Da li nas je svetska hit serija 'Squid Game' nečemu naučila?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Da li nas je svetska hit serija ‘Squid Game’ nečemu naučila?

Južnokorejska kinematografija prethodnih godina iznedrila je ostvarenja koja nas teraju da stavimo prst na čelo i zapitamo se - u kom smeru ide moderno kapitalističko društvo u kojem danas živimo?

Nakon planetarno popularnog filma Parazit koji je sasvim zasluženo odneo najveću globalnu filmsku nagradu Oskar, filmska i serijska ostvarenja iz Južne Koreje idu uzlaznim putem. Iako pomenuti film o kojem se prošle godine mnogo govorilo opisuje paralelu između bogatog i siromašnog sloja društva u ovoj zemlji, vrlo lako se može primeniti i poistovetiti sa ostalim kapitalističkim i neoliberalno uređenim državama.

Sasvim zasluženo, Parazit je nakon 93 godine duge istorije dodele Akademskih filmskih nagrada u SAD-u, postao prvi strani film kome je to pošlo za rukom. Kada već govorimo o negativnoj kritici današnjeg društva zaslepljenog jurnjavom za bogatstvom, setimo se i čuvene korejske numere Gangam Style koju izvodi Psy – a koja za cilj ima da satirično prikaže bogati okrug južnokorejske prestonice Seul. Inače, ovo je jedan od najgledanijh spotova u istoriji YouTube-a, sa preko četiri milijarde pregleda.

Sigurno se sada pitate zašto toliko govorim o južnokorejskom nasleđu pop kulture, a možda i sami možete da naslutite odgovor. Naravno, sve ovo bio je uvod kako bismo konačno mogli da govorimo o najgledanijoj seriji na Netflixu ikada, o seriji koja je izazvala najveći hype u kratkom vremenskom periodu – o seriji Squid Game koja je izazvala lavinu komentara iz različitih slojeva društva, izazvanu predstavljanjem problema današnjeg čoveka na brutalan način.

Surova realnost modernog društva

Ukoliko do sada niste imali priliku da pogledate seriju, ona će gotovo sigurno i dalje biti na Netflixu, ali imajte na umu da je ovo ostvarenje namenjeno za odrasle i da pomenuti materijal ni najmanje nije namenjen deci. Na Netokraciji nemamo rubriku posvećenu pop-kulturi i recenzijama serija i filmova, niti je to naša profesija, ali Squid Game zahteva da se bar na kratko osvrnemo na njenu poruku kao i izuzetno kvalitetnu produkciju i domišljatost reditelja kada govorimo o kadrovima i arhitekturi same serije.

U životu pozitivan ishod često zavisi od pametno donesene odluke. Ali postoje situacije kada te odluke ne zavise samo od nas.

Koliko se samo pazilo na detalje dizajna okruženja u kojem se nalaze glumci možda najbolje pokazuje odlična analiza na specijalizovanom portalu Gradnja.rs, u kojem se tačno opisuje arhitektura serije i njena simbolika koja prati i više nego tešku priču njenih protagonista. Ne znam da li spadate u grupu ljudi koja je seriju gledala ili ne, ali Squid Game nije kao bilo koja druga serija koju smo navikli da gledamo.

Osim što prati priče nesrećnih ljudi koji zbog neizdrživih finansijskih dugova i problema prihvataju da igraju šest dečijih igara do smrti zarad milionske zarade, ova serija gledaoca hipnotiše svojim nadrealnim i krajnje jezivim okruženjem – što je izbacuje iz ustaljenih formata igranih kinematografskih ostvarenja na koje smo do sada navikli. Kao što sam malo pre i pomenuo, Squid Game na neki način predstavlja metaforu modernog potrošačkog društva čiji se temelji baziraju u potpunosti na finansijama.

Kada se ti temelji uzdrmaju, čini se da je čovek spreman na sve kako bi povratio finansijsku stabilnost, obezbedio sebe i svoju porodicu – što sjajno opisuje recimo kultna serija Breaking Bad. Istina, u realnom životu nema brutalnosti kao u pomenutoj seriji, ali sama pomisao na poruku koju serija komunicira, ubrzo se može shvatiti da u svojoj srži ljudi i jesu spremni da čak i gaze jedini preko drugih, da podmeću drugima, da varaju – samo zarad ostvarenje krajnjih ciljeva.

Ne moraju to uvek da budu finansije, postoje mnogi drugi ulozi u životu za koje ljudi danas ne veruju ni najbližima. Squid Game verno predstavlja eroziju i potpunu devijaciju ljudskog uma izloženog pritisku, nesigurnosti i neizvesnosti za sopstvenom egzistencijom, gde se gubi momenat empatije prema drugima i samo baš retki i skromni nastoje da se uključe i pomognu ostalima. Pa čak i kada to ne mogu (pravila igre u seriji su takva), ako ništa bar pokažu emocije i volju, pokažu ljudskost, kao što je ovde slučaj sa glavnim akterom serije.

Squid Game došao i do kriptovaluta

U prethodnim redovima nisam hteo mnogo da otkrivam za one koji seriju nisu gledali, ali čini mi se da sam dao dovoljno dobar razlog da je pogledate, osvrnuvši se na realne ljudske probleme i potrebe stavljene pred tas biranja – ili nezamislivo bogatstvo ili rizik od gubitka života. U svakom slučaju javite se u komentarima ako ste pogledali seriju, pa da diskutujemo.

Squid Game je, osim što je već postao ikona pop-kulture, u isto vreme iznedrio ogroman broj mimova i sekvenci iz serije koje su lako prepoznatljive.

Stekavši planetarnu popularnost i milionske preglede, serija je mnogima poslužila i kao inspiracija. Štaviše, pored kostima za Noć veštica, ali i drugih kreativnih ideja, imali smo i primer prevare sa kriptovalutama inspirisanim ovom serijom čiji su kreatori na kraju uspeli da izvuku čak 3,3 miliona dolara. Squid je zapravo bila play-to-earn valuta (aludirajući na radnju serije), koja se u većini slučajeva koristi u online video igrama u kojima se mogu i zaraditi i kasnije menjati za druge kripto ili nacionalne valute.

U jednom trenutku vrednost same valute dostigao je skoro 3.000 američkih dolara, a prvobitno je namenjena kao token koji bi se koristio za igranje video igre takođe na temu ove serije, a koja treba da bude objavljena. Međutim, gotovo sve je ukazivalo na prevaru što se na kraju ispostavilo tačnim, a bogati su ostali samo tvorci ove kriptovalute koja nije mnogo zaživela i čija vrednost je mizerna, a drugi koji su je kupovali ostali su praznih ruku.

U svakom slučaju, Squid Game ne prestaje da iznenađuje, toliko je uspela da se infiltrira u realan svet, kao u pomenutom slučaju sa tokenom. Sa druge strane, predstavlja izuzetno snažnu poruku u kom stanju se društvo nalazi (posebno u bogatim sredinama), šta je karakterna crta ljudi i kako se menja, da li se poverenje izgubilo i još mnogo toga. Ne bi bilo dobro da bilo ko bude u situaciji aktera serije, zato je potrebno maksimalno izvući pouke – koliko god one bile zastrašujuće i koliko god da ulivaju strah.

Ali što bi rekao Kristijan Žak u knjizi o Ramzesu: “Strah je jedna od prvih prepreka na putu mudrosti”.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Šta posle godine u kojoj se mehur izduvao?

Tema za ovaj, poslednji članak u godini, došla je prirodno. Svakodnevno me prati u razgovorima s kolegama, startapima, investitorima, u sadržajima koje svakodnevno čitam ili slušam.

Web 3.0

NBS: Dodeljene prve dozvole za kripto-menjačnice u Srbiji

Narodna banka Srbije (NBS) je 16. decembra izdala dozvole dvema domaćim kripto-menjačnicama. Šta to sve podrazumeva pitali smo Aleksandra Matanovića, osnivača kompanije (menjačnice) ECD, jedne od dobitnica dozvole.

Office Talks Podcast

Događaji koji su obeležili domaći IT u 2022.

Još jedna intenzivna i turbulentna godina u lokalnoj i globalnoj IT industriji polako ostaje iza nas. U 124. epizodi Office Talks podkasta tradicionalno prelazimo najznačajnije momente iz IT ekosistema u prethodnih 365 dana.

Propustili ste

Office Talks Podcast

DevRel – Kako se grade dobri odnosi sa programerima?

Gosti 126. epizode Office Talks podkasta bili su Nenad Vitorović (Tenderly) i Lav Leon Hudak (MVP Workshop) koji su nam govorili o značaju dobrih odnosa sa programerima, ali i o kvalitetnoj zajednici i sadržaju usmerenim ka programerima, a koji sve više dolaze do izražaja.

Novost

Shift Miami: Infobipova konferencija posvećena developerima stiže u Ameriku

Ovo je prvi korak ka internacionalizaciji jedne od najvećih evropskih konferencija posvećenih developerima koja se već 10 godina održava u Hrvatskoj.

Startapi i poslovanje

Degordian akvizirao Shopycode – srpsku agenciju za e-commerce razvoj

Internacionalna digital-first agencija Degordian akvizirala je Shopycode, srpsku programersku kompaniju specijalizovanu za e-commerce.

Istraživanje

Predstavljamo rezultate ankete o platama dizajnera digitalnih proizvoda i usluga u Srbiji

Prva anketa ovog tipa sprovedena je na uzorku od oko 700 učesnika. Podaci pokazuju da je 71% dizajnera ušlo na tržište u poslednjih 8 godina, dok je 57% ušlo u poslednjih 6 godina.

Društvene mreže

OnlyFans: Kako su poznate ličnosti normalizovale ‘online’ prostituciju?

U ovoj kolumni, otkrivam vam zašto 'girl power' na internetu nije izraz feminističke borbe i zašto se 'online' prodaja vlastite intime ne razlikuje od prostitucije.

Kultura 2.0

Beckoning je animirani film Save Živkovića – Epic Games i 3Lateral bili deo projekta

Kreiranje dugometražnih animiranih filmova je oduvek bilo nedostižno malim timovima kreativaca pre svega zbog produkcijskih ograničenja, ali zahvaljujući novim tehnologijama situacija se znatno promenila.