Zabranjen ulaz za pse i Srbe

Zabranjen ulaz za pse i Srbe

Gde smo bili kada je svetom kružio memorandum o kolektivnom hejtu prema Srbiji?

Početkom 2000-ih, u vreme kada smo najnovija muzička izdanja kupovali kod pirata ispred Robne kuće Zemun, pita mene kolega iz klupe zašto slušam Nirvanu kada je na jednom od njihovih koncerata stajao plakat na kome je pisalo „zabranjen ulaz za pse i Srbe“? Priznajem, bilo je to vreme pre pametnih telefona i aplikacija, pa je takvu tvrdnju bilo nešto teže proveriti. Međutim, ljudi su imali mozak i pre Interneta. Čak i u to vreme, jedna ovakva izjava zvučala je sumnjivo – dovoljno sumnjivo da se čovek zapita zašto bi se jedan američki rok bend bavio nama i ko smo mi njima? Ovaj fenomen najbolje je opisan na Vujakliji:

Natpis koji nikada nije stajao ni na jednom poznatom albumu u muzičkoj istoriji, ali je pripisivan Nirvani, Eminemu i mnogim drugim grupama čiji članovi nikad nisu čuli za Srbiju. Proizvod iluzije svakog Srbina da ostatak sveta ima mišljenje o njemu.

I baš poslednjih dana, našu malu digitalnu zajednicu ujedinila je ista muka. Neko je primetio da G Suite više nije moguće registrovati iz Srbije te je brže bolje pomislio ono najgore – Gugl je objavio rat Srbiji! Poput šumske vatre, paranoja bez pokrića proširila se društvenim mrežama. „Blacklist-ovani smo!“, neko je napisao. Floskule tipa „najgora smo rupa“ i „neka poslednji ugasi svetlo“ mogle su se takođe videti na mrežama.

Zapravo, nedostajalo je da samo neko tvitne kako je jednom prilikom u Guglu stajao znak „zabranjen ulaz za pse i Srbe“.

Prsti brži od pameti

I eto nama prave male Internet drame. Komentar za komentarom, skrinšot za skrinšotom. U jednoj od mnogobrojnih diskusija na Fejsbuku ljudi su se čak pozivali na generički support page koji kaže „ukoliko servis nije dostupan u vašoj državi, to izgleda ovako“ – ne i „servis nije dostupan u vašoj državi“ kao što su mnogi poverovali. VICE je prvi objavio tekst o tome da je Gugl stavio Srbiju na crnu listu, a ubrzo potom i drugi mediji preneli su kako servis nije dostupan u Srbiji i kako je to velik udar za biznise u Srbiji.

Ulogu glavnog krivca ponela je međunarodna organizacija FATF koja je još u februaru uvrstila Srbiju na spisak 11 visokorizičnih zemalja. U principu, to je spisak na kome se nalaze zemlje poput Krima, Severne Koreje i Jemena i koji služi kao safety check za međunarodne kompanije koje svoje usluge obavljaju globalno. Ne ulazeći u političke razloge zašto smo se uopšte i našli na tom spisku, mislim da je svima jasno da Srbija, kakva god ona bila, nije Severna Koreja.

Pa ipak, sve je ukazivalo ka tome da je FATF glavni krivac zbog kojeg je srpskim biznisima onemogućena pretplata za G Suite uslugu. U četvrtak uveče inbox mi je bio pun poruka ljudi koji su pisali kako G Suite nije moguće registrovati već nekoliko nedelja i da to nije problem koji se desio preko noći. Pojedini izvori ukazivali su čak na mogućnost „lakog embarga“ od strane Zapadnih zemalja koje, jelte, nisu zadovoljne našim stavom po pitanju južne autonomne pokrajine pa je moguće da nam se svete na ovaj način.

I zaista, ne može čovek da se ne zapita.

Da li Gugl ima neki beef sa nama ili samo posluju po pravilima koja se određuju tamo negde u Vašingtonu? Ako je tako, pa šta ćemo onda sa Fejsbukom, Majkrosoftom i drugim firmama? Kada će one da povuku svoje proizvode? Hoćemo li kompjutere zameniti pisaćim mašinama? U tom trenutku, sve je bilo moguće i ništa više nije ličilo na istinu.

24 časa kasnije: Gugl nas ipak gotivi

Znate onu čuvenu, jutro je pametnije od večeri?

Već sutradan (u petak) pojavile su se prve indicije da je u pitanju problem tehničke prirode i da Gugl nije stavio Srbiju na nekakav „crni spisak“. Ovu informaciju potvrdila je njihova tehnička podrška, ali i sama premijerka koja je na Tviteru objavila da je Vlada u komunikaciji sa menadžmentom kompanije i da se ubrzo očekuje rešenje problema. Prema informacijama od rano jutros, registracija za G Suite iz Srbije ponovo radi.

Od najveće zavere protiv našeg naroda do tehničke greške, prošlo je samo 24 sata.

Dok sedim i pišem ovaj tekst u nadi da ću vas podstaći na izraženije kritičko razmišljanje prema stvarima koje se na prvu loptu čine potpunom fikcijom, ne mogu da se ne zapitam – kako je moguće da smo postali toliko paranoični i brzopleti? Kako je moguće da je ono najgore od populizma pronašlo svoj put do našeg mehura?

Odgovor možemo pronaći u činjenici da oni koji najmanje znaju uglavnom najviše „laju“. U vreme kada se i mnogo razvijenije države bore sa lažnim vestima i širenjem dezinformacija putem društvenih mreža, Srbija ih prati u stopu. Zapamtite ovo naredni put kada ne bude radio Facebook for Business, Instagram ili neki sasvim treći servis.

Svet postaje pet friendly mesto, a ni mi nismo tako loši.

Ostavi komentar

  1. RankoM

    RankoM

    21. 10. 2018. u 10:54 Odgovori

    Ovo je razlog zašto izbegavam da čitam komentare u „mejnstrim“ medijima i društvenim mrežama za bilo koju IT vest. Neverovatno je koliko je naša IT zajednica sklona panici. Ne razumem otkud toliki strah među srpskim IT-evcima? Pobogu, većina vas je u biti nezavisna od situacije u Srbiji i pare zarađujete „napolju“. Otkud onda toliki strah i takva panika? Opustite se ljudi. Ovo sa G suite-om je konkretan primer nepotrebne panike u srpskoj IT zajednici. Živite takvim u okolnostima da vam je (većini) super, egzistencionalno ste rešeni, radite ono što volite. Prema tome gledajte malo opuštenije i pozitivnije stvari oko sebe.

    Svako dobro i pozdrav od IT veterana koji radi daljinski već 15 godina.

  2. Petar

    Petar

    27. 10. 2018. u 22:50 Odgovori

    A, ja najviše mrzim da čitam vesti koje su direktno povezane sa vlašću i čiji ste vi poltroni. Žao mi je što niste objektivni, ali sa druge strane potpuno razumem, jer je tu i deo Vašeg kolača. Istina je možda negde daleko, ali blokirali nas jesu zbog FATF, samo što to političari ne smeju, neće ili ne žele da priznaju, a nažalost ti isti koji su urgirali za „unban“ su tome najviše doprineli, svojim pranjem novca preko Gmail (Gsuite) i fantomskih firmi.
    Hvala što nećete ovo objaviti, i ako znate da je tačno.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      28. 10. 2018. u 14:06 Odgovori

      Petre,

      Problemi sa G Suite nisu imali veze sa FATF, to je tek priča za sebe za koju se apsolutno svi slažemo da je velika šteta što smo tamo i dospeli.

      Ne vidim kako je moja kolumna povezana sa aktuelnom vlašću ali avaj, svako ima pravo na svoje mišljenje – pa tako i da misli da na Netokraciji ne objavljujemo komentare.

      MM

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.