Zašto vašoj avionskoj karti nije mesto na Instagramu

Zašto vašoj avionskoj karti nije mesto na Instagramu

Spakovali ste kofere i spremni ste za put. Dok ispijate čoko-moko-late na aerodromu i čekate vaš let, škljocnuli ste fotografiju avionske karte i objavili je na Facebooku, Instagramu. Nema sumnje da ste vaše prijatelje učinili ljubomornim jer idete u neke toplije krajeve, ali takav potez može vam zadati gomilu neprijatnosti - od krađe identiteta, do otkazivanja rezervacije. Zašto je fotografisanje karte za ukrcavanje baš toliko opasno? Potrudili smo se da saznamo.

avio_final

Lutajući bespućima sadržaja na Facebooku i Instagramu, često naletimo na fotografije naših prijatelja i kolega na kojima su prikazane essentials svakog predstojećeg odmora ili poslovnog putovanja: kafa, pasoš i karta za ukrcavanje (boarding pass), sa jasnom porukom – mi odosmo, a vi ostajete! Ljubomora na stranu, sigurno ste primetil ovakav sadržaj koji je postao pravi trend.

Pretražite li na Instagramu hashtag #BoardingPass, dolazite do skoro 80.000 postova. Sređene fotografije propuštene kroz različite filtere i aplikacije za retuširanje bude u nama želju za putovanjem, no postoji i ona druga strana medelje koja vas vrlo lako može koštati vašeg odmora iz snova.

#BoardingPass je fenomen koji je zahvatio čitav svet. S obzirom na to da je ovo postala neizbežna navika na društvenim mrežama, postavlja se niz pitanja o sigurnosti takvog sadržaja na koje je potrebno pružiti konkretne odgovore – zašto ne trebate da delite informacije o vašem letu sa prijateljima i pratiocima putem social media kanala?

Bon voyage ili bon appétit?

Naše koleginice Ana i Mia nedavno su se uputile u London. Neizbežna fotografija avionske karte podstakle je njihove poznanike da ih upute na specifične opasnosti koje stoje iza jednog takvog posta. Naime, istraživanja su pokazala da glavni problem leži u barkodovima, koji prostim i jednostavnim skeniranjem od strane druge osobe mogu otkriti gotovo sve detalje o onome ko je kupio tu kartu – takoreći vama. Brzom pretragom dolazi se do informacija poput vašeg telefonskog broja, frequent flyer broja, ali i drugih detalja poput vremena poletanja, dolaska na destinaciju, redosleda i broja sedišta u avionu, pa čak i vašeg izbora za ručak (vegani, čujete ovo?).

miaiana
Zavideli smo našim koleginicama što su otišle u London, no da nam je bilo zaista dosadno – mogli smo da im promenimo osveženje u avionu ili čak da otkažemo njihov let (Foto: Mia Biberović/Facebook)

Složićemo se da je Internet otvoren prostor na kome je gotovo nemoguće sakriti identitet. To nam pokazuje i besplatan sajt za čitanje i prepoznavanje barkodova, koji je ništa drugo no alat koji i običan korisnik može iskoristiti kako bi vam zgrabio lične podatke i iskoristio ih protiv vas. Među širokim spektrom mogućnosti koje ostavljate kradljivcima identiteta samo jednim objavljivanjem avionske karte na nekim od kanala društvenih mreža, nalazi se i činjenica da druga strana izuzetno lako može dekodirati vaše lične podatke kako bi napravili nekoliko kopija nelegalnih karata koje kasnije mogu prodati drugim potrošačima – pa čak i na desetine njih, čineći vas prestupnikom i saučesnikom bez vašeg saznanja.

O društvenom inženjeringu ne ‘čitamo samo u novinama’

Kada govorimo o samim informacijama koje boarding pass nosi sa sobom, neophodno je napomenuti i takozvani PNR odeljak (Passenger Name Record) koji predstavlja rezervacioni kod korisnika, vidljiv u kompjuterskom sistemu rezervacija. Ako ste na put krenuli sa porodicom, problem je utoliko veći jer zapravo svi delite isti PNR – a plen za onoga ko krši zakon – daleko unosniji.

PNR odeljak sadrži vaše lične informacije
PNR odeljak sadrži vaše lične informacije kako bi aviokompanije bile sigurne u pozadinu svojih putnika, no takve informacije lako se mogu iskoristiti na pogrešan način.

Koliko čitava stvar može postati ozbiljna, pokazuje nam i podatak da ljudi sa „one“ strane zakona mogu lako doći i do informacija o plaćanju, te direktno do broja platne kartice i to putem vaše SIM kartice, ukoliko PNR podatak uključuje i broj vašeg mobilnog telefona koji se takođe lako može duplirati, a taj proces sa sobom dalje povlači niz drugih nelagodnosti poput kontrole poruka i poziva od strane nepoznatog lica, ali i broja bankovnog računa. Društveni inženjering je ozbiljna stvar i ne treba ga uzimati zdravo za gotovo. Koliko ste puta rekli sebi, ma to nema šanse da se desi meni? Razloga za mere predostrožnosti dakle svakako ima. Širok dijapazon prevara kreće se od preuzimanja i prikupljanja najosnovnijih informacija, pa sve do onih old school caka – poput obijanja stana zato što niste u gradu.

Od čekiranja do ukrcavanja – vaša rezervacija je odjednom nestala

Kako spisku prekršaja nema kraja, pokazuje nam činjenica da oni koji žele da vam načine štetu vrlo lako mogu otkazati letove i promeniti termine istih i to sve iz udobnosti sopstvenog doma – bez obavljanja bilo kakvih poziva. Upitavši predstavnike jedne evropske aviokompanije kako gledaju na ovakvu zloupotrebu podataka i koji su mogući prestupi koji proizilaze iz krađe takvih informacija, dobili smo odgovor:

Kada je reč o aviokompanijama, one su prevashodno izložene bezbednosnom riziku. Naime, ukoliko haker pristupi karti i promeni je za let pre onog koji je bio inicijalni, on sa odštampanom boarding kartom ili elektronskom boarding kartom može da se pojavi na aerodromu i uputi se direktno ka izlazu.

Na putu do izlaza prolazi se bezbednosna kontrola gde se vrlo često ne proveravaju pasoš i boarding karta. Haker skeniranjem karte ulazi u tranzitnu zonu a zatim kasnije u avion – ukoliko su na gejtovima postavljeni automatski čitači prilikom ulaska u avion.

luft2
Visok stepen zaštite putem web aplikacija ne sprečava korisnike da naprave ključne greške na drugim mestima – greške koje će olakšati hakerima posao.

Iako boarding pass na prvi pogled deluje kao obično parče papira ispunjeno nasumičnim brojevima i slovima, postoje razlike i detalji na koje je potrebno obratiti pažnju kako ne bi došlo do zloupotrebe. Krađa podataka, osim putem bar koda, može se jednostavno izvršiti i zahvaljujući broju avionske karte kao i šifri rezervacije, dok se čitav proces obavlja preko zvaničnih web sistema aviokompanija kao što su online check-in – dobar primer svakako je Lufthansa. No, ovakav sistem danas poseduju pretežno veći avioprevoznici, te je spletom okolnosti sigurnost ipak za jedan stepen viša kod low cost kompanija.

Putovanje je super, ali krajnja destinacija ipak donosi više lajkova

Društvene mreže omogućile su nam da svetu prikažemo unapređenu verziju nas samih. Daleko od toga da Instagram i druge mreže verno govore o nama – u najboljem slučaju to su kratki trenuci sreće koje čuvamo u našem digitalnom sefu kojem se danas može veoma lako pristupiti, često i uz našu dozvolu.

Možda smo se sa privatnošću na Internetu odavno pozdravili, ali sa sigurnošću ne bismo trebali. Na kraju dana, svega nekoliko pogrešnih poteza dovoljno je da se nađemo u situaciji zbog koje ćemo se kasnije kajati, pri čemu nas lajkovi i naš Internet fame neće izvaditi iz neprijatne situacije. Jednostavno, pomirite se sa činjenicom da vašoj karti za ukrcavanje jednostavno nije mesto na Internetu. Selfie iz aviona ili fotografija krila biće i više nego dovoljni da nas učinite ljubomornim što danas sedimo u kancelariji.

Ostavi komentar

  1. Voja

    Voja

    20. 10. 2016. u 20:56 Odgovori

    Ajde iskreno, jel si probao da skines neki barkod sa instagrama, propustis kroz taj inline dekoder i dobijes necije podatke? Da mi se ne spava ovoliko probao bih ja 🙂

    • Luka

      Luka

      27. 8. 2017. u 22:33 Odgovori

      I mene baš to zanima 🙂 A i većina ljudi ne zna ni fokus da napravi na telefonu tako da su im fotografije mutne većinom vremena 😀

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Tehnologija

5G mreža nas neće štetno ‘ozračiti’, ali širenje dezinformacija i lažnih vesti sigurno hoće

Fizička pojava kao što je štetno zračenje ne mora nužno uvek da dođe iz nuklearnog reaktora, sunca ili radona, već se javlja u različitim oblicima - u čemu bi, prema pisanju pojedinih medija, svoju ulogu mogla da odigra i 5G mreža.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Propustili ste

Karijere

Kako se brendirati na LinkedIn-u i obezbediti veći doseg za vaše objave?

Kako funkcioniše LinkedIn algoritam? Kakve objave voli, a koje kažnjava niskim 'reach'-om? Otkrivamo u nastavku.

Startapi i poslovanje

Car:go testira električne trotinete: 999 dinara za poslovne korisnike, uskoro i za ostale članove Udruženja

Električni trotineti najpre će biti na raspolaganju samo kompanijskim Car:Go klijentima i test faza ovog projekta trajaće mesec dana. Nakon toga sledi ekspanzija ove usluge.

Startapi i poslovanje

CESA 2019: Otvorene prijave za startape u Centralnoj i Istočnoj Evropi

Udruženje The Startup Awards po šesti put okuplja startape različitih faza razvoja i delatnosti iz ovog dela Evrope. Nominacije traju do početka avgusta, dok se zainteresovani mogu prijaviti u 16 različitih kategorija.

Gaming

Humanitarni esport turnir Good Game dolazi u Beograd – prijavite vaš tim i igraje protiv drugih IT kompanija

Dom omladine u Beogradu biće domaćin prvog Good Game B2B esport turnira koji će se održati u prestonici sa ciljem povezivanja većih kompanija i prikupljanja sredstava za mlade preduzetnike. Sa idejnim tvorcem takmičenja razgovaramo o nastanku istog i planovima za naredni period.

Ekskluzivno

Francuski Groupe Up kupio manjinski udeo u kompaniji FitPass – u startu ekspanzija na 5 novih tržišta

Domaća kompanija FitPass upravo je ekskluzivno za Netokraciju objavila prodaju udela u kapitalu ovoj francuskoj multinacionalnoj kompaniji i partnerstvo koje je tom prilikom sklopljeno.

Društvene mreže

SHARE Fondacija saopštila: Twitter imenuje predstavnika za Srbiju

Novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa obavezu gotovo svih velikih IT kompanija da imenuju predstavnike u Srbiji. Prva u nizu koja to čini je Twitter.