Šta nam #MWC18 u Barseloni govori o budućnosti mobilnih tehnologija?

Šta nam #MWC18 u Barseloni govori o budućnosti mobilnih tehnologija?

Svake godine Mobile World Congress (MWC) krajem februara zaustavi planetu na nekoliko dana. U pitanju je najveći svetski događaj u mobilnoj industriji, održava se u Barseloni i ove godine je nosio naziv 'Creating a Better Future'.

Creating a Better Future

Od izbora ovakvog naziva, pa do suvenira u zvaničnom šopu i veoma intenzivne komunikacije, GSMA je kao organizator MWC-a snažno podržao ciljeve održivosti Ujedinjenih Nacija. Razlog je taj da su mobilni uređaji neizostavni deo naših života, da ih koristimo kako bi pristupili Internetu, vestima i aplikacijama, pa je možda upravo mobilna tehnologija vesnik boljih promena za mnoge ljude, zajednice pa i čitave države. Svakako lepa inicijativa.

MWC: Ključne brojke

Ove godine su oboreni svi dosadašnji rekordi. Kongres je pratilo preko 3.500 predstavnika medija i biznis analitičara, preko 55% učesnika imaju seniorske pozicije u svojim kompanijama, a čak 7.700 CEO-ova je ove godine posetilo MWC.

Organizacija jednog ovakvog događaja sa sobom nosi brojne logističke i bezbedonosne izazove, te je MWC od pre nekoliko godina izmešten iz centralnog dela Barselone u deo grada ka aerodromu. Uz rekordnu posećenost, ove godine je čak 2.400 izlagača na preko 120.000 kvadratnih metara predstavilo svoje štandove, proizvode i usluge.

Ako uzmemo u obzir da je najjeftiniji tip ulaznice za MWC koštao čak 799 EUR, činjenica da se ove godine u Barseloni okupilo više od 107.000 učesnika iz čak 205 zemalja sveta nam ukazuje na to da ovaj događaj zaista donosi (i generiše) veliku vrednost.

Svoje mesto pod MWC suncem traže brojni posetioci, izlagači, organizatori, pa i čitava prestonica Katalonije. Bilo bi zanimljivo doći do cifara koliki promet MWC generiše delu privrede koji nudi usluge smeštaja, transporta, ugostiteljstva i svega ostalog što nosi turizam u jednom fantastičnom gradu kao što je Barselona. No, da li će u 2019. godini ostati tako?

Ima li MWC budućnost u nezavisnoj Kataloniji?

Još 2011. godine Barselona je izabrana da bude „GSMA Mobile World Capital“, zatim je 2015. godine potvrđeno da će to i ostati do 2023. godine, međutim događaji koji ovaj grad i regiju Katalonije povezuju sa tenzijama i političkom situacijom proglašenja nezavisnosti od Španije, čitavu priču ozbiljno dovode u pitanje. Brojne finansijske analize ukazuju na važnost eventualnog odcepljenja ove regije od Španije, a dodatnu nervozu u planove GSMA-a unose štrajkovi, pobune i česti ulični protesti Katalonaca koji su veoma ostrašćeni aktuelnim dešavanjima.

Upravo jedan takav protest se desio samo dan pred početak događaja, kada je kralj Španije Felipe po prvi put nakon referenduma o nezavisnosti Katalonije odlučio da poseti Barselonu kako bi prisustvovao otvaranju MWC-a. Visoki zvaničnici Katalonije su odbili da prime kralja, njegova poseta se mnogim stanovnicima Barselone nija dopala, pa su izašli na ulice da protestuju. Brojne policijske snage čuvale su bezbednost centralnog dela Barselone prepune učesnika MWC-a iz celog sveta.

Ovakve stvari nikako ne ohrabruju GSMA koji zajedno sa partnerima, kompanijama i investitorima procenjuje rizik održavanja kontinuiteta. Iako je MWC prošao jako uspešno, veliko je pitanje na koji način će se održati politička i društvena stabilnost ove regije do kraja ove godine. Naredni MWC je zakazan za 25 – 28 februar 2019. godine, ali ćemo definitvnu potvrdu lokacije izgleda još malo sačekati.

Kuda ide globalno tržište mobilnih tehnologija?

Kada se već bavimo predviđanjem budućnosti, evo kakva su predviđanja za rast globalnog tržišta mobilnih tehnologija.

Prihodi tehnoloških kompanija i OTT medijskih servisa nezaustavljivo rastu, predviđanja prihoda mobilnih operatera do 2025. godine nisu baš sjajna. To potvrđuje procenu rasta prihoda sa 1,05 triliona USD u 2017 na 1,1 trilion USD u 2025. Ako se to ukrsti sa predviđanjem kojim GSMA kaže da će tokom tog perioda broj mobilnih korisnika da poraste za skoro milijardu (5,9 milijardi u 2015.), to nedvosmisleno ukazuje na padanje prihoda i niže cene za većinu mobilnih korisnika.

Međutim, to nije daleka budućnost, to je sadašnjost i dešava se već neko vreme. Pored toga što ostaju bez svog dela kolača i što daju mogućnost tehnološkim kompanijama i OTT servisima da se oslanjaju na njihovu mrežnu infrastrukturu (čime zarađuju silne novce kroz aplikacije, servise, sadržaj i oglašavanje), mobilni operateri su osuđeni na to da nastave sa srozavanjem cena svojih usluga.

Da li su mobilni operateri u problemu i zašto jesu?

Da li znate koliko imate besplatnih SMS poruka u svom post-paid paketu? Da li nekad potrošite sve minute koje imate u okviru paketa? Broj minuta i SMS-ova je odavno prestao da bude primarna valuta kojom mobilni operateri privlače nove i zadržavaju postojeće korisnike.

Počeli su da vladaju megabajti i gigabajti u mobilnim data paketima. Međutim, ni tu budućnost nije svetla. Gde su nestale cene roaminga u zemljama EU? Da li postoji još neki pre-paid paket koji ne nudi tzv. Facebook Zero? Primera radi, u Q4 2017. je udeo prihoda od mobilnog oglašavanja na Facebooku iznosio čak 89% ukupno ostvarenog prihoda od oglašavanja ove najveće društvene mreže na svetu. Slično je i sa Google-om, Amazonom, Appleom i brojnim drugim tehnološkim kompanijama koje ostvaruju značajne prihode na leđima i (veoma skupoj) infrastrukturi mobilnih operatera. U ovoj novoj podeli uloga mobilni operateri ostaju kratkih rukava.

Sa druge strane, od mobilnih operatera se ne očekuje samo da povećaju ili održe kvalitet servisa, već i da se prilagode tehnološkim promenama i izazovima kao što su oni koje će doneti 5G. Nešto će tu morati brzo da se promeni. Možda je „Net neutrality“ slamka spasa za mobilne operatere, a možda su to i strateške vizije za biznis transformaciju koja će mobilne operatere odvesti u nekom drugom pravcu i boljem smeru.

5G

Priča o 5G-u je bila svuda. U svakom keynote-u, na većini štandova, u mnogim brošurama i opisima proizvoda. Međutim, ono što je demonstrirano na sajmu se uglavnom vezivalo samo za obavljanje telefonskih poziva, a to je najmanje bitno u čitavoj revoluciji koju 5G treba da donese kao napredni tehnološki standard 21. veka. Prenos high definition videa visoke rezolucije, latency ispod 1 milisekunde i density koji dozvoljava preko 100 konektovanih uređaja na jednom kvadratnom metru. Ovo su ključne specifikacije koje će doneti primenu 5G tehnologije u našim životima: vizuelno bolja iskustva, više objekata u našem okruženju konektovanih na Internet i više AI-driven aplikacija koje će se tek pojaviti u budućnosti. Trenutni 4G / LTE standard ne pruža dovoljno mesta za narednu tehnološku fazu razvoja industrije.

MWC je zapravo Google / Android šou

Ako se ne računa to da veliki broj učesnika koristi iPhone, iPad, iWatch i Mac kao svoje primarne uređaje, Mobile World Congress je isključivo Andorid šou. Apple ne postoji ni u tragovima, pomene se tek u nekoj brošuri da neki proizvod ili usluga postoji i za Apple uređaje. Međutim, to nije zato što organizatori MWC-a to ne žele, već zato što je to Apple, uvek drugačiji i nikad tamo gde su svi. Ako pričamo o sajamskom nastupu i predstavljanju noviteta, koliko god MWC bio velik i uspešan, Apple ima svoj WWDC i to im je izgleda dovoljno.

Ovakva situacija Google-u i proizvođačima uređaja sa Android operativnim sistemom veoma odgovara. Svaki mobilni uređaj sa kojim se moglo doći u dodir bio je Android. Google je imao više nego dovoljno prostora da se razmaše svim svojim novotarijama: AR Core, Android Go, Flutter, Google Lens itd. Google Assistant se mogao naći na svakom ćošku MWC-a iako im vremenske (ne)prilike nisu dale mogućnost da iskoriste i okolni otvoreni prostor. Bez obzira na to, učesnici su mogli besplatno da se posluže sladoledom ili toplom čokoladom na Android Oreo stanici.

Sada već tradicionalni Android bedževi su i ove godine bili prisutni, pa su ih fanovi ove platforme sakupljali na štandovima širom sajma. Spremili smo specijalan poklon i za vas, čitaoce Netokracije, koji ste ovaj tekst pročitali do kraja i podelili ga na svojim društvenim mrežama – poklanjamo 3 ovakva bedža! Javite se u komentarima i ostavite vaše podatke 🙂

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Kultura 2.0

Kako su domaći YouTube kanali o kuvanju ‘eksplodirali’ za vreme epidemije

Da li i vi spadate u grupu ljudi koja je u karantinu isključivo radila na razvoju i usavršavanju kulinarskih veština? Verujem da jeste, a verujem i da ste inspiraciju tražili ne u bakinim kuvarima, već na YouTube-u.

Propustili ste

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.

E-commerce

eCommerce Asocijacija otvara vrata svoje Akademije za sve koji žele da pokrenu svoj web shop

eCommerce Asocijacija Srbije pokrenula je eCommerce Akademiju - edukativni projekat u okviru kog će profesionalci iz svih segmenata digitalnog ekosistema sa polaznicima deliti svoja iskustva iz sektora elektronske trgovine.

Intervju

McCann otkriva (skoro) sve što ste želeli da znate o tehnologiji – tokom i posle korone

'WeCann Point of View' je e-book kreiran od strane agencije McCann u okviru kog dele svoja razmišljanja o praćenju i privatnosti, kupovini, dokumentima i parama, ekonomiji deljenja i ekonomiji razdvojenosti, proširenoj realnosti, i drugim trendovima koji su se promenili u toku pandemije. U nastavku za Netokraciju izdvajaju najzanimljivije delove.

Startapi i poslovanje

Kako srpski IT-jevci treba da se brendiraju u inostranstvu – kao jeftina ili kvalitetna radna snaga?

Aktuelna pandemijska kriza (i njene ekonomske posledice), naveli su nas na sledeće pitanje: da li će domaće IT kompanije, agencije, frilenseri i regruteri morati da promene način na koji predstavljaju svoje proizvode, usluge i kadar na međunarodnom tržištu? Dakle, hoćemo li u prvi plat isticati da smo povoljni, da imamo kvalitetan kadar - ili oba?