Duško Vesin (Alchemy): Budućnost startapa najviše zavisi od partnera i investitora

Duško Vesin (Alchemy): Budućnost startapa najviše zavisi od partnera i investitora – ne od proizvoda

Jedan od osnivača startapa Alchemy i nekadašnjeg dryTools, Duško Vesin, otkriva za Netokraciju kako je tekla njihova poslovna priča i na osnovu tog iskustva deli savete za sve buduće preduzetnike.

Oni koji domaću startap scenu prate nekoliko godina unazad skoro sigurno se sećaju novosadskog proizvoda dryTools i istoimenog startapa iza kog su stajali Marko Gaćeša, Duško Vesin i Nikola Milinković.

Ovaj alat za generisanje koda koji bi trebalo da napiše 80% koda umesto programera pre tri godine kroz spajanje firmi sjedinio se sa kompanijom Alchemy iz San Franciska, i od tada ovaj tim za svetsko tržište razvija platformu namenjenu brzom razvoju proizvoda u hemijskoj industriji.

Kako je od te 2015. godine kada je startap osnovan proteklo nekoliko godina, sa Duškom Vesinom, jednim od osnivača i Co-CTO kompanije Alchemy, vraćamo se nekoliko godina unazad ne bismo li sumirali kako izgleda kada jedan domaći softverski proizvod obrne puni krug. Duško se, u tekstu koji sledi, priseća kako je izgledalo razvijati proizvod u trenutku kada domaća startap zajednica ne postoji, ali i ocenjuje kako danas izgleda startap scena u Srbiji.

Većina pretpostavki o tome šta znači osnovati startap je pogrešna – to se uči iskustvom

„Marko, Nikola i ja smo do 2014. već šest godina radili zajedno u jednoj poznatoj novosadskoj outsourcing firmi i imali smo priliku da radimo na mnogo projekata i sarađujemo sa različitim klijentima“, priseća se Duško na početku razgovora.

Izazovi koje su u tom radu na različitim projektima primećivali bili su gotovo isti i iznova su se ponavljali: svaki projekat koji su započinjali imao je dosta sličnih segmenata sa prethodnim. „To je značilo da dobar deo svog vremena trošimo na nešto što smo ranije, na neki način, već implementirali“, objašnjava naš sagovornik.

Upravo zbog toga, nastavlja Duško, krenuli su da usvajaju tehnike MDD (Model Driven Development) i prave side tool koji su koristili kako bi povećali svoju efikasnost i imali više vremena da se pozabave ozbljnim tehničkim i domenskim problemima vezanim za svaki konkretan projekat:

U tom periodu formira se startap scena u Srbiji, kreće sa radom Startup Akademija i mi odlučujemo da se prijavimo i sve više razmišljamo o našem side tool-u kao o potencijalnom proizvodu.

Naravno, nije bilo nimalo lako da se iz ušuškanih pozicija i zaštite firme otisnemo u preduzetničke vode. Prvih godinu dana smo radili po 60-70 sati nedeljno i mogli smo da priuštimo duplo manje plate nego što smo imali do tada, ali bili smo svesni da je veliki rizik. Međutim, isto tako smo osetili da je to prava prilika, da moramo da se upustimo u sve to i da brzo učimo na svojim greškama.

Tako su juna 2015. godine osnovali dryTools i, kako Duško dodaje, vrlo brzo shvatili da je većina njihovih pretpostavki o tome šta znači imati startap bila pogrešna, da je sve mnogo teže, dugotrajnije i da će zahtevati ogromna odricanja.

Softver je samo sredstvo da se napravi proizvod, ali za njegovo plasiranje potrebna su druga znanja i veštine

Pored prijave na Startup Akademiju, Duško, Marko i Nikola prijavili su se i na Spark.me na kom, kako dodaje Duško, totalno neočekivano pobeđuju i dobijaju put na Web Summit u Dablinu:

Tada se pojavljuju i investicioni fondovi, između kojih i South Central Ventures sa kojim započinjemo pregovore. Igrom slučaja, prijavljujemo se i na Y Combinator i uspevamo da uđemo u uži krug i dobijamo poziv da odemo u San Francisko.

Sve to je imalo veoma pozitivan uticaj na naš moral i dalo nam je još više snage i volje da nastavimo. Nažalost, nismo uspeli puno toga da uradimo na međunarodnoj sceni u tom trenutku, ali iskustvo i kontakti su bili i više nego dragoceni.

Srpski deo tima u kompaniji Alchemy zadužen je za razvoj proizvoda, osmišljavanje feature-a i development, dok je američki deo firme zadužen za marketing i prodaju.

Ipak, krajem te godine SCV investira u dryTools i to je bila potvrda da idu u pravom smeru, a tim iza ovog proizvoda shvata „da je softver samo sredstvo da se napravi proizvod, ali da je za sam proizvod i njegovo plasiranje potrebno mnogo drugih znanja i veština“. Duško dodaje:

Uz pomoć investicije zapošljavamo još ljudi i fokusiramo se na „pakovanje“ proizvoda, marketing, dokumentaciju… Tada dryTools-ov proizvod dobija ime Sifu.

Potpisujemo par klijenata u Novom Sadu, ali u isto vreme shvatamo da nam je tržište malo i specifično, i da bi bili primećeni na globalnoj sceni moramo da uspostavimo svoje prisustvo u San Francisku. Odlazimo na TechCrunch Disrupt i pokušavamo da se promovišemo na najbolji mogući način. Od tog trenutka smo bili bar jednu nedelju mesečno u San Francisku i učili od najboljih kako da se plasira developerski alat.

Međutim, dolazi do otrežnjenja i suočavamo se sa tim da developeri baš i ne vole da kupuju alate, da se očekuju da budu open source i besplatni. Bilo je potrebno da iz korena promenimo biznis strategiju.

Njihovi redovni odlasci u San Francisko, pored otrežnjenja, doneli su im i dosta novih kontakata i iskustava, a u tom periodu osnovan je i Serbian Entrepreneurs (SC), zahvaljujući kom dolaze u kontakt sa Sashom Novakovich i odlučuju da zajedno sa njom osnuju novu kompaniju. Tako je u srpski deo Alchemy tima na sebe preuzeo razvoj proizvoda, osmišljavanje feature-a i development, dok je američki deo firme zadužen za marketing i prodaju:

Ideja je, dakle, bila da napravimo platformu za digitalizaciju procesa u hemijskoj industriji i da tu platformu razvijemo sa našim alatom. Tako je 2017. godine osnovan Alchemy, a Sifu se i danas koristi u ovoj kompaniji.

Uz pomoć tog alata uštedimo 80% developerskog vremena i uspevamo da u veoma kratkim vremenskim rokovima sa malim developerskim timovima razvijamo veoma kompleksne funkcionalnosti. Čak smo i patentirali jedan deo našeg algoritma. Sifu se svakodnevno proširuje sa novim funkcionalnostima, sa jedinom razlikom što je sad 100% posvećen našim internim potrebama za razvoj Alchemy-ja.

Preduzetnička kultura i znanje o poslovanju u Srbiji je i dalje na niskom nivou, ali se i to menja

U nastavku teksta, sa našim sagovornikom razgovarali smo i o tome da li se situacija u odnosu na to kada su oni pokretali svoj prvi startap promenila, te da li je nivo preduzetničke kulture u Srbiji porastao u proteklih nekoliko godina. On objašnjava:

Preduzetnička kultura je kod nas na poprilično niskom nivou. Svest ljudi o tome šta znači biti preduzetnik i imati startape je dosta nekompletna, kao i naše generalno znanje o poslovanju. Za početak, mislim da se na fakultetima mora uvesti više predmeta iz oblasti biznisa, jer to je ono što je nama najviše nedostajalo. Za nas je osmisliti proizvod bio lakši deo posla. Kompletirati ga, odraditi marketing, definisati biznis plan i na kraju prodati ga – to je najteže.

Naravno, još jedan od problema na koje smo naišli jesu država i banke, koje startap ne prepoznaju i uopšte nisu spremni da ga podrže. Pod tim mislim na ozbiljno komplikovane procedure koje ni na koji način ne podržavaju i ne podstiču razvijanje preduzetničkog duha kod nas. Nama je, recimo, trebalo preko šest meseci da registrujemo Alchemy u Srbiji i otvorimo račun u banci…

Još jedna stvar koja je specifična za domaće foundere (što je pokazalo istraživanje Startap skener) jeste da su bolje povezani sa kolegama iz inostranstva nego na lokalu, a Duško nam je objasnio kako na tu stvar gleda iz svog ugla:

Sad već postoji ogranak SC-a u Novom Sadu, koji okuplja startape, tako da se ne može reći da nema povezivanja, ali jednostavno mi smo jako neiskusni i ima generalno malo startapa. Samim tim mnogo više možemo da naučimo od kolega iz inostranstva.

Mislim i da nam treba više organizacija kao što su SEC, Startit, ICT Hub, DSI i ostalih koji bi se posvetili umrežavanjem ljudi, deljenjem znanja ali i koji bi radili na tome da se aktivno menja komplikovana administracija u Srbiji, kako bi se bar sa te strane olakšalo. Ono što je moj utisak jeste da se situacija konstantno menja na bolje, tako da je samo pitanje vremena kada će startap ekosistem zaista procvetati.

Za kraj, našeg sagovornika smo upitali i postoji li neki savet koji bi podelio sa startapima koji se nalaze na početku poslovanja, a Duško otkriva da su oni napravili skoro svaku grešku koju su mogli da naprave, ali ih je to na neki način i dovelo tu gde jesu:

Moj savet je da verujete u sebe, da se ne bojite grešaka, ali da budete spremni da brzo učite i da menjate sebe i svoj startap u skladu sa tim. Mi smo počeli od alata za generisanje koda i došli smo do platforme za digitalizaciju poslovnih procesa. To sad deluje kao drastična promena ali sve se dešavalo sa razlogom i sa našom svesti da moramo konstantno da se menjamo.

Najbitnija stvar, zaključuje on, je da dobro odaberate partnere za startap i buduće investitore. „Budućnost vaše firme zavisi više od toga nego od vašeg proizvoda“, ističe na kraju Duško.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Office Talks Podcast

Gde su naši AliExpress paketi?

Šestu epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor o trenutnim dešavanjima sa astronomskim poskupljenjem poštarine sa sajta AliExpress. Mi smo pokušali da analiziramo šta je tačno dovelo do ovog problema koji je u velikoj meri pogodio sve one koji kupuju sa ove poznate online prodavnice.

Propustili ste

Karijere

Do 30% domaćih frilensera traži sigurnost stalnog posla jer frilensing na globalu pokazuje znake recesije

Šta čeka srpske frilensere u narednom periodu i kako će izgledati budućnost frilensinga na domaćem tržištu?

Kultura 2.0

Serbia Business Run nastavlja sa aktivnim tim bildingom u kojem zbližava kolege – ovaj put kroz ‘online’ trku

Peto izdanje Serbia Business Run, serije poslovnih trka i najveći sportsko-kompanijski događaj u Srbiji, održaće se u septembru 2020. godine - ovoga puta 'online'. Kako izgleda trka u ovom potpuno drugačijem formatu, otkriva nam direktor ove organizacije.

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.