Matt Mullenweg za Netokraciju: 'Impresivan razvoj srpske WordPress zajednice, čestitke na uspešnom WCEU!'

‘Impresivan razvoj srpske WordPress zajednice, čestitke na uspešnom WCEU!’

Sava Centar. Više od 2.000 posetilaca iz 76 zemalja. Keynote predavač - Matt Mullenweg lično, osnivač kompanije Automattic koja stoji iza WordPressa. U ekskluzivnom razgovoru sa Mattom, otkrivamo kako izgleda rad u kompaniji čiji proizvod pokreće preko 30% svih aktivnih sajtova, ali i koje to novitete donosi peta iteracija WordPressa (codename Gutenberg).

Tačno pre godinu dana saznali smo da je upravo Beograd izabran za grad koji je ove godine imao priliku da ugosti najveću evropsku konferenciju posvećenu WordPress-uWordCamp Europe. Više od 2.000 posetilaca okupilo se u Sava Centru gde su tokom dva dana imali prilike da čuju izlaganja više od 80 inostranih predavača.

Među njima, našao se i sam osnivač WordPressa, Matt Mullenweg, kome je ovo prva poseta srpskoj prestonici, a sa kojim smo nakon predavanja razgovarali o budućnosti WordPress-a, izgradnji zajednice u Srbiji, kao i o EU zakonima koji prete da ugroze slobodan Internet kakav poznajemo i u okviru kojeg stvaramo.

Pre nego što smo se našli sa Mullenwegom u sobi za medije, odslušali smo njegov keynote koje je otpočeo javnim pozivom za podršku Public Money, Public Code kampanji – pokretu koji se zalaže da softver koji se kreira novcem poreskih obveznika bude open source, budući da su građani ti koji su finansirali izradu.

Govoreći o road map-u za dalji razvoj nove verzije WordPress-a po imenu Gutenberg, Matt je otkrio da u ovom trenutku više od 14.000 sajtova koristi novu platformu koja pored novih vizuelnih mogućnosti za uređivanje sadržaja donosi i sistemski bolje rešenje za unošenje, uređivanje i objavu rich-media sadržaja. Mullenweg dodaje da bi se zvanično lansiranje 5.0 verzije moglo dogoditi već u avgustu, pri čemu posebnu pažnju posvećuje kopiranju sadržaja iz popularnih aplikacija kao što su Google Docs, Microsoft Word, Office 365, Evernote, Markdown i drugi.

Kada bi izdvojio jedan momenat koji je bio presudan za planetarni uspeh WordPress-a, koji bi to momenat bio?

Matt: Verovatno kada je WordPress prvi put preveden na drugi jezik. U početku, engleski je bio dominantan i jedini jezik, nije bilo ljudi koji bi se bavili prevođenjem budući da smo kompletan tim činili Mike Little iz Velike Britanije i ja. Međutim, neko je preuzeo WordPress i preveo ga na japanski jezik. Verujem da je tu bilo više od 20.000 linija koda! Ko god da je to uradio trebali su mu sati… stotine sati da završi kompletan prevod. U tom trenutku, znali smo da je WordPress na putu da postane globalno prepoznatljiv proizvod.

Koliko je transparentan Automattic kada govorimo o odnosu top menadžmenta i timova? Šta je to što najbolje definiše kulturu tvoje kompanije?

Matt: Rekao bih da je open-source ono što najbolje definiše Automattic. Kao i u svakoj poslovnoj organizaciji, mora da postoji određeni „zid“ između onoga što se dešava unutar kompanije i onoga što je dostupno javnosti. U našem slučaju, te stvari se odnose na statistiku, izveštaje o poslovanju i druge podatke o samom biznisu, dok su sve informacije o samom proizvodu (WordPress-u) u najvećoj meri transparentne upravo zbog naše kulture – kulture koju oblikuje kompletna zajednica, ne samo zaposleni u Automattic-u.

Na pitanje da li je probao srpsku kuhinju, Matt kroz osmeh odgovara da nije, ali da je to prva stvar koju su mu prijatelji preporučili kada je rekao da dolazi u Beograd.

Tvoj savet manjim WordPress zajednicama poput one u Srbiji – kako zadržati rast i aktivirati još više ljudi?

Matt: Prvenstveno, učinite rad zabavnim! Okupljanje zajednice uglavnom se svodi na volonterski posao, zato je potrebno da svima bude zabavno i prijatno. Drugo, razmislite o načinu na koji se okupljate, o kanalima koje koristite kako biste došli do ljudi, o različitim vidovima oglašavanja. Ukoliko postoje fantastični sajtovi koje pokreće WordPress, istaknite ih u zajednici, pričajte o njima – uključite njihove vlasnike u zajednicu i koristite moć njihove poruke kako biste najavili naredno okupljanje.

U većini slučajeva, potrebno je biti uporan budući da izgradnja zajednice traje godinama. Ono što najviše ističe uspešne zajednice jeste posao koji su volonteri uradili. Pogledajte Srbiju. Rekli su mi da WordPress zajednica nije postojala pre 5 godina, a danas ste domaćini WordCamp-a u Evropi. Vi ste odličan primer kako jedna zajednica treba i može da se razvija.

Gutenberg – u kom stadijumu razvoja se nalazi nova platforma i koji su neki od ključnih ‘fičera’ na koje treba obratiti pažnju?

Matt: Svakako najveće unapređenje dolazi u vidu building blocksblokova sadržaja koji predstavljaju potpuno drugačiji pristup kreiranju i uređivanju sadržaja u okviru postova i stranica. Sada je daleko lakše postaviti i urediti fotografiju, galerije, forme za kontaktiranje – sve ove opcije sada su obuhvaćene novim blokovima koji čine okosnicu Gutenberga.

Plugin je već uveliko dostupan za preuzimanje, te pozivam sve zainteresovane da se upoznaju sa Gutenbergom već danas. Trenutno ciljamo da finalna verzija bude dostupna za preuzimanje početkom avgusta.

Ovih dana u Briselu se vodi diskusija oko ‘poreza na linkove’. Može li jedan takav zakon ‘ubiti’ slobodan Internet kakav znamo i u okviru kojeg stvaramo?

Matt: Kada su ovakve stvari u pitanju, uglavnom se dešava da najveći broj građana nije upućen u zakone koji se predlažu, stoga ne mogu znati kakve su posledice njihovog usvajanja. Javnost je ta koja mora biti uključena u diskusiju na najvišem nivou, naše je pravo da odbranimo slobodan Internet.

Mislim da je jedino rešenje da imamo još više tehnički i tehnološki pismenih ljudi koji će nas zastupati i koji će se kandidovati da budu naši izabrani zastupnici u centrima gde se vodi diskusija oko slobode Interneta. To je ujedno i jedini način da stanemo na kraj štetnim predlozima koje mogu ostaviti trajni uticaj na slobodu Interneta.

Za kraj, knjiga koju svaki osnivač treba da pročita?

Matt: Ne znam da li ova knjiga potpada pod klasične biznis knjige, ali bih svima preporučio da pročitaju stare indijske skripte po imenu Bhagavad Gita, nastale nekih 3.000 godine pre nove ere. U pitanju je kolekcija priča o ljudima, o ljudskoj prirodi, potrebama, željama.

Mislim da skripta odlično sumira mnoge stvari sa kojima se i danas susrećemo, te odlično sumira ljudsku prirodu koja se u svojoj osnovi i nije preterano mnogo menjala do dana današnjeg. Ovo je definitivno knjiga koja me je najviše oblikovala u prethodnoj godini, a koju bih preporučio svima – ne samo osnivačima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.