Neko prikuplja JMBG građana i nanosi veliku štetu domaćoj kompaniji koja pravi električne bicikle

E-prime ukazuje na veliku Facebook prevaru, tužilaštvo za VTK ne reaguje.

Sa domaćom kompanijom E-prime upoznali smo se u aprilu kada su nam osnivači ispričali kako su nastali i odakle je potekla ideja da se u Srbiji bave proizvodnjom električnih bicikli. Međutim, pre samo nekoliko dana, redakciju Netokracije kontaktirao je Milan Manojlović, jedan od osnivača E-prime kompanije koji nam je skrenuo pažnju na Facebook prevaru u koju je upletena ova kompanija, a tiče se lažne Facebook stranice koja u zamenu za učestvovanje u nagradnoj igri prikuplja lične podatke građana i time krši nekoliko zakona.

O čemu je tačno reč?

Naime, pre dva meseca, NN lica otvorila su lažnu stranicu pod nazivom „E-prime električni biciklovi“ na kojoj su počeli da objavljuju fotografije proizvoda preuzete sa zvanične E-prime Facebook stranice. Štaviše, NN lica preuzela su kompletan vizuelni identitet beogradske firme. Usvojivši njihov brending, lažna stranica krenula je sa objavom postova u kojima se kaže da korisnici mogu ostvariti pravo na učešće u nagradnoj igri. Glavna nagrada je upravo električni bicikl, a sve što je potrebno od korisnika jeste da unese reč „PRIME“ u komentar ispod fotografije.

I pored zvaničnog upozorenja kompanije koje je objavljeno na Facebook stranici, a koje jasno ukazuje da je reč o prevari i da ljudi ne ostavljaju komentare, lažna stranica proširila se za kratak period. Na ovaj način, naneta je direktna šteta samoj kompaniji ali su povređena i prava korisnika koji su ostavljali svoje lične podatke.

Vlasnici lažne stranice redom su kontaktirali osobe koje su ostavile komentar, uz poruku da su dobitnici bicikala samo ako pošalju svoje fotografije sa ličnim kartama (obe strane dokumenta), nakon čega im obećaju da će isporučiti proizovd.

Prevara se širi i na druge kompanije

Kako bi rešili ovaj problem, iz kompanije E-prime kažu za Netokraciju da su nekoliko puta slali upozorenje Facebooku, ali lažna stranica nije bila uklonjena. Jednom prilikom uklonjen je post, ali je nakon par dana ponovo osvanula gotovo identična kampanja.

Kao i sa mnogim drugim slučajevima, i ovde je jasno da je podrška Facebooka na lokalu izostala. Slične prevare nisu u fokusu Zuckerbergove kompanije, a jedino na šta društvena mreža reaguje jeste povreda autorskih prava kada je sadržaj u pitanju. Međutim, iako je ovde direktno povređen brend E-prime kompanije, lažna stranica nije uklonjena. Po svemu sudeći, neće ni biti bez intervencije nadležnih.

Dodatno, Milan napominje da su u kompaniji primili više stotina mailova i poruka na od prevarenih ljudi koji očekuju da im se proizovd isporuči. Sa druge strane, slučaj je prijavljen i tužilaštvu za VTK na čiju adresu je poslato nekoliko dopisa sa dokazima, ali nikakav odgovor nije stigao. Manojlović nam objašnjava čitavu pozadinu ove priče:

Kada smo se obratili pravnicima i osobama iz IT struke dali su nam savet da prijavimo na društvenim mrežama lažnu stranicu, što smo i uradili. Facebook stranicu niko nije uklonio ali je jednom uklonio sadržaj (nakon dosta poslatih pritužbi). Međutim NN lica koja administriraju tu stranicu su nakon par dana postavili maltene isti sadržaj ponovo. Policiji smo se obratili, a tamo smo dobili odgovor da mogu da sastave službenu belešku i da je proslede specijalnom tužilaštvu za VTK ili da je mi pošaljemo putem e-maila koji se nalazi na njihovoj web strani.

Čak i uz upozorenje koje je izdala kompanija E-prime, veliki broj ljudi zahteva da im se isporuče bicikle koje su navodno dobili kroz lažnu nagradnu igru.

Kako naš sagovornik otkriva, nakon toga tužilaštvo procenjuje da li će da pokrene postupak i da vrati slučaj nazad na policiju koja bi trebala da vodi istragu. Od prve prijave prošlo je dva meseca, a predmet je nekoliko puta dopunjivan novim dokazima. Povratna informacija od strane tužilaštva u potpunosti je izostala.

„Rešenje trenutno nije blizu, ali se definitno svodi na gašenje ove lažne stranice i privođenje organizatora pravosudnim organima. Verujem da ima još ovakvih lažnih stranica i da su pokrenute od istih NN lica (sumnjamo na Tesla klime, Einhel kosilice, NIS vaučere, VOLI vaučere i drugo)“, naglašava Milan.

A šta će nekom vaš JMBG?

Oni koji stoje iza prevara uglavnom od korisnika traže fotografije lične karte zajedno sa selfijem. Zašto baš tako? Na ovaj način NN lica osim što podatke mogu da koriste za lažno predstavljanje prilikom prodaje na Internetu (ukoliko druga strana traži podatke radi sigurnosti), isto tako ukradene podatke mogu da upotrebe za registraciju na gambling sajtovima.

Štaviše, da bi se kreirao račun na sajtovima koji se bave kriptovalutama, korisnik mora da pošalje selfi sa ličnom kartom kao vid verifikacije – što otvara opciju prevarantima (koji poseduju fotografije ljudi) da naprave lažne naloge za kriptovalute i na taj način peru novac ukraden od prevarenih ljudi.

Da li se prevari i problemu nazire kraj?

Na pitanje Netokracije kako je novonastali problem uticao na vođenje firme i komunikaciju sa korisnicima, Manojlović ističe da se kompanija u protekla dva meseca ne može baviti tekućim poslovima budući da zaposleni po čitav dan obaveštavaju građane o novonastaloj situaciji:

Dešava se dan gde primimo po 50 poziva i preko 20 poruka putem drušvetnih mreža ili e-maila. Najčešće nas pitaju kad ćemo da im dostavimo nagradu koju su dobili, dok manji broj ljudi pozove i pita da li se radi o prevari, s obzirom na to da su im tražili fotografije ličnih dokumenata, te im je iz tog razloga sumnjiva ova lažna nagradna igra. Neke od prevarenih lica zamolimo da nam pošalju print screen komunikacije kako bi imali više dokaza.

Iako se za sada ne nazire rešenje za čitav problem, ukoliko tužilaštvo za VTK ili Facebook ne reaguju, male su sašnse da neko može zabraniti i stati na put lažnoj stranici, a u tom slučaju NN lica mogu nastaviti sa širenjem lažnih informacija i prevara. Ono što je zapravo najgore u čitavoj priči jeste lakovernost velikog broja korisnika koji šalju svoje lične podatke po svaku cenu, na pitajući se da baš na ovaj način mogu sebi napraviti ozbiljan problem – bez obzira na to koliko sve izgleda sumnjivo.

Netokracija je kontaktirala tužilaštvo za VTK kako bismo dobili više informacija o saradnji ove institucije sa Facebookom i drugim kompanijama. Odgovor nije stigao u trenutku pisanja ovog teksta.

Ostavi komentar

  1. Сима

    Сима

    16. 8. 2018. u 14:06 Odgovori

    Иако имам подоста година,један сам од преварених. Мислим,колико год званична фирма за како кажу „електричне бициклове“,покушава да себе прикаже као потпуно невину у овој „превари“ ипак има ту нешто. На слици су кинески електрични бицикли и никако то није домаћа производња већ ВРЛО ДОБРО СМИШЉЕНА БЕСПЛАТНА РЕКЛАМА за продају истих,наравно да се победи конкуренција. „Употребљено“ је знање добро поткованих сајбер мајстора и,наравно,ето нове преваре грађана. Ако добро погледате ФБ-профил „преварантске фирме“ видeћете да је све потпуно чисто а ипак ће за све на крају главни кривци бити преварени грађани а фирма која своје „поштење“ диже на највиши пиједестал дошла је до ИЗВАНРЕДНОГ МАРКЕТИНШКОГ ПОГОТКА“.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      16. 8. 2018. u 21:36 Odgovori

      Simo, grešiš.

      Zašto bi neko ko se bavi proizvodnjom/prodajom e-bicikala gubio vreme i sebi stvarao dodatan posao da se bavi nezadovoljnim korisnicima sa Facebooka kojima su obećani bicikli?

  2. Dragana

    Dragana

    31. 8. 2018. u 13:23 Odgovori

    Takođe i Naftna industrija Srbije, to jest kompanija NIS Gazprom Neft ima isti problem. Lažna stranica koja se predstavlja kao NIS Srbija je sledeća stranica – https://www.facebook.com/NIS-Srbija-216524762383898/?__tn__=-UK-R i redovno pokreće nagradne igre putem kojih traže fotografiju i ličnu kartu u inbox navodno dobitniku 15.000 dinara povodom NIS-ovog rođendana. Zvanične stranice NIS-a su: NIS a.d. Novi Sad i „Sa nama na putu“ i stranice se često susreću sa lažnim optužbama da su i one lažne i ljudi gube poverenje u prave stranice. Žalosno je čime se ljudi bave! Zasta ovome treba stati na put.

  3. Joe

    Joe

    16. 10. 2018. u 16:08 Odgovori

    H&M takođe ima isti problem. Napravljena je stranica sa istom forom oko nagradne igre. Broj prevarenih,koji su poslali svoje podatke je oko 2 miliona.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.