Da se odmah razumemo, nema te online peticije koja će naterati državu za pregovarački sto sa frilenserima. Radnici digitalne ekonomije moraju se udružiti i ozbiljno shvatiti ambicije države za naplatom poreza za svaku deviznu doznaku.
Koje su to poreze dužni da plaćaju frilenseri i radnici koji posao obavljaju za inostrane firme, a koji zaradu ostvaraju kao fizička lica putem deviznih doznaka? Na ovo pitanje probali smo da odgovorimo u 18. epizodi Office Talks podcasta koja je snimljena kao odgovor na dopis Poreske uprave koji poziva sve građane da samoinicijativno prijave poreze – posebno ističući sve radnike digitalne ekonomije koji posao obavljaju preko platformi, ali i influensere i jutjubere.
Nema sumnje da su porezi izuzetno osetljiva tema u Srbiji, a pogotovo danas kada je država odlučila da se pozabavi njihovom naplatom u segmentu koji je dugo godina tolerisala. Prema nezvaničnim podacima devizne doznake mere se cifrom od čak 5 milijardi evra na godišnjem nivou što predstavlja nemali procenat našeg ukupnog BDP-a. Sve to nam govori da smo tokom poslednje decenije imaju ogroman upliv deviznog kapitala u domaću ekonomiju – ali kapitala koji u najvećoj meri nije bio oporezovan.
S jedne strane radnici u digitalnoj ekonomiji među kojima različiti frilenseri, ali i profesori jezika koji zaradu ostvaruju putem platformi, sada sa punim pravom ukazuju na problematično stanje u kojem se nalaze iznoseći činjenicu kako nisu u mogućnosti da plate porez retroaktivno, čvrsto se držeći stava kako će nova poreska politika naneti više štete nego koristi za naše društvo.
Međutim, porezi se ipak moraju plaćati, ali je stručna javnost saglasna sa idejom da to dijaloga obe starne mora doći, te da je sada idealno vreme da država sedne za pregovarački sto i sa radnicima u digitalnoj ekonomiji i frilenserima pronađe rešenje koje je prihvatljivo za obe strane. Da li će se tako nešto i desiti, pitali smo Milana Trbojevića, super-knjigovođu i osnivača knjigovodstvene agencije Knjiški moljac sa kojim smo razgovarali o najavljenim merama, razlozima za njihovo pokretanje i potencijalnom rešenju.
Office Talks pratite na sledećim kanalima: YouTube, Apple Podcasts, Deezer, Pocket Casts, Spotify, Google Podcasts i… ma šta će vam više, realno?
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!