Podcast Pojačalo: Glas podrške za vaš (budući) preduzetnički put

Podcast Pojačalo: Glas podrške za vaš (budući) preduzetnički put

Sa Ivanom Minićem razgovaram o novom projektu koji je početkom godine ugledao svetlost dana.

Za sebe kaže da se poslednjih 18 godina klacka između marketinga i tehnologije, pokušavajući da pronađe nove načine kako da ove dve oblasti iskoristi u razvoju poslovanja malih preduzeća. Njegovo ime je Ivan Minić i šanse su velike da ste u nekom trenutku susreli sa jednim od njegovih projekata na webu.

Početkom godine Ivan je i zvanično predstavio pojacalo.rs – novi nedeljni podcast posvećen preduzetništvu koji je u startu podržao USAID. Sadržaj je posvećen vlasnicima malih i srednjih preduzeća, ali i svima koji tek planiraju da pokrenu sopstveni biznis. Prve epizode već uveliko su dostupne.

Sa idejom o ovom podcast-u Ivan me je upoznao još u septembru kada smo potpuno neobavezno razgovarali o stvarima koje bi mogle da se pokrenu na domaćem tržištu. Moram priznati da je zaista sjajno pratiti ovu priču od njenog začetka, preko realizacije i do puštanja prve epizode.

O tome zašto i kako, sa Ivanom razgovaram u prvom javnom predstavljanju Pojačala.

***

Nakon nekoliko meseci pauze ponovo si aktivan na domaćem Internetu i to sa novim projektom. Šta je to pojacalo.rs?

Ivan: Pojačalo je još jedan pokušaj da buduće preduzetnike pripremimo i motivišemo, a postojeće obrabrimo da istraju u svojim poduhvatima. Taj put je, naročito na početku, stresan, težak, nepredvidljiv, a naš zadatak je da barem deo nedoumica rešimo i pomognemo ljudima da bolje razumeju sistem, propise, dobre prakse – a na kraju i sopstveni biznis.

Postigao si mnogo uspeha sa MojomFirmom kao nezaobilaznom destinacijom za sve preduzetnike i one koji planiraju to da postanu. Da li je Pojačalo u neku ruku nastavak koji je publika s nestrpljenjem čekala?

Ivan: Nastavak ne, jer i dalje verujem da će MojaFirma nastaviti svoj život u budućnosti. Ovo je malo drugačije, iako se obraća istoj publici. Ovo je više lako nedeljno štivo koje svako može poslušati ili pogledati na putu za posao ili dok se uveče odmara.

Takođe, sa nekim aktivnostima planiramo i da se malo preselimo u offline, što do sada nismo radili, jer mislim da svo to znanje i sva ta dobra energija na jednom mestu, pravilno usmereni, mogu doneti sjajne stvari.

Zašto podcast kao glavni format? Smatraš li da je ovaj medium dovoljno zastupljen kod nas ili je ovo prilika da se popularizuje?

Ivan: Podcast je ovde baš underground, a definitivno mislim da je kao format sjajan za mnoge stvari. Za ovo što mi želimo da radimo je idealan. Kako smatram da bi audio format bio osuđen na veoma suženu publiku, odlučili smo se i za video opciju za one kojima je to prosto prirodniji način konzumacije sadržaja.

Na kojim vas sve platformama publika može pratiti?

Ivan: Za video – Youtube i Facebook, za audio Soundcloud, a od nedavno smo prisutni i na Apple i Google podcasts.

Pojačalo je u startu podržao USAID. Šta je sve obuhvaćeno projektom – spominju se i događaji, radionice?

Ivan: U ovom trenutku mogu da kažem da ćemo u prvoj fazi raditi nedeljni podcast, da ćemo svakog drugog meseca praviti animirani video kojim ćemo široj javnosti objašnjavati neke od najčešćih nedoumica preduzetnika, kao i da ćemo se svakog drugog meseca družiti na događajima čiji je primarni cilj networking, ali gde će biti i zanimljivih edukativnih i zabavnih sadržaja.

Prelistavajući sajt primetio sam jednu zanimljivu rečenicu, ona kaže ‘Radimo to i zato što je i nama nekada neko pomogao’. Smatraš li da se na ovim prostorima znanje i iskustvo deli u dovoljnoj meri ili je to i dalje privilegija pojedinaca?

Ivan: Mislim da ovde postoji problem druge vrste. Ovde niko ne želi da pita. Jednim delom je to što na taj način pokazuje da je samo čovek, da nije bezgrešan i sveznajuć, a drugi jer postoji strah da će biti odbijeni. I hoće, možda. A možda i neće? Takođe, postoji tu još jedna stvar – ako nekog pitate, a pitali ste ga jer mu verujete i jer je neka vrsta autoriteta, šta ćete ako dobijete odgovor i on od vas zahteva da nešto promenite?

Više od decenije redovno pričam sa malim preduzetnicima iz raznih sfera poslovanja, pokušavajući da im pomognem da unaprede svoj biznis, često i pro bono i primetio sam taj kulturološki fenomen da ljudi jako loše podnose bilo kakvu kritiku i komentar. U suštini, oni vas pitaju da bi dobili potvrdu i na taj način skinuli odgovornost sa sebe za krajnji rezultat. Ne svi, naravno, ali to je način na koji rezonuje jako puno onih koji pokušaju. Sa takvim stavom, put do uspeha je mnogo teži.

Koliko je zapravo u startu bitna podrška zajednice, istomišljenika, glasa sa Interneta koji ti govori da je potpuno OK da kreneš da razvijaš svoju priču?

Ivan: Verujem da ljudi kreću da razvijaju svoj biznis onog trenutka kada im neki unutrašnji glas više ne da da se bave bilo čim drugim. Kada volja bude dovoljno jaka i ideja sazri – vreme je. To ne znači da će biti uspešno, ali znači da vam sledi možda i najvrednije životno iskustvo koje ćete steći. Upoznaćete sebe bolje nego u bilo kojoj drugoj situaciji. Suočićete se sa brojnim izazovima, imaćete veliku odgovornost i ako vam se svidi – zaraženi ste za ceo život.

Smatraš li i dalje da su mala i srednja preduzeća kamen temeljac za domaću privredu?

Ivan: Naravno. Mala i srednja preduzeća u Srbiji čine 99.8% svih aktivnih preduzeća i zapošljavaju 2/3 svih zaposlenih. Izgraditi milionski biznis nije nešto što može da učini svako i za kratko vreme, ali mnogi mogu da pokrenu nešto, što uz trud, učenje i stalno unapređenje može postati uspešna i zdrava priča. Ne moraju sve kompanije postati ogromne i zarađivati milione i milijarde. Nekima će i to možda poći za rukom, ali i ti i takvi su nekada počeli kao mali. 🙂 Što više onih koji počinju, više akumuliranog znanja i iskustva, vremenom će neminovno napraviti razliku.

Koja je najveća prepreka za razvoj sopstvenog biznisa u Srbiji prema tvom mišljenju? Administracija ili mentalna prepreka koju nam je usadilo društvo?

Ivan: Administracija funkcioniše. Nije idealna, ali nigde nije. Funkcioniše – ako upoznate njene čari za skoro svaku situaciju ćete imati rešenje, a može se desiti da se ni ne sretnete sa problemima o kojima neki od nas povremeno pričaju.

Sa druge strane, mislim da je mnogo veći izazov napraviti promenu u glavama ljudi da je preduzetništvo legitimna alternativa uobičajnom karijernom putu. Da je u redu rizikovati i probati i da nije neophodno da nas, iako iz najbolje namere, svi u našem neposrednom okruženju konstantno ubeđuju da ne pokušavamo.

Koje su to oblasti koje će Pojačalo pokrivati? Možemo li očekivati nešto za svačiji ukus?

Ivan: Trudićemo se da kroz razgovor sa sjajnim ljudima dotaknemo specifičnosti njihovih profesija i razvojnog puta, kao i biznisa koji su razvijali. Biće svih tema koje se tiču profesionalnog razvoja i unapređenja poslovanja. Osluškivaćemo i reakcije ljudi, i već to činimo, i po tome oblikovati svoje aktivnosti.

Poruka svima koji se dvoume da li da krenu put realizovanja svog biznisa?

Ivan: Verovatno vam neće biti lako, ali prvi put kada osetite da ste napravili nešto svoje, shvatićete da je itekako vredno. Mi ćemo se potruditi, kao i do sada, da ovaj prvi deo bude manje stresan, a vi se naoružajte znanjem i strpljenjem. I nemojte čekati da se sve kockice poklope. Nikada se ne poklope baš sve, uvek postoji izgovor da se odustane – mnogo je važnije da li osećate da zaista postoji dobar razlog da se krene. Ako osećate, krenite i rešavajte stvari u hodu.

Posetite sajt pojačalo.rs gde se već nalaze prve dve epizode nedeljnog podcasta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Vlada najavila kraj angažovanju paušalaca na puno radno vreme – kompanijama koje ih zaposle slede olakšice od 70%

Angažovanje preduzetnika za poslove koji bi suštinski trebalo da spadaju u domen klasičnog radnog odnosa predmet je upravo predstavljenih izmena Zakona o porezu na dohodak građana i Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje. Izmene stupaju na snagu 1. januara 2020. godine.

Karijere

Pripadnici Generacije Z u Srbiji otkrivaju šta je za njih posao iz snova i koliko rizikuju da dođu do njega

Šta je za mlade karijera? Da li maštaju o poslu u korporaciji i velikoj plati ili pre biraju projekte na kojima mogu da uče i da budu nezavisni? Koliko su zaista spremni da izađu iz zone komfora kada je posao u pitanju i šta je to što poslodavci moraju da znaju o Generaciji Z?

Internet marketing

Za srpske agencije jedan SoMo Borac – McCann osvojio nagradu u kategoriji Digitalni Mix

Dobitnici nagrade SoMo Borac za najbolje marketinške kampanje proglašeni su tokom drugog dana Weekend Media Festivala. Predstavnici iz Srbije pobedili su samo u kategoriji Digital Mix, gde su pobedu odneli Drive i McCann Beograd, dok su finalisti u drugim kategorijama bili i Communis i Fullhouse Ogilvy.

Propustili ste

Gaming

Kako je tim beogradskog Ubisofta razvijao ‘Ghost Recon Breakpoint’ – za milione ljudi širom sveta

'Ghost Recon Breakpoint' je nova igra kompanije Ubisoft koja je u globalnoj 'gaming' zajednici već prikupila veliki broj pozitivnih reakcija igrača širom planete. U razgovoru sa jednim od članova tima koji je radio na razvoju ove igre otkrivamo kako je proces tekao 'iza kulisa'.

Startapi i poslovanje

Osnovano udruženje ‘Novi Taksi’ čiju će aplikaciju napraviti kompanija CarGo – nazire li se rešenje spora?

Kompanija CarGo Technologies i predsednik novoformiranog udruženja 'Novi taksi' potpisali su danas memorandum kojim se ova tehnološka kompanija obavezala da će napraviti aplikaciju za novu taksi firmu u Srbiji.

Tehnologija

Kosta Andrić: Vreme novih poslovnih modela za domaće kompanije nije nešto što se čeka – već je tu

Koji su to alternativni biznis modeli koji će kompanije koje posluju na domaćem tržištu učiniti relevantnim u budućnosti? Da li su one uopšte spremne na taj korak? Odgovore nam daje Kosta Andrić, Managing Partner organizacije ICT Hub, koja i ove godine 22. oktobra organizuje Corporate Innovation Conference.

E-commerce

Aplikacija 60seconds omogućava vam da kupujete u omiljenim prodavnicama – po cenama koje sami odredite

Ako bismo vam rekli da određeni proizvod možete kupiti 'online' po ceni koju sami dogovorite sa brendom mislili biste da vas lažemo, zar ne? Ipak, aplikacija 60seconds nudi upravo tu mogućnost, a o čemu se zapravo radi i kako ona funkcioniše, razgovarali smo sa suosnivačem ovog servisa.

Kolumna

Digitalna transformacija banaka nije samo kreiranje aplikacije – to je promena načina razmišljanja

Kada se u jednoj rečenici nađu reči digitalizacija i banka, prva asocijacija je, naravno, Internet bankarstvo. I Internet zaista jeste možda i najznačajniji deo infrastrukture digitalizacije. Da li u tim uslovima tradicionalno bankarstvo uopšte može da opstane?

Netokracija

OMGcommerce ponovo u Beogradu: 20. novembra odgovaramo na pitanja koja najviše muče domaće e-trgovce

Treću godinu zaredom Netokracija Srbija organizuje OMGcommerce Beograd. Ove godine bavimo se novom regulativom koja bi trebalo da unapredi poslovanje web trgovaca u Srbiji, ali i novim digitalnim proizvodima koji aktivno oblikuju našu digitalnu ekonomiju.