Stefan Lazarević (NCR): Prilagodili smo se promenama, a kampus predstavlja novo poglavlje za kompaniju u Srbiji

Stefan Lazarević (NCR): Prilagodili smo se promenama, a kampus predstavlja novo poglavlje za kompaniju u Srbiji

Naredne godine NCR Srbija otvoriće beogradski kampus u kome će u budućnosti raditi više od 4.000 ljudi. Zanimalo nas je kako je COVID-19 uticao na poslovanje ove kompanije i na njihove planove za Srbiju.

Kako se bližimo kraju 2020. godine, sve je teže pronaći kompaniju koja nije morala da se prilagodi uslovima i pravilima koje je borba protiv globalne pandemije nametnula – kako iz ugla samog poslovanja, tako i iz ugla regrutovanja. Nova pravila napisana su preko noći. Ko je uspeo da se prilagodi, mogao je da razmišlja o daljim koracima.

U slučaju kompanije NCR koja u Srbiji posluje već punih 9 godina, 2020. godina trebala je da donese mnoštvo toga – povećanje tima, novi kampus i nove klijente. Koliko se od zacrtanih planova ostvarilo i kako NCR vidi svoju budućnost u srpskoj prestonici u kojoj niče novi NCR kampus vredan 100 miliona dolara, u razgovoru za Netokraciju otkriva Stefan Lazarević, generalni direktor NCR Srbija.

Kako biste opisali 2020. godinu iz ugla NCR Srbija? Kako je COVID-19 uticao na vaš posao i koji su to izazovi sa kojima ste se suočavali?

Bezbednost i zdravlje naših zaposlenih i naših klijenata, uz očuvanje kontinuiteta poslovanja, naši su prioriteti kroz čitav period trajanja pandemije. U januaru ove godine NCR je na globalnom nivou, pre proglašenja pandemije, formirao interni krizni štab koji je imao zadatak da prati situaciju oko COVID-19 virusa i uspostavi kriterijume i procese ponašanja.

U februaru smo formirali i lokalni krizni štab, usklađen sa globalnim,  koji je fokusiran na naš region. Kako bismo smanjili izloženost naših zaposlenih, u martu smo prvo uveli restrikcije u cirkulaciji ljudi između naših 6 beogradskih kancelarija, da bismo ubrzo potom odlučili da svi naši zaposleni pređu na rad od kuće. To je, moram da priznam, bilo veoma zahtevno – u danu smo morali da organizujemo rad od kuće za oko 4.000 naših zaposlenih.

U junu je postepeno počeo povratak u kancelarije, u skladu sa uputstvima i preporukama SZO, Vlade Republike Srbije, kao i našim korporativnim uputstvima. Ono što je važno napomenuti jeste da većina ljudi i dalje radi od kuće, jer je epidemiloška situacija i dalje nepovoljna, ali sada imamo više prostora za ljude koji spadaju u „kritičnu podršku“ i koji imaju potrebe da posao obavljaju iz kancelarije.

Kako je globalna pandemija uticala na poslovanje vaših klijenata i u kojoj meri ste morali da prilagodite vaše proizvode i usluge kako biste obezbedili nesmetano poslovanje?

U uslovima pandemije digitalna transformacija je u fokusu više nego ikad. Značaj digitalnog poslovanja za klijente, dobavljače i za čitavu ekonomiju je porastao. Samim tim promenile su se i potrebe naših klijenata.

Poslednjih nekoliko godina digitalna transformacija i digitalno povezane usluge su osnov globalne strategije NCR-a. Mi pružamo rešenja, usluge i preporuke našim klijentima kako da se prilagode novim uslovima rada i kako da izađu u susret novim potrebama potrošača. Interesovanje za beskontaktno poslovanje je značajno poraslo sa uvođenjem preporuka održavanja fizičke distance.

Pojedini klijenti su većinu usluga prebacili na onlajn platforme, omogućivši svojim klijentima da kupuju i plaćaju koristeći pametne telefone. Za prodavnice smo uveli aplikacije za telefone preko kojih poručujete i plaćate robu i usluge na samouslužnim kasama – bez dodirivanja. 

Na bankomate, kase i ostalu opremu postavili smo zaštitni antibakterijski sloj koji limitira širenje virusa. Restoranima, naprimer, nudimo uslugu digitalnih jelovnika – gosti mogu da skeniraju QR kod, vide jelovnik i naruče preko telefona izbegavajući kontakt sa predmetima i površinama koje dodiruje više ljudi. Primenili smo fizičke mere zaštite, ali fokus smo pre svega stavili na prebacivanje poslovanja u onlajn okruženje i mogućnost realizacije poslovanja u digitalnom okruženju.

Stefan Lazarević priključio se kompaniji NCR krajem 2014. godine, a od 2017. godine je na poziciji generalnog direktora NCR Srbija i izvršnog direktora spoljnih poslova za region Evrope, Bliskog Istoka i Afrike. Pre dolaska u NCR, bio je državni sekretar nadležan za informaciono društvo i telekomunikacije u Vladi Republike Srbije.

Šira javnost prepoznaje NCR kao poslodavca koji pre svega zapošljava kadrove iz domena korisničke podrške. Međutim, u Beogradu postoji i veliki broj tehničkih i inženjerskih pozicija?

Dve osnovne obrazovne oblasti koje su ključne za naše funkcionisanje jesu strani jezici i tehnička znanja. Strani jezici – jer sarađujemo sa klijentima širom sveta na 20 stranih jezika, a tehnička znanja – jer se naš posao prvenstveno zasniva na rešavanju tehničkih ili tehnoloških problema koje naši klijenti imaju, ili na sprečavanju da do tih problema uopšte dođe.

NCR je prepoznao timove iz Srbije kao efikasne, stručne i inovativne i oni danas značajno doprinose različitim razvojnim projektima naše kompanije.

U Beogradu zapošljavamo inženjere iz različitih oblasti, arhitekte rešenja (Solution Architect), softverske inženjere, inženjere operacija za razvoj (DevOps), analitičare za digitalnu bezbednost i podatke, pa čak i inženjere za robotizaciju procesa, za koje je posebno zanimljiv podatak da ne postoji potencijalna baza radnika sa kvalifikacijama koje su potrebne za ove pozicije. Zbog toga mi biramo ljude koji poseduju određene IT veštine i obučavamo ih da se bave robotizacijom poslovnih procesa.

Koje su neke od najzanimljivijih pozicija koje danas imate u Beogradu i sa kojim se to tehnologijama radi?

Azure Cloud, Google Cloud, Internet of Things, Java, Dot.net, Javascript, C# – to su pretežno tehnologije na kojima radimo. Budući da živimo u vremenu gde se poslovne odluke prvenstveno baziraju na podacima, izdvojio bih brojne pozicije koje imamo u oblasti poslovne analitike i poslovne inteligencije, nauke o podacima, kao i u najrazličitijim domenima razvoja softvera.

Ono čime se zaposleni u Srbiji bave značajno je evoluiralo tokom devet godina našeg poslovanja ovde. Danas, pored toga što održavamo i modifikujemo postojeće procese, mi takođe i kreiramo nove. U nekim oblastima pokrivamo čitav životni ciklus pojedinih aplikacija. Recimo za klijente iz bankarskog sektora naši timovi iz Srbije pokrivaju sve – od kreiranja aplikacije, preko modifikacije, do QA testiranja i same implementacije, a na kraju i njeno održavanje.

Zbog toga je Beograd odličan primer onoga što mi koristimo kada opisujemo našu misiju – NCR je vaš tehnološki partner koji vodi vaše poslovanje. To znači da smo tu da upravljamo vašim procesima bilo da ste banka, prodavnica ili restoran, dok se vi koncentrišete na srž vašeg poslovanja.

Kada se i završi 2021. godine, novi NCR kampus na Novom Beogradu imaće 30.000 metara kvadratnih radnog prostora. U novom prostoru radiće više od 4.000 zaposlenih – kada se za to steknu zdravstveni uslovi.

Otkako ste prisutni u Srbiji, godišnje ste u proseku rasli za čak 450 novih zaposlenih što vas čini jednim od većih IT poslodavca?

NCR je, pre nego što je došao u Srbiju, obavio detaljnu analizu tržišta i uslova rada. Analizirana je ekonomska stabilnost, infrastruktura zemlje, stepen tehničkog razvoja – ali i ljudski resursi, koji se uvek ističu među “top 3” razloga zašto je NCR odabrao da otpočne biznis u Srbiji.

Činjenica da smo za devet godina sa inicijalnih 300 došli do skoro 4.000 ljudi, dokaz je da je Srbija opravdala očekivanja kompanije, pre svega u pogledu ljudskih resursa.

Imali smo eksponencijalni rast koji je pre svega dokaz kvalitetnih kadrova na ovom tržištu, koji odgovaraju našim potrebama. Kada smo počeli, bavili smo se najosnovnijim procesima rada, a vremenom  su procesi unapređeni, pa je u tom smislu porastao i broj zahteva za kadrovima na tržištu. U početku smo zapošljavali ljude sa veoma bazičnim tehničkim znanjima, koji govore engleski, nemački ili francuski, a danas smo u potrazi za ljudima koji imaju naprednija tehnička znanja i govore neki od 20 stranih jezika na kojima iz Srbije pružamo podršku klijentima širom sveta.

Kako u NCR-u gledate na domaći talenat i kako pristupate njegovom razvijanju? Da li sarađujete sa obrazovnim institucijama i koliko pažnje posvećujete edukaciji zaposlenih?

Od pre nekoliko godina u kompaniji imamo poseban program saradnje sa univerzitetima, koji nam omogućava zapošljavanje diplomaca na stalnim pozicijama i organizaciju tromesečnih praksi za studente viših godina. Prošle godine smo direktno sa fakulteta zaposlili 32 svršena studenata i obučili 14 praktikanata. Diplomci su dobili priliku da odmah nakon završetka studija dobiju posao u vodećoj tehnološkoj kompaniji, a praktikanti su iskoristili 12 nedelja u letnjem periodu da znanja koja stiču na fakultetu primene u praksi. Neki od njih će, po završetku studija, imati mogućnost da dobiju i stalno zaposlenje kod nas.

Mi smo i ove godine nastavili da sarađujemo sa univerzitetima, ali zbog pandemije ne u onoj meri u kojoj je to bilo planirano. Sledeće godine planiramo da tu saradnju intenziviramo. Za nas su saradnja sa akademskom zajednicom, prisustvo na sajmovima zapošljavanja i mogućnost da ljudima, posebno mladima, predstavimo ono čime se NCR bavi od izuzetne važnosti, jer više od 80% naših zaposlenih pripada generaciji milenijalaca.

Što se napretka tiče, u Srbiji danas imamo preko 200 timova, a to znači da imamo različit spektar znanja među našim zaposlenima, kao i velike mogućnosti za napredovanje unutar kompanije. Značajan procenat pozicija, otprilike 30%, popunjavamo internim kandidatima.

U našoj kompaniji postoje posebni timovi koji se bave edukacijom zaposlenih u skladu sa njihovim pozicijama i potrebama. Zaposleni u NCR-u imaju pristup kursevima i radionicama na vodećim svetskim platformama za edukaciju, što im omogućava da razvijaju svoje lične veštine i stiču profesionalna znanja u oblasti kojima se bave, ali i u drugim sferama koje ih interesuju. Oni takođe mogu da pohađaju i nekoliko desetina hiljada kurseva koji su dostupni na našoj onlajn platformi NCR univerzitet. Osim toga, povremeno organizujemo i školu za učenje određenih stranih jezika u okviru kompanije, a slično je i sa tehničkim znanjima – ako poznajete jednu, možete da se edukujete i naučite i drugu tehnologiju sa kojom ćete dalje napredovati u karijeri.

Da li vaši zaposleni imaju mogućnost za rad i na drugim tržištima osim Srbije tj. mogućnost preseljenja u neku od drugih NCR kancelarija širom sveta?

Da, apsolutno! Kao prvo, postoji određen broj stranaca sa svih kontinenata koji rade u NCR-u u Srbiji. To su stranci koji su radili nekada u NCR-u pa su odlučili da dođu u Srbiju, kao i stranci koji se nalaze u Srbiji i koji su prepoznali NCR kao idealnu priliku za razvoj karijere.

Takođe, jedan broj naših zaposlenih je vremenom odlazio da radi u drugim kancelarijama, čak su neki iz Beograda odlazili na mesta regionalnih lidera, recimo u Aziji.

Mi iz Srbije sarađujemo sa klijentima iz Evrope, Amerike, Australije i sa Bliskog istoka i naši zaposleni inženjeri s vremena na vreme odlaze da provedu određeno vreme sa klijentom na lokaciji na kojoj se on nalazi.

Pre početka pandemije se dešavalo da u toku meseca imamo više od 100 naših zaposlenih van Srbije na službenom putu. Fluktuacija je velika, pristup novim tržištima, znanjima i iskustvima je svakako nešto što možete da očekujete kada radite u NCR-u.

Investicija od 100 miliona dolara znači novi dom za više od 4.000 zaposlenih u NCR Srbija, iako Lazarević budućnost rada vidi kao savršen balans rada od kuće i rada iz kancelarije.

Početkom 2019. godine najavili ste izgradnju NCR kampusa vrednog $100 miliona u Bloku 42. Kako napreduju radovi u ovom trenutku?

Naši zaposleni se danas nalaze na 6 različitih lokacija u Beogradu. Preseljenjem u kampus svi oni će biti pod istim krovom, u inspirativnom radnom okruženju koje olakšava međusobnu saradnju.

Radovi napreduju dobro, ne vidimo preveliki uticaj trenutne zdravstvene situacije na dinamiku radova, iako izazovi svakodnevno postoje, i očekujemo da se na leto sledeće godine uselimo u kampus. Naravno, pod uslovom da  za to postoje zdravstveni uslovi.

Pandemija jeste stvari učinila izazovnijim, sigurno da je tako bilo i sa ovim procesom izgradnje. Ipak, do sad nije bilo značajnih otežavajućih okolnosti koje bi mogle da suštinski ugroze projekat, pre svega zato što su ljudi koji rade na projektu preduzimali preventivne mere i planirali potencijalne izazove pred kojima će se naći.

Kako gledate na činjenicu da sve veći broj tehnoloških kompanija uvodi permanentne work from home pozicije i da li će to biti slučaj i sa NCR-om?

Mi ćemo nastaviti da posmatramo trendove po ovom pitanju. Evidentna je lekcija koju smo naučili, da podjednako dobro možemo da pružimo uslugu našim klijentima radeći i od kuće. Međutim, mislim da je pravi odgovor na buduće radno okruženje pronalaženje pravog balansa između rada od kuće i rada iz kancelarije, odnosno da kreiranje fleksibilnog radnog okruženja može doprineti još boljim uslovima za rad, i još većoj efikasnosti.

Za kraj razgovora, koji su planovi NCR Srbija za 2021. godinu?

Nama će 2021. godina biti obeležena useljavanjem u kampus – mislim da će prva polovina godine i dalje biti obeležena radom u uslovima pandemije. U tom smislu ćemo i dalje ostati usredsređeni na naše zaposlene, klijente i održavanje kontinuiteta naših procesa poslovanja.

Selidba će sama po sebi biti veoma komplikovan proces, jer imamo veliki broj timova koje moramo da preselimo, vodeći pritom računa da naše poslovanje zbog toga ne trpi, odnosno da kvalitet usluga ostane na istom nivou dok selidba protiče.


Ostavi komentar

  1. Marko

    Marko

    22. 12. 2020. u 11:37 Odgovori

    Zašto niste postavili pitanje koliko su subvencija dobili od države na račun drugih poreskih obveznika i da li i dalje dobijaju subvencije, t.j. da li plaćaju poreze i doprinose na plate zaposlenih?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Wonder Dynamics Nikole Todorovića otvara studio u Novom Sadu – podrška stigla i od Stivena Spilberga!

U savetodavnom odboru ovog startapa nalaze se poznati američki investitori, vodeći stručnjaci za razvoj veštačke inteligencije i neka od najvećih imena svetske kinematografije među kojima su Stiven Spilberg i Džo Ruso. Sa Nikolom Todorovićem, koji je jedan od osnivača, razgovaramo o njegovom odlasku u SAD, građenju karijere u Holivudu i pokretanju startapa sa glumcem Tajem Šeridanom, zvezdom filma Ready Player One.

Novost

Nebojša Radović je novi direktor za akviziciju korisnika u kompaniji Zynga koja stoji iza igre FarmVille

Američka kompanija Zynga, pored čuvene mobile igre FarmVille, stoji iza velikog broja svetski popularnih igara koje igraju milioni igrača širom sveta. Njen novi direktor za akviziciju korisnika je Nebojša Radović.

Novost

Kompanija Quantox Technology organizuje novi humanitarni CS:GO turnir – početni fond 1.000.000 dinara

Od 3. do 4. aprila kompanija Quantox Technology organizovaće drugi po redu humanitarni turnir u popularnoj video igri CS:GO. Cilj je da se prikupe novčana sredstva za sve one koji se bore sa zdravstvenim poteškoćama.

Propustili ste

Gaming

Striming video igara u Srbiji raste, hoće li domaći i regionalni brendovi prepoznati njegov potencijal?

Još jedan izvor zabave može da bude gledanje gejming 'streaming' servisa gde se možete diviti umeću nekih od najboljih gejmera na svetu. Posle Twitcha, svoju veliku ekspanziju ima i nova 'stream' platforma Trovo koja svoje fanove ima i u Srbiji gde, postepeno ali sigurno, raste i esport industrija.

Karijere

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi softverski inženjer?

Jelena Lazić iz kompanije Centili deli svoja razmišljanja.

Office Talks Podcast

Planovi Playrixa za studio u Srbiji

Gost redakcije Netokracije u novog epizodi Office Talks podcasta bio je Mirko Topalski, CEO game dev kompanije PlayrixRS. Sa njim nakon prošlogodišnjeg intervjua po drugi put detaljno razgovaramo o poslovanju u industriji razvoja igara u Srbiji nakon akvizicije Eipixa od strane ruskog giganta Playrixa.

Startapi i poslovanje

Listty kao ‘Instagram za muziku’ otkriva nam šta naši prijatelji slušaju i zašto je muzika bolja kada se deli sa drugima

Ako čujete dobru pesmu verovatno želite da je podelite sa svojim prijateljima. Startap iz Srbije sa servisom Listty omogućava upravo to i nastoji da objedini najbolje od poznatih muzičkih servisa u okviru jedne aplikacije.

Startapi i poslovanje

Otvoren poziv za startape iz Srbije za ViennaUP konferenciju, prijavite se već sada

Grad Beč nekoliko godina unazad organizuje niz događaja za startape koji su se kroz različita izdanja pretvorili u jedan od najvećih inovacijskih festivala u regionu - Vienna UP. Ove godine počinje 27. aprila i trajaće do 12. maja.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.