Srpski Tenderly razvija rešenje za bezbednije blockchain pametne ugovore

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Srpski Tenderly razvija rešenje za bezbednije blockchain pametne ugovore

Tenderly omogućava korisnicima da prate svoje pametne ugovore na blockchainu radi veće sigurnosti. Sa osnivačima razgovaramo o njihovom rešenju i daljim planovima.

U prethodnih par godina termin blockchain postao je nezaobilazan u tehnološkoj zajednici. Sve je više organizacija i kompanija koje ga koriste za sigurnije digitalne transakcije, ali i druge procese u industrijama koje generišu veliki broj podataka.

Iako zvuči “super sigurno”, blockchain tehnologija ima svoje mane, a neki je čak i smatraju još nezrelom, pogotovo ukoliko govorimo o pametnim ugovorima uz koje se jasno pripisuje vlasništvo nad digitalnim asetom. U razgovoru za Netokraciju, Vukašin Vukoje, osnivač i direktor startapa Tenderly govori o početnim koracima osnivanja i funkcionisanja sistema koji ima zadatak da dodatno obezbedi ugovore korisnika kao neizostavnog dela blockchain-a.

Rast ‘blockchain’ tržišta glavni izazov za tim

Pametan ugovor predstavlja program u kojem su pravila definisana u programskom jeziku a bazira se na blockchain sistemu. Vukašin na početku razgovora otkriva da Tenderly indirektno doprinosi bezbednosti pametnih ugovora tako što korisnicima u realnom vremenu daje informacije o izvršenju istih i omogućava im da reaguju na potencijalno opasne scenarije:

Trenutno, korisnici problem bezbednosti pametnih ugovora rešavaju na jako nepraktičan način crawl-ovanjem (automatizovanim skidanjem webstranica) blockchain explorer-a što zahteva mnogo dodatnog i prilično nepotrebnog posla. Istina je da se u Srbiji pametni ugovori slabo koriste, ali sa druge strane vlada veliko interesovanje za blockchain čiji su upravo ovi ugovoru jako bitan deo.

Inače, razvoju ovog startapa iz Srbije, prethodio je i jedan od najvećih blockchain hakatona u Berlinu. Na ovom takmičenju, deo Tenderly tima bio je drugi od deset pobednika u ukupnoj konkurenciji od 1.000 učesnika, sa rešenjem koji je danas deo finalnog proizvoda. Kako Vukoje kaže za Netokraciju, trenutno na ovom sistemu radi petoro ljudi koji imaju širok spektar veština, što omogućava ovom startapu da se selektivno fokusira na rad uvek kada je to potrebno:

Moje zaduženje je proizvod, suštinski vodim računa da pravimo nešto što je zaista korisno krajnjim korisnicima, Andrej radi na infrastukturi i back end-u, Nebojša se bavi blockchainom i low level problemima, Miljan pretežno radi front end-u, a Bogdan radi sve ostalo.

Govoreći o izazovima sa kojima se ovaj tim uglavnom susreće, Vukašin smatra da se razlog može pripisati sve većem i ubrzanijem rastu tržišta na kojem se ovaj startap nalazi. Ovu činjenicu posebo potvrđuje podatak da neki od najuticajnijih developera iz Ethereum fondacije koristi Tenderly dok razvijaju svoje pametne ugovore, a kojih prema poslednjim predviđanjima ima 300 hiljada širom sveta.

Korisnicima su na raspolaganju sve informacije u realnom vremenu o izvršenju pametnih ugovora, što im omogućava da pravovremeno reaguju na nepredviđene scenarije.

Prema njegovim rečima u poslenjih godinu dana u svetu je zabeležen veliki rast developera što trenutno nadmašuje rast koji je čak i Internet, u svom periodu ekspanzije, imao:

Ovakav rast dovodi do neverovatnih promena i na tržištu blockchain rešenja, što je veliki izazov za nas, kao i za naš proizvod, da isprati sve te promene sa limitiranim resursima.

Vukoje dodaje kako je Tenderly dobio odličan feedback od strane već postojećih B2C i B2B korisnika kojima se na osnovu biznis modela ovog startapa, naplaćuje mesečna pretplata za korišćenje servisa. Sa druge strane, kada su enterprise rešenja u pitanju gde je potrebno prilagođavanje proizvoda, tim pregovara oko uslova naplate.

Širenje korisničke baze i unapređenje proizvoda naredni planovi

Između ostalog, Vukašin u prvi plan stavlja i sve veću potrebu za monitoringom, te da korisnici često krenu da razvijaju svoja rešenja kako bi rešili postojeći problem:

Dobar primer je jedna od najuticajnih kompanija u blockchain ecosystemu koja je imala jedan od prvih velikih ICO-ova ($100M) koja je skoro prestala razvoj svog rešenja i počela da koristi Tenderly. Nako što zadovoljimo potrebe super-korisnika, fokus će nam postati rast broja aktivnih korisnika i njihovog nivoa aktivnosti.

Zadovoljni dosadašnjem funkcionisanju proizvoda i pozitivnim utiscima korisnika, iz Tenderly-ja kažu da ne žure sa ulaskom u fundraising mode, kao i da po mišljenju čitave ekipe investicija nije u glavnom fokusu – već su svi resursi uloženi na product-market fit i dalje usavršavanje proizvoda. Vukašin dalje objašnjava:

U nekim trenucima investicija je zaista neophodna, ali se na kraju svede na to da osvaniči prodaju određeni procenat svojih narednih nekoliko godina života, zbog čega treba biti izuzetno oprezan i raditi to samo kad je to zaista nepohodno.

Privodeći razgovor kraju, naš sagovornik kaže da gledano iz ugla tržišta, Tenderly u regionu gotovo i da nema konkurenciju, te da na globalnom nivou postoji par projekata koji delimično reševaju subset problema koje ovaj startap rešava. “Za sada nam je cilj da iskoristimo feedback trenutnih super-korisnika na našem proizvodu i da u narednom periodu uradimo akviziciju što više dnevno aktivnih korisnika”, zaključio je Vukašin.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Patrik Kolins: Ako govorimo o izgradnji startap ekosistema, Srbija je na sjajnom putu

Iskusni mentor u radu sa startapima analizirao je srpski ekosistem i dao korisne savete domaćim osnivačima čiji su tehnološki startapi spremni za osvajanje svetskog tržišta.

Kultura 2.0

Može li veštačka inteligencija ubiti kreativnost?

Kada je Jason Allen, inače dizajner video igara, pobedio na Takmičenju likovne umetnosti Državnog sajma Kolorado u kategoriji Digital Arts/Digitally-Manipulated Photography sa delom 'Théâtre D’opéra Spatial', koje je nastalo uz pomoć najpopularnijeg programa veštačke inteligencije Midjourney, povela se polemika o tome šta je umetnost danas, kakva je njena budućnost i da li to ona zapravo 'umire pred našim očima'?

Tehnologija

Brnabić: Izvoz srpske IT industrije preko €2,5 milijardi u 2022. godini

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić rekla je da će izvoz IT industrije ove godine premašiti 2,5 milijarde evra, od čega će suficit biti preko 1,5 milijarde evra, a da je u proteklih godinu dana svako drugo novo radno mesto bilo u IT sektoru.

Startapi i poslovanje

500 Emerging Europe: Novih €70 miliona za lokalne startape sa globalnim ambicijama

Istanbulski ogranak poznatog VC fonda 500 startups saopštio je da se sa novim fondom još više fokusira na države Centralne i Istočne Evrope, među kojima je i Srbija.

Intervju

Stvaranje i edukacija novih talenata moraju biti u fokusu domaćih ‘game dev’ kompanija

Ulazak u 'game dev' svet često može da krene od različitih interesovanja. Svoju priču o tome kako više od jedne decenije radi u IT industriji i sada u gaming sektoru iako se za to nije stručno edukovao, otkriva nam Dušan Jovanović, Studio Production Manager kompanije Ubisoft u Beogradu.

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.