YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Američkih Država. Ako kreirate sadržaj za to tržište - ovo se odnosi na vas.

Razvoj Interneta, digitalnih servisa i mogućnosti koje nam digital pruža zatekli su državne birokratije koje nisu naviknute na brze promene – kako kod nas, tako i u svetu. Nemogućnost država da kontrolišu sadržaj i akcije ljudi koji nisu pod njihovom jurisdikcijom, stvorilo je iluziju da će Internet uspeti da stvori ekonomsku klasu koja može biti nezavisna od državne birokratije ili bar sa minimalnim uticajem.

Nažalost ili na sreću (zavisi iz kog ugla gledate), vlade sveta su vrlo brzo shvatile da je mreža svih mreža previše bitna da bi bila ostavljena geekovima da je kontrolišu. Zadnjih 20 godina svedoci smo kako sve zemlje sveta pokušavaju da pod svoju kontrolu stave niz aspekata bitnih za funkcionisanje Interneta. Taj proces je sada manje-više gotova stvar, a sada su državne birokratije rešile da uzmu i svoje parče kolača – taj dobri, stari porez.

Recimo, država Srbija je tokom 2020. rešila da aktivno krene sa sprovođenjem naplate poreza i doprinosa svih koji su imali prihode putem Interneta i to za poslednjih pet godina. Takva odluka izazvala je veliko nezadovoljstvo kod frilensera i ljudi koji zarađuju novac na ovaj način. Odgovor na pitanje zašto je država čekala 2020. godinu da krene sa primenom zakona nikada nije u celosti dat, ali ne treba biti raketni naučnik da shvatite da su ekonomska kriza koju je izazvao korona virus, kao i poprilično prazan državni budžet, poprilično zaslužni.

Porez i smrt su jedina sigurna stvar!

Great minds think alike. Ako bi parafrazirali ovu rečenicu onda bismo rekli da kada su države u problemu namiču pare odakle mogu, a u istinitost ovoga su mogli da se uvere gotovo svi vlasnici YouTube kanala kada je zateklo obaveštenje da moraju pod hitno da popune poreske podatke.

Ukoliko to ne urade do početka juna 2021. godine, YouTube će im automatski skinuti 24% od njihove zarade na ime plaćanja poreza.

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Ameirčkih Država.

Dakle, ovo ne važi za američke državljane jer Google već neko vreme njima automatski skida isti porez i prosleđuje nadležnima u Vašingtonu. Svi ostali moraju da popune neophodne podatke u svom AdSense nalogu i ako to učine i nisu američki državljani, Google će im ubuduće skidati 24% za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Ali, ponavljamo, ukoliko do početka juna ne popunite svoje podatke u vašem AdSense nalogu, YouTube će vam skidati 24% od celokupne zarade!

Kako će poreske promene uticati na domaće stvaraoce sadržaja?

Ovde moramo istaći jedan deo iz gornje rečenice – za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Dakle ova promena neće pogoditi na isti način sve kanale. Za veliku većinu domaćih jutjubera koji prave sadržaj za lokalno tržište, umanjenje zarade će biti minimalno, ali to neće biti slučaj sa hiljadama drugih koji imaju kanale sa sadržajem okrenutim ka engleskom govornom području. Oni će izgubiti i do 30% zarade od američkih pregleda jer Srbija i Amerika nemaju zaključen ugovor koji reguliše oporezivanje ove kategorije.

Sam proces popunjavanja podataka je više nego jednostavan, ali ukoliko imate nedoumice, jedan od najvećih domaćih tech jutjubera, Cile ST, je napravio video na ovu temu, gde korak po korak objašnjava šta treba da uradite ukoliko ste pojedinac. Slična je i situacija za kompanije, samo vi morate upisati PIB na za to predviđeno mesto.

Zašto se ovo sada dešava?

Globalna pandemija koju je izazvao korona virus, sa sobom je pored velikog broja bolesnih i preminulih, dovela i do nezapamćene ekonomske krize koja nije na isti način pogodila sve sektore društva. Recimo, sve što je imalo veze sa Internetom je procvetalo u poslednjih godinu dana. Slična situacija je i sa YouTube-om koji je tokom 2021. duplirao broj ljudi u YouTube partner programu, tj, osoba koje imaju monetizovane kanale i zarađuju novac od istih.

Prema rečima Susan Wojcicki, YouTube ekosistem generiše 16 milijardi dolara samo u Americi što je ekvivalent od 345.000 poslova sa punim radnim vremenom. Slična je situacija i sa evropskim zemljama, pa tako u Velikoj Britaniji YouTube generiše oko 1,9 milijardi dolara, dok se procenjuje da je u Francuskoj ta cifra oko 626 miliona dolara. Kao što možete videti, ove brojke uopšte nisu male, pa nas i ne čudi što je američka država rešila da uzme svoje deo (nećete da me prevarite).

Šta vam je činiti?

Već smo rekli da će Google automatski skinuti svima 24% od ukupne zarade ako ne popune tražene podatke. Moj je savet da iste popunite, jer će vam onda Google obračunvati ovaj porez samo na preglede koji dolaze iz Amerike, pošto je ovo je klasična situacija kadija te tuži, kadija ti sudi.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Startapi i poslovanje

€1.000.000 privredi Srbije iz SAD kroz projekat Tesla Nation

Ovaj projekat nastoji da razvije privredne veze Srbije i sveta uz pomoć dijaspore i kompanija koje su se udružile da ga podrže, a cilj mu je da promoviše Srbiju u inostranstvu kao zemlju inovatora i izuzetnih IT profesionalaca.