Internet: Kada zabava prestane

Internet: Kada zabava prestane

Govoreći pred poslanicima predstavničkog doma Sjedinjenih Američkih Država, jedan od najpoznatijih kriptografa na svetu - Brus Šneir - ukazao je na niz činjenica kojima jasno stavlja do znanja da je era zabave na Internetu sada i zvanično gotova. Kako je 'Internet of Things' postao svet opasnih stvari i koliko su zapravo naši povezani uređaji ranjivi? Prenosimo vam u nekoliko tačaka.

iot1

Svoj stav, Brus gradi na činjenici da je Internet postao krajnje opasno mesto na kome će vremenom sve manje biti prostora za zabavu. Slabost naših pametnih i povezanih uređaja da se odbrane od različitih napada najbolje pokazuje primer napada na kompaniju Dyn kada su oboreni serveri koje koriste Netflix, Amazon, Spotify i mnogi drugi.

Na drastično poljuljanu bezbednost IoT pokreta, Šneir ukazuje pozivajući se na dinamičan razvoj tehnologije i uređaja od kojih danas gotovo svaki može da komunicira sa webom – od pametnih telefona, preko frižidera, bankomata pa čak i automobila i sve to zahvaljujući potrebi modernog čoveka da komunicira sa još više kompjutera. Naš automobil više nije automobil, to je kompjuter sa četiri točka. „Ni frižider više nije samo frižider, to je kompjuter u kojem čuvamo našu hranu“, zaključuje Brus.

Kako to Internet ohrabruje napadače?

Bezbednost na Internetu u eri informacionih tehnologija uglavnom se bazira na par tačaka koje su neizbežne ukoliko govorimo o ovoj vrsti zaštite, a Šneir ih detaljnije opisuje:

  • Napad je jednostavniji od odbrane: napadači imaju veliku prednost, upravo iz razloga što komunikacija na webu predstavlja kompleksan sistem – važeći u većini slučajeva za najveću ranu bezbednosti, jer takve sisteme teško je 100% osigurati.
  • Interkonekcije stvaraju lančanu reakciju: što više konektovanih servisa ili uređaja, to je bezbednost sve manja. Kako navodi Brus, napad na jedan servis ugrožava druge koji su na neki način povezani, a stvaranjem lančane reakcije, hakeri ne samo što mogu doći do željenog plena, već mogu napraviti veću štetu i preuzeti više informacija nego obično – te je veoma teško vratiti sistem u stanje pre samog napada.
  • Internet ohrabruje napadače: web je jedan ogroman alat koji čini pojedine procese znato efikasnijim, ali to isto važi i za hakere. Napad na kompaniju Dyn i pad nekoliko poznatih sajtova jasno pokazuju da bi IoT (koji sada na direktan način utiče na svet) mogao da predstavlja daleko veći rizik za obične korisnike ili organizacije, nego što se to čini.

Otvorena pitanja tek su pred nama

Šneir navodi da su naši računari i pametni uređaji danas zaštićeni iz različitih potreba zahvaljujući ogromnim naporima same industrije, ali to ne važi za jeftiniju robu u domenu tehnike, poput pametnih frižidera ili televizora koji se ne mogu lako popraviti nakon napada, a koje retko kada menjamo za razliku od telefona ili tableta na kojima uvek dobijamo naprednije sisteme sigurnosti – koji opet ne garantuju potpunu bezbednost.

Na kraju svog izlaganja, Brus navodi kako se pred svetom nalazi niz etičkih i političkih odluka koje je potrebno doneti kako bi se jasno stavilo do znanja na koji način bi napredak tehnologije i sve veći uticaj na različite sisteme u svetu, mogao da utiče na sajber bezbednost budućih IoT sistema.“Volim svet gde Internet predstavlja moćan sistem gde korisnik može da uradi šta god poželi, ali nisam siguran koliko ćemo lako sve to raditi u periodu pred nama“, zaključio je on.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Propustili ste

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Kultura 2.0

Retrospektiva 2019: Trendovi i događaji koji su obeležili prethodnu godinu

Još jedna zanimljiva godina polako nam se bliži kraju. Kako bismo sumirali proteklu 2019. godinu, predstavljamo vam retrospektivu ključnih događaja u prethodnih 11 meseci.

Gaming

Oni su Two Desperados, ima ih preko 30 i napravili su igru koju igra 30 miliona igrača širom sveta

Kada razvijete igru za 30 miliona ljudi predstavljate veoma respektabilno ime u rastućoj 'gaming' industriji. U ovom slučaju govorimo o beogradskoj kompaniji Two Desperados, sa čijim smo osnivačem imali priliku da razgovaramo.

Internet marketing

Kako kreirati kampanje sada kada Google Ads za Srbiju omogućava biranje mikro lokacija

Google je od nedavno omogućio oglašivačima da preko Google Ads platforme ciljaju pojedinačne gradove i regione u Srbiji. U nastavku teksta pročitajte kako to i da uradite.

Kultura 2.0

Istražujemo: Da li bi IT kompanije trebalo da odgovaraju na negativne komentare o sebi?

Radite u kompaniji i deo vašeg posla je komuniciranje sa (potencijalnim) zaposlenima? Znamo da vaš zadatak nije nimalo lak, pogotovo kada treba da odreagujete na krizu koju je izazvao nečiji negativan komentar. U tekstu koji sledi, razgovaramo kako da se postavite prema takvim komentarima i šta sa njima da radite.

Gaming

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.