'Kupujmo iz Srbije' promoviše domaće mikro i male proizvođače iz naše zemlje

Milica Čalija: Pokrenuli smo ‘Kupujmo iz Srbije’ jer želimo da mali proizvođači prežive pandemijsku krizu

Akcija 'Kupujmo iz Srbije' pokrenuta je sa ciljem da se kroz predstavljanje malih proizvođača putem društvenih mreža doprinese borbi da njihovi biznisi prežive aktuelnu pandemiju. U tekstu koji sledi, sa inicijatorkom projekta razgovaramo o samoj akciji i daljim koracima za pomoć malim preduzetnicima u Srbiji.

Ideja za projekat ‘Kupujmo iz Srbije’ potekla je od Milice Čalije, preduzetnice koja stoji iza firme Anđeli Delicije. Ona je, sa željom da pomogne kolegama malim preduzetnicima čije je poslovanje u krizi zbog aktuelne pandemije, kontaktirala Ivana Minića, kreatora Pojačalo podcasta takođe posvećenog razvoju malih i srednjih biznisa. Milica dalje objašnjava:

Budući da je i sam preduzetnik, Ivan je odmah razumeo zašto je važno da preduzmemo određene korake kako bismo, onoliko koliko je u našoj moći, unapredili aktuelnu situaciju.

Osim preduzetničkog duha, nama dvoma je zajednička i tendencija da radimo stvari u koje verujemo, tako smo kroz chat (jer je Ivana ova pandemija zarobila u Teksasu) vrlo brzo formulisali ideju, nacrtali prve vizuale i uključili sjajnu ekipu sa kojom je Ivan radio Pojačalo, a koja je iskusna u moderaciji društvenih mreža i saradnji sa malim preduzećima.

Od tada, njih četvoro putem društvenih mreža (LinkedIn, Facebook, Instagram) svaki dan predstavljaju minimalno jednog malog proizvođača iz Srbije, a Milica posebno ističe da to rade potpuno besplatno i da je“Kupujmo iz Srbije“ projekat društvene odgovornosti. Njihova motivacija, dodaje, je da privatni sektor preživi ovu krizu izazvanu pandemijom, jer smatraju da bez zdravog preduzetničkog sektora nema ni zdrave ekonomije. Detaljnije o tome kako svojom akcijom planiraju tome da doprinesu, otkrivamo u nastavku teksta.

U okviru ove akcije, na društvenim mrežama se svaki dan predstavlja po jedan mikro ili mali preduzetnik iz Srbije.

Mere Vlade nisu dovoljne – malim privrednicima je potreban realan novac

Kako naša sagovornica otkriva, ona je već duže vreme razmišljala o pokretanju inicijative koja bi promovisala proizvode napravljene u Srbiji, sa ciljem da se i pažnja i novac potrošača usmeri ka najzdravijem delu naše ekonomije – malim proizvođačima. „To su firme koje posluju lokalno, što znači da zapošljavaju naše i vaše komšije, kupuju sirovine od drugih lokalnih proizvođača ili uzgajivača, plaćaju poreze i doprinose i time direktno izdržavaju državni aparat, svojim davanjima obezbeđuju penzije i plate državnom sektoru“, navodi ona i dodaje:

Mali proizvođači su najvitalniji deo ekonomije, a često su nevidljivi za medije i nemaju način i sredstva da se promovišu, što uglavnom znači da ostaju nevidljivi za potrošače. Postoji nekoliko udruženja, izbora, akcija koji biraju „naj iz Srbije“, ali ne postoji niko ko kontinuirano i bez takmičarske dimenzije jednostavno promoviše male, kvalitetne, domaće proizvođače.

U skladu sa time, naša sagovornica je najpre pokrenula Facebook grupu „Glas preduzetnika“, čim je shvatila koliko će pogubno zabrane obavljanja delatnosti uticati na ceo sektor malih privrednika. „U tom trenutku, zvaničnici su se oglašavali isključivo po pitanju virusa, broja obolelih, mera zabrane i slično, a niko nije ni spomenuo da je svestan u kakvom je problemu privreda. Zbog toga sam pokrenula peticiju sa konkretnim zahtevima za pomoć privredi, koja je za svega tri dana skupila preko 25.000 potpisa“, objašnjava Milica.

Kada je Vlada usvojila mere podrške privredi, ta Facebook grupa ubrzo je postala mesto na kome su se mali privrednici informisali, dobijali odgovore na nedoumice oko primene Vladine uredbe, savete i slično… „Jednostavno, postalo mi je jasno da je neophodno da postoji jedna organizacija koja bi mogla da pruži odgovore na nedoumice preduzetnika, koja bi predstavljala njihov glas i u medijima i u razgovorima sa Vladom“, navodi Milica.

Tako je inicijalna grupa postala „Glas preduzetnika – inicijativa 98%“ – jer je tačno to procenat registrovanih malih i mikro preduzeća i preduzetnika u Srbiji, objašnjava naša sagovornica:

Ipak, „Kupujmo iz Srbije“ nije direktno povezan sa pomenutom FB grupom, ali svakodnevna pisanja njenih članova mi jesu ukazivala na to da donete mere Vlade nisu trajno rešenje, i da je neophodno da se uradi još nešto.

Podrška Vlade od tri minimalca po zaposlenom i odlaganje poreza i doprinosa za 2021. ne rešavaju problem preduzeća koja će zbog drastičnog pada prometa i likvidnosti biti primorana da se zatvore. Njima je potreban realan novac, i odatle ideja da se utiče na potrošače da kada god imaju mogućnost izbora, izaberu domaće umesto uvoznog. Na taj način će podstaći ponovno kretanje novčanih tokova kroz zajednicu i jedino na taj način ekonomija će moći da opstane.

Bez zdravog preduzetničkog sektora nema ni zdrave ekonomije, podseća Milica Čalija i poziva sve da, ukoliko mogu, pomognu malim preduzetnicima kupujući njihove proizvode.

Cilj je da projekat nastavi da postoji, čak i bez podrške nadležnih institucija

Od pokretanja projekta „Kupujmo iz Srbije“, tim koji stoji iza njega najmanje jednom dnevno predstavlja male proizvođače, a kako Milica dodaje, do sada su uglavnom birali one u čiji su se kvalitet i poslovnost i sami uverili.

„Srećom, pored onih nama poznatih, postoje mnogi mali i dobri proizvođači koje još nismo upoznali, te nam je zato stalno otvoren poziv – što za proizvođače da se sami prijave, što za zadovoljne korisnike koji mogu da preporuče proizvođača za kog misle da zaslužuje preporuku i predstavljanje“, navodi naša sagovornica. Ta promocija, kako smo već spomenuli, za sada se vrši putem društvenih mreža, a sajt im služi kao info stranica sa linkovima ka društvenim mrežama. Milica dodaje:

Bilo nam je važno da tako postavimo stvari jer potrošači i jesu na društvenim mrežama, pa smo želeli tu da im se obratimo. Neki sledeći korak može biti razvrstavanje prema kategorijama ili razvrstavanje prema veličini operacije proizvođača. Naime, predstavićemo i male biznise koji su u fazi lične dostave i to im je jedini kanal prodaje, ali i one koji su već u asortimanu velikih lanaca. Takođe, taj sajt bi mogao da bude zajedničko mesto i za proizvođače i za kupce, pa i neka vrsta inkubatora za nove male proizvođače.

Zanimljivo je i da nema predstavljanja koje smo do sada objavili, a koje nije imalo bar jedan komentar „cena?“. To nam govori da potrošačima ne bi bio neobičan taj koncept u kome bi bili okupljeni potpuno različiti proizvođači, odabrani samo po geografskom kriterijumu. Web shop nije u planu u bliskoj budućnosti, ali postoji kao mogućnost u kasnijoj fazi razvoja.

Još jedna opcija u koju bi se ovaj projekat mogao dalje razviti je i organizacija za neku vrstu dodatne podrške i edukacije za nove male proizvođače, a kako dodaje naša sagovornica, logično bi bilo da ovaj projekat podrži i neko zvanično telo Srbije ili neka organizacija poput Privredne Komore Srbije:

Pokušaćemo da ostvarimo saradnju sa njima, ali rešeni smo da ovaj projekat živi, bez obzira na to da li za njega ima sluha kod zvaničnih institucija. Naša misija je da ukažemo na kvalitet i kreativnost malih proizvođača, da im pomognemo da dođu do kupaca, da utičemo na proizvođače da što je moguće više koriste lokalne sirovine, da ulažu u male, lokalne pružaoce usluga, jer jedino takva cirkularna ekonomija je održiva.

Ipak, dok se ta situacija ne razvije dalje, Miličin primarni posao ostaju „Anđeli“ ovseni kolači, a osim toga ona godinama radi i kao biznis konsultant za mala i socijalna preduzeća. „Od proleća 2019. vodim i školu preduzetništva čiji je cilj umrežavanje i besplatna edukacija malih preduzeća, preduzetnika i startapa. Uz sve to sam i mama troje dece i bilo bi neozbiljno da pokušam sama da vodim sve ostale projekte“, zaključuje ona na kraju razgovora.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Uz ‘Fleksibilni petak’ Nordeus omogućio zaposlenima da sami organizuju poslednji radni dan u nedelji

Dok se zaposleni u Nordeusu nakon 'full remote' režima ne vrate u kancelariju, kompanija im omogućava da njihova radna nedelja traje 4 dana - ukoliko to žele. Fleksibilni petak startovao je 8. maja, a u nastavku otkrivamo kako to izgleda u praksi.

Tehnologija

Šta novi IPS QR kodovi donose malim trgovcima i njihovim kupcima – i kako ih implementirati?

Usluga instant plaćanja na prodajnim mestima uz pomoć IPS QR kodova zvanično je puštena u protokol u Srbiji krajem februara. U nastavku analiziramo na šta trgovci treba da obrate pažnju ako isti uvode u svoje procese naplate.

Kultura 2.0

Mojih 5: Uroš Ilić

Ovonedeljni sagovornik u okviru specijala 'Mojih 5' je Uroš Ilić, dvadesetpetogodišnjak koji trenutno radi na poziciji Digital Account Assistant u agenciji Executive Group.

Propustili ste

Gaming

Preko 10 miliona ljudi preuzelo je igru srpsko-švedskog studija Sozap – a za domaći tim to je samo početak

Armed Heist je 'mobile' igra studija Sozap i verovatno je najviše preuzimana igra bilo kog domaćeg studija južno od Beograda. Sa predstavnicima niškog ogranka ove gejming kompanije razgovaramo o pomenutoj igri i planovima za budućnost.

Netokracija

Popunite anketu o stanju plata u srpskoj IT i digitalnoj industriji nakon COVID-19

Učestvovanje u anketi je anonimno, zahteva svega nekoliko minuta i biće moguće dok ne prikupimo relevantnu količinu materijala.

Karijere

Kada je pravo vreme da uvećate vaš tim – iz ugla kreativne agencije i IT kompanije

Skaliranje - naizgled strana reč koju ako prebacite u kontekst preduzetništva i poslovanja znači mnogo. Ovog puta govorimo o rastu timova u kreativnoj i IT industriji, o tome kako efikasno voditi ovaj proces i kako izbeći izazove na tom putu.

Kultura 2.0

Mojih 5: Nemanja Čedomirović

Nemanja Čedomirović vodi GrowIT i sa svojim timom pomaže kompanijama da usvoje agilni način rada, a ove nedelje u specijalu 'Mojih 5' deli svoje preporuke sadržaja koji mu je ovih dana okupirao pažnju.

E-commerce

Nikola i Sonja pokrenuli su Prodajadelova.rs jer žele da promene način na koji održavamo naše četvorotočkaše

Napustio je dobro plaćen posao i visoku poziciju u kompaniji Würth sa ciljem da započne svoj posao iz snova. Ovo je priča o Nikoli Đuroviću koji je sa suprugom Sonjom pokrenuo sajt Prodajadelova.rs sa namerom da promeni percepciju kupovine auto delova i servisiranja vašeg četvorotočkaša.

Ekskluzivno

U 2019. godini potrošili smo €47,05 miliona na digitalno oglašavanje

Rezultati o ukupnom utrošku na digitalno oglašavanje u prethodnoj godini konačno su tu. Gle čuda - i ovoga puta tržište digitalnog oglašavanja u Srbiji zadržalo je dvocifren rast, ostvarivši jedan od najboljih rezultata otkako se istraživanje vrši.