Iz NASA-e u Zrenjanin: Šon Marfi dolazi na Webiz da vas pita zašto se budite ujutru?

Zrenjanin će i ove godine ugostiti jednu od najboljih domaćih IT/poslovnih konferencija. Specijalan gost 6. Webiza biće Šon Marfi koji je sarađivao sa NASA-om na nekim od najbitnijih misija poslednjih godina. Redakcija Netokracije razgovara sa Šonom o njegovom dolasku u Srbiju, dosadašnjem radu i karijeri, kao i o savetima za mlade kojima je danas uzor.

Biografija i karijera Šona Marfija komotno bi mogla da ispiše nekoliko stranica A4 formata, posebno ako ste deo projekata koji svet iz korena čine boljim. Ovde pre svega mislimo na energetske sisteme, kosmičku tehnologiju, IT bezbednost i druge oblasti u kojima je Marfi ostavio veliki trag. Radio je za mnogobrojne kompanije kao što je Shell, a razvijao je sisteme u saradnji sa NASA-om –  radeći za Draper Laboratory koja važi za jednu od najboljih istraživačkih laboratorija na području SAD.

Šon će svoje poslovno i životno iskustvo krajem marta podeliti sa publikom na Webiz konferenciji, a mi smo imali priliku da se među prvima upoznamo sa keynote govornikom koji trenutno radi za Titan Advanced Energy Solutions sa kojim smo razgovarali o inovacijama i njihovom značaju – kako za društvo, tako i za kompanije.

Već na početku razgovora, Šon se osvrće na samu definiciju inovacije u današnjem korporativnom svetu, dodajući da ona predstvlja jedan veliki korak napred tj. promenu na koju svet više nikada neće gledati isto:

Dopusti mi da ti dam primer koji bi nas, kada bismo sagledali kompletnu sliku, naterao da kažemo da je u pitanju neka inovacija. Pre nego što je iPhone izašao mi smo imali pametne telefone i druge slične uređaje. Ali inovacija koju je Apple doneo jeste integracija jednog ekosistema – upravo to omogućilo je znatno veću korisničku vrednost i nakon toga čitav svet više nije mogao da gleda na pametne telefone istim očima.

Inovirate? Budite spremni da stvari menjate iz korena

Gledajući širu sliku, naš sagovornik kaže da je od velikog značaja napraviti razliku između inovativnog i same inovacije. Marfi dodaje da ljudi danas inovaciju shvataju previše olako, te da ona predstavlja nešto sasvim drugo od onoga kako je mnogi razumeju. Prisustvo inovacije u velikim kompanijama, Šon gleda iz jednog sasvim drugog ugla, te navodi da velike kompanije ne implementiraju inovacije – već da rade na postepenim istraživanjima i razvojima, a stvar koja je još više zabrinjavajuća jeste način na koji predstavnici tih kompanija reaguju na promene na tržištu, na konkurenciju i pretnje. Ipak, prava definicija inovacije, predstavlja nešto sasvim drugo:

Kako biste sproveli pravu inovaciju morate da se vratite korak unazad i da sagledate stanje čitavog sistema. Gde se vi nalazite kao proizvod, gde se nalazite kao servis. Potrebno je da se napravi razlika odnosno klasifikacija između istraživanja i razvoja i onoga što kažete sebi – napraviću sistem koji će iz korena promeniti moje trenutno poslovanje. Ukoliko ne napravite taj sistem koji je u stanju da uništi već postojeće poslovanje i stvori novo, bolje nego prethodno, onda to nije inovacija.

Šon je radio i u kompaniji Shell gde je vodio odsek za inovacije i bio direktno odgovoran CTO-u ove međunarodne kompanije.

Između ostalog, Šon je imao priliku da radi na razvoju mnogih značajnih projekata koji se uglavnom tiču naprednog inženjerstva u domenu kosmičkih tehnologija. Tokom rada u Draper laboratoriji, on nam otkriva da je radio na poziciji planetarne i svemirske nauke, usko sarađivajući sa NASA-om, te da je mnogo lepih stvari urađeno tokom rada sa ovom agencijom:

Za vreme ovog perioda, moram uzeti u obzir da sam imao dosta sreće zato što sam uspeo da ostvarim cilj da pošaljemo nekoliko stvari u svemir, a što je još bolje sva ta tehnologija je radila i beležila veoma dobre rezultate. Takođe, radio sam i u Web chemistry laboratoriji gde se razvijao sistem koji je bio sastavni deo Mars Phoenix lendera koji se nalazi na Severonm polu ove planete, a koji je služio da pronađe znake vode.

Međutim, ovde nije bio kraj. Kako Šon otkriva za Netokraciju, jedan od najznačajnijih trenutaka u njegovoj karijeri bio je rad na LADEE satelitu koji je projektovan za istraživanje atmosferske prašine i okruženja Meseca, a koji je zamišljen da bude manja verzija poznatog satelita Kepler koji je koštao 800 miliona dolara. Upravo iz tog razloga, ideja je bila da se napravi znatno manji ali jeftiniji satelit koji bi mogao da se u nekoliko primeraka pošalje u orbitu.

Prošle godine kada je satelit LADEE lansiran, već je uspeo da nađe pojedine planete van Sunčevog sistema. Jedan od mojih najvećih dostignuća bio je rad na implementiranju mog patenta na optički sistem, tačnije jedan od elemenata koji je omogućio čitavom sistemu da radi. Kada se sagleda kompletna težina projekta, kako za nauku, tako i za čovečanstvo – ovo je bio jedan od najsrećnijih trenutaka u mojoj dugoj karijeri.

Na ovogodišnjem Webizu, Šonovo predavanje nosi naziv „Love of Innovation, A Personal Journey“.

Da li ste ikada pitali sebe zašto ustajete ujutru?

Povodom Marfijevog predstojećeg predavanja koje je vezano za inovacije i lično putovanje kroz karijeru, zanimalo nas je koliko su na tom putu važna fundamentalna pitanja zašto, šta i kako? Donekle zagonetan, Šon nam je rekao sledeće:

Kada neko počne da razmišlja o inovaciji, mora da se zapita zašto želi da inovira određenu stvar? Zašto se budite ujutru, zašto radite stvari koje želite da radite, da li samo reda radi? Da li one imaju svoju svrhu? Zapitajte se ujutru svaki put kada ustanete i kažite sebi da hoćete svet učiniti boljim mestom, da određenu organizaciju učinite boljom. Ovo vam pokazuje ko ste vi zapravo, to su samo neki od razloga.

Pred sam kraj razgovora, osvrnuli smo se na važnost motivacije i nade kod novih generacija, a kako Marfi dodaje, svaka osoba koja će predstavljati deo publike u Zrenjaninu na Webizu mora i može da usmeri svoj način razmišljanja na to da mogu da urade zacrtano. Ako se zapitaju zašto to rade i koja je svrha toga što rade, onda su veoma blizu da ostvare svoje ciljeve.

Na pitanje o tome koji bi vredan savet i lekciju mogao da pruži mladim ljudima u Srbiji, Šon jednostavno odgovara da nikada ne treba odustajati, da je potrebno pronaći svoj san, boriti se za isti i grabiti ka njemu. „Kada naiđete na prepreku koja vas saplete i sputa, a vi se iz toga izdignete i na kraju izađete kao pobednik, e upravo na taj način rastete kao individua, znajući da ste spremni da pređete i dostignete sledeći nivo“, zaključio je na kraju Marfi.

Netokracija je zvanični medijski partner Webiz konferencije i Webiz edukacije i podržava događaj od njegovog začetka 2012. godine. Karte za ovu konferenciju su i dalje dostupne, a više o Webizu možete pronaći putem zvaničnog sajta

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Quantox otvorio kancelariju u Novom Sadu – petu posle Beograda, Niša, Kragujevca i Čačka

Sa ciljem privlačenja lokalnog kadra, sve veći broj domaćih IT kompanija otvara svoje kancelarije širom Srbije nudeći budućim kolegama mogućnost rada iz rodnog grada.

Kolumna

TripAdvisor marketing: Kako da vaš hotel ‘dominira’ na osnovu iskustva posetilaca

U ugostiteljstvu se oduvek znalo da je zadovoljni gost najbolja reklama, kao i da su najbolji gosti oni koji dođu putem preporuke.

Internet marketing

Da li su platforme za influensere samo ‘hype’ koji prolazi – poput WoM servisa?

Sećate se 2014. godine i tada aktuelnih 'word of mouth' platformi (iPyro, Beeshaper i drugi) - alata za spajanje brendova i njihovih vernih korisnika kao najboljih kanala za promociju? Danas, pak, imamo platforme za spajanje influensera i brendova, a mi se pitamo da li će ovi servisi završiti kao i njihovi prethodnici?

Propustili ste

Kultura 2.0

Šta budućnost nosi za marketinške agencije – evoluciju ili revoluciju?

Da, više do korisnika ili kupaca ne možete doći na starinski način. Ne u vreme Netflixa i adblockera. Šta agencije mogu da urade povodom toga? Evo šta kažu predstavnici vodećih agencija u regionu na Weekend Media Festivalu.

Karijere

6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Novost

€1.500.000 za NTP Beograd – EU preuzima finansiranje parka

Evropska komesarka za digitalno društvo i ekonomiju Marija Gabrijel, najavila je da će od sledeće godine Evropska unija preuzeti finansiranje Naučno-tehnološkog parka u Beogradu u iznosu od 1,5 miliona evra.

Tehnologija

CERN openlab i Comtrade produžili saradnju za dalji razvoj ‘data security’ rešenja

CERN openlab i Comtrade produžili su saradnju potpisavši trogodišnji sporazum po kom će Comtrade biti zadužen za omogućavanje pristupa rezultatima CERN-ovih istraživanja bilo gde u svetu.

Tehnologija

Beskontaktno plaćanje u Srbiji poraslo za 154% u odnosu na prošlu godinu

Srbija iznad evropskog proseka u broju i vrednosti beskontaktnih transakcija, što dokazuje zrelost tržišta za modernija platna rešenja primerena digitalnom dobu.