YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Američkih Država. Ako kreirate sadržaj za to tržište - ovo se odnosi na vas.

Razvoj Interneta, digitalnih servisa i mogućnosti koje nam digital pruža zatekli su državne birokratije koje nisu naviknute na brze promene – kako kod nas, tako i u svetu. Nemogućnost država da kontrolišu sadržaj i akcije ljudi koji nisu pod njihovom jurisdikcijom, stvorilo je iluziju da će Internet uspeti da stvori ekonomsku klasu koja može biti nezavisna od državne birokratije ili bar sa minimalnim uticajem.

Nažalost ili na sreću (zavisi iz kog ugla gledate), vlade sveta su vrlo brzo shvatile da je mreža svih mreža previše bitna da bi bila ostavljena geekovima da je kontrolišu. Zadnjih 20 godina svedoci smo kako sve zemlje sveta pokušavaju da pod svoju kontrolu stave niz aspekata bitnih za funkcionisanje Interneta. Taj proces je sada manje-više gotova stvar, a sada su državne birokratije rešile da uzmu i svoje parče kolača – taj dobri, stari porez.

Recimo, država Srbija je tokom 2020. rešila da aktivno krene sa sprovođenjem naplate poreza i doprinosa svih koji su imali prihode putem Interneta i to za poslednjih pet godina. Takva odluka izazvala je veliko nezadovoljstvo kod frilensera i ljudi koji zarađuju novac na ovaj način. Odgovor na pitanje zašto je država čekala 2020. godinu da krene sa primenom zakona nikada nije u celosti dat, ali ne treba biti raketni naučnik da shvatite da su ekonomska kriza koju je izazvao korona virus, kao i poprilično prazan državni budžet, poprilično zaslužni.

Porez i smrt su jedina sigurna stvar!

Great minds think alike. Ako bi parafrazirali ovu rečenicu onda bismo rekli da kada su države u problemu namiču pare odakle mogu, a u istinitost ovoga su mogli da se uvere gotovo svi vlasnici YouTube kanala kada je zateklo obaveštenje da moraju pod hitno da popune poreske podatke.

Ukoliko to ne urade do početka juna 2021. godine, YouTube će im automatski skinuti 24% od njihove zarade na ime plaćanja poreza.

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Ameirčkih Država.

Dakle, ovo ne važi za američke državljane jer Google već neko vreme njima automatski skida isti porez i prosleđuje nadležnima u Vašingtonu. Svi ostali moraju da popune neophodne podatke u svom AdSense nalogu i ako to učine i nisu američki državljani, Google će im ubuduće skidati 24% za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Ali, ponavljamo, ukoliko do početka juna ne popunite svoje podatke u vašem AdSense nalogu, YouTube će vam skidati 24% od celokupne zarade!

Kako će poreske promene uticati na domaće stvaraoce sadržaja?

Ovde moramo istaći jedan deo iz gornje rečenice – za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Dakle ova promena neće pogoditi na isti način sve kanale. Za veliku većinu domaćih jutjubera koji prave sadržaj za lokalno tržište, umanjenje zarade će biti minimalno, ali to neće biti slučaj sa hiljadama drugih koji imaju kanale sa sadržajem okrenutim ka engleskom govornom području. Oni će izgubiti i do 30% zarade od američkih pregleda jer Srbija i Amerika nemaju zaključen ugovor koji reguliše oporezivanje ove kategorije.

Sam proces popunjavanja podataka je više nego jednostavan, ali ukoliko imate nedoumice, jedan od najvećih domaćih tech jutjubera, Cile ST, je napravio video na ovu temu, gde korak po korak objašnjava šta treba da uradite ukoliko ste pojedinac. Slična je i situacija za kompanije, samo vi morate upisati PIB na za to predviđeno mesto.

Zašto se ovo sada dešava?

Globalna pandemija koju je izazvao korona virus, sa sobom je pored velikog broja bolesnih i preminulih, dovela i do nezapamćene ekonomske krize koja nije na isti način pogodila sve sektore društva. Recimo, sve što je imalo veze sa Internetom je procvetalo u poslednjih godinu dana. Slična situacija je i sa YouTube-om koji je tokom 2021. duplirao broj ljudi u YouTube partner programu, tj, osoba koje imaju monetizovane kanale i zarađuju novac od istih.

Prema rečima Susan Wojcicki, YouTube ekosistem generiše 16 milijardi dolara samo u Americi što je ekvivalent od 345.000 poslova sa punim radnim vremenom. Slična je situacija i sa evropskim zemljama, pa tako u Velikoj Britaniji YouTube generiše oko 1,9 milijardi dolara, dok se procenjuje da je u Francuskoj ta cifra oko 626 miliona dolara. Kao što možete videti, ove brojke uopšte nisu male, pa nas i ne čudi što je američka država rešila da uzme svoje deo (nećete da me prevarite).

Šta vam je činiti?

Već smo rekli da će Google automatski skinuti svima 24% od ukupne zarade ako ne popune tražene podatke. Moj je savet da iste popunite, jer će vam onda Google obračunvati ovaj porez samo na preglede koji dolaze iz Amerike, pošto je ovo je klasična situacija kadija te tuži, kadija ti sudi.


Ostavi komentar

  1. Petar

    Petar

    18. 4. 2021. u 15:46 Odgovori

    Pozdrav Aleksandre, kada se automatski plati Americi porez, da li to znaci da na te americke preglede mi ne placamo porez Srbiji, ili smo i to duzni?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Disney+ je konačno dostupan i kod nas, ali evo šta korisnici u Srbiji ne dobijaju

Od ovog meseca, korisnici iz Srbije i regiona konačno imaju priliku da se pretplate na Disney+ striming platformu, ali uz određena ograničenja.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Karijere

Bojana Tomić-Brkušanin novi je ‘Chief of Staff’ u web3 kompaniji Polygon

Nakon skoro dve godine provedene u Inicijativi Digitalna Srbija, Bojana Tomić-Brkušanin svoju karijeru nastaviće u oblasti web3 industrije i to na novoj poziciji u kompaniji Polygon čiji je suosnivač Mihailo Bjelić.

Propustili ste

Najava

Solana x Jump Hacker House konferencija o web3 tehnologiji dolazi u Beograd početkom jula

'Solana x Jump Hacker House Beograd', konferencija za softverske inženjere i tehnološke biznise zainteresovane za blockchain i web3 tehnologije biće održana u Beogradu od 02. do 06. jula.

Gaming

Highwater nova je igra srpskog Demagog studija koja ove godine dolazi na konzole i PC

Nakon uspeha video igre 'Golf Club: Wasteland' i najave igre 'The Cub', srpski game dev studio Demagog najavio je svoj novi naslov 'Highwater' koji bi uskoro trebalo da bude dostupan za gejmere širom sveta.

Karijere

Kako započeti karijeru u web3 – saveti programera

Web3 je najbrže rastući ekosistem u Srbiji. Zanimalo nas je kako izgleda karijerni put u ovoj industriji, a to smo otkrili kroz razgovor sa dvojicom web3 programera.

Startapi i poslovanje

Domaći OTA Sync podigao €250.000 – prva investicija Telekomovog VC fonda

Domaći startap OTA Sync podigao je investiciju u vrednosti od skoro 250.000 evra od strane zajedničkih investitora TS Ventures Fonda, DSI grupe poslovnih anđela i Startup Wise Guys fonda iz Estonije.

Tehnologija

Nadomak Barselone zavirili smo u 3 nova električna modela brenda Cupra kojeg vole i auto i tech entuzijasti

U auto industriji Španija nije izgradila ime kakvo je realno mogla da ima. Međutim, nova era traži nove heroje, a ova zemlja na Pirinejima ima važnog igrača koji bi mogao da promeni percepciju države u specifičnom automobilskom svetu.

Novost

Više od $135 miliona investicija za srpske startape u 2021. godini

Prema godišnjem izveštaju Startup Genome, prošla godina bila je najuspešnija ikada za domaći startap ekosistem, a procentualno gledano u njega je uloženo čak 600% više investicija u odnosu na 2020.