6 stvari koje NE doprinose razvoju vaše (digitalne) karijere

Kojim god poslom da krećete da se bavite, a pogotvo digitalnim, zapamtite lekcije koje vas mogu zadržati na pravom putu.

Kada su me drugari iz Netokracije pozvali i zamolili da napišem tekst o svojim iskustvima u razvoju karijere, pomislio sam da je u pitanju šala. Nisam verovao da priče i iskustva saobraćajnog inženjera koji se sticajem okolnosti bavi marketingom mogu da budu interesantna, a kamoli korisna. Ali nakon dužeg razmišljanja, shvatio sam da mogu da doprinesem kampanji #DigitalnaKarijera na sebi svojstven način – tako što ću vam reći šta je to što NE treba da radite.

Skoro svi tekstovi koje ćete naći na Internetu govore vam šta treba da radite da biste bili uspešni. Ustajte rano, čitajte knjige, meditirajte, koristite Pomodoro tehniku… sve je to lepo i uglavnom korisno, ali ne pokriva ni delić problema sa kojima se svakodnevno susreću mladi koji tek započinju svoju profesionalnu karijeru. Ako na to dodamo lokalne specifičnosti u formi blago rečeno nefer tržišne utakmice (na tržištu rada i tržištu uopšte), jasno je kako lako možete upasti u silaznu spiralu demotivacije i kukanja.

Radeći sa mnogo mladih ljudi tokom prethodnih godina u Srbiji, pa i danas u međunarodnom timu u Nemačkoj, primetio sam nekoliko zajedničkih obrazaca ponašanja koji svakako ne doprinose ličnom razvoju budućih profesionalaca. Evo kojih su to šest stvari koje mnogi od vas rade, a koje aktivno ometaju razvoj vaše buduće karijere.

1. Imate premalo samopouzdanja

Nimalo ne zavidim mladima koji tek sada završavaju fakultete i pokušavaju da pronađu svoje mesto pod suncem. Nikada nije bilo više opcija, ali ni konkurencije ne manjka – naročito ove virtuelne. U doba u kojem na društvenim mrežama svi žive svoje živote iz snova, teško je poverovati da je manjak samopouzdanja i želje za eksponiranjem toliko česta pojava. Nažalost, veliki broj mladih, gledajući fabrikovane biografije i živote na Internetu, dolazi do zaključka da jednostavno nisu dovoljno vredni i da je najbolje da sede u ćošku i trunu. Iako stara izreka (ispravno) kaže da je skromnost vrlina, to ne podrazumeva da treba da potcenjujete to što jeste i da tako aktivno minirate ono što možete postati.

Ako ste godinama vredno radili na sebi, svojim stručnim i praktičnim znanjima, ali i vrednostima i stavovima, ne vidim nikakav razlog da poverujete da tamo neki instant celebrity vredi više od vas. To možda znači da je njegov račun u banci bolje popunjen, ali nikako ne znači da vi treba da se zadovoljite noćnom smenom u trafici ako posedujete veštine i znanja koja imaju konkretnu vrednost i koja možete unovčiti.

Ako ih pak ne posedujete, šta da vam kažem – krajnje je vreme da ih steknete. A kako budete napredovali i sticali vredna iskustva u radu rašće i vaše samopouzdanje, zasnovano na realnim kvalitetima, a ne tamo nekim izmišljenim vrednostima propuštenim kroz Instagram filter.

2. Imate previše samopouzdanja

„Čekaj, kako sad, pa malopre si rekao da ne treba imati premalo samopouzdanja?“ Tako je, ali to ne znači da treba da odete u drugu krajnost i da se pretvarate da ste nešto što niste – i da znate nešto o čemu nemate pojma. U doba kada ste završili fakultet i razmišljate o tome šta i kako dalje, ono što su vrednosti i kvaliteti koje ste (nadam se) izgradili tokom školovanja jeste da znate da učite i da znate da rukujete informacijama. Što je dovoljno samo za početak, ne i da odmah pucate na mesto direktora.

To što ste dva puta napravili lep grafikon u Excelu ili kreirali tri uspešne Facebook Ads kampanje vas ne čini stručnjakom ni u jednoj od tih oblasti, i shodno tome – nemojte se predstavljati kao takvi i navoditi u CV-ju stvari za koje ne znate ni čemu služe. Poslodavci će taj blef vrlo brzo prozreti, a vaša karijera sigurno neće krenuti uzlaznom putanjom. Neophodno je da budete iskreni, i prema sebi i prema drugima, jer ja iskreno mislim da je fake it ’till you make it strategija rezervisana samo za preambiciozne loše đake.

3. Mislite da su ‘tamo negde’ svi bolji i pametniji

Kao neko ko dugi niz godina radi sa firmama iz SAD i EU, mogu da vam kažem da u najvećem broju slučajeva ljudi vaših godina i obrazovanja koji žive u ovim zemljama znaju isto ili čak manje od vas. I zato nema baš nikakvog razloga da pretpostavljate da ste manje vredni od njih, naročito kada dođete u poziciju da radite direktno sa njima. Postoje ipak dve ključne stvari u kojima se razlikujete, koje morate imati na umu.

Čak i u manjim firmama, zaposleni u razvijenim zemljama su mnogo više usmereni na specifične oblasti, što im omogućava da se vremenom usavrše i postanu zaista ozbiljni stručnjaci  ne gubeći vreme na učenje veština koje im kasnije neće biti potrebne. Kod nas se od AdWords stručnjaka očekuje da zna i da dizajnira banere i da programira, što u praksi znači da ima vrlo malo ljudi koji su zaista eksperti za neku konkretnu oblast. Šira znanja imaju određene prednosti, ali ne treba ići previše u širinu jer onda rizikujete da postanete stručnjak opšte prakse što nije ni tražena ni cenjena pozicija.

Druga stvar koja je ključna razlika je pristup velikom tržištu. Jednostavno, kod njih su redovi veličine drugačiji i samim time se njihova iskustva razlikuju od vaših. Advertajzing menadžeri čak i u manjim firmama rukovode sedmocifrenim budžetima u čvrstoj valuti, a broj ljudi kojima pokušavaju da nešto prodaju je veći po nekoliko stotina puta. No, to ne znači da su oni zbog toga nešto mnogo mudriji ili uspešniji, samo imaju drugačije informacije u odnosu na vas koji vodite Facebook Page sa 500 fanova.

Evo i jednog konkretnog primera. Pre nekoliko godina sam imao prilike da radim sa timom koji je predvodio nadaleko čuveni Neil Patel. Oni su pokušali da prilično logičnim i uobičajenim izmenama na korisničkom iskustvu povećaju broj konverzija na web sajtu firme u vrlo specifičnoj oblasti IT industrije. Nažalost, fore koje uspevaju u prodaji deterdženta ili farmerki ne mogu se jednoznačno primeniti u industriji u kojoj se kupci vode drugačijom logikom.

Projekat je neslavno propao, uz graciozno ignorisanje njegovih negativnih efekata na prodaju i lojalnost korisnika od strane menadžmenta firme, što vam dovoljno govori o tome da se ljudske prirode na različitim meridijanima i ne razlikuju baš previše.

4. Nestrpljivi ste

U vreme vladavine instant kulture potpuno je nekonstruktivno kritikovati mlade generacije zato što sve žele odmah. I to instant vreme nije došlo sa Internetom, ono postoji već 40 godina, Internet je samo dodatno ubrzao stvari. I zaista, kad vidite gomilu ljudi koji bez dana radnog staža i ikakvih vrednih znanja i iskustava zauzimaju naslovne strane i pune svoje bankovne račune, teško je oteti se utisku da i vama ne pripada deo tog kolača. Ima samo jedna bitna razlika – to je sve estrada i šou-biznis, realni život je negde drugde. A ako ste namerili da se bavite estradom, onda se bojim da ste na pogrešnom mestu i čitate pogrešan tekst.

Kada malo razmislim, prilično je sigurno da sam i ja na početku karijere bio nesnosan. Pravo je čudo kako su moji prvi šefovi uopšte preživeli sa mnom tako nervoznim i nadrndanim. Jednostavno, to je samo faza u vašem ličnom razvoju i treba da budete što je više moguće svesni njenih prednosti i mana. I kad vam neko sa 20 godina iskustva u poslu kaže „ne može to baš tako“, to nije rekao da bi vas omalovažio, već zato što je to najverovatnije zaista tako. Što me dovodi do sledeće tačke.

5. Ne poštujete druge (da ne kažem starije)

Kanadski marketinški stručnjak i (de)motivacioni govornik Scott Stratten je u jednom od svojih nastupa milenijalce opisao kao „one što su mlađi od nas i koje ne volimo previše“. On ovakav stav prema mlađim generacijama prepoznaje kao „želju nas matoraca iz Generacije X da i mladi pate kao što smo mi patili“, živeći naše analogne mlade živote u doba bez Interneta, mobilnih telefona, MP3 plejera i svih drugih tehnoloških noviteta koji su danas nešto sasvim normalno i uobičajeno.

Naravno, sve je to šala i preuveličavanje. Niti vas bilo ko mrzi, niti smatra da ste neobrazovani, nevaspitani, nesposobni i nezainteresovani za život. Osim kada eksplicitno svojim ponašanjem pokažete da jeste upravo to. U tom slučaju odbojnost je sasvim realna i to, složićete se, sa valjanim razlogom. No, ako pokažete da posedujete barem neku vrednost, neku veštinu vrednu pažnje, neki kvalitet, budite uvereni da je jedina stvar koju ćete dobiti od starijih – podrška.

Jer ljudi koji su stariji od vas i koji su se već profesionalno dokazali na poljima na kojima vi želite da napredujete, poseduju jednu ključnu stvar koja ih razlikuje od vas. Iskustvo. I ne postoji nikakva prečica, nikakav trik kojim ćete nadomestiti taj jaz. Jednostavno, iskustvo dolazi sa godinama i što pre počnete da ga stičete, to ćete biti moći da donosite mudrije odluke i upravljate svojim životom.

To što vaši šefovi ne znaju kako se podešava targetiranje Facebook kampanje ili šta je UTM kod, ne znači da su oni neznalice zarobljene u prošlosti. Oni imaju druga znanja i iskustva koja presudno utiču na strategiju firme u kojoj zajedno radite. Vaša znanja o modernim tehnikama mogu biti dragocena dopuna tom iskustvu starijih kolega u tome kako se postižu poslovni ciljevi i zato se potrudite da radite zajedno sa njima, ne jedni protiv drugih.

6. Niste sigurni šta (zapravo) želite

Nažalost, ovo nije problem samo mladih. I mnogi profesionalci sa po 10, 15 ili 20 godina radnog iskustva često nemaju predstavu kuda da usmere svoje karijere. Niko ne kaže da sada morate da sedite i danima lupate glavu šta želite da budete kad porastete, ali je poželjno da imate makar neku ideju, makar neko usmerenje, referentnu tačku ka kojoj idete i koju ćete, ako budete dovoljno marljivi i uspešni, u nekom trenutku dostići.

Nekome je san kuća na Bahamima sa Ferarijem u garaži, nekome je životna želja da svake godine putuje na drugu egzotičnu destinaciju, neko hoće da bude najbolji neurohirurg na svetu, a nekome je sasvim OK da ostane u svom rodnom gradu, okružen prijateljima i gomilom dece, radeći posao koji voli. Sve su to legitimne dugoročne vizije, ali da biste do njih došli, ili im se makar približili što je više moguće, neophodno je da ih prvo formulišete i shvatite šta vam potrebno za njihovo ostvarenje. I ne zaboravite da budete iskreni prema sebi, inače će cilj ostati nedostižan.

I naravno, prestanite da kukate, tražite izgovore i aktivno praktikujete gore navedene negativne stvari. Jer onda je vaš neuspeh zagarantovan.

#DigitalnaKarijera stiže u Suboticu i Beograd!

Dragi čitaoci, brucoši, studenti i svršeni diplomci – nakon Kragujevca, Niša i Novog Sada, #DigitalnaKarijera nastavlja sa jesenjim ciklusom konferencija u Subotici (18. oktobra na Ekonomskom fakultetu) i Beogradu (30. oktobar na EKOF-u). Više informacija o programu i predavačima objavljujemo uskoro, a ukoliko želite da budete u toku sa najnovijim vestima – pretplatite se na naš newsletter!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5 automobila renomiranih auto kuća koji su gorivo zamenili strujom

Najpoznatiji i najveći auto brendovi sve više se okreću elektro pogonu. Mercedes i Audi predstavili su na salonu u Parizu svoje prve potpuno električne automobile, dok svoj odgovor tržištu i spremaju i BMW, Jaguar i Porsche.

E-commerce

Dijaspora.shop startovao sa 40.000 artikala – cilja na vašu rodbinu u inostranstvu da kupuje za vas u Srbiji

Ostavivši sigurne poslove iza sebe, Marko, Srđan i Emil pokrenuli su dijaspora.shop - prvu Internet prodavnicu za naše ljude u inostranstvu koji kupuju robu za porodicu i prijatelje u Srbiji.

Startapi i poslovanje

Izmene Zakona o prevozu putnika ušle u Skupštinu – ako se usvoje CAR:GO bi mogao postati taxi

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ušao je u Narodnu skupštinu. Šta to znači za CAR:GO i slične servise koji bi potencijalno došli na srpsko tržište?

Propustili ste

Tehnologija

SBB predstavio EON Smart Box – pametne funkcije i 4K rezolucija sastavni deo ponude

SBB i United Grupa predstavili su danas u hotelu Metropol u Beogradu prvi 'smart box' u regionu koji spaja televizijske sadržaje sa Android TV digitalnim servisima. Novi uređaj nosi naziv EON i biće dostupan već od sutra.

Novost

Google uvodi naplatu za YouTube, Google Play i druge servise – cenu snose proizvođači u EU?

Pvi put u svojoj istoriji Gugl će naplaćivati licence proizvođačima telefona u Evropi za instalaciju njegovih servisa kao što su Google Play, YouTube ili Gmail.

Analiza

Opel uhvaćen u softverskoj prevari prilikom testiranja štetnih gasova – novi dizelgejt na pomolu?

Očigledno da pojedini proizvođači automobila teškom mukom razvijaju sisteme koji će umanjiti emitovanje štetnih gasova. Nakon ogromnog skandala koji i dalje potresa VW grupaciju, varanju se priključio još jedan veliki igrač - Opel.

Kultura 2.0

Uključite se u raspravu o Centralnom registru stanovništva – bazi podataka građana Srbije

Okrugli sto o Nacrtu zakona o Centralnom registru građana održava se danas, a predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i druge zainteresovane strane raspravljaće o tome da li je sveobuhvatna evidencija o građanima na jednom mestu dobro rešenje.

Nesortirano

5 lekcija koje svaki softverski tim lider mora da savlada

Sama uloga tim lidera u različitim kompanijama ima različito značenje. Neke kompanije posmatraju ovu poziciju kao unapređenje u vidu titule, dok druge vide ovu poziciju kao novu, neizostavnu ulogu u timu. U mnogim kompanijama se ovo razlikuje čak i od projekta do projekta.

Tehnologija

Planirate da posetite Dubai? Tamo vas može voziti novi taksi bez vozača

Pitanje je vremena kada bismo samovozeće automobile mogli da vidimo na ulicama širom sveta. Prvi veliki korak ka tome, pored kompanija iz SAD-a, napravila je uprava za saobraćaj i transport u Dubaiju.