Peti po redu Digital Day, održan je juče u Velikoj sali Doma omladine gde je više od 400 posetilaca imalo priliku da se upozna sa rezultatima istraživanja vezanog za oglašavanje na Internetu u Srbiji, ali i da čuje mnogobrojna predavanja profesionalaca koji su govorili o modelima zakupa oglašivačkog prostora (programmatic) koji bi tek trebali da postanu standard na ovim prostorima.

Konferenciju Digital Day otvorio je predsednik Upravnog odbora IAB Serbia i menadžer za digitalne medije u agenciji Direct Media , Vladimir Aranđelović, koji je pozdravivši prisutne gotovo odmah prešao na ono što nas je sve zanimalo – rezultate AdEx istraživanja za 2014. godinu koji su otkrili zanimljive podatke. Srpski oglašivači su tokom prethodne godine potrošili 18,2 miliona evra na Internet oglašavanja, te je čitava industrija i ovog puta ostvarila dvocifren rast od 11,8% u odnosu na 2013. godinu.
Iako polako gubi na značaju, display je i dalje dominantan te drži 46% ukupnog tržišta. Vladimir je dodao da je search engine marketing zauzeo 14% tržišta, da je mobilno oglašavanje ostvarilo daleko najveći rast, ali i da se metodologija AdEx istraživanja sledeće godine menja:
Po 14% tržišta zauzimaju segmenti pretraživača i društvenih mreža, u kojima dominantne udele imaju Google i Facebook. Mobilni marketing zauzima nešto više od 2% tržišta ali beleži najveći rast od svih segmenata – čak 108% u odnosu na prethodnu godinu.
67% građana Srbije poseduje pametni telefon
Nakon uvodnog izlaganja, publici se obratio Pawel Kolenda, direktor istraživanja IAB Poland koji je podelio rezultate digitalSCOPE’2014. istraživanja kojim je pored Srbije bilo obuhvaćeno još 14 drugih zemalja Evrope: Hrvatska, Slovenija, Makedonija, Grčka, Bugarska, Rumunija, Mađarska, Češka, Slovačka, Poljska, Belgija, Malta, Turska i Rusija.
Trenutno se u RS duplo više veruje u info do kojih se dolazi putem interneta, nego televiziji. Velika pobeda za online svet! #digitalday2015
— Samsung Srbija (@SamsungSrbija) May 13, 2015
Cilj istraživanja jeste da pokaže lifestyle publike, te otkrije njihovo ponašanje i njihove navike u svakoj od navedenih zemalja. Imajući to na umu, Pawel je izjavio da su ove zemlje u ukupnom zbiru ostvarile sledeće brojke: 69% korisnika ima pametni telefon, 63% koristi prenosive računare, 45% desktop računare, 24% tablete, 21% tradicionalne mobilne telefone, 13% smart TV i 8% gaming konzole.
Kada se Srbija uporedi sa ostatkom ispitanih zemalja, možemo videti da smo u velikom broju kategorija tek koji procenat ispod srednje vrednosti, tako da danas 67% građana Srbije poseduje pametni telefon, 63% njih laptop, dok tablete poseduje svega 19% stanovništva, čime je ova kategorija i zabeležila najveći pad u poslednjih godinu dana.

Kada je informisanje o proizvodima u pitanju, srpski potrošači se u najvećoj meri okreću Internetu, dok konfirmaciju i validaciju i dalje traže kod porodice i prijatelja. Igrajući sve veću ulogu u našim životima, Internet je lifestyle i u ogromnoj meri oblikuje naše živote i živote ljudi oko nas.
Uvezanim kampanjama do najboljih rezultata
Centralni događaj Digital Day 2015. bila je panel diskusija pod nazivom “How to maximize digital ROI”, u kojoj su učestvovali Goran Jankuloski (Executive Group), Ivan Rečević (Huge Media), Herbert Schoberl (Telenor Group), Manuela Stamatović (Sberbank) i Emina Hodžić (Lupon Ventures), a koju je moderirala Sanja Lalević-Cvetković iz agencije Direct Media.
Tema panela bile su razlike između tradicionalnog i digitalnog oglašavanja, te merljivost ostvarenih rezultata koje digital pruža. Jankuloski je izjavio da je merljivost ujedno i najveća razlika koja digitalno oglašavanje odvaja od tradicionalnih kanala, te da je moguće kreirati različite poruke unutar jedne kampanje, namenjene različitim target grupama koje će se kroz selektovane kanale plasirati do publike, a njihov učinak samim tim i izmeriti.

Predstavnik Telenora, Herbert Schoberl, složio se sa Goranom dodavši da je strategija koju ova grupacija primenjuje, miks digitalnog i tradicionalnog oglašavanja – sa uvezanim kampanjama. I drugi učesnici su se rekli da je kombinacija TV-a i digitala možda i najbolji način da se poruka prenese do grupe pojedinaca, te da se danas ne mogu praviti učinkovite kampanje bez pristupa podacima.
Tom prilikom, Ivan Rečević iz agencije HUGE Media je izjavio:
Mi više ne radimo sa klijentima koji odbijaju da podele svoje podatke sa nama. Kako možemo obećati rezultate ukoliko ne znamo sa čime radimo?
‘Set your Tweets free’
Nakon pauze za ručak, publici se obratio i Scott Thwaites iz Twitter-a gde trenutno radi na poziciji Partner Manager za tržište EMEA. Scott je prisutnima približio moć ove platforme kroz neke od najzanimljivijih primera kao što su tetovaža fudbalera Ryana Masona, ali i svima nam poznate plavo/crne ili belo/zlatne haljine!
Thwaites kaže da su ovo samo neki od najzanimljivijih primera koji su iskoristili moć Twitter-a i to u pravo vreme na pravom mestu. Vodeći se sličnim principima, veliki oglašivači uspeli su da kreiraju viralne kampanje, a možda i jedna od najoriginalnijih jeste upravo #ReciTweet gde bi korisnici tvitnuli sastojke iz frižidera i samo par momenata kasnije dobili ukusne recepte – upravo putem ovog servisa!

Scott je domaćoj publici predstavio i Twitter Video i Group DM, kao nove alate koji marketari već sada mogu koristiti na zanimljive i kreativne načine i tako se izdvojiti iz mase poznate po ustaljenim stvarima.
Sa 500 miliona korisnika, čak 62% njih posmatra Twitter kao najbrži izvor za informacije i vesti, a kako je tu i Periscope aplikacija koju je ova kompanija kupila kako bi korisnicima omogućila i video prenos uživo, dolazimo do zaključka da je Twitter danas moćna platforma koja se može iskoristiti na razne kreativne načine – pa makar to bile automatizovane ajkule koje senzorima tvitaju kada se ove nemani približe obali!
Detaljni rezultati AdEx istraživanja uskoro će biti dostupni na zvaničnom sajtu IAB Serbia.