svojim klijentima, veliki deo mog posla se i dalje vrti oko formiranja content strategija i pisanja sadržaja. SEO je domen u kojem sam pronašao najbolju primenu svog dosadašnjeg iskustva i znanja. Adekvatna optimizacija sajtova i njihovih sadržaja za pretraživače je nešto na šta mnogi biznisi obraćaju pažnju i u šta su sve spremniji da ulažu.

SEO i content marketing su komplementarne prakse. Kada se malo više udubimo u materiju, videćemo da Google zapravo nije ništa više od mašine, tj. algoritma za odgovaranje na pitanja. OK, u pitanju je mašina izuzetno kompleksnog algoritma, ali shvatate suštinu. Primarni i jedini pravi zadatak ovog najpopularnijeg pretraživača je da pruži korisnicima što kvalitetnije i relevantnije rezultate na njihove upite. Kao takav, Google je izuzetno zavistan od smislenog i originalnog sadržaja koji ljudi prave i kače online.

SEO je samo jedan od načina na koji se kreativno pisanje sadržaja može primeniti i unovčiti. Ono što smatram da možete da naučite iz mog primera jeste da je važno suziti fokus i početi od tačke sa koje kasnije možete lako da birate svoj put. Steknite prvu veštinu, pa onda tražite posao koji vam odgovara. Smislite šta je to što vas zanima i šta možete najlakše i najbolje da savladate. Razvijajte nove interese unutar industrije u kojoj se najbolje osećate.

Karijera u digitalu se ne pravi za jedan dan. Potrebno je probati, učiti i eksperimentisati na ličnom primeru.

Ono što je svakako dobro je činjenica da je Internet ogromno tržište koje se non stop menja i da nova zanimanja bukvalno niču svaki dan, kako u digitalnom marketingu, tako i u drugim industrijama.

Tokom prethodnih šest godina promenio sam dosta firmi i sarađivao sa velikim brojem klijenata. Zahvaljujući blogu i tekstovima koje sam objavljivao po sajtovima kao što su Huffington Post i SEMRush, klijenti i poslodavci su izgubili interesovanje za moje formalno obrazovanje. Moji tekstovi su postali moj najvredniji adut. Vredniji čak i od samog CV-a. Meni se vođenje bloga i kreiranje sadržaja po netu isplatlo, možda se i vama posreći!

Ostavi komentar

  1. Aleksandra Vujosevic

    Aleksandra Vujosevic

    28. 10. 2019. u 13:34 Odgovori

    Sve čestitke Gorane, za ovako iskren i opsežan teks koji stvarno može da bude vodilja ljudima koji žele da se bave ovim poslom….Ja sam sebe “pronašla” sa 16 godina radeći kao radijski voditelj…To mi je bio hobi…, a posle sam završila Ekonomski faktultet …i isto otišla u pravcu finansija…, ali sam se tamo zadržala duže vreme…Pisanje obožavam…Ali treba da se nekako usmerim… Pozdrav, Aleksandra.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Da li ženski pristup pravi uspešne biznise?

Filozof Soren Kierkegaard kaže da se život može razumeti samo iz retrospektive, ali da se mora živeti unapred. Kažu i da preduzetnici imaju odlične instinkte za snalaženje, ali da ih pitate da objasne kako su nešto znali, možete da očekujete odgovor koji je u suštini glasi - nemoj da me pitaš gluposti, ne znam.

Office Talks Podcast

Šta je ‘destination’ marketing i kako kreirati strategiju koja privlači turiste?

Turizam jedne države danas i te kako zavisi od digitalnog oglašavanja. O tome šta predstavlja termin 'destinacionog marketinga' i kako Srbija i Crna Gora mogu da sebe bolje brendiraju kao turističke destinacije, govorimo u 93. epizodi Office Talks Podcasta.

Startapi i poslovanje

Srpski Eat Me App rešava problem viška hrane koja se baca – čuvajući našu okolinu

Otpad od hrane je treći najveći emiter gasova staklene bašte na svetu. Globalno, 30% ili 1,8 milijardi tona sve proizvedene hrane na globalnom nivou se pokvari zbog loše planiranje resursa duž linije lanca snabdevanja. Srpski startap Eat Me App sa svojom aplikacijom nastoji da stane na put ovom problemu i globalnom društvu ponudi jedno od rešenja za ovaj veliki problem.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

B-Fresh: Nakon pobede na Generator ZERO konkursu, krećemo sa aktivnom prodajom!

Domaći startap ekosistem možda ne obiluje sa previše uspešnih agrotech rešenja. Ipak, Generator Zero konkurs OTP banke predstavio nam je talentovane timove iz oblasti ekologije i poljoprivrede. Pobedu na ovom takmičenju odneo je tim B-Fresh sa proizvodom za produženje roka trajanja voća i povrća.

Gaming

Novo poglavlje Tetrisa piše se u Beogradu i Tel Avivu – razvijaće ga Playstudios

Kompanija Playstudios kupila je krajem prošle godine prava za razvoj Tetris franšize na mobilnim platformama. Dalji razvoj ovog legendarnog naslova poveren je timu Playstudios Europe iz Beograda na kome će zajedno raditi sa kolegama iz Playstudios Israel u Tel Avivu.

Office Talks Podcast

Zašto Elon Musk kupuje Twitter?

Twitter - hoće li ostati kakvog ga znamo ili sa akvizicijom Elona Muska dolazi neka nova era? O kupovini ove društvene mreže razgovaramo u 95. epizodi Office Talks podcasta.

Startapi i poslovanje

Londonski Qudo sa osnivačem iz Srbije uzeo investiciju od $3,5 miliona – razmišlja se o razvojnom centru u Beogradu

Questionardo, firma koja razvija platformu Qudo za agilno ispitivanje potrošača i preciznu digitalnu aktivaciju vođenu podacima, nedavno je dobila i investiciju od 3,5 miliona dolara. Jedan od osnivača ovog startapa dolazi iz Srbije i sa njim razgovaramo o daljem poslovanju i razvoju proizvoda.

Karijere

Relax Gaming otvorio studio u Novom Sadu uz aktivno širenje tima

Rast iGaming industrije primetan je i na domaćem tržištu. Nakon četiri godine poslovanja u Srbiji, kompanija Relax Gaming otvorila je novi studio i najavila aktivno širenje tima.

Intervju

Vladimir Lelićanin: Pokrenuli smo 3327 kao mesto gde će domaći developeri slobodno raditi na web 3.0 projektima

Direktor razvojnog centra pri kompaniji MVP Workshop otkriva u razgovoru za Netokraciju kako je nastao 3327, kako se razvijaju inovativni web 3.0 projekti u Srbiji, ali i šta je potrebno kako bi se izgradila još jača web 3.0 zajednica na ovim prostorima.