YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

YouTube porez: Koliko domaći kreatori gube zbog pregleda iz Amerike?

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Američkih Država. Ako kreirate sadržaj za to tržište - ovo se odnosi na vas.

Razvoj Interneta, digitalnih servisa i mogućnosti koje nam digital pruža zatekli su državne birokratije koje nisu naviknute na brze promene – kako kod nas, tako i u svetu. Nemogućnost država da kontrolišu sadržaj i akcije ljudi koji nisu pod njihovom jurisdikcijom, stvorilo je iluziju da će Internet uspeti da stvori ekonomsku klasu koja može biti nezavisna od državne birokratije ili bar sa minimalnim uticajem.

Nažalost ili na sreću (zavisi iz kog ugla gledate), vlade sveta su vrlo brzo shvatile da je mreža svih mreža previše bitna da bi bila ostavljena geekovima da je kontrolišu. Zadnjih 20 godina svedoci smo kako sve zemlje sveta pokušavaju da pod svoju kontrolu stave niz aspekata bitnih za funkcionisanje Interneta. Taj proces je sada manje-više gotova stvar, a sada su državne birokratije rešile da uzmu i svoje parče kolača – taj dobri, stari porez.

Recimo, država Srbija je tokom 2020. rešila da aktivno krene sa sprovođenjem naplate poreza i doprinosa svih koji su imali prihode putem Interneta i to za poslednjih pet godina. Takva odluka izazvala je veliko nezadovoljstvo kod frilensera i ljudi koji zarađuju novac na ovaj način. Odgovor na pitanje zašto je država čekala 2020. godinu da krene sa primenom zakona nikada nije u celosti dat, ali ne treba biti raketni naučnik da shvatite da su ekonomska kriza koju je izazvao korona virus, kao i poprilično prazan državni budžet, poprilično zaslužni.

Porez i smrt su jedina sigurna stvar!

Great minds think alike. Ako bi parafrazirali ovu rečenicu onda bismo rekli da kada su države u problemu namiču pare odakle mogu, a u istinitost ovoga su mogli da se uvere gotovo svi vlasnici YouTube kanala kada je zateklo obaveštenje da moraju pod hitno da popune poreske podatke.

Ukoliko to ne urade do početka juna 2021. godine, YouTube će im automatski skinuti 24% od njihove zarade na ime plaćanja poreza.

Američka vlada je naložila kompaniji Google da u njihovo ime prikupi porez na zaradu koju YouTube isplaćuje svima koji se trenutno nalaze u YouTube Partner programu, a nisu građani Sjedinjenih Ameirčkih Država.

Dakle, ovo ne važi za američke državljane jer Google već neko vreme njima automatski skida isti porez i prosleđuje nadležnima u Vašingtonu. Svi ostali moraju da popune neophodne podatke u svom AdSense nalogu i ako to učine i nisu američki državljani, Google će im ubuduće skidati 24% za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Ali, ponavljamo, ukoliko do početka juna ne popunite svoje podatke u vašem AdSense nalogu, YouTube će vam skidati 24% od celokupne zarade!

Kako će poreske promene uticati na domaće stvaraoce sadržaja?

Ovde moramo istaći jedan deo iz gornje rečenice – za sve preglede koji dolaze iz Amerike. Dakle ova promena neće pogoditi na isti način sve kanale. Za veliku većinu domaćih jutjubera koji prave sadržaj za lokalno tržište, umanjenje zarade će biti minimalno, ali to neće biti slučaj sa hiljadama drugih koji imaju kanale sa sadržajem okrenutim ka engleskom govornom području. Oni će izgubiti i do 30% zarade od američkih pregleda jer Srbija i Amerika nemaju zaključen ugovor koji reguliše oporezivanje ove kategorije.

Sam proces popunjavanja podataka je više nego jednostavan, ali ukoliko imate nedoumice, jedan od najvećih domaćih tech jutjubera, Cile ST, je napravio video na ovu temu, gde korak po korak objašnjava šta treba da uradite ukoliko ste pojedinac. Slična je i situacija za kompanije, samo vi morate upisati PIB na za to predviđeno mesto.

Zašto se ovo sada dešava?

Globalna pandemija koju je izazvao korona virus, sa sobom je pored velikog broja bolesnih i preminulih, dovela i do nezapamćene ekonomske krize koja nije na isti način pogodila sve sektore društva. Recimo, sve što je imalo veze sa Internetom je procvetalo u poslednjih godinu dana. Slična situacija je i sa YouTube-om koji je tokom 2021. duplirao broj ljudi u YouTube partner programu, tj, osoba koje imaju monetizovane kanale i zarađuju novac od istih.

Prema rečima Susan Wojcicki, YouTube ekosistem generiše 16 milijardi dolara samo u Americi što je ekvivalent od 345.000 poslova sa punim radnim vremenom. Slična je situacija i sa evropskim zemljama, pa tako u Velikoj Britaniji YouTube generiše oko 1,9 milijardi dolara, dok se procenjuje da je u Francuskoj ta cifra oko 626 miliona dolara. Kao što možete videti, ove brojke uopšte nisu male, pa nas i ne čudi što je američka država rešila da uzme svoje deo (nećete da me prevarite).

Šta vam je činiti?

Već smo rekli da će Google automatski skinuti svima 24% od ukupne zarade ako ne popune tražene podatke. Moj je savet da iste popunite, jer će vam onda Google obračunvati ovaj porez samo na preglede koji dolaze iz Amerike, pošto je ovo je klasična situacija kadija te tuži, kadija ti sudi.


Ostavi komentar

  1. Petar

    Petar

    18. 4. 2021. u 15:46 Odgovori

    Pozdrav Aleksandre, kada se automatski plati Americi porez, da li to znaci da na te americke preglede mi ne placamo porez Srbiji, ili smo i to duzni?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Intervju

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Tehnologija

Zašto je VS Code omiljeni alat svih developera?

Ovogodišnje Stack Overflow istraživanje pokazalo je da je Visual Studio Code (VS Code) već četvrtu godinu zaredom najvoljeniji alat među svim developerima. Predstavljamo vam razloge zašto se 74,48% profesionalnih developera, ali i početnika izjasnilo da preferira ovaj alat u odnosu na ostale.

Startapi i poslovanje

SPLET tech konferencija o inovativnom preduzetništvu zakazana za 12. oktobar u Beogradu

Prvi put u Beogradu, 12. oktobra 2022. godine u MTS Dvorani, održaće se SPLET Tech, konferencija o inovacijama i inovacionom preduzetništvu.

Karijere

Istraživanje: Prosečne plate u IT sektoru €1.600, sve više stručnjaka sa srednjom školom

Istraživanje 'Puls Srpske IT zajednice' pokazuje da su plate nastavile rast, te da sada prosečna iznosi čak 1.600 evra, dok 10% kandidata zarađuje iznose preko 3.000 evra, što je pet puta više od prosečne plate u Srbiji.

Novost

Otvara se HUB8 – novi ‘coworking’ prostor u srcu Dedinja

Smešten u vili sa bazenom, novi coworking prostire se na 530 metara kvadratnih i u ponudi ima 40 radnih mesta za pojedince i timove, sale za sastanke, ali i mogućnost virtuelne kancelarije.

Startapi i poslovanje

Keo Sar: Srpski osnivači imaju jasnu viziju o problemima koje rešavaju

Keo Sar poseduje bogato iskustvo u mentorisanju međunarodnim akceleratorskim programima, a za Netokraciju je govorio o domaćem startap ekosistemu, njegovim razlikama u odnosu na strano tržište i potencijalu za budući rast.

Gaming

Nordeus fondacija pokrenula Gejmlab – besplatnu platformu za učenje o gejmingu

Nordeus fondacija danas predstavlja besplatnu platformu za učenje o gejmingu pod nazivom Gejmlab. Kroz kurseve, iskustvo stručnjaka praktičan rad, otvorene izvore informacija, mladi mogu da steknu osnovna znanja o samoj industriji, disciplinama i karijerama u okviru nje.