Transparentnost plata u IT-ju u Srbiji - da li je potrebna ili ne?

Zašto kompanije ne ističu raspon plate za otvorenu poziciju – i zašto bi to ipak trebalo da učine?

U okviru jednog od razgovora na Employer Branding Belgrade konferenciji učesnici su diskutovali o transparentnosti plata u IT industriji u Srbiji. Da li je domaće tržište spremno za tako nešto?

Da li ste se nekada našli u situaciji da se prijavite na oglas za posao, uđete u proces, odradite intervjue i testiranje samo da biste na kraju shvatili da vam je ponuđena plata manja od trenutne te vam se ne isplati da promenite posao? Tada, po pravilu, iz procesa izlazite vrlo frustrirani a o kompaniji u kojoj ste aplicirali uglavnom nosite ne baš pozitivne utiske.

Ovakva situacija se, naravno, može izbeći na sledeći način: kompanije bi i u okviru oglasa za posao ali i prilikom headhunting-a svakom kandidatu trebalo da predstave raspon plata za poziciju koja je otvorena.

Međutim, to nije praksa na domaćem tržištu – i to bi trebalo promeniti.

Razloge za to i način na koji bi tu transformaciju trebalo sprovesti u delo na Netokracijinoj Employer Branding Belgrade konferenciji podelili su Tamara Prodanović (HelloWorld), Nikola Mijailović (Joberty) i Zoran Lazić (FatCat Coders).

Transparentnost poslovanja i te kako pozitivno utiče na utisak koji kompanije ostavljaju na kandidata

“Kada generalno govorimo o tehnološkoj industriji, neka istraživanja pokazuju da su 70-80% profesionalaca pasivni kandidati – ljudi koji ne traže posao, ali su otvoreni za poslovne prilike. Ti kandidati nejčešće ne prate tradicionalne job portale koji se samo time bave, ali posećuju portale kao što su HelloWorld, Joberty i sl. jer su im potrebne informacije iz prve ruke o tome kako izgleda rad u nekoj kompaniji”, otkriva Nikola na samom početku razgovora.

To je, saglasni su naši sagovornici, prvi korak ka transparentnosti jedne kompanije, i to ne samo u pogledu plata. U okviru tih platformi kompanije obično imaju mogućnost da kreiraju svoj profil i to dvojako utiče na njihov Employer Branding, o čemu Nikola detaljnije govori:

Kako to utiče na njihovu EB strategiju? Eksterno, treba da se predstave kao dobar poslodavac za svoju ciljnu grupu ali na autentičan način, onakvi kakvi jesu – bez netačnih informacija i ulepšavanja jer će se to pre ili kasnije otkriti. Ako na pomenutim platformama imaju profile onda mogu ispričati priču o projektima, tehnologijama, timu, procesu selekcije, načinu zapošljavanja, načinu rada itd. jer su to informacije koje znače svakom kandidatu a verovatnije je i da će na taj način pronaći osobu koja je fit. Ukoliko joj pruže samo deo informacija postoji mogućnost da kasnije u procesu, kada dobiju više informacija, kandidati odustanu i tako obe strane gube vreme.

Druga stvar po pitanju transparentnosti poslovanja, saglasni su naši sagovornici, su praćenje komentara i odgovaranje na njih u okviru ovih platformi. “Bez obzira da li su komentari pozitivni ili negativni, jako je važno da kompanije odgovaraju na njih. Predstavnici kompanije ne bi trebalo da ulaze u diskusiju sa korisnicima već da kulturno odgovore i time stave do znanja da im je stalo i da slušaju i drugu stranu”, ističe Nikola a Tamara dodaje i da kompanije ne bi trebalo da se postavljaju defanzivno i da žmure na kritike jer one mogu da im ukažu na potencijalne probleme unutar kompanije koje možda ne vide.

Zoran dodaje da on lično ove platforme koristi i, kao firma koja se bavi i zapošljavanjem, smatra ih vrlo korisnim, ali smatra i da treba biti pažljiv kada se komentari u okviru njih uzimaju u obzir:

Problem komentara koji postoje na tim platformama je njihova autentičnost ali i to koliko su subjektivni. Npr. mene je iznervirao direktor, ja sam dao negativnu recenziju i posle niko ne može da dokaže koliko je to validno. Zato smatram da sve te platforme moraju imati dvostranu komunikaciju i opciju validnosti komentara ili korisnika koji ostavljaju te komentare.

Pritom, dodaje on, ta transparentnost ne znači da ćete se svideti svima i zato treba uzeti u obzir i da je za kompaniju najbitnije da ne dobije sto prijava već jednu kvalitetnu jer svaki proces zapošljavanja košta i oduzima vreme. “Ljudi koji se prijavljuju često ne vide tu drugu stranu ali ona definitivno postoji i oduzima dosta vremena”, navodi Lazić.

Raspon plate za otvorenu poziciju i dalje nije deo oglasa za posao

U nastavku razgovora, Tamara je istakla neke od razloga zašto kompanije ne izlaze otvoreno sa podacima o plati koju kandidati mogu da očekuju:

Neki argumenti koje su nama poslodavci govorili u prilog tome zašto sa informacijama o plati ne izlaze u javnost su da poslodavac nije u zakonskoj obavezi da istakne platu, gubi pregovaračku moć u momentu davanja ponude, zbog “ad hoc” određivanja plate jer ne vrede svaki junior, medior ili senior isto ili zbog hitnosti projekata kada su spremni i da plate više, zbog konkurencije.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Zoran dodaje i da razgovor o plati i unutar kompanije može stvoriti problem – npr. ukoliko je neko nov dobio veću platu koju nema kolega koji je već neko vreme u kompaniji. “To potencijalno stvara razdor u kompaniji i dovodi do toga da možda veliki broj ljudi reši da traži novi posao ili povišicu”, ističe on i dodaje:

Ipak, svaka kompanija pre nego što objavi oglas zna koji su budžeti i koliko je odvojila za tu poziciju. Dakle, sve se svodi na pregovaranje i pokušaj kompanije da ne uruši neki balans koji postoji, a da opet može da pregovara sa novim kandidatima.

Još jedan razlog jeste i to da skoro niko to ne radi, i još uvek nije standard iznositi takve podatke. “Kada bi neke veće kompanije na našem tržištu, one koje su trendseteri, započele sa tom praksom, to bi povuklo i druge kompanije da to rade. Ali do toga još nije došlo”, ističe Nikola i kao primer za transparentnost navodi hrvatsku kompaniju Bornfight:

Predstavnici Bornfight-a, kada su implementirali tu strategiju, naveli su da je taj novi model podrazumevao transparentnost komunikacije cele kompanije i nije se odnosio samo na plate, ali su pričali i o standardizaciji pozicija i senioriteta. U godini kada su to implementirali dobili su nagradu za najboljeg poslodavca portala Moj Posao, a prihodi su im povećani 50% u odnosu na prethodnu godinu. Naravno, ne utiče samo transparentnost na to, ali je svakako doprinela. Iz mog ugla, sve ovo i te kako ima smisla ali da nije došlo od “core” vrednosti kompanije verovatno ne bi dovelo do ovakvog uspeha.

Sa informacijama o plati treba izaći što ranije u procesu zapošljavanja

Kada je pravi trenutak da izađete sa informacijama o plati? Zoranov stav je jasan: što pre. “Poenta je u uštedi vremena i pritom se, naravno, ne mora izaći sa preciznom cifrom, ali kandidatu treba dati šansu da proveri da li su njegova očekivanja odobrena od strane firme ili ne”, navodi on i a ostali sagovornici saglasni su sa tim stavom – iako Tamara smatra da tržište i dalje nije zrelo za potpunu transparentnost.

U tom procesu razvoja transparentnosti domaćeg IT tržišta i te kako može pomoći standardizacija plata na kojoj trenutno rade Zoran i njegov tim. On pojašnjava o čemu se radi:

Ono što se trenutno dešava jeste da kompanije nemaju jasno definisane standarde oko toga ko je junior, medior ili senior. To dovodi do različitih platnih rangova i ljudi sami ne znaju šta je potrebno za određenu zaradu. Zato naša kompanija planira da se aktivira i definiše standardizaciju senioriteta po pozicijama u IT industriji u Srbiji. Mi bismo definisali očekivanja od svakog senioriteta za određenu pozciju, i sa tehničke i sa ljudske strane i napravili bismo dokumente po kojima kompanija može da koristi to isto pri zapošljavanju svojih kadrova.

Ovo bi omogućilo transparentnost plata i smanjilo bi problem različite visine plata, olakšalo pregovaranje u tom domenu, a ljudi koji traže poslove znaju šta se očekuje od njih. Takođe omogućava i da se poveća kvalitet rada i zaposleni sami znaju na šta treba da obrate pažnju ukoliko žele da napreduju u tom rangu senioriteta.

Na kraju razgovora, naši sagovornici saglasili su se da domaćem tržištu definitivno treba više transparentnosti ali da će proći izvesno vreme dok do toga ne dođe. Ultimativan cilj je svakako poboljšanje kvaliteta rada i uslova za zaposlene, ali to ne znači da odmah treba obelodaniti sve plate.


Koje je vaše mišljenje o tome da kompanije treba da objave raspon plata za otvorenu poziciju? Podržavate li transparentnost ili vam to ne pravi nikakvu razliku?


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Analiza

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti.