Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo rast u 2014. godini

Oglašavanje na srpskom Internetu ostvarilo dvocifren rast i u 2014. godini

Peti po redu Digital Day, održan je juče u Velikoj sali Doma omladine gde je više od 400 posetilaca imalo priliku da se upozna sa rezultatima istraživanja vezanog za oglašavanje na Internetu u Srbiji, ali i da čuje mnogobrojna predavanja profesionalaca koji su govorili o modelima zakupa oglašivačkog prostora (programmatic) koji bi tek trebali da postanu standard na ovim prostorima.

vlada_dd
Vladimir Aranđelović otvara Digitay Day 2015. (Foto: Ivan Minić)

Konferenciju Digital Day otvorio je predsednik Upravnog odbora IAB Serbia i menadžer za digitalne medije u agenciji Direct Media , Vladimir Aranđelović, koji je pozdravivši prisutne gotovo odmah prešao na ono što nas je sve zanimalo – rezultate AdEx istraživanja za 2014. godinu koji su otkrili zanimljive podatke. Srpski oglašivači su tokom prethodne godine potrošili 18,2 miliona evra na Internet oglašavanja, te je čitava industrija i ovog puta ostvarila dvocifren rast od 11,8% u odnosu na 2013. godinu.

Iako polako gubi na značaju, display je i dalje dominantan te drži 46% ukupnog tržišta. Vladimir je dodao da je search engine marketing zauzeo 14% tržišta, da je mobilno oglašavanje ostvarilo daleko najveći rast, ali i da se metodologija AdEx istraživanja sledeće godine menja:

Po 14% tržišta zauzimaju segmenti pretraživača i društvenih mreža, u kojima dominantne udele imaju Google i Facebook. Mobilni marketing zauzima nešto više od 2% tržišta ali beleži najveći rast od svih segmenata – čak 108% u odnosu na prethodnu godinu.

67% građana Srbije poseduje pametni telefon

Nakon uvodnog izlaganja, publici se obratio Pawel Kolenda, direktor istraživanja IAB Poland koji je podelio rezultate digitalSCOPE’2014. istraživanja kojim je pored Srbije bilo obuhvaćeno još 14 drugih zemalja Evrope: Hrvatska, Slovenija, Makedonija, Grčka, Bugarska, Rumunija, Mađarska, Češka, Slovačka, Poljska, Belgija, Malta, Turska i Rusija.

Cilj istraživanja jeste da pokaže lifestyle publike, te otkrije njihovo ponašanje i njihove navike u svakoj od navedenih zemalja. Imajući to na umu, Pawel je izjavio da su ove zemlje u ukupnom zbiru ostvarile sledeće brojke: 69% korisnika ima pametni telefon, 63% koristi prenosive računare, 45% desktop računare, 24% tablete, 21% tradicionalne mobilne telefone, 13% smart TV i 8% gaming konzole.

Kada se Srbija uporedi sa ostatkom ispitanih zemalja, možemo videti da smo u velikom broju kategorija tek koji procenat ispod srednje vrednosti, tako da danas 67% građana Srbije poseduje pametni telefon, 63% njih laptop, dok tablete poseduje svega 19% stanovništva, čime je ova kategorija i zabeležila najveći pad u poslednjih godinu dana.

Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)
Prepuna sala Doma omladine okupila je marketare i digitalce širom Srbije (Foto: Ivan Minić)

Kada je informisanje o proizvodima u pitanju, srpski potrošači se u najvećoj meri okreću Internetu, dok konfirmaciju i validaciju i dalje traže kod porodice i prijatelja. Igrajući sve veću ulogu u našim životima, Internet je lifestyle i u ogromnoj meri oblikuje naše živote i živote ljudi oko nas.

Uvezanim kampanjama do najboljih rezultata

Centralni događaj Digital Day 2015. bila je panel diskusija pod nazivom “How to maximize digital ROI”, u kojoj su učestvovali Goran Jankuloski (Executive Group), Ivan Rečević (Huge Media), Herbert Schoberl (Telenor Group), Manuela Stamatović (Sberbank) i Emina Hodžić (Lupon Ventures), a koju je moderirala Sanja Lalević-Cvetković iz agencije Direct Media.

Tema panela bile su razlike između tradicionalnog i digitalnog oglašavanja, te merljivost ostvarenih rezultata koje digital pruža. Jankuloski je izjavio da je merljivost ujedno i najveća razlika koja digitalno oglašavanje odvaja od tradicionalnih kanala, te da je moguće kreirati različite poruke unutar jedne kampanje, namenjene različitim target grupama koje će se kroz selektovane kanale plasirati do publike, a njihov učinak samim tim i izmeriti.

TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)
Zaključak panel diskusije: TV + digital = najbolji rezultati (Foto: Ivan Minić)

Predstavnik Telenora, Herbert Schoberl, složio se sa Goranom dodavši da je strategija koju ova grupacija primenjuje, miks digitalnog i tradicionalnog oglašavanja – sa uvezanim kampanjama. I drugi učesnici su se rekli da je kombinacija TV-a i digitala možda i najbolji način da se poruka prenese do grupe pojedinaca, te da se danas ne mogu praviti učinkovite kampanje bez pristupa podacima.

Tom prilikom, Ivan Rečević iz agencije HUGE Media je izjavio:

Mi više ne radimo sa klijentima koji odbijaju da podele svoje podatke sa nama. Kako možemo obećati rezultate ukoliko ne znamo sa čime radimo?

‘Set your Tweets free’

Nakon pauze za ručak, publici se obratio i Scott Thwaites iz Twitter-a gde trenutno radi na poziciji Partner Manager za tržište EMEA. Scott je prisutnima približio moć ove platforme kroz neke od najzanimljivijih primera kao što su tetovaža fudbalera Ryana Masona, ali i svima nam poznate plavo/crne ili belo/zlatne haljine!

Thwaites kaže da su ovo samo neki od najzanimljivijih primera koji su iskoristili moć Twitter-a i to u pravo vreme na pravom mestu. Vodeći se sličnim principima, veliki oglašivači uspeli su da kreiraju viralne kampanje, a možda i jedna od najoriginalnijih jeste upravo #ReciTweet gde bi korisnici tvitnuli sastojke iz frižidera i samo par momenata kasnije dobili ukusne recepte – upravo putem ovog servisa!

ownthearch
Kao jedan od pozitivnih primera, Scott je naveo i #OwnTheArch kampanju u kojoj su fanovi dva tima tvitovali kako bi se boje njihovog kluba osvojile stadion Wembly

Scott je domaćoj publici predstavio i Twitter Video i Group DM, kao nove alate koji marketari već sada mogu koristiti na zanimljive i kreativne načine i tako se izdvojiti iz mase poznate po ustaljenim stvarima.

Sa 500 miliona korisnika, čak 62% njih posmatra Twitter kao najbrži izvor za informacije i vesti, a kako je tu i Periscope aplikacija koju je ova kompanija kupila kako bi korisnicima omogućila i video prenos uživo, dolazimo do zaključka da je Twitter danas moćna platforma koja se može iskoristiti na razne kreativne načine – pa makar to bile automatizovane ajkule koje senzorima tvitaju kada se ove nemani približe obali!

Detaljni rezultati AdEx istraživanja uskoro će biti dostupni na zvaničnom sajtu IAB Serbia.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Nenad Milanović (COING): Domaće IT kompanije moraju se boriti za prava LGBTQ+ populacije

Direktor kompanije COING za Netokraciju objašnjava zašto IT kompanije treba da se bore protiv diskriminacije LGBTQ+ populacije u Srbiji i diskriminišu diskriminatore.

Kultura 2.0

Usvojen Zakon o digitalnoj imovini! Šta dalje?

Nakon javno održane rasprave, Narodna skupština je usvojila Zakon o digitalnoj imovini, čime se Srbija svrstala u krug retkih država koje su zakonski regulisale oblast digitalne imovine. U nastavku otkrivamo šta nam to Zakon donosi u odnosu na Nacrt i šta možemo očekivati u budućnosti.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Propustili ste

Kultura 2.0

Kako da nam internet iskustvo bude bolje (i mnogo bezbednije) u 2021. godini?

Ako razmišljate o tome da li (i kako) da promenite svoje internet navike po pitanju privatnosti i bezbednosti - ovo je tekst za vas.

Gaming

Svetski poznati CS:GO timovi iz Beograda igraju na turniru vrednom milion dolara

Neki od najboljih svetskih timova u globalno popularnoj igri Counter Strike: Global Offensive upravo se nalaze u Beogradu gde igraju mečeve Blast Pro Series Finala - turnira od milion dolara.

Startapi i poslovanje

Beogradski Konstrukt akviziran od strane HTEC-a uz najavljene nove akvizicije širom regiona

Kompanija HTEC akvizirala je Konstrukt u cilju pojačanja produktnog i brend dizajna za svoje klijente.

Internet marketing

Oglašavanje na Snapchatu nije bauk i treba ga iskoristiti pre konkurencije

Koji tip kompanija u Srbiji bi trebalo da razmisli o tome da se priključi Snapchatu i da se oglašava na toj društvenoj mreži?

Office Talks Podcast

Profesionalni razvoj programera (upoznajte Symphony)

Tridesetu epizodu Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa predstavnicima kompanije Symphony. Sa njima smo pričali o istoriji kompanije, procesu regrutovanja, kulturi rada i izazovima sa kojima su se susretali za vreme pandemije.

Kultura 2.0

Žene imaju jednaku sposobnost ‘preživljavanja’ na online platformama, ali slabije ulaze u ovu oblast

Predstavljamo vam rezultate specijalnog izdanja Gigmetar istraživanja koje pokazuje kako su se gig radnice adaptirale na nove uslove rada koje je donela pandemija.