Kladionice i kazino operateri počinju sa digitalnom identifikacijom svojih igrača i to je dobra stvar za sve

Kladionice i kazino operateri počinju sa digitalnom identifikacijom svojih igrača i to je dobra stvar za sve

Sve je više igrača koji su odlazak u kladionicu zamenili svojim pametnim telefonom i aplikacijama za sportsko klađenje. Istražujemo kako kladionice i kazino kompanije gledaju na novu regulativu koja ih obavezuje da vrše digitalnu identifikaciju svojih korisnika.

Globalna pandemija nije digitalizovala samo sektor trgovine i naše živote, već i mnoge druge industrije među kojima su i kladionice i kazina. Gotovo preko noći većina sportskih događaja na Starom kontinentu je otkazana, a ubrzo potom i širom sveta.

Zatvaranje objekata donelo je nove izazove za domaće kompanije koje posluju u ovom sektoru, a nešto pred lockdown na snagu je stupio i novi Zakon o igrama na sreću koji je dodatno pooštrio uslove poslovanja i uveo nove kriterijume za identifikaciju korisnika tj. igrača. Kladionice i kazino kompanije dužne su da implementiraju ova pravila najkasnije do 10. jula 2021. godine.

Novi kriterijumi prvenstveno se manifestuju u vidu potrebe za implementacijom informaciono-komunikacionih sistema koji omogućavaju čuvanje, arhiviranje i razmenu podataka elektronskim putem sa softverskim rešenjem Uprave za igre na sreću u svrhu vršenja nadzora.

U praksi, to znači da su sports betting i gambling provajderi u Srbiji koji koriste digitalna rešenja i omogućavaju korisnicima sportsko klađenje i igre na sreću na daljinu, od skoro i u zakonskoj obavezi da identifikuju svoje igrače (korisnike) i čuvaju njihove jedinstvene lične podatke kako bi se sprečila zloupotreba takvih sistema.

Nova regulativa za veću transparentnost kladionica i kazino biznisa – ali i nove prilike

Ninoslav Lazarević, direktor za razvoj i online u kompaniji MaxBet, kaže za Netokraciju da je ova kompanija krenula sa digitalizacijom svojih usluga još 2012. godine, kao i da je od tada razvijen veliki broj procesa koji su istinski digitalizovali neke od usluga koje MaxBet nudi svojim korisnicima.

Na pitanje kako je pandemija COVID-19 virusa uticala na njihovo poslovanje u protekloj godini, Lazarević naglašava da je pandemija promenila biznis i ubrzala navikavanje korisnika na digitalna rešenja, međutim već početkom drugog kvartala MaxBet i čitava industrija suočili su se sa jednom situacijom koju je retko ko mogao da predvidi:

Početkom drugog kvartala 2020. godine imali smo situaciju koja se prvi put dešava u celom svetu – sport i sportska takmičenja su nestala na određeni period, zabrana kretanja, rad od kuće, nemogućnost da se slobodno vreme provede na način kako želimo, uzrokovalo je i prilagođavanje naše industrije korisnicima koji koriste online usluge.

Primarne stvari koje su se desile jesu uvođenje različitih vrsta metoda za plaćanje koje nisu vezane za retail usluge, uvođenje različitih vrsta virtualnih igara, mini games, brzih igara, eSports ponude, sportskih ponuda koje su ostale u ponudi poput stonog tenisa, dodavanje raznih provajdera iz oblasti casino-gaming industrije, te je lepeza ponude znatno proširena kako bi zadovoljila sve potrebe korisnika u nedostatku sportske ponude, ubrzavanje svih procesa za online korisnike, povećanje kvaliteta online podrške koji je u vreme pandemije doživeo veliko opterećenje.

Ninoslav ne skriva da je MaxBet zahvaljujući novim kanalima ostvario neverovatan rast u datim okolnostima, ali da su se tek povratkom sportske ponude stvari vratile u normalu jer, kako ističe, okosnica poslovanja u Srbiji je još uvek sportsko klađenje.

Veća transparentnost = bolje korisničko iskustvo

Govoreći o zakonskim promenama i novim pravilima koja su stavljena pred kompanije, Lazarević otkriva da MaxBet u ovom trenutku aktivno radi na prilagođavanju svog poslovanja novim propisima, te posebno AML regulativama koje se bave sprečavanjem pranja novca, a koje su kladionice u regionu posebno zatekle nespremnim:

Naporno je, za ovu oblast se uvodi potpuno novi tim jer još uvek ne postoji rešenje za sve izazove sa kojima se suočavamo kako bismo implementirali sve procedure i rešenja. Prema mom mišljenju idemo u dobrom smeru. Nemamo problem sa transparentnim poslovanjem, već ga i podržavamo.

Na pitanje kako on gleda na situaciju u kojoj sports betting i gambling igrači sada moraju da ostavljaju svoje lične podatke, ali i bankovni račun na koji bi primali svoje dobitke, zaokružujući tako sistem digitalnog klađenja, Lazarević kaže da su lični podaci i rad sa njima uvek osetljiva tema. Upravo zato, MaxBet je krenuo sa sarađuje sa domaćom kompanijom Blinking koja kladionicama nudi kompletnu automatizaciju procesa rada sa ličnim dokumentima, a igračima kvalitetnije korisničko iskustvo u vidu brze i lake registracije, ali i drugih benefita poput preciznije dodele bonusa i primene loyalty programa. Ninoslav dodaje:

Ovakav sistem nam pre svega nudi visoku tačnost preuzetih podataka, sigurno skladištenje dokumenata uz brzu dostupnost i visok nivo sigurnosti po samog korisnika i operatera, zato što su kompanije poput Blinkinga specijalizovane i sertifikovane za oblast obrade podataka i usklađene sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

MaxBet trenutno poseže za internim rešenjima, dok proces integracije ne bude završen, te očekujemo veliko olakšanje nakon pokretanja ovog rešenja. Za betting i gambling operatere od ključnog značaja je baza podataka korisnika, težnja je uvek za jedinstvenom i tačnom bazom, a rešenja zasnovana na AI tehnologijiama zaista će doprineti relaksaciji poslovanja u budućem periodu.

S druge strane, zanimalo nas je i kako kompanije koje se bave razvojem rešenja za digitalni onboarding korisnika gledaju na izazove sa kojima se suočavaju kompanije za sportsko klađenje i kazino, te da li je nova regulativa odbojna za korisnike takvih aplikacija?

Miloš Milovanović, osnivač kompanije Blinking kaže za Netokraciju da je pohvalno videti kompanije koje sada ulažu velike napore u usaglašavanje sa regulativom i kojima odgovorno poslovanje nije na kraju to-do liste. Kada je u pitanju saradnja sa MaxBet-om, Milovanović komentariše:

Naša kompanija njima omogućava da posluju u skladu sa propisima, ali takođe da svojim korisnicima pruže jednostavno i prijatno iskustvo registracije i ispunjavanja zakonskih obaveza. Zahvaljujući našoj plaformi MaxBet će imati dobro uređenu bazu korisnika i biti u mogućnosti da kvalitetnije personalizuje ponudu poput nekih novih rešenja za bonuse i loyalti.

Ovakav vid identifikacije uvodi se u skladu sa regulativom i najvišim svetskim standardima u oblasti interakcije sa korisnicima. To će u velikoj meri automatizovati njihove procese, a njihovim korisnicima omogućiti jednostavnu registraciju u svega nekoliko klikova.

Ko i kako čuva podatke?

Zaštita ličnih podataka tema je o kojoj se sve češće govori u medijima, ali i pored toga malo je građana koji su upućeni u aktuelnosti kada su njihovi lični podaci u pitanju, te se bilo kakva diskusija uglavnom vezuje za profesionalne krugove.

Na pitanje Netokracije kako je ova oblast uređena u skladu sa zakonskom regulativom tj. ko obrađuje podatke koje kladionice i kazino kompanije prikupljaju od korisnika koji se prijavljuju na digitalne servise, i da li se ti podaci dele sa nadležim državnim organima, Miloš kaže da se podaci klijenata obrađuju i skladište sa najvišim standardima u oblasti zaštite i u skladu za GDPR regulativom tj. Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti koji se primenjuje u Srbiji:

Prikupljeni podaci od klijenata su enkriptovani i zaštićeni u skladu sa najvišim standardima koje Blinking poseduje – govorimo o iso27001 i iso27701. Operateri MaxBeta im prilaze isključivo sa poslovnom svrhom i ostaje trajni trag nad svakom takvom transakcijom. U skladu sa zakonima koji uređuju tu oblast, MaxBet odgovorno posluje i sarađuje sa svim potrebnim organima države. Ovakav proces omogućuje da se industrija online igara na sreću izbori sa problemom maloletničkog kockanja i sa neadekvatnim upotrebama sistema u svrhu pranja novca ili drugih nedozvoljenih radnji.

Praćenje korisnika može ukazati i na one sa problemom zavisnosti

Komentarišući zašto je bitno da se čitava industrija okrene naprednim tehnološkim rešenjima koja im mogu pomoći da sa jedne strane brže i lakše identifikuju svoje korisnike, ali i da sa druge strane tim istim korisnicima obezbede kvalitetno igračko iskustvo, Ninoslav kaže da sprovođenje novih regulativa treba gledati kao priliku i višestruku prednost – kako za korisnike, tako i za operatere:

Korisnici će se u procesu primene digitalizacije podvrgavati proveri potrošnje, identiteta, koja će na kraju rezultovati boljom primenom naših bonusing i loyalty rešenja jer će ista biti primenjena sa sigurnošcu na jedinstvenog korisnika čiji je identitet poznat. Operateri će, s druge strane, relaksiranije primeniti sve načine stimulacija i bonusiranja svojih korisnika bez bojazni da će postojati mogućnost pronevere.

Ne treba zaboraviti i na odgovorno klađenje, te se pravilnom identifikacijom mogu locirati korisnici kojima klađenje više nije zabava, već ozbiljan životni problem i takve korisnike će u budućnosti biti mnogo lakše identifikovati. Nepostojanje dobrog sistema identifikacije korisnika na jednom višem nivou, dovodi do toga da su operateri obazrivi kada je u pitanju bonusing i loyalty program, te su svi resursi i razmišljanje naših timova usmereni na način kako sprečiti korisnika da na nepravilan način ostvari benefite, pri tome služeci se lažnim nalozima, prikrivanjem IP adresa itd.

Sa ovom izjavom složio se i Milovanović koji za Netokraciju naglašava da je online segment ove industrije doživeo veliki procvat u prethodnom periodu, te da se kompanije više ne mogu oslanjati na mrežu fizičkih lokacija u sprovođenju regulative u oblasti “poznavanja klijenata”. On kaže da će vremenom ovakav pristup postati standard u industriji, kao i da će se korisnici navići kada se i sami upoznaju sa mnogobrojnim benefitima.

U suštini, procesi su u većoj meri automatizovani, samim tim je mogućnost za pogrešan unos podataka smanjena. Korisnik mnogo jednostavnije završava postupak registracije, bez komplikovanih unosa podataka u formu ili slanja slika i dokumenata nesigurnim načinom, putem mail-a. Uvođenjem digitalne identifikacije se podiže lestvica u poslovanju u celoj industriji.

“Pored podizanja lestvice u poslovanju, primenom novih digitalnih procesa podiže se i nivo zabave samog korisnika na betting i gambling platformama, što i jeste naš dugoročni cilj”, zaključuje Ninoslav i dodaje da će nova regulativa i digitalizcija pomoći kladionicama da bolje sagledaju biznis i mogućnosti za njegovo unapređenje – ovog puta zahvaljujući na relevantnijim i umnogome tačnijim podacima.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Programeri dugih jezika – ima li mesta ličnim stavovima na LinkedInu?

Jedna od tema na nedavno završenoj Netokracijinoj Employer Branding konferenciji bila je o upitnim nastupima zaposlenih na LinkedIn-u, koje rizike po kompaniju i pojedinca bi to moglo da donese i kako bi ovi problemi mogli da se izbegnu.

Startapi i poslovanje

Novosadski Continental najavio novo razvojno odeljenje koje će do 2024. godine zaposliti još 200 inženjera

'Human Machine Interface' ime je nove visokotehnološke poslovne jedinice koja postaje deo R&D centra u Novom Sadu. Novo odeljenje baviće se razvojem 'head-up display' tehnologije za potrebe automobilske industrije.

Startapi i poslovanje

Američki LotusFlare najbrojniji tim ima u Beogradu i radi na proizvodima koji menjaju ‘telco’ industriju

Beogradska kancelarija kompanije LotusFlare trenutno okuplja oko 60 IT stručnjaka i aktivno širi tim. O proizvodima na kojima rade i planovima za budućnost sa njihovim predstavnicima razgovaramo u tekstu koji sledi.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon $100 miliona Series C investicije, američki Embroker nastavlja da razvija nove proizvode i širi svoj tim u Beogradu

Generalni menadžer kancelarije u Beogradu i globalni VP Engineering-a za Netokraciju govori o proizvodima koje Embroker razvija, o sektoru digitalnog osiguranja malih biznisa, ali i o daljim planovima za proširenje tima u srpskoj prestonici.

Startapi i poslovanje

Celsius, jedna od vodećih kripto platformi, kupio deo srpskog MVP Workshopa

Dva blockchain jednoroga od sada razvijaju svoje proizvode upravo iz Beograda.

Office Talks Podcast

Porezi, paušalci, test samostalnosti

Gost 52. epizode Office Talks podcasta bio je Svetislav Kostić, profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu i stručnjak za fiskalizaciju i poreze. Sa njim smo razgovarali o novom predlogu poreskih mera za brži rast IKT sektora.

Startapi i poslovanje

Peti rođendan u Beogradu Symphony slavi uz tim koji broji 90 zaposlenih – najavljeno dalje širenje poslovanja

Povodom pete godišnjice kompanije Symphony u Beogradu sa njenim predstavnicima pravimo retrospektivu poslovanja: koliko je firma porasla, koliko trenutno ima zaposlenih i na kojim tipovima projekata danas rade njihovi timovi?

Gaming

Hendrik Lesser razvijao je igre GTA i Angry Birds, a nama otkriva kako game dev industrija u Srbiji može brže da napreduje

Na edukativnom programu Playing Narratives koji organizuju Francuski i Goethe instituti u Srbiji u saradnji sa SGA, publika je imala priliku da čuje Hendrika Lessera, čoveka koji ima značajno ime u evropskoj i svetskoj industriji razvoja video igara. Upravo sa njim smo imali priliku da detaljno razgovaramo o video igrama kao novoj i važnoj kulturi.

Startapi i poslovanje

DSI i Digitalna Zajednica objavile predlog poreskih mera za brži rast srpskog IT-ja

Predlog od 11 mera tiče se podrške ekonomiji inovacija i razvoja, a posebno se ističe produžetak roka poreskih subvencija za sve paušalce koji su zaposleni od uvođenja Testa samostalnosti.