Neko prikuplja JMBG građana i nanosi veliku štetu domaćoj kompaniji koja pravi električne bicikle - Netokracija.rs Neko prikuplja JMBG građana i nanosi veliku štetu domaćoj kompaniji koja pravi električne bicikle

Neko prikuplja JMBG građana i nanosi veliku štetu domaćoj kompaniji koja pravi električne bicikle

E-prime ukazuje na veliku Facebook prevaru, tužilaštvo za VTK ne reaguje.

Sa domaćom kompanijom E-prime upoznali smo se u aprilu kada su nam osnivači ispričali kako su nastali i odakle je potekla ideja da se u Srbiji bave proizvodnjom električnih bicikli. Međutim, pre samo nekoliko dana, redakciju Netokracije kontaktirao je Milan Manojlović, jedan od osnivača E-prime kompanije koji nam je skrenuo pažnju na Facebook prevaru u koju je upletena ova kompanija, a tiče se lažne Facebook stranice koja u zamenu za učestvovanje u nagradnoj igri prikuplja lične podatke građana i time krši nekoliko zakona.

O čemu je tačno reč?

Naime, pre dva meseca, NN lica otvorila su lažnu stranicu pod nazivom “E-prime električni biciklovi” na kojoj su počeli da objavljuju fotografije proizvoda preuzete sa zvanične E-prime Facebook stranice. Štaviše, NN lica preuzela su kompletan vizuelni identitet beogradske firme. Usvojivši njihov brending, lažna stranica krenula je sa objavom postova u kojima se kaže da korisnici mogu ostvariti pravo na učešće u nagradnoj igri. Glavna nagrada je upravo električni bicikl, a sve što je potrebno od korisnika jeste da unese reč “PRIME” u komentar ispod fotografije.

I pored zvaničnog upozorenja kompanije koje je objavljeno na Facebook stranici, a koje jasno ukazuje da je reč o prevari i da ljudi ne ostavljaju komentare, lažna stranica proširila se za kratak period. Na ovaj način, naneta je direktna šteta samoj kompaniji ali su povređena i prava korisnika koji su ostavljali svoje lične podatke.

Vlasnici lažne stranice redom su kontaktirali osobe koje su ostavile komentar, uz poruku da su dobitnici bicikala samo ako pošalju svoje fotografije sa ličnim kartama (obe strane dokumenta), nakon čega im obećaju da će isporučiti proizovd.

Prevara se širi i na druge kompanije

Kako bi rešili ovaj problem, iz kompanije E-prime kažu za Netokraciju da su nekoliko puta slali upozorenje Facebooku, ali lažna stranica nije bila uklonjena. Jednom prilikom uklonjen je post, ali je nakon par dana ponovo osvanula gotovo identična kampanja.

Kao i sa mnogim drugim slučajevima, i ovde je jasno da je podrška Facebooka na lokalu izostala. Slične prevare nisu u fokusu Zuckerbergove kompanije, a jedino na šta društvena mreža reaguje jeste povreda autorskih prava kada je sadržaj u pitanju. Međutim, iako je ovde direktno povređen brend E-prime kompanije, lažna stranica nije uklonjena. Po svemu sudeći, neće ni biti bez intervencije nadležnih.

Dodatno, Milan napominje da su u kompaniji primili više stotina mailova i poruka na od prevarenih ljudi koji očekuju da im se proizovd isporuči. Sa druge strane, slučaj je prijavljen i tužilaštvu za VTK na čiju adresu je poslato nekoliko dopisa sa dokazima, ali nikakav odgovor nije stigao. Manojlović nam objašnjava čitavu pozadinu ove priče:

Kada smo se obratili pravnicima i osobama iz IT struke dali su nam savet da prijavimo na društvenim mrežama lažnu stranicu, što smo i uradili. Facebook stranicu niko nije uklonio ali je jednom uklonio sadržaj (nakon dosta poslatih pritužbi). Međutim NN lica koja administriraju tu stranicu su nakon par dana postavili maltene isti sadržaj ponovo. Policiji smo se obratili, a tamo smo dobili odgovor da mogu da sastave službenu belešku i da je proslede specijalnom tužilaštvu za VTK ili da je mi pošaljemo putem e-maila koji se nalazi na njihovoj web strani.

Čak i uz upozorenje koje je izdala kompanija E-prime, veliki broj ljudi zahteva da im se isporuče bicikle koje su navodno dobili kroz lažnu nagradnu igru.

Kako naš sagovornik otkriva, nakon toga tužilaštvo procenjuje da li će da pokrene postupak i da vrati slučaj nazad na policiju koja bi trebala da vodi istragu. Od prve prijave prošlo je dva meseca, a predmet je nekoliko puta dopunjivan novim dokazima. Povratna informacija od strane tužilaštva u potpunosti je izostala.

“Rešenje trenutno nije blizu, ali se definitno svodi na gašenje ove lažne stranice i privođenje organizatora pravosudnim organima. Verujem da ima još ovakvih lažnih stranica i da su pokrenute od istih NN lica (sumnjamo na Tesla klime, Einhel kosilice, NIS vaučere, VOLI vaučere i drugo)”, naglašava Milan.

A šta će nekom vaš JMBG?

Oni koji stoje iza prevara uglavnom od korisnika traže fotografije lične karte zajedno sa selfijem. Zašto baš tako? Na ovaj način NN lica osim što podatke mogu da koriste za lažno predstavljanje prilikom prodaje na Internetu (ukoliko druga strana traži podatke radi sigurnosti), isto tako ukradene podatke mogu da upotrebe za registraciju na gambling sajtovima.

Štaviše, da bi se kreirao račun na sajtovima koji se bave kriptovalutama, korisnik mora da pošalje selfi sa ličnom kartom kao vid verifikacije – što otvara opciju prevarantima (koji poseduju fotografije ljudi) da naprave lažne naloge za kriptovalute i na taj način peru novac ukraden od prevarenih ljudi.

Da li se prevari i problemu nazire kraj?

Na pitanje Netokracije kako je novonastali problem uticao na vođenje firme i komunikaciju sa korisnicima, Manojlović ističe da se kompanija u protekla dva meseca ne može baviti tekućim poslovima budući da zaposleni po čitav dan obaveštavaju građane o novonastaloj situaciji:

Dešava se dan gde primimo po 50 poziva i preko 20 poruka putem drušvetnih mreža ili e-maila. Najčešće nas pitaju kad ćemo da im dostavimo nagradu koju su dobili, dok manji broj ljudi pozove i pita da li se radi o prevari, s obzirom na to da su im tražili fotografije ličnih dokumenata, te im je iz tog razloga sumnjiva ova lažna nagradna igra. Neke od prevarenih lica zamolimo da nam pošalju print screen komunikacije kako bi imali više dokaza.

Iako se za sada ne nazire rešenje za čitav problem, ukoliko tužilaštvo za VTK ili Facebook ne reaguju, male su sašnse da neko može zabraniti i stati na put lažnoj stranici, a u tom slučaju NN lica mogu nastaviti sa širenjem lažnih informacija i prevara. Ono što je zapravo najgore u čitavoj priči jeste lakovernost velikog broja korisnika koji šalju svoje lične podatke po svaku cenu, na pitajući se da baš na ovaj način mogu sebi napraviti ozbiljan problem – bez obzira na to koliko sve izgleda sumnjivo.

Netokracija je kontaktirala tužilaštvo za VTK kako bismo dobili više informacija o saradnji ove institucije sa Facebookom i drugim kompanijama. Odgovor nije stigao u trenutku pisanja ovog teksta.

Ostavi komentar

  1. Сима

    Сима

    16. 8. 2018. u 14:06 Odgovori

    Иако имам подоста година,један сам од преварених. Мислим,колико год званична фирма за како кажу “електричне бициклове”,покушава да себе прикаже као потпуно невину у овој “превари” ипак има ту нешто. На слици су кинески електрични бицикли и никако то није домаћа производња већ ВРЛО ДОБРО СМИШЉЕНА БЕСПЛАТНА РЕКЛАМА за продају истих,наравно да се победи конкуренција. “Употребљено” је знање добро поткованих сајбер мајстора и,наравно,ето нове преваре грађана. Ако добро погледате ФБ-профил “преварантске фирме” видeћете да је све потпуно чисто а ипак ће за све на крају главни кривци бити преварени грађани а фирма која своје “поштење” диже на највиши пиједестал дошла је до ИЗВАНРЕДНОГ МАРКЕТИНШКОГ ПОГОТКА”.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      16. 8. 2018. u 21:36 Odgovori

      Simo, grešiš.

      Zašto bi neko ko se bavi proizvodnjom/prodajom e-bicikala gubio vreme i sebi stvarao dodatan posao da se bavi nezadovoljnim korisnicima sa Facebooka kojima su obećani bicikli?

  2. Dragana

    Dragana

    31. 8. 2018. u 13:23 Odgovori

    Takođe i Naftna industrija Srbije, to jest kompanija NIS Gazprom Neft ima isti problem. Lažna stranica koja se predstavlja kao NIS Srbija je sledeća stranica – https://www.facebook.com/NIS-Srbija-216524762383898/?__tn__=-UK-R i redovno pokreće nagradne igre putem kojih traže fotografiju i ličnu kartu u inbox navodno dobitniku 15.000 dinara povodom NIS-ovog rođendana. Zvanične stranice NIS-a su: NIS a.d. Novi Sad i “Sa nama na putu” i stranice se često susreću sa lažnim optužbama da su i one lažne i ljudi gube poverenje u prave stranice. Žalosno je čime se ljudi bave! Zasta ovome treba stati na put.

  3. Joe

    Joe

    16. 10. 2018. u 16:08 Odgovori

    H&M takođe ima isti problem. Napravljena je stranica sa istom forom oko nagradne igre. Broj prevarenih,koji su poslali svoje podatke je oko 2 miliona.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

Netokracija

Predstavljamo vam ‘Employer Branding Belgrade’ – online konferenciju koja otkriva nova pravila u IT industriji

Pravila za regrutovanje top talenta u IT-ju su se promenila… I zato organizujemo Employer Branding Belgrade - besplatni online događaj koji će pokušati da odgovori na pitanje šta zaposleni u tehnološkoj industriji danas traže kod svog poslodavca!

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.