Kako postati digitalni nomad - iz ugla dvojca iza 'Us two and the view'?

Kako postati digitalni nomad – iz ugla dvojca iza ‘Us two and the view’?

Jovana i Milan početkom godine rešili su da promene svoju poslovnu rutinu i da kancelariju zamene plažom ili džunglom. Kako im je to pošlo za rukom i koji su im trenutno najveći izazovi kao digitalnim nomadima?

Ako pratite domaću blog-scenu verovatno ste čuli za blog Mustra i grafičku dizajnerku Jovanu Jovanović koja stoji iza njega. Međutim, Jovana, zajedno sa svojim dečkom Milanom Miletićem ima novi poduhvat – početkom godine odlučili su da svet postane njihova kancelarija, a svoje avanture dokumentuju na Instagram profilu us.two.and.the.view.

To nas dovodi do povoda ovog intervjua – koliko je zapravo teško raditi i putovati i kako stvoriti uslove za tako nešto. Jovana i Milan u nastavku otkrivaju kako je to izgledalo u njihovom slučaju.

Digitalni nomadi su uglavnom freelanceri. Koliko je izazovno izgraditi bazu klijenata i omogućiti taj stil rada?

Jovana i Milan: Za izgradnju takve mreže je pre svega potrebno vreme. Nama je bilo bitno da imamo sigurnu saradnju sa klijentima. To su kompanije i ljudi sa kojima imamo dugoročnu saradnju. Prošli smo kroz puno projekata zajedno pa je i poverenje sada na visokom nivou.

Naravno, danas postoji puno online platformi preko kojih je moguće doći do posla, iako to nije bio naš put.

Koliko pripreme stoji iza započinjanja takvog životnog stila? Koji su glavni preduslovi da bi to uopšte bilo moguće?

Jovana i Milan: Mi nismo prošli kroz previše priprema. Iskreno, nismo prošli ni kroz mnogo planiranja, sve se odvilo u par meseci pred polazak. Ideja da živimo na ovaj način se dugo razvijala u našim glavama, kako već par godina imamo preduslove za ovakav život. Jedino što nam je nedostajalo, bila je hrabrost.

Glavni uslov je, svakako, obezbeđeno poslovno angažovanje. Pored toga i opreme za rad, malo toga je zaista neophodno. Oboje smo radili od kuće za klijente iz inostranstva, samo sada umesto od kuće radimo sa plaže, u nekom kafeu sa dobrim pogledom, ili na balkonu našeg smeštaja u džungli, recimo 🙂

Fotografija iz lične arhive

Koliko bi to moglo biti izazovno za nekoga ko ima standardni posao u kompaniji – onaj od devet do pet?

Jovana i Milan: To, pretpostavljamo, zavisi od nečije zone komfora. Neretko nam se dešava da online sastanak moramo da odradimo na autobuskoj stanici ili na trajektu. Standardni posao je, naravno, odlična polazna tačka za ovako nešto. To je mesto koje pruža poslovne kontakte. Od njih dolaze projekti koji se u početku rade kao dodatni posao, a to kasnije može da preraste u samostalni rad “od kuće”.

Često možemo čuti mišljenje da profesionalci koji nisu programeri misle da nemaju šanse da imaju takav životni stil što uopšte nije istina. Kako vi gledate na to?

Jovana i Milan: Na prvi pogled možda deluje da je programerima mnogo lakše da se upuste u ovakvu avanturu. Ali uz samo malo pretraživanja Interneta lako se zaključi da je ponuda posla koji ne traži kancelariju jako velika. Svako ko radi posao za računarom u kancelariji je kandidat za ovakav život. Čak bismo otišli i korak dalje: svako ko ima dobro znanje engleskog jezika je kandidat za nomadski život.

Koje su vam glavne prepreke prilikom svakodnevnog obavljanja posla?

Jovana i Milan: Najveći izazov je organizacija vremena. Trebalo nam je par nedelja da naučimo da ne smemo prečesto da menjamo lokaciju. Svako novo mesto koje posetimo poziva na upoznavanje i obilaske i to vrlo lako ume da potroši veliki deo dana. Jako je bitno uspostaviti balans.

Komunikacija nam, sa druge strane, do sada nije predstavljala problem. Po pravilu, čim sletimo u državu, kupujemo SIM karticu koja omogućava 4G konekciju. Načuli smo da konekcija na Filipinima može da predstavlja veliki izazov, pa ćemo vam javiti kroz mesec dana kako je prošlo.

Fotografija iz lične arhive

Poslovi u oblasti dizajna i developmenta zahtevaju i redovno usvajanje novih znanja. Kako održavati korak i sa tim delom, pored svakodnevnog posla?

Jovana i Milan: Do sada nam se nije desilo da potpuno samostalno radimo neki projekat. Uvek postoji tim od nekoliko ljudi. To su ljudi koji razmenjuju informacije o tehnologijama. To u suštini znači da, iako se vi ne sretnete sa nekom novom tehnologijom, neko iz tima verovatno jeste. Popularne i zabavne stvari su uvek tema za razgovor.

Ovde bismo morali da se vratimo i na bazu klijenata, dugoročnu saradnju i poverenje. Ovakav pristup skoro pa garantuje da ste kandidat za svaki novi projekat ili istraživanje neke nove tehnologije.

Ostavi komentar

  1. Alex

    Alex

    3. 3. 2019. u 19:30 Odgovori

    Intervju kao da je presecen na pola . Ono sto mene recimo zanima je to, na koji nacin su resili transport, da li iznajmljuju kola, motore, ili koriste javni prevoz ? Da li na licu mesta traze smestaj ili preko sajtova ? U kojim zemljama su bili i koji su utisci, saveti i predlozi ? Da li posecuju coworking prostore i da li tamo nailaze na nase ljude ?

    • Milena Rašić

      Milena Rašić

      4. 3. 2019. u 14:57 Odgovori

      Zdravo Alex 🙂 Intervju posmatra fenomen digitalnih nomada iz biznis ugla jer je Netokracija poslovni medij. Ako imaš dodatna pitanja možeš da kontaktiraš Jovanu i Milana, mislim da će vrlo rado odgovoriti na ono što te zanima. Veliki pozdrav!

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

5 razloga zašto paušalci ne veruju izmenama zakona i zašto se javno bune protiv njihovog usvajanja

Svako ko je prisustvovao otvorenim razgovorima povodom donošenja novih zakona o poslovanju i oporezivanju paušalaca ima samo jedan pridev - zapaljivo. Suprostavljene strane diskutovale su o zakonskim predlozima, a šta je to što paušalci ističu kao najveće probleme, pročitajte u nastavku ovog teksta.

Kultura 2.0

Horor priče iz industrije: Plata koja nikada nije stigla

Želite da promenite firmu jer više nema šta da vam ponudi? Ja bih, na vašem mestu, ponovo razmislio - ko zna šta vas čeka u sledećoj.

Startapi i poslovanje

Da li je zbog ‘paušala’ na pomolu novi egzodus programera i digitalnih stručnjaka?

Od svih dilema koje poslednjih mesec dana potresaju domaću IT zajednicu, jedna od najizraženijih i najstrastvenijih glasi - otići ili ostati?

Propustili ste

Netokracija

Zakonske osnove za razvoj ‘online’ trgovine u Srbiji su postavljene – web trgovci traže smanjenje sive ekonomije

Treća Netokracijina konferencija posvećena digitalnoj trgovini i budućnosti ove oblasti počela je jutros u prostorijama Naučno-tehnološkog parka. Dvadeset ovogodišnjih predavača publici će predstaviti rešenja i proizvode, govoriće o promenama koje novi zakoni donose za sve digitalne trgovce i podeliti konkretne savete za unapređenje poslovanje web prodavnica.

Internet marketing

Šta je korisnička persona i zašto je presudna za uspeh vašeg digitalnog proizvoda?

Često imam priliku da vidim kako se proizvod oblikuje u odnosu na pretpostavke o tome šta korisnicima treba. U najvećem broju slučajeva pokaže se da su one pogrešne, ali tek kada proizvod izađe na tržište. Ipak, ta situacija se može izbeći.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Startapi i poslovanje

Tesla Nation: Platforma za networking, poslove i konsultacije bila je logičan korak za Startit

Sinoć su u beogradskom Domu omladine premijerno objavljeni prvi rezultati novog projekta iza kojeg stoji SEE ICT - Tesla Nation. Vukašin Stojkov podelio je sa publikom kako će ova platforma pomoći Srbiji da se rebrendira kao 'go-to' destinacija za tehnološko znanje.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Kultura 2.0

Stuberi: YouTube uspeh nisu pregledi već odnos prema publici

Ako niste tinejdžer ili svoje slobodno vreme ne provodite istražujući YouTube, verovatno ne znate da domaću scenu na svakih mesec, dva zahvata prava ‘drama’. Sa druge strane, pak, stoji kanal 'Stuberi' koji prati skoro milion ljudi, a koji se ne služe tim trikovima. Oni su za Netokraciju podelili svoju priču.