Ostavio sam novčanik kod kuće i čitav dan plaćao samo mobilnim telefonom

Ostavio sam novčanik kod kuće i čitav dan plaćao samo mobilnim telefonom

Svako ko me malo bolje poznaje, zna da nisam veliki fan papirnog novca. Volim fleksibilnost i različite mogućnosti koje mi platne kartice i elektronsko bankarstvo pružaju. Ovih dana priča se da je u grad stigao novi šerif u vidu Banca Intesa Wave2Pay aplikacije koja omogućava beskontaktno plaćanje direktno sa Android pametnog telefona. Kako to sve izgleda u praksi i hoćemo li uskoro plaćati samo našim mobilnim telefonom? Uverio sam se iz prve ruke.

intesa_1_main

Tržište platnih kartica u Srbiji poslednjih godina beleži konstantan rast, pri čemu je u 2015. godini izdato 6,4% više kartica nego prethodne godine. Sve je više prodavnica, restorana i kafića, zanatskih radnji i velikih trgovinskih lanaca koji se oslanjaju na kartičarske usluge. Iako je keš i dalje dominantan način plaćanja u Srbiji, porast beskontaktnih plaćanja pokazuje nam da je u pitanju trend koji doprinosi još većem rastu upotrebe platnih kartica – ali i manjim redovima u radnjama ako je verovati nedavnim studijama.

Šta bi se onda desilo kada bismo iz čitave jednačine fizički izbacili kartice? Novčanik je jedna od onih stvari koje pored ključeva često zaboravljamo kod kuće. Naš telefon i ne baš. Za njega smo vezani, sa njim živimo. Kompanije poput Epla i Samsunga predstavile su još 2014. godine sopstvena rešenja za mobilna plaćanja koja vašu karticu vezuju uz pametni telefon ili pametni sat, obećavajući transformativno iskustvo koje bi u dogledno vreme moglo u potpunosti da zameni novčanik.

Domaći odgovor ‘m-payment’ sektoru

Slična tehnologija danas je dostupna i korisnicima usluga Banca Intesa u Srbiji koja je sredinom prošle godine predstavila Wave2Pay aplikaciju zasnovanu na HCE tehnologiji iliti Host Card Emulation. U prevodu, informacije o vašoj platnoj kartici sigurno su sačuvane na Android telefonu opremljenim ovom aplikacijom, a kako biste izvršili beskontaktno plaćanje – dovoljno je da prislonite vaš uređaj POS terminalu i plaćanje će biti izvršeno. Piece of cake, što bi rekli.

intesa_tekst_1
Stefan Đaković

Kada su nas krajem novembra kontaktirali iz Banca Intesa da testiramo njihovu Wave2Pay aplikaciju, znao sam da bilo kakva upotreba u kontrolisanim uslovima ne dolazi u obzir. Iako beskontaktna plaćanja nisu novina u Srbiji, čudni pogledi neizostavni su deo svakog plaćanja u obližnjem marketu kada novčanik u kojem se nalazi platna kartica opremljena RFID tehnologijom prislonim POS terminalu. Šta li će se desiti tek kada izvadim pametni telefon? Garant će pomisliti da sam poludeo.

Opremljen Wave2Pay aplikacijom koja radi na Android telefonima sa operativnim sistemom od verzije KitKat 4.4 pa nadalje (iOS nažalost neće biti dostupan zbog zatvorenosti same platforme), rešio sam da svoje potrošačke navike čitav jedan dan zadovoljim plaćanjem uz pomoć pametnog telefona. U realnim uslovima, sa realnim prodavcima. Kupujući realne (i uglavnom ukusne) proizvode.

09:00 – Kod komšije na prvu jutarnju

Dan kao i svaki drugi. Odlazim do obližnjeg kafića i pozdravljam komšiju dok naručujem veliki Caffè Americano. “Može i za ovde, danas mi se ne žuri”, odgovaram dok listam emailove. Već na prvo pominjanje da danas isključivo plaćam pametnim telefonom, komšija odgovara: “Bio nam je neki tip pre par dana, prislonio telefon i gotovo!”. Smeškam se, reko’ daj da probam kako ova aplikacija zaista radi.

Sam app ne morate ni da otvorite, dovoljno je samo da aktivirate ekran. Ukoliko ste podesili opciju da mPIN nije potreban za sva plaćanja, za niže iznose transakcija plaćanje će biti izvršeno – što je u slučaju POS terminala Banca Intesa 2.000 dinara. Za ostale transakcije, potrebno je uneti mPIN i ponovo prisloniti telefon na POS terminal. Žuti ekran u okviru aplikacije obaveštava me da je transakcija prošla. Komšiji novac u kasu, vi na posao – propisno ispunjeni kofeinom.

14:00 – Moglo bi se nešto pojesti

Kazaljke pokazuju 14 časova i stomaci već krče, uskoro će i da zasviraju. Dogovor pada da se danas jede domaća kuhinja jer teško da ćemo sa njom pogrešiti. Naručujemo i vino, očigledno smo gotovi sa sastancima. Dok diskutujem sa kolegama kako oni vide budućnost plaćanja, provlači se misao da kartice svakako neće nestati – već će novi medijumi za plaćanje samo nadograditi naše korisničko iskustvo, pružajući nam više mogućnosti za upravljanje našim novcem – u različitim situacijama i na različitim mestima.

intesa5
Stefan Đaković

Nakon obilne diskusije, vreme je da privedemo kraju našu popodnevnu ekskurziju. Konobaru tražim račun i isti plaćam putem svog pametnog telefona. Nisam siguran koliki će tačno iznos biti, pa zato ulazim u aplikaciju i unosim mPIN kako bi telefon bio spreman za plaćanje. Bitno je napomenuti i to da je svaki od tokena vremenski ograničen, tako da imate oko 2 minuta da izvršite plaćanje od onog trenutka kada pokrenete proces. Samo prislonite telefon na POS terminal, sačekajte poruku da je plaćanje izvršeno i gotovi ste. Za napojnicu sam ovoga puta ipak morao da se obratim kolegama.

18:00 – Svrati do supermarketa u povratku

Kraj je radnog vremena i dok sumiram utiske o Wave2Pay aplikaciji Banca Intesa, stiže mi poruka od devojke: „Skokni do supermarketa i uzmi nam nešto za večeru“. Odlazim do prodavnice, kupujem namirnice i plaćanje završavam u rekordnom roku, trčeći kući da izbegnem gužvu u saobraćaju.

Čitajući više o beskontaktnom plaćanju, istraživanja predviđaju da će broj contactless transakcija sa pametnih telefona dostići 300 miliona uređaja do 2017. godine, pri čemu je 2014. godine taj broj iznosio gotovo tri puta manje. Prostora za rast svakako ima, no postavlja se pitanje – u kom smeru idemo odavde? Hoćemo li i mi za koju godinu plaćanja obavljati isključivo putem pametnog telefona?

intesa_tekst_3
Stefan Đaković

Ukoliko mene pitate, ostaje nam na vidimo. Mobilno plaćanje vruća je tema o kojoj se i dalje diskutuje na mnogo razvijenijim tržištima od našeg, ali moram priznati da je super videti da banke u Srbiji drže korak sa globalnim inovacijama. Mobilna plaćanja na kraju 2016. godine predstavljaju odličnu nadogradnju koja korisničko iskustvo čini znatno lakšim i zanimljivijim. Bilo da ste zaboravili novčanik na klaviru ili ste samo svratili do komšije po kafu – lepo je znati da vaš tehnološki ljubimac od kojeg se ne odvajate, sada poseduje i mogućnost plaćanja.

Zahvaljujem se Banca Intesa na prilici da testiram Wave2Pay aplikaciju. Ukoliko ste i vi korisnik usluga ove banke, svoj digitalni novčanik možete aktivirati u vašoj najbližoj ekspozituri uz važeće Visa Inspire i Visa Electron kartice. Jednom aktivirana, usluga se može koristiti i do nedelju dana u offline režimu rada, budući da aplikacija generiše 10 tokena koje možete iskoristiti za transakcije po vašoj želji.

Ostavi komentar

  1. Dobronamerni komentar

    Dobronamerni komentar

    21. 12. 2016. u 08:43 Odgovori

    Super je ideja i svakao podržavam, ali je sam tekst više nego promotivan i zanemaruje činjenicu da preko 90% post terminala nema mogućnost bezkontaktne naplate, pa samim tim ova metoda ne funkcioniše. Proći će još neko vreme pre nego što budemo mogli da zaboravimo karticu kod kuće. Svakako lepa ideja, mada tekstu i autoru nedostaje kritički aspekt.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      21. 12. 2016. u 09:28 Odgovori

      Ne bih se složio da preko 90% POS terminala nema mogućnost beskontaktne naplate. Taj broj daleko je manji, a možemo da pitamo i same banke. U centru grada, gde smo i radili istraživanje, sada već imamo solidan broj ovakvih terminala, no glavni problem je i dalje u edukaciji radnika koji vrše naplatu.

      Sa druge strane, tekst i jeste promotivnog karaktera što je više nego označeno, pri čemu je kritički momenat itekako prisutan. Kao što rekoh, ostaje nam da vidimo u kom pravcu će ići mobilna plaćanja – za sada je ovo super nadogradnja na postojeće korisničko iskustvo koje proces plaćanja čini nešto lakšim. Ali hej, ovaj sektor je vruća tema i na Zapadu – teško da će naše tržište shvatiti čitavu stvar pre ostatka sveta, zato hajde da vidimo u kom pravcu sve ide.

      Mislim da ćeš se složiti da je svaka inovacija od strane domaćih banaka više nego dobrodošla.

  2. Ivan

    Ivan

    21. 12. 2016. u 12:32 Odgovori

    Kako možemo da prepoznamo uređaje koji podržavaju beskontakno plaćanje, s obzirom da nam trgovci nisu edukovani i da oni pojma nemaju o čemu mi pričamo?

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      21. 12. 2016. u 12:43 Odgovori

      Zdravo Ivane,

      Svaki od uređaja koji podržava ovaj sistem plaćanja mora biti označen ovom oznakom.

      Takođe, potraži PayPas ili PayWave naziv na samom POS terminalu budući da su to nazivi za istu uslugu koju pružaju dva najveća kartičarska operatora, MasterCard i Visa.

      Pozdrav,
      MM

  3. Ognjen

    Ognjen

    21. 12. 2016. u 13:56 Odgovori

    Plaćena promocija je jedno, a u realnosti je odgovor na pitanje iz naslova “da, ukoliko nisi iOS korisnik”, a ukoliko jesi – odgovor je jedno veliko NE, ali to naravno nigde nije pomenuto u tekstu.

    • Marko Mudrinić

      Marko Mudrinić

      21. 12. 2016. u 16:20 Odgovori

      Hej Ognjene,

      Dovoljno je da odeš na sajt aplikacije, a bogme i da pročitaš tekst i da zaključiš da čitava stvar radi isključivo na Androidu. Zatvorenost iOS platforme ne pruža mogućnosti sličnog rešenja, osim ako ne govorimo o Apple Pay servisu koji i dalje nije dostupan kod nas.

      Kada bismo svaku stvar stavljaju u naslov, to ne bi bio naslov – ali da, slažem se da informacija nedostaje u tekstu. Lično ću se postarati da je ubacimo.

      Pozdrav,

      • Ognjen

        Ognjen

        21. 12. 2016. u 16:28 Odgovori

        Hvala za odgovor na oba mesta. Poznata mi je cela priča oko Apple Pay, samo mislim da bi bar u tekstu, koji liči na review, trebalo na to skrenuti pažnju korisnicima, ako se već banka odlučila za strategiju “ne pominjemo to eksplicitno, osim ako nas prethodno ne pitaju”.

  4. Nenad

    Nenad

    21. 12. 2016. u 21:46 Odgovori

    App sam instalirao i poceo da koristim cim sam video reklamu. Manjkavost koju treba istaci je da vazi samo za Visa kartice, a recimo imam i master kartice banke Intesa. Ovo je koliko ja razumem app Vise pa je zato to tako. Inace skoro svaki POS na koji naidjem ima bezkontaktno placanje cime sam pozitivno iznenadjen za nase banke. Generalno app radi super i konacno da zasija NFC na telefonu u punom sjaju. Tekst jeste promo, al realno je tako i oznacen a analizira objektivno nesto sto radi super.

  5. Срђан Тешић

    Срђан Тешић

    21. 5. 2017. u 17:24 Odgovori

    Скоро сам инсталирао апликацију, раније сам имао ратовати телефон па нисам могао да је користим.
    Ја сам пре неки дан покушао да нешто платим у Меку, наместио апликацију прислонио и ништа. Није хтео да прође, ништа се не дешава.
    Да ли треба нешто посебно да се подешава у телефону, неке дозволе или шта већ.

  6. Dejan Gajić

    Dejan Gajić

    29. 12. 2017. u 10:30 Odgovori

    App Intesa banke radi i sa rutovanim tel, samo Samsung Pay ne radi ako je KNOX poremecen a poremeti se rutovanjem, ne mesati to dvoje. Samo je potrebno instalirati app, imati u mobu NFC i naravno imati racun u okviru Intesa banke i validnu Visa karticu koju vise ne morate nositi… Samo je bez veze sto je offline mod 7 dana… Sta ako odem bas da ne kazem gde i ne mogu ili ne moram koristiti POS??

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Programeri dugih jezika – ima li mesta ličnim stavovima na LinkedInu?

Jedna od tema na nedavno završenoj Netokracijinoj Employer Branding konferenciji bila je o upitnim nastupima zaposlenih na LinkedIn-u, koje rizike po kompaniju i pojedinca bi to moglo da donese i kako bi ovi problemi mogli da se izbegnu.

Startapi i poslovanje

Novosadski Continental najavio novo razvojno odeljenje koje će do 2024. godine zaposliti još 200 inženjera

'Human Machine Interface' ime je nove visokotehnološke poslovne jedinice koja postaje deo R&D centra u Novom Sadu. Novo odeljenje baviće se razvojem 'head-up display' tehnologije za potrebe automobilske industrije.

Startapi i poslovanje

Američki LotusFlare najbrojniji tim ima u Beogradu i radi na proizvodima koji menjaju ‘telco’ industriju

Beogradska kancelarija kompanije LotusFlare trenutno okuplja oko 60 IT stručnjaka i aktivno širi tim. O proizvodima na kojima rade i planovima za budućnost sa njihovim predstavnicima razgovaramo u tekstu koji sledi.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon $100 miliona Series C investicije, američki Embroker nastavlja da razvija nove proizvode i širi svoj tim u Beogradu

Generalni menadžer kancelarije u Beogradu i globalni VP Engineering-a za Netokraciju govori o proizvodima koje Embroker razvija, o sektoru digitalnog osiguranja malih biznisa, ali i o daljim planovima za proširenje tima u srpskoj prestonici.

Startapi i poslovanje

Celsius, jedna od vodećih kripto platformi, kupio deo srpskog MVP Workshopa

Dva blockchain jednoroga od sada razvijaju svoje proizvode upravo iz Beograda.

Office Talks Podcast

Porezi, paušalci, test samostalnosti

Gost 52. epizode Office Talks podcasta bio je Svetislav Kostić, profesor na Pravnom fakultetu u Beogradu i stručnjak za fiskalizaciju i poreze. Sa njim smo razgovarali o novom predlogu poreskih mera za brži rast IKT sektora.

Startapi i poslovanje

Peti rođendan u Beogradu Symphony slavi uz tim koji broji 90 zaposlenih – najavljeno dalje širenje poslovanja

Povodom pete godišnjice kompanije Symphony u Beogradu sa njenim predstavnicima pravimo retrospektivu poslovanja: koliko je firma porasla, koliko trenutno ima zaposlenih i na kojim tipovima projekata danas rade njihovi timovi?

Gaming

Hendrik Lesser razvijao je igre GTA i Angry Birds, a nama otkriva kako game dev industrija u Srbiji može brže da napreduje

Na edukativnom programu Playing Narratives koji organizuju Francuski i Goethe instituti u Srbiji u saradnji sa SGA, publika je imala priliku da čuje Hendrika Lessera, čoveka koji ima značajno ime u evropskoj i svetskoj industriji razvoja video igara. Upravo sa njim smo imali priliku da detaljno razgovaramo o video igrama kao novoj i važnoj kulturi.

Startapi i poslovanje

DSI i Digitalna Zajednica objavile predlog poreskih mera za brži rast srpskog IT-ja

Predlog od 11 mera tiče se podrške ekonomiji inovacija i razvoja, a posebno se ističe produžetak roka poreskih subvencija za sve paušalce koji su zaposleni od uvođenja Testa samostalnosti.