Trendovi zapošljavanja u IT-ju u Srbiji u 2021. godini

Platforme za zapošljavanje otkrivaju trendove u IT-ju: Ko su najtraženiji kadrovi i tehnologije?

Otkrivamo kako u ovom trenutku u Srbiji izgleda presek stanja na IT tržištu po pitanju zapošljavanja.

Uprkos situaciji sa pandemijom, tržište rada u Srbiji je doživelo ekspanziju kada je u pitanju potražnja za IT kadrovima, započinje razgovor Tamara Prodanović (Team Lead, HelloWorld). “Broj oglasa za posao u periodu od januara do septembra na HelloWorld-u je porastao za čak 91% u odnosu na 2020. godinu. Ako ovu brojku poredimo sa istim periodom pre korone (2019. godina), rast je 48%. HelloWorld trenutno broji 1.700 prilika za zaposlenje, što je rekordni broj oglasa od kada postojimo”, ističe naša sagovornica.

Ista iskustva, dodaje Nikola Mijailović (CEO i suosnivač, Joberty) ima i Joberty koji beleži značajan rast broja IT oglasa, kojih je ove godine kod njih tri puta više nego prošle godine. Najviše se, kaže on, traže kandidati iz Beograda, Novog Sada, Niša i Kragujevca. “Novi trend koji primećujemo je vezan za remote rad, gde smo imali više od 25% oglasa. Pored IT kompanija koje dominiraju, sve više oglasa imamo i za kompanije koje nisu iz IT sektora, što je rezultat digitalizacije ostalih industrija. IT sektor svakako nije pogođen pandemijom kao neke druge industrije, dok najznačajniji rast imamo kod gaming-a, fintech-a i e-commerce projekata”, dodaje on.

Otvaraju se nove mogućnosti i za kompanije koje nemaju svoje kancelarije u Srbiji

Nikola u nastavku razgovora ističe i da se definitivno više kompanija oglašava nego prošle godine – bilo da traže kandidate za veće ili manje timove, bilo da je rad u kancelarijama ili remote, bilo da su outsource kompanije ili kompanije koje kreiraju svoj proizvod. On dodaje:

Naši IT talenti su oduvek bili na ceni, a sada kada je remote rad dodatno došao do izražaja u vremenu pandemije, otvaraju se nove mogućnosti i za kompanije koje nemaju svoje kancelarije u Srbiji. Sve više kompanija insistira na tome da u okviru svojih profila na Joberty-u istaknuto komunicira da rade remote. Kandidati to prepoznaju kao jedan od bitnijih benefita, što često i navode u komentarima kada ostavljaju utisak o radu ili sa intervju procesa.

Sa druge strane, kada govorimo o najtraženijim tehnologijama, Tamara ističe da su trenutno najtraženiji Software Developeri, a po potražnji ih prate IT Support, System Administrator, IT Manager, DevOps Engineer i QA. Od tehnologija, u oglasima se najčešće izdvajaju JavaScript, Java, C#, Python i .NET. “Stvari se nisu značajno promenile u odnosu na prethodnu godinu, a kompanije su i dalje gladne senior developera. Od ukupnog broja oglasa za posao koji se trenutno nalaze na sajtu HelloWorld, svega 10% je za juniorske pozicije”, kaže ona.

Nikola dodaje i da je njihovo iskustvo pokazalo da su trenutno najaktuelniji Java, JavaScript, .NET, ReactJS, NodeJS, Python, PHP, MySQL i TypeScript. “Naravno, u zavisnosti od projekata i kompanija koje trenutno imaju najviše otvorenih pozicija, ova struktura se može menjati, ali u ovom trenutku ovo je najaktuelniji tech stack. Kako se globalno razvijaju AI, ML, Cybersecurity i Data Science, to se naravno odražava i na IT zajednicu u Srbiji, tako da sve više kompanija i projekata se usmerava u tom pravcu, pogotovo kada pričamo o novim kompanijama na tržištu”, navodi Mijailović i poput Tamare primećuje sledeće:

Svakako su najtraženiji seniori, jer ih ima najmanje na tržištu i uopšte nije lako doći do njih. Poređenja radi, trenutno je kod nas od svih oglasa više od 60% za seniorske pozicije. Kompanije su nas prepoznale kao kanal komunikacije ka pasivnim kandidatima, odnosno kandidatima koji ne traže aktivno posao. U tu grupu dominantno spadaju seniori i jedan deo mediora koji gravitira ka seniorskom iskustvu. Što se samih pozicija tiče, to su uglavom Frontend, Backend i Fullstack developerske pozicije. U poslednjih nekoliko meseci primećujemo sve više zahteva vezanih za DevOps, QA, Mobile i menadžerske pozicije.

Pandemija je ubrzala trend prelaska sve većeg broja ljudi u IT

Istovremeno sa rastom potražnje za inženjerima povećava se i potreba za neinženjerskim pozicijama, potvrđuju naši sagovornici. “Potražnja za neinženjerskim pozicijama u IT industriji prati sveopšti rast broja oglasa za posao, pa se tu izdvajaju: IT support, System Administrator, IT Project Manager, QA i UX/UI“, kaže Tamara, a Nikola dodaje da je primetan konstantan rast neinženjerskih pozicija u IT-u, kao što su Sales, Marketing i HR, do pozicija koje su više okrenute razvoju proizvoda, kao što su Product Owner, Product Manager, Scrum Master i Data Scientist.

“Kako kompanije rastu, tako su im potrebne sve više i neinženjerske pozicije, a koje vitalno utiču na funkcionisanje kompanija. Sa druge strane, kandidati koji žele da promene industriju i pređu u IT, sve više koriste specijalizovane IT platforme kako bi se redovno informisali o novim prilikama u okviru IT zajednice. Pandemija je definitivno ubrzala trend prelaska sve većeg broja ljudi u IT”, ističe Mijailović.

Za kraj, sagovornike smo pitali i postoji li neka specifičnost u odnosu na prethodnu godinu koju biste podelili. Tamara navodi sledeće:

Ako postoji nešto što nam je pandemija dokazala, to je spremnost i prilagodljivost IT kompanija za rad na daljinu. Sada, kada su se mnogi navikli na ovu radnu praksu, sve je češći slučaj remote-friendly kompanija, odnosno onih koje su i u ovoj godini prilagođene radu na daljinu, ali su i tradicionalno organizovane sa kancelarijama na fiksnim lokacijama. To pokazuje i sve veći broj oglasa na našem sajtu koji podrazumevaju rad od kuće. Prostorna i vremenska fleksibilnost i hibridni modeli rada postaju sve prihvatljiviji za ovdašnje IT kompanije i predstavljaju prednost prilikom privlačenja kandidata, ali i zadržavanja zaposlenih.

Sa druge strane, to dovodi i do svojevrsne decentralizacije, odnosno promene dinamike teritorijalnih nejednakosti. Ipak, važnu ulogu u poslovanju igra i kompanijska kultura, koja usled različitih socijalnih i organizacionih faktora često uključuje interakciju „licem u lice“, te smatram da ovaj način rada nikada neće izumreti.

Nikola dodaje i da sve više kompanija u IT zajednici akcenat stavlja na Employer Branding teme, pomenuti remote rad i zdravlje zaposlenih. “Sada se na globalnom nivou sprovode brojna istraživanja vezana za work from home concept. Ono što mi vidimo da će biti trend je hibridni koncept, odnosno miks rada od kuće i iz kancelarije. Borba za talente se iz lokalnih okvira seli na globalni nivo, a očekujemo povećanu potražnju za liderskim pozicijama, jer je u remote režimu izazovnije upravljati novoformiranim timovima”, zaključuje on.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Analiza

Rast po svaku cenu više nije ono što startape vodi do investicije – i tu je prilika za srpske timove

Po pitanju investiranja u startape na globalnom nivou, prošla decenija lako bi mogla dobiti titulu zlatne decenije. Problem je bio samo jedan: ti startapi u velikoj većini nisu stavljali naglasak na profitablinost i zdrav rast i, uprkos gubicima koji su se brojali u stotinama miliona, ipak su dostizali valuacije od nekoliko milijardi. Sada su se pravila igre promenila - što može ići u prilog domaćim startapima.

Sponzorisano

Degordian pokreće novi podbrend: Builtt! Fokusiraće se na ecommerce, web i product projekte

Degordian dobija novi specijalizovani spin-off brand koji deluje u 3 vertikale. Upoznajte 'Builtt' koji se bavi izradom web stranica, digitalnih proizvoda i ecommerce rešenja.

Propustili ste

Intervju

Web pristupačnost čini internet boljim mestom za sve – a posebno za osobe sa invaliditetom

Internet je alat putem kog možemo pronaći gotovo sve što želimo da saznamo, zar ne? Nažalost, to nije slučaj za osobe koje imaju određene invaliditete. Upravo zato je pristupačnost interneta (web accessibillity) sve aktuelnija tema.

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Sponzorisano

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Karijere

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.