Jón S. von Tetzchner: Oživećemo ‘browser’ koji ste voleli

Bivši direktor Opere za Netokraciju: Oživećemo ‘browser’ koji ste voleli – Vivaldi!

Ekskluzivno za Netokraciju, vlasnik i osnivač foruma Burek.com, Ivan Minić, porazgovarao je sa bivšim direktorom Opera Software te osnivačem kompanije Vivaldi koja nastoji da kreira unikatan ‘browser’ posvećen potrebama tehnološke zajednice. U intervjuu koji predstavlja pravu svetsku ekskluzivu, otkrivamo zbog čega je Jón napustio Operu ali i pokrenuo novu kompaniju sa svojim bivšim kolegama.

jon_main
Jón Stephenson von Tetzchner  – Osnivač i CEO Vivaldi, bivši CEO Opera Software

Kada su davne 1995. pokrenuli Operu, osnivači Jón S. von Tetzchner i Geir Ivarsøy želeli su da kreiraju napredan browser kao alternativu tadašnjim rešenjima poput Internet Explorer-a i Netscape-a. Čitavih petnaest godina Tetzchner je ostao na mestu direktora, razvivši Opera Software u profitabilnu kompaniju čiji pretraživač koristi više od 350 miliona korisnika širom sveta – kako na desktop računarima, tako i na mobilnim uređajima.

Ipak, nezadovoljstvo među investitorima i pomeranje fokusa sa korisnika na zaradu, naterali su Jón-a da napusti kompaniju početkom 2011. godine. Posmatrajući postepeni pad kompanije koju je osnovao, on je nedavno rešio da kreira potpuno novi browser, ali ipak poznat milionima vernih korisnika širom planete.

Prošlo je pet godina od kada si sišao sa mesta direktora u Operi, te četiri godine od kada si u potpunosti napustio kompaniju. Koji je tvoj trenutni status, da li si i dalje deoničar?

Nisam više deoničar, prodao sam svoj udeo kada je i krenula da se razvija priča oko Vivaldi browser-a. Kompanija je išla u drugom pravcu i bilo je potpuno prirodno da prodam preostale deonice. I dan danas imam dosta prijatelja u Operi, to su dobri i kvalitetni ljudi sa kojima sam radio dugi niz godina. Neki od njih su mi se priključili na projektu Vivaldi, a ne bi me čudilo da, kako vreme prolazi, tako vidimo sve više poznatih lica koja se priključuju našem novom projektu.

Na čemu si radio tokom prethodnih pet godina, osim na pokretanju Vivaldija?

Kompaniju sam napustio sredinom 2011. godine kada je i usledio period tokom kog sam razmišljao na čemu tačno želim da radim. Dosta sam razmišljao, preselio sam se sa Islanda u Sjedinjene Američke Države gde sam stekao neka nova znanja, neka nova iskustva. Poslednjih godina okrenuo sam se investitorskoj ulozi, no kada su iz Opere najavili značajnije promene koje će dodatno promeniti proizvod, ne nužno na zadovoljstvo vernih i dugogodišnjih korisnika, rešio sam da je vreme da ponovo napravim browser.

Kako si se snašao u ulozi investitora i u koliko si kompanija uložio do sada?

Investirao sam u nekih deset kompanija sa kojima jako blisko radim. Trudim se da budem dobar investitor u smislu da sam uvek tu kao mentor – osnivači u svakom trenutku mogu da me pitaju za savet, ali se trudim da generalno ne zalazim u način na koji te kompanije posluju. Budući da sam poreklom sa Islanda, opredelio sam se da investiram u par lokalnih startupa koji rade na izuzetno zanimljivim i kreativnim stvarima. Ipak, od kako su stvari krenule da se razvijaju u Vivaldiju, trenutno ne tražim nove kompanije u koje bih investirao.

jon_i_ekipa
Stare kolege na novom projektu: Jón S. von Tetzchner sa zaposlenima u Vivaldi

U zlatno doba Opere, kompanija je uvek bila okrenuta tehnološki naprednim korisnicima koji su obožavali browser. Kada si ti sišao sa pozicije direktora, čitava stvar skrenula je sa puta. Šta se zapravo desilo?

Kompanija je krenula da se menja i pre nego što sam ja sišao sa pozicije direktora. Iako je Opera zapravo beležila solidan rast, ja sam dugo vremena provodio sa investitorima koji nisu delili istu viziju i kojima je bilo gotovo nemoguće objasniti u kom smeru razvijamo proizvod. Takav pritisak rezultovao je mojim odlaskom, ali i činjenicom da Vivaldi ima samo jednog investitora.

Nije se promenio samo fokus glavnog proizvoda, promenio se fokus čitave kompanije.

Zapravo, bilo je svima jasno da će Opera otići u drugom smeru. Moj naslednik, Lars Boilesen, želeo je da se okrene razvoju novih biznisa unutar kompanije, te investiranju – što se na kraju i obistinilo. Od prvog dana, moj cilj bio je izgradnja proizvoda koje će korisnici voleti, dok se kompanija nakon mog odlaska fokusirala na kupovinu drugih kompanija koje posluju u različitim oblastima, a ponajviše u industriji oglašavanja.

Investitori su želeli da se okrenu proizvodima koje je lakše monetizovati. Jedan od projekata za koji se osetilo da više neće imati podršku menadžmenta jeste i “My Opera Community” koji je sve više zapostavljan. Kako je došlo do njegovog gašenja?

Kompanija se fokusirala na ono što žele deoničari, ja sam se fokusirao na korinsike i na sam proizvod. Nemojte me pogrešno shvatiti, Opera je bila izuzetno profitabilna kompanija sa velikom sumom novca na bankovnom računu. Ipak, dobar deo tog novca potrošen je na investiranje u druge kompanije, a kada su se javila i prva zaduženja, promena fokusa pokazala se kao neizbežna.

Smatram da smo desktop mogli da odvedemo na sasvim drugi nivo, da kreiramo proizvod kakav ne postoji na tržištu. Nažalost, to se nije dogodilo, a vreme će pokazati da li su neke od tih investicija zaista pametne. “My Opera” tj. zajednica možda nije predstavljala nužnu investiciju koja bi zadovoljila deoničare, ali je predstavljala svojevrsnu investiciju za srećne i zadovoljne korisnike.

Zatvaranjem zajednice došli smo do prvih glasina o Vivaldiju. Otpočeo si sa projektom kako bi dugogodišnjim korisnicima omogućio novo mesto gde bi nastavili sa svojim aktivnostima. Da li si već tada planirao novi browser?

Kada smo pokrenuli novu zajednicu, od početka smo znali da ćemo raditi na sasvim novom browser-u. Bilo je prirodno da krenemo sa zajednicom budući da smo imali veliki broj korisnika koji su izgubili svoj omiljeni browser, a zatim i zajednicu čiji su bili deo. Mi smo im na neki način pružili utočište. Istovremeno, otpočeli smo rad na na Vivaldiju koji smo oblikovali prema potrebama zajednice i korisnika, koji su dugo godina koristili pretežno Operu.

vivaldi_crveno

Ko su osnivači Vivaldija, ko su prvi zaposleni u ovoj kompaniji?

Prvi zaposleni u novoj kompaniji svakako su ljudi sa kojima sam blisko sarađivao i u Operi. Tokom ranih dana, sastajali smo se u tajnosti kako bismo razgovarali o stvarima koje su nas pokretale, koje su nas zapravo i naterale da se upustimo u priču oko kreiranja novog proizvoda. Zaposlili smo na početku nekoliko bivših zaposlenih iz Opere, ali sam brzo shvatio da imam i veliki broj prijatelja na Islandu koji bi mogli da nam pomognu u izgradnji Vivaldija, tako da je kompanija svojevrstan mix bivših zaposlenih i mojih poznanika sa Islanda. 

Da li je u pitanju hobi projekat ili nastojiš sa tvojim timom da izgradiš pravu kompaniju?

Trenutno kompanija broji 25 zaposlenih što jasno govori da nije u pitanju sporedni projekat.

Već sada smo stvorili popriličnu pometnju u svetu Internet pretraživača samo zbog toga što radimo na nečemu totalno drugačijem. Tamo gde su vodeći browser-i okrenuti velikom broju korisnika sa jednostavnim rešenjima, mi nastojimo da ponudimo naprendim korisnicima proizvod koji će biti prepun tehničkih karakteristika, posebno oblikovanih prema njihovim naprednim poterbama.

Današnji browser-i poseduju široke mogućnosti nadogradnje prema zahtevima korisnika. Da li sličnu filozofiju možemo očekivati i kod Vivaldija, ili pak tim nastoji da kreira all-in-one paket?

Naš plan jeste da kreiramo unikatan, brz i bogat browser koji neće koristiti previše resursa poput današnjih rešenja, već koji će korisnicima omogućiti značajan broj funkcionalnosti unutar samog programa. Iako se Vivaldi zasniva na Chromium-u koji danas koriste gotovo svi pretraživači, jedan od benefita jeste i to što će pored naših rešenja moći da nadograde i veliki broj dodataka bez kojih danas jednostavno ne mogu da “žive”. Čitav tim razmišlja outside the box, te smišljamo nove načine za poboljšanje već postojećih i ustaljenih procesa.

Jedan od razloga zbog kojih je Opera bila toliko popularna među zajednicom jeste i unikatan “Presto” engine. Zbog čega ste se opredelili za već gotovo rešenje?

Presto je jednostavno odlična, pa rekao bih i savršena egzikucija koda. U ono vreme, uspeli samo da ga pokrenemo na više stotina različitih uređaja od desktop kompjutera, pa sve do PDA računara, televizora i mobilnih telefona. Moje viđenje jeste da je kompanija trebala da nastavi sa daljim razvojem, ali kao i kod mnogih drugih stvari, to se nažalost nije desilo.

vivaldi_browser
Lakši i brži browser, Vivaldi već sada obećava veliki broj noviteta.

Kada je u pitanju izrada potpuno novog engine-a, verujem da postoji razlog zbog kojeg to niko nije uradio poslednjih 15 godina. U pitanju je izuzetno težak i komplikovan proces koji i nakon izrade zahtva jako puno vremena za usavršavanje kako bi bio kompatibilan sa drugim standardima. Operu danas koristi više od 350 miliona korisnika (desktop oko 60 miliona), i barem polovini sadržaj prikazuje Presto, no problemi gde se pojedini sajtovi jednostavno ne prikazuju ispravno i dalje su prisutni. Kada realno pogledamo sve činjenice, izgradnja novog engine-a od početka jednostavno nije bilo nešto što smo mogli da priuštimo u Vivaldiju.

Koji su planovi za proširenje Vivaldija? Mogu li korisnici pored desktop očekivati i mobilnu verziju?

Sa Vivaldi browse-rom počinjemo u jednom ćošku. Krećemo sa desktop verzijom jer smo odatle krenuli i sa Operom. U fokusu su svakako desktop i mobilna verzija što znači da ćemo imati podršku za različite uređaje. Kada dostignemo taj nivo, onda ćemo zapravo odlučiti i koji su dalji koraci za razvoj proizvoda i zajednice. Naši korisnici su i naš najveći prioritet, a otvoreno tvrdim da nećemo raditi na proizvodu koji će njihove potrebe stavljati u drugi plan.

Kada možemo očekivati prve verzije Vivaldija? Da li ćemo u tom trenutku imati gotove verzije za desktop i mobilne uređaje?

Krećemo sa nedeljnim build-ovima (izdanjima), a vremenom ćemo povećavati broj opcija koje će testerima biti dostupne. Isto tako, blagovremeno ćemo uvesti i mobilnu verziju, a trenutno ne želimo da se držimo fiksnih datuma. Kao i što je to bio slučaj u Operi, verziju 1.0 i naredne, lansiraćemo onoga trenutka kada zapravo budu bile spremne – nikako pre toga!

Do sada smo zabeležili više od 500.000 preuzimanja i izuzetno smo zadovoljni prvim brojkama – budući da je u pitanju tehnički pregled, a ne gotov proizvod.

Kada govorimo o funkcionalnosti, mi smo svesni činjenice da moramo imati rešenje koje će raditi na različitim platformama. Opera, kao jedan od prvih browser-a koji je podržavao web based aplikacije, utabao je put drugačijem razmišljanju i pristupanju kada je Internet u pitanju. Vođeni upravo takvim idejama, tim iza Vivaldi browser-a nastoji da kreira ekosistem koji će zahtevnim korisnicima pružiti drugačije iskustvo upotrebe Interneta, a samim tim i načina na koji rešava dnevne zadatke. Mi smo ti koji moraju da razmišljaju out of the box. 

Ovih dana viđamo i prve reakcije na Vivaldi. Da li ste zadovoljni povratnim informacijama, da li planirate da nastavite sa još aktivnijom promocijom proizvoda?

Kao što sam spomenuo, krećemo sa nedeljnim izdanjima što će poslužiti kao svojevrstna promocija. Informacije koje smo dobili od prvih korisnika su izvanredne, veliki broj njih prijavio se kako bi među prvima isprobali ono na čemu smo aktivno radili proteklih godinu i po dana.

Moram da priznam da su prve brojke izuzetno obećavajuće – za samo nekoliko dana videli smo ogroman porast u broju preuzimanja. Nastavljamo sa našom misijom, a zahvalan sam što iza sebe imam tim za koji znam da deli istu viziju kao i ja, ali i znajući da su moje kolege maksimalno posvećene izgradnji kvalitetnih proizvoda u kojima će korisnici uživati.

Ukoliko i vi želite da isprobate novi browser, posetite Vivaldi.com.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Analiza

Od nepoznate reči do najjačeg IT sektora: Kako se Blockchain razvijao u Srbiji?

Kada su u maju ove godine objavljeni rezultati Startap Genome istraživanja, mnogi od nas ostali su začuđeni nad činjenicom da se Srbija našla u top 5 zemalja po broju blockchain developera na svetu. U ovom tekstu vraćamo se u prošlost, kada je ta zajednica bila tek na začetku sa ciljem da odgovorimo na pitanje - kako je do toga došlo?

Internet marketing

Možda ne znamo odakle dolazi naša roba, ali dovoljno smo se zgadili da bismo kampanju proglasili uspešnom

Otkrivamo kako je izgledao kreativni proces iza kampanje koja je obeležila leto i festivalsku sezonu.

Propustili ste

Mobilno

Saša Leković (Telenor): Omogućili smo startapima da prvi testiraju 5G mrežu jer oni su naši logični partneri

Peta generacija mobilnog prenosa podataka postala je glavna tema u tehnološkom svetu. Za razliku od LTE (4G) tehnologije, novi standard mobilnog Interneta doneće znatno veće brzine i stabilniju konekciju. Saša Leković, CTO Telenora, otkriva za Netokraciju planove ovog operatera kada je 5G u pitanju.

Startapi i poslovanje

Utrenu.com sa svojih 16.000 članova povezuje profesionalce i korisnike na tržištu deljenja usluga

Sajt UTrenu.com jedan je od servisa na digitalnom prostoru Srbije koji korisnicima omogućava povezivanje sa profesionalcima iz različitih oblasti. U razgovoru sa menadžerom portala otkrivamo po čemu se ovaj sajt razlikuje od konkurencije i koji su naredni planovi za širenje i poslovanje.

Analiza

Beskontaktna plaćanja putem telefona predstavljaju ono što korisnici žele – mogućnost izbora

Šta nam mCard usluga Mastercarda i Societe Generale banke govori o razvoju bankarskog sektora u Srbiji?

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Kultura 2.0

Gde Hooloovoo postavlja granicu kada je ‘Employer Branding’ u pitanju? U WC-u developerske konferencije

Kako da u oblasti Employer Brandinga radite nešto na šta se niko nije usudio, dok istovremeno širite posao i održavate profesionalni standard? Odgovori stižu iz kompanije Hooloovoo.

Startapi i poslovanje

South Central Ventures investirao €400.000 u crnogorski Uhura Solutions – sledi dalji rast poslovanja i razvoj proizvoda

Crnogorski startap Uhura Solutions koji razvija napredno AI rešenje za digitalno čitanje i razumevanje ugovora, podigao je investiciju u vrednosti od 400 hiljada evra zahvaljujući fondu South Central Ventures. Dobijena sredstva biće uložena za ubrzani rast poslovanja i razvoj proizvoda.