‘Impresivan razvoj srpske WordPress zajednice, čestitke na uspešnom WCEU!’

Sava Centar. Više od 2.000 posetilaca iz 76 zemalja. Keynote predavač - Matt Mullenweg lično, osnivač kompanije Automattic koja stoji iza WordPressa. U ekskluzivnom razgovoru sa Mattom, otkrivamo kako izgleda rad u kompaniji čiji proizvod pokreće preko 30% svih aktivnih sajtova, ali i koje to novitete donosi peta iteracija WordPressa (codename Gutenberg).

Tačno pre godinu dana saznali smo da je upravo Beograd izabran za grad koji je ove godine imao priliku da ugosti najveću evropsku konferenciju posvećenu WordPress-uWordCamp Europe. Više od 2.000 posetilaca okupilo se u Sava Centru gde su tokom dva dana imali prilike da čuju izlaganja više od 80 inostranih predavača.

Među njima, našao se i sam osnivač WordPressa, Matt Mullenweg, kome je ovo prva poseta srpskoj prestonici, a sa kojim smo nakon predavanja razgovarali o budućnosti WordPress-a, izgradnji zajednice u Srbiji, kao i o EU zakonima koji prete da ugroze slobodan Internet kakav poznajemo i u okviru kojeg stvaramo.

Pre nego što smo se našli sa Mullenwegom u sobi za medije, odslušali smo njegov keynote koje je otpočeo javnim pozivom za podršku Public Money, Public Code kampanji – pokretu koji se zalaže da softver koji se kreira novcem poreskih obveznika bude open source, budući da su građani ti koji su finansirali izradu.

Govoreći o road map-u za dalji razvoj nove verzije WordPress-a po imenu Gutenberg, Matt je otkrio da u ovom trenutku više od 14.000 sajtova koristi novu platformu koja pored novih vizuelnih mogućnosti za uređivanje sadržaja donosi i sistemski bolje rešenje za unošenje, uređivanje i objavu rich-media sadržaja. Mullenweg dodaje da bi se zvanično lansiranje 5.0 verzije moglo dogoditi već u avgustu, pri čemu posebnu pažnju posvećuje kopiranju sadržaja iz popularnih aplikacija kao što su Google Docs, Microsoft Word, Office 365, Evernote, Markdown i drugi.

Kada bi izdvojio jedan momenat koji je bio presudan za planetarni uspeh WordPress-a, koji bi to momenat bio?

Matt: Verovatno kada je WordPress prvi put preveden na drugi jezik. U početku, engleski je bio dominantan i jedini jezik, nije bilo ljudi koji bi se bavili prevođenjem budući da smo kompletan tim činili Mike Little iz Velike Britanije i ja. Međutim, neko je preuzeo WordPress i preveo ga na japanski jezik. Verujem da je tu bilo više od 20.000 linija koda! Ko god da je to uradio trebali su mu sati… stotine sati da završi kompletan prevod. U tom trenutku, znali smo da je WordPress na putu da postane globalno prepoznatljiv proizvod.

Koliko je transparentan Automattic kada govorimo o odnosu top menadžmenta i timova? Šta je to što najbolje definiše kulturu tvoje kompanije?

Matt: Rekao bih da je open-source ono što najbolje definiše Automattic. Kao i u svakoj poslovnoj organizaciji, mora da postoji određeni „zid“ između onoga što se dešava unutar kompanije i onoga što je dostupno javnosti. U našem slučaju, te stvari se odnose na statistiku, izveštaje o poslovanju i druge podatke o samom biznisu, dok su sve informacije o samom proizvodu (WordPress-u) u najvećoj meri transparentne upravo zbog naše kulture – kulture koju oblikuje kompletna zajednica, ne samo zaposleni u Automattic-u.

Na pitanje da li je probao srpsku kuhinju, Matt kroz osmeh odgovara da nije, ali da je to prva stvar koju su mu prijatelji preporučili kada je rekao da dolazi u Beograd.

Tvoj savet manjim WordPress zajednicama poput one u Srbiji – kako zadržati rast i aktivirati još više ljudi?

Matt: Prvenstveno, učinite rad zabavnim! Okupljanje zajednice uglavnom se svodi na volonterski posao, zato je potrebno da svima bude zabavno i prijatno. Drugo, razmislite o načinu na koji se okupljate, o kanalima koje koristite kako biste došli do ljudi, o različitim vidovima oglašavanja. Ukoliko postoje fantastični sajtovi koje pokreće WordPress, istaknite ih u zajednici, pričajte o njima – uključite njihove vlasnike u zajednicu i koristite moć njihove poruke kako biste najavili naredno okupljanje.

U većini slučajeva, potrebno je biti uporan budući da izgradnja zajednice traje godinama. Ono što najviše ističe uspešne zajednice jeste posao koji su volonteri uradili. Pogledajte Srbiju. Rekli su mi da WordPress zajednica nije postojala pre 5 godina, a danas ste domaćini WordCamp-a u Evropi. Vi ste odličan primer kako jedna zajednica treba i može da se razvija.

Gutenberg – u kom stadijumu razvoja se nalazi nova platforma i koji su neki od ključnih ‘fičera’ na koje treba obratiti pažnju?

Matt: Svakako najveće unapređenje dolazi u vidu building blocksblokova sadržaja koji predstavljaju potpuno drugačiji pristup kreiranju i uređivanju sadržaja u okviru postova i stranica. Sada je daleko lakše postaviti i urediti fotografiju, galerije, forme za kontaktiranje – sve ove opcije sada su obuhvaćene novim blokovima koji čine okosnicu Gutenberga.

Plugin je već uveliko dostupan za preuzimanje, te pozivam sve zainteresovane da se upoznaju sa Gutenbergom već danas. Trenutno ciljamo da finalna verzija bude dostupna za preuzimanje početkom avgusta.

Ovih dana u Briselu se vodi diskusija oko ‘poreza na linkove’. Može li jedan takav zakon ‘ubiti’ slobodan Internet kakav znamo i u okviru kojeg stvaramo?

Matt: Kada su ovakve stvari u pitanju, uglavnom se dešava da najveći broj građana nije upućen u zakone koji se predlažu, stoga ne mogu znati kakve su posledice njihovog usvajanja. Javnost je ta koja mora biti uključena u diskusiju na najvišem nivou, naše je pravo da odbranimo slobodan Internet.

Mislim da je jedino rešenje da imamo još više tehnički i tehnološki pismenih ljudi koji će nas zastupati i koji će se kandidovati da budu naši izabrani zastupnici u centrima gde se vodi diskusija oko slobode Interneta. To je ujedno i jedini način da stanemo na kraj štetnim predlozima koje mogu ostaviti trajni uticaj na slobodu Interneta.

Za kraj, knjiga koju svaki osnivač treba da pročita?

Matt: Ne znam da li ova knjiga potpada pod klasične biznis knjige, ali bih svima preporučio da pročitaju stare indijske skripte po imenu Bhagavad Gita, nastale nekih 3.000 godine pre nove ere. U pitanju je kolekcija priča o ljudima, o ljudskoj prirodi, potrebama, željama.

Mislim da skripta odlično sumira mnoge stvari sa kojima se i danas susrećemo, te odlično sumira ljudsku prirodu koja se u svojoj osnovi i nije preterano mnogo menjala do dana današnjeg. Ovo je definitivno knjiga koja me je najviše oblikovala u prethodnoj godini, a koju bih preporučio svima – ne samo osnivačima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.