Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo rast u 2014. godini

Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo dvocifren rast i u 2014. godini

Peti po redu Digital Day, održan je juče u Velikoj sali Doma omladine gde je više od 400 posetilaca imalo priliku da se upozna sa rezultatima istraživanja vezanog za oglašavanje na Internetu u Srbiji, ali i da čuje mnogobrojna predavanja profesionalaca koji su govorili o modelima zakupa oglašivačkog prostora (programmatic) koji bi tek trebali da postanu standard na ovim prostorima.

vlada_dd
Vladimir Aranđelović otvara Digitay Day 2015. (Foto: Ivan Minić)

Konferenciju Digital Day otvorio je predsednik Upravnog odbora IAB Serbia i menadžer za digitalne medije u agenciji Direct Media , Vladimir Aranđelović, koji je pozdravivši prisutne gotovo odmah prešao na ono što nas je sve zanimalo – rezultate AdEx istraživanja za 2014. godinu koji su otkrili zanimljive podatke. Srpski oglašivači su tokom prethodne godine potrošili 18,2 miliona evra na Internet oglašavanja, te je čitava industrija i ovog puta ostvarila dvocifren rast od 11,8% u odnosu na 2013. godinu.

Iako polako gubi na značaju, display je i dalje dominantan te drži 46% ukupnog tržišta. Vladimir je dodao da je search engine marketing zauzeo 14% tržišta, da je mobilno oglašavanje ostvarilo daleko najveći rast, ali i da se metodologija AdEx istraživanja sledeće godine menja:

Po 14% tržišta zauzimaju segmenti pretraživača i društvenih mreža, u kojima dominantne udele imaju Google i Facebook. Mobilni marketing zauzima nešto više od 2% tržišta ali beleži najveći rast od svih segmenata – čak 108% u odnosu na prethodnu godinu.

67% građana Srbije poseduje pametni telefon

Nakon uvodnog izlaganja, publici se obratio Pawel Kolenda, direktor istraživanja IAB Poland koji je podelio rezultate digitalSCOPE’2014. istraživanja kojim je pored Srbije bilo obuhvaćeno još 14 drugih zemalja Evrope: Hrvatska, Slovenija, Makedonija, Grčka, Bugarska, Rumunija, Mađarska, Češka, Slovačka, Poljska, Belgija, Malta, Turska i Rusija.

Cilj istraživanja jeste da pokaže lifestyle publike, te otkrije njihovo ponašanje i njihove navike u svakoj od navedenih zemalja. Imajući to na umu, Pawel je izjavio da su ove zemlje u ukupnom zbiru ostvarile sledeće brojke: 69% korisnika ima pametni telefon, 63% koristi prenosive računare, 45% desktop računare, 24% tablete, 21% tradicionalne mobilne telefone, 13% smart TV i 8% gaming konzole.

Kada se Srbija uporedi sa ostatkom ispitanih zemalja, možemo videti da smo u velikom broju kategorija tek koji procenat ispod srednje vrednosti, tako da danas 67% građana Srbije poseduje pametni telefon, 63% njih laptop, dok tablete poseduje svega 19% stanovništva, čime je ova kategorija i zabeležila najveći pad u poslednjih godinu dana.

Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)
Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)

Kada je informisanje o proizvodima u pitanju, srpski potrošači se u najvećoj meri okreću Internetu, dok konfirmaciju i validaciju i dalje traže kod porodice i prijatelja. Igrajući sve veću ulogu u našim životima, Internet je lifestyle i u ogromnoj meri oblikuje naše živote i živote ljudi oko nas.

Uvezanim kampanjama do najboljih rezultata

Centralni događaj Digital Day 2015. bila je panel diskusija pod nazivom „How to maximize digital ROI“, u kojoj su učestvovali Goran Jankuloski (Executive Group), Ivan Rečević (Huge Media), Herbert Schoberl (Telenor Group), Manuela Stamatović (Sberbank) i Emina Hodžić (Lupon Ventures), a koju je moderirala Sanja Lalević-Cvetković iz agencije Direct Media.

Tema panela bile su razlike između tradicionalnog i digitalnog oglašavanja, te merljivost ostvarenih rezultata koje digital pruža. Jankuloski je izjavio da je merljivost ujedno i najveća razlika koja digitalno oglašavanje odvaja od tradicionalnih kanala, te da je moguće kreirati različite poruke unutar jedne kampanje, namenjene različitim target grupama koje će se kroz selektovane kanale plasirati do publike, a njihov učinak samim tim i izmeriti.

TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)
Zaključak panel diskusije: TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)

Predstavnik Telenora, Herbert Schoberl, složio se sa Goranom dodavši da je strategija koju ova grupacija primenjuje, miks digitalnog i tradicionalnog oglašavanja – sa uvezanim kampanjama. I drugi učesnici su se rekli da je kombinacija TV-a i digitala možda i najbolji način da se poruka prenese do grupe pojedinaca, te da se danas ne mogu praviti učinkovite kampanje bez pristupa podacima.

Tom prilikom, Ivan Rečević iz agencije HUGE Media je izjavio:

Mi više ne radimo sa klijentima koji odbijaju da podele svoje podatke sa nama. Kako možemo obećati rezultate ukoliko ne znamo sa čime radimo?

‘Set your Tweets free’

Nakon pauze za ručak, publici se obratio i Scott Thwaites iz Twitter-a gde trenutno radi na poziciji Partner Manager za tržište EMEA. Scott je prisutnima približio moć ove platforme kroz neke od najzanimljivijih primera kao što su tetovaža fudbalera Ryana Masona, ali i svima nam poznate plavo/crne ili belo/zlatne haljine!

Thwaites kaže da su ovo samo neki od najzanimljivijih primera koji su iskoristili moć Twitter-a i to u pravo vreme na pravom mestu. Vodeći se sličnim principima, veliki oglašivači uspeli su da kreiraju viralne kampanje, a možda i jedna od najoriginalnijih jeste upravo #ReciTweet gde bi korisnici tvitnuli sastojke iz frižidera i samo par momenata kasnije dobili ukusne recepte – upravo putem ovog servisa!

ownthearch
Kao jedan od pozitivnih primera, Scott je naveo i #OwnTheArch kampanju u kojoj su fanovi dva tima tvitovali kako bi se boje njihovog kluba osvojile stadion Wembly

Scott je domaćoj publici predstavio i Twitter Video i Group DM, kao nove alate koji marketari već sada mogu koristiti na zanimljive i kreativne načine i tako se izdvojiti iz mase poznate po ustaljenim stvarima.

Sa 500 miliona korisnika, čak 62% njih posmatra Twitter kao najbrži izvor za informacije i vesti, a kako je tu i Periscope aplikacija koju je ova kompanija kupila kako bi korisnicima omogućila i video prenos uživo, dolazimo do zaključka da je Twitter danas moćna platforma koja se može iskoristiti na razne kreativne načine – pa makar to bile automatizovane ajkule koje senzorima tvitaju kada se ove nemani približe obali!

Detaljni rezultati AdEx istraživanja uskoro će biti dostupni na zvaničnom sajtu IAB Serbia.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.

Kolumna

Iako je mobilno bankarstvo tu već duže vreme, još uvek je aktuelna tema – ali zašto?

Savremene tehnologije postale su sastavni deo naše svakodnevnice i menjanju način na koji radimo stvari u svom privatnom i profesionalnom životu velikom brzinom. Finansijski sektor je svakako među industrijama u kojima se njihove prednosti najviše osećaju i najbrže implementiraju novine - o čemu svedoče i novine u oblasti plaćanja 'pametnim' telefonom.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Društvene mreže

Facebook pokreće program za suzbijanje lažnih informacija u Srbiji – da li je ovo kraj lažnim vestima?

Sa ciljem da suzbije širenje netačnih i neproverenih informacija u okviru svog sistema, Facebook je pokrenuo nezavisni program u Srbiji za proveru istinitosti činjenica (uglavnom vesti) koje se objavljuju na ovoj društvenoj mreži.