Iz ugla domaćih eksperata: Objava WordPressa 5.0 je ubrzana, ali srećom nema velikih propusta

Iz ugla domaćih eksperata: Objava WordPressa 5.0 je ubrzana, ali srećom nema velikih propusta

Jedna od najpopularnijih CMS platformi na svetu dobila je svoju najnoviju i unapređenu verziju 5.0.1. U razgovoru sa ekspertima iz domaće WordPress zajednice otkrivamo šta korisnici mogu da očekuju od nove verzije.

Još od svog premijernog lansiranja pre 15 godina, WordPress je ubrzo postao jedan od najpopularnijih alata za unos, obradu i objavljivanje tekstova na webu. Prema podacima koji su objavljeni ove godine, poznato je da WordPress pokreće više od 30% sajtova na Internetu, što predstavlja zaista respektabilan podatak.

O tome šta sve donosi nova verzija WordPressa imali smo priliku da se bolje upoznamo na WordCamp-u koji je održan u junu tekuće godine, a na kojem se beogradskoj publici obratio i osnivač ove platforme, Matt Mullenweg. On je tada govorio o svim novinama koje dolaze sa novim update-om uz poseban osvrt na novi editor Gutenberg, dok je ostale detalje izneo u intervjuu za Netokraciju.

Gotovo šest meseci nakon WordCamp-a, veliki update popularne platforme polako dolazi za korisnike širom sveta nudeći savremenija i jednostavnija rešenja a o čijoj nadogradnji su pisale i kolege iz Hrvatske. O čemu se tačno radi, šta je to što novu verziju razlikuje od prethodne i koji su novi alati na raspolaganju korisnicima, razgovarali smo sa osnivačem i urednikom srpske lokalizacije WordPress-a Milanom Dinićem i osnivačem WPSerbia zajednice, Milanom Ivanovićem.

Gutenberg lansiran kao odgovor konkurenciji

„Postoji samo jedna razlika koju WordPress 5.0 ima u odnosu na prethodnike ali je zato to najradikalnija promena do sada: ekran za pravljenje unosa je potpuno drugačiji. Stari ekran je u osnovi imao polje za tekst slično Word-u, koje se sada zove klasični uređivač (Classic Editor). Novi ekran je single-page application napravljen u JavaScript-u i on ima drugačiji pristup: osnovu unosa ne čini više jedan tekst već skup blokova„, otkriva svoje utiske Dinić na početku.

On pored toga dodaje kako blok predstavlja najmanju celinu (element) unosa. Zapravo, to može biti pasus teksta, slika, video snimak sa Jutjuba, obrazac za kontaktiranje itd. Milan kaže da je svaki blok nezavistan, ima svoja podešavanja, može se pomerati po unosu, ili sačuvati tako da može da se koristi i u drugim unosima. Takođe, sadržaj bloka se odmah prikazuje na istom ekranu.

Sa druge strane, Milan Ivanović kao najveću promenu izdvaja novi editor Gutenberg koji je prema njegovim rečima lansiran kao odgovor konkurenciji, a koji je baziran na javascriptu i predstavljen kao temelj za dalji razvoj WordPress-a.

Na pitanje Netokracije koje se odnosilo na to da li će početnicima u WordPressu sada biti lakše da se brže naviknu uz pomoć nove verzije, Ivanović smatra da hoće iz razloga što se WordPress sve više okreće javascriptu. Dinić između ostalog dodaje sledeće:

Onima koji nisu do sada koristili WordPress i koji otpočinju sa novom instalacijom verovatno će biti lakše da se naviknu. Pored samih blokova, treba napomenuti da je stari ekran davao veliku slobodu programerima da ga bitno promene dodavajući razne kutijice koje nisu morale da liče jedna na drugu pa se ekran mogao razlikovati od mesta do mesta. Sa novim ekranom je to drugačije jer postoje ograničenja.

Kako kaže, za ostale korisnike je malo drugačija priča. „Tu može dosta uticati tehnička ograničenja. Da li je to do WordPress izgleda (teme) ili možda zato što unos zahteva dodatne podatke koji se unose kroz kutijice koje nisu usklađene sa novim ekranom ili nešto treće, zavisi od samog slučaja“, dodaje naš sagovornik.

5.0 podelio zajednicu

Gledano sa Dinićevog subjektivnog stanovišta, ono što za njega predstavlja problem, jeste način na koji je nova verzija ove platforme rađena i objavljena – tokom celog postupka dobronamerne kritike i sugestije su odbacivane i zanemarivane, dok je novi ekran prvo rađen kao zaseban dodatak WordPress-u, a reč je novoj integraciji editora pod nazivom Gutenberg. Milan dalje objašnjava:

Spajanje tog dodatka sa WordPress-om je izvedeno užurbano, u kratkom roku, tako da nije bilo vremena da se tako velika promena dobro ispita zarad pronalaženja grešaka kao i za usklađivanja tema i dodataka sa novim ekranom. Čak i mnoge prijavljene greške nisu rešavane. Žurilo se sa objavljivanjem do velike godišnje WordPress konferencije u Americi. Rezultat toga je da krajnji korisnici mogu imati probleme iako su se oni mogli izbeći.

Gotovo sličan stav ima i Ivanović koji smatra da je verzija 5.0 imala tu nesreću da bude teret jedne velike promene.

„Još kada je Gutenberg predstavljen kao naredni korak za WordPress prošle godine, mnogi su bili skeptični – ispostaviće se kasnije totalno zasluženo. Gutenberg dodatak je razvijan bez jasno definisanog pravca. Ponekad se sticao utisak da je ceo proces odrađen gotovo amaterski, što je za CMS koji pokreće gotovo trećinu sajtova – neprihvatljivo“, dodaje on uz osvrt da je čitav proces definitivno morao da bude transparantniji sa daleko jasnijim ciljevima:

Umesto da ujedini i da ojača WordPress zajednicu, 5.0 ju je podelila. Već sada, par nedelja po objavljivanju je sve daleko mirnije, ali nije baš bilo prelepo poslednjih nedelja novembra. Dakle, morao je mnogo veći broj ljudi koji su radili na novoj verziji da bude zadovoljniji finalnim proizvodom. 5.0 je izašla užurbano i srećom bez većih propusta, mada će biti potrebno par narednih izdanja kako bi se sve sleglo i uteglo.

Na kraju samog razgovora naši sagovornici su složni da budućnost WordPress-a zavisi i od konkurencije, tačnije da li će ona privući nove korisnike, uz osvrt da i dalje ima dosta nepoznanica oko samog pravca kuda će ići WordPress ali čini se da će se u narednim mesecima i to iskristalisati.

S obzirom na to da je prethodni editor bio u WordPress-u gotovo 15 godina, Gutenberg i blokovi su nešto što je temelj za naredni period – za narednih 15, kaže kroz osmeh Ivanović. „Ono što je bio kamen spoticanja u toku razvijanja ispostaviće se kao dobar osnov za dalji razvoj blok editora i narednih verzija WordPress-a. Koliko već danas dostupne su nam 5.0.1 i 5.0.2 verzije koje se fokusiraju na bezbednost i na unapređenje performansi WordPress-a, što je veoma dobra vest, gledano iz ugla nastavka razvoja i unapređenja“, zaključili su na kraju naši sagovornici.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Karijere

Čime se bavi IT admin i da li je on zadužen za baš sve tehničke probleme u kompaniji?

IT administratori imaju multifunkcionalne zadatke radeći na održavanju sistema, mrežnih infrastruktura i sajber bezbednosti. Kako u realnim uslovima izgleda baviti se ovom profesijom?

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.