Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo rast u 2014. godini

Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo dvocifren rast i u 2014. godini

Peti po redu Digital Day, održan je juče u Velikoj sali Doma omladine gde je više od 400 posetilaca imalo priliku da se upozna sa rezultatima istraživanja vezanog za oglašavanje na Internetu u Srbiji, ali i da čuje mnogobrojna predavanja profesionalaca koji su govorili o modelima zakupa oglašivačkog prostora (programmatic) koji bi tek trebali da postanu standard na ovim prostorima.

vlada_dd
Vladimir Aranđelović otvara Digitay Day 2015. (Foto: Ivan Minić)

Konferenciju Digital Day otvorio je predsednik Upravnog odbora IAB Serbia i menadžer za digitalne medije u agenciji Direct Media , Vladimir Aranđelović, koji je pozdravivši prisutne gotovo odmah prešao na ono što nas je sve zanimalo – rezultate AdEx istraživanja za 2014. godinu koji su otkrili zanimljive podatke. Srpski oglašivači su tokom prethodne godine potrošili 18,2 miliona evra na Internet oglašavanja, te je čitava industrija i ovog puta ostvarila dvocifren rast od 11,8% u odnosu na 2013. godinu.

Iako polako gubi na značaju, display je i dalje dominantan te drži 46% ukupnog tržišta. Vladimir je dodao da je search engine marketing zauzeo 14% tržišta, da je mobilno oglašavanje ostvarilo daleko najveći rast, ali i da se metodologija AdEx istraživanja sledeće godine menja:

Po 14% tržišta zauzimaju segmenti pretraživača i društvenih mreža, u kojima dominantne udele imaju Google i Facebook. Mobilni marketing zauzima nešto više od 2% tržišta ali beleži najveći rast od svih segmenata – čak 108% u odnosu na prethodnu godinu.

67% građana Srbije poseduje pametni telefon

Nakon uvodnog izlaganja, publici se obratio Pawel Kolenda, direktor istraživanja IAB Poland koji je podelio rezultate digitalSCOPE’2014. istraživanja kojim je pored Srbije bilo obuhvaćeno još 14 drugih zemalja Evrope: Hrvatska, Slovenija, Makedonija, Grčka, Bugarska, Rumunija, Mađarska, Češka, Slovačka, Poljska, Belgija, Malta, Turska i Rusija.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Cilj istraživanja jeste da pokaže lifestyle publike, te otkrije njihovo ponašanje i njihove navike u svakoj od navedenih zemalja. Imajući to na umu, Pawel je izjavio da su ove zemlje u ukupnom zbiru ostvarile sledeće brojke: 69% korisnika ima pametni telefon, 63% koristi prenosive računare, 45% desktop računare, 24% tablete, 21% tradicionalne mobilne telefone, 13% smart TV i 8% gaming konzole.

Kada se Srbija uporedi sa ostatkom ispitanih zemalja, možemo videti da smo u velikom broju kategorija tek koji procenat ispod srednje vrednosti, tako da danas 67% građana Srbije poseduje pametni telefon, 63% njih laptop, dok tablete poseduje svega 19% stanovništva, čime je ova kategorija i zabeležila najveći pad u poslednjih godinu dana.

Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)
Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)

Kada je informisanje o proizvodima u pitanju, srpski potrošači se u najvećoj meri okreću Internetu, dok konfirmaciju i validaciju i dalje traže kod porodice i prijatelja. Igrajući sve veću ulogu u našim životima, Internet je lifestyle i u ogromnoj meri oblikuje naše živote i živote ljudi oko nas.

Uvezanim kampanjama do najboljih rezultata

Centralni događaj Digital Day 2015. bila je panel diskusija pod nazivom “How to maximize digital ROI”, u kojoj su učestvovali Goran Jankuloski (Executive Group), Ivan Rečević (Huge Media), Herbert Schoberl (Telenor Group), Manuela Stamatović (Sberbank) i Emina Hodžić (Lupon Ventures), a koju je moderirala Sanja Lalević-Cvetković iz agencije Direct Media.

Tema panela bile su razlike između tradicionalnog i digitalnog oglašavanja, te merljivost ostvarenih rezultata koje digital pruža. Jankuloski je izjavio da je merljivost ujedno i najveća razlika koja digitalno oglašavanje odvaja od tradicionalnih kanala, te da je moguće kreirati različite poruke unutar jedne kampanje, namenjene različitim target grupama koje će se kroz selektovane kanale plasirati do publike, a njihov učinak samim tim i izmeriti.

TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)
Zaključak panel diskusije: TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)

Predstavnik Telenora, Herbert Schoberl, složio se sa Goranom dodavši da je strategija koju ova grupacija primenjuje, miks digitalnog i tradicionalnog oglašavanja – sa uvezanim kampanjama. I drugi učesnici su se rekli da je kombinacija TV-a i digitala možda i najbolji način da se poruka prenese do grupe pojedinaca, te da se danas ne mogu praviti učinkovite kampanje bez pristupa podacima.

Tom prilikom, Ivan Rečević iz agencije HUGE Media je izjavio:

Mi više ne radimo sa klijentima koji odbijaju da podele svoje podatke sa nama. Kako možemo obećati rezultate ukoliko ne znamo sa čime radimo?

‘Set your Tweets free’

Nakon pauze za ručak, publici se obratio i Scott Thwaites iz Twitter-a gde trenutno radi na poziciji Partner Manager za tržište EMEA. Scott je prisutnima približio moć ove platforme kroz neke od najzanimljivijih primera kao što su tetovaža fudbalera Ryana Masona, ali i svima nam poznate plavo/crne ili belo/zlatne haljine!

Thwaites kaže da su ovo samo neki od najzanimljivijih primera koji su iskoristili moć Twitter-a i to u pravo vreme na pravom mestu. Vodeći se sličnim principima, veliki oglašivači uspeli su da kreiraju viralne kampanje, a možda i jedna od najoriginalnijih jeste upravo #ReciTweet gde bi korisnici tvitnuli sastojke iz frižidera i samo par momenata kasnije dobili ukusne recepte – upravo putem ovog servisa!

ownthearch
Kao jedan od pozitivnih primera, Scott je naveo i #OwnTheArch kampanju u kojoj su fanovi dva tima tvitovali kako bi se boje njihovog kluba osvojile stadion Wembly

Scott je domaćoj publici predstavio i Twitter Video i Group DM, kao nove alate koji marketari već sada mogu koristiti na zanimljive i kreativne načine i tako se izdvojiti iz mase poznate po ustaljenim stvarima.

Sa 500 miliona korisnika, čak 62% njih posmatra Twitter kao najbrži izvor za informacije i vesti, a kako je tu i Periscope aplikacija koju je ova kompanija kupila kako bi korisnicima omogućila i video prenos uživo, dolazimo do zaključka da je Twitter danas moćna platforma koja se može iskoristiti na razne kreativne načine – pa makar to bile automatizovane ajkule koje senzorima tvitaju kada se ove nemani približe obali!

Detaljni rezultati AdEx istraživanja uskoro će biti dostupni na zvaničnom sajtu IAB Serbia.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Karijere

Miloš Čučulović iz Srbije direktor je u švajcarskom MDPI-u sa više od 6.500 zaposlenih širom sveta

U švajcarskoj kompaniji koja je jedan od lidera u naučnom izdavaštvu, razvija najsavremenije alate zasnovane na generativnoj veštačkoj inteligenciji. A kako je izgledao njegov karijerni put? Pročitajte u intervjuu koji je pred vama!

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Propustili ste

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.