Internet trgovina u Srbiji doživljava zlatno doba i prodaje se sve - od voća do tehnike

Stiglo je zlatno doba Internet trgovine u Srbiji jer prodaje se sve – od namirnica do frižidera

Zahvaljujući korona virusu, srpski e-commerce trenutno beleži ogroman rast. Znači li to da će se domaći kupci i nakon pandemije češće okretati Internet kupovini?

Godinama unazad postavljamo pitanje šta je to što može podstaći brži razvoj domaće Internet trgovine? Početkom 2020. godine dobili smo odgovor: globalna pandemija izazvana SARS-CoV-2 virusom.

Budući da se „poklonu“ u zube ne gleda, brendovi i mali preduzetnici sada su se uglavnom fokusirali na prodaju putem web prodavnica i digitalnih kanala na kojima svaki dan beleže nemali broj kupaca koji su se ovakvom načinu kupovine okrenuli iz praktičnih razloga – da bi zaštitili svoje zdravlje i uštedeli vreme.

Jer računica je jednostavna – u ovakvim okolnostima sve ključne prednosti online trgovine došle su do izražaja: kupci imaju na raspolaganju širok asortiman robe, kupovinu mogu da obave u bilo koje doba dana ili noći, plaćanje mogu da izvrše putem kartica ili pouzećem, a roba im stiže na kućnu adresu.

Iako je situacija daleko od savršene, što je i za očekivati u vanrednim uslovima poput ovih, e-commerce u Srbiji od početka pandemije nastavlja da raste – i to primetno. U nastavku teksta otkrivamo kako se sa rastom digitalne kupovine nose kompanije SportVision, Tehnomanija, Mercator-S i Dijaspora Shop. Uz to, Banca Intesa otkriva nam kako je izgledao mart 2020. godine po pitanju online transakcija iz njihovog ugla.

Nakon korona virusa e-commerce u Srbiji ne može ostati isti

I bez aktuelne pandemije, Internet trgovina u Srbiji beležila je iz godine u godinu značajnu stopu rasta. Međutim, kako ističe Lovro Vučković, marketing direktor u Tehnomaniji, čitava industrija bila je svesna da postoji ogroman prostor za napredak jer u Srbiji više od 60% populacije koristi Internet, a od te brojke je tek oko 30% korisnika imalo iskustvo sa online kupovinom.

Zato su naši sagovornici jedinstveni u tvrdnji da će ova situacija, bez izuzetka, trajno promeniti tržište online trgovine u Srbiji – kao što to već uveliko i radi. Lovro naglašava:

Određene industrije/biznisi koji ranije nisu imali fokus na Internet prodaji, poput trgovaca robom široke potrošnje, iskoristili su ovaj trenutak da podignu „online“ prodajne kapacitete.

Takođe, Internet prodavci svežeg voća i povrća ranije su se grčevito borili za svaku prodatu korpu, a sada ne mogu obezbediti dovoljne količine. Mi u Tehnomaniji, sa druge strane, kao posledicu skraćenog radnog vremena prodavnica, imamo povećanu posetu web shopa i značajan rast prometa sa digitalnih kanala. Zaključak je da i u ne baš sjajnoj situaciji treba naći nešto pozitivno, a u našem slučaju je to da je Internet trgovina dobila veliku priliku.

Takva prilika ukazala se ne samo industriji, već i krajnjim korisnicima. Maja Marković, Head of Digital Marketing u kompaniji Mercator-S, kaže da će ovakva situacija podstaći potrošače koji do sada nisu imali potrebu za online kupovinom da istu isprobaju.

I upravo zato, dodaje njena koleginica Smiljana Ćelić, e-commerce menadžer u kompaniji Sport Vision, privreda treba da iskoristi momenat koji joj je dat. Na kompanijama je da pridobiju kupce kao dugoročne mušterije, nudeći im kvalitetno i sigurno korisničko iskustvo i pokazujući na sopstvenom primeru da je Internet kupovina laka i bezbedna.

Očekuje nas period ubrzanog rasta Internet prodaje za sve trgovce

Uprkos rastu poručivanja različite robe putem Interneta, Banca Intesa kao jedan od najvećih payment procesora u Srbiji za e-commerce klijente, u martu je zabeležila pad prometa od oko 8% i pad oko 2% kada je u pitanju broj transakcija. Miloš Radulović, tim lider za e-commerce u ovoj banci, otkriva za Netokraciju:

Ne postoje velike razlike u delatnostima koje su u dosadašnjem periodu zabeležile veći rast ili pad u prodaji proizvoda/usluga. Ovaj procenat je razumljiv i ovaj pad opravdavamo prilagođavanjem trgovaca i kupaca na novonastalu situaciju. Svakako, narednih meseci, a već od aprila, očekujemo stabilizaciju rasta prometa u Internet trgovini.

Ono što će se svakako po logici stvari desiti, mada u zavisnosti od okolnosti u kojima se nalazimo: tiketing, turizam, avio, autobuske karte mogu se koristiti u značajno manjoj meri, mada očekujemo da će se sezona spasiti s obzirom na to da se najavljuje ukidanje mera u periodu letnje sezone.

Takođe, u javnosti se apostrofira korišćenje proizvoda koji su egzistencijalnog karaktera -prehrana, supermarketi, apoteke (bez prodaje lekova preko Interneta), bebi oprema itd. Važno je naglasiti da je očekivan rast kod svih trgovaca, jer je ovo trenutak kada se pronalazi put do novih kupaca. Dakle, svi rastu zajedno.

Zaista je teško pronaći Internet prodavnicu koja ovih dana ne beleži jak dvocifren rast

Na pitanje Netokracije kako se proglašenje pandemije, uvođenje policijskog časa i vanrednog stanja konkretno odrazilo na njihove Internet prodavnice, sagovornici ističu da beleže značajan rast. Ovo potvrđuje i Emil Hubač, jedan od osnivača web prodavnice Dijaspora Shop koji tom prilikom kaže:

Količina porudžbina na Dijaspora Shop vrtoglavo raste iz dana u dan. Naš konstantno uzlazni trend se nastavlja i može se reći da prebacujemo veoma visoke ciljeve koje smo sebi zadali za ovu godinu. S obzirom na svakodnevni obim posla, izazove i operativne fokuse, detaljna analiza je nešto što dolazi u drugi plan momentalno ali mogu reći da ostvarujemo 50% veći rast u odnosu na mesece pre krize i drastično veći rast u odnosu na prošlu godinu.

Posebno je važna činjenica da značajno raste obim transakcija iz inostranstva, naši ljudi iz dijaspore širom sveta se svim silama trude da podrže svoje najmilije u Srbiji.

Smiljana Ćelić iz kompanije Sport Vision kaže da je i u njihovom segmentu došlo do ozbiljnog rasta, nakon prvobitno zabeleženog pada. „Svi su u početku bili zbunjeni i zabrinuti što se, logično, blago odrazilo na promete“, objašnjava naša sagovornica. Međutim, u jednom trenutku kao da se desio presek – ljudi su prihvatili ovo stanje, svi pokušavaju da žive što normalnije, što podrazumeva i vraćanje svojim standardnim kupovnim navikama – pa je i promet počeo da raste.

To se, dodaje Vučković, jasno odrazilo i na segment tehnike. Samo u martu web shop Tehnomanije registrovao je 100.000 novih korisnika na sajtu. Analizirajući rezultate, Lovro kaže da ovaj podatak nedvosmisleno potvrđuje to da su se na Internet kupovinu odvažili i oni koji nisu imali prethodno iskustvo, s obzirom na to da Tehnomanijina Internet prodavnica beleži rast od 50% u odnosu na period pre korona virusa.

Ista stvar važi i za online prodaju namirnica – čak je 10 puta veća od mesečnog proseka, otkriva nam Maja iz kompanije Mercator S:

Zanimljivo je istaći da se delimično promenila i struktura korisnika: sa prosečne korisnice (žena, oko 45 godina, viših primanja, višeg obrazovanja), interesovanje za „online“ kupovinu namirnica se pojavilo podjednako kod oba pola i svih starosnih kategorija uz primetan rast mlađih korisnika koji robu poručuju za dostave na adrese roditelja. Sem mladih koji žive u Srbiji, to su često i oni koji žive u inostranstvu. Zbog aktuelne situacije raste i broj „online“ plaćanja i plaćanja karticama prilikom dostave poručenih namirnica.

Miloš ističe da će se kriva rasta online transakcija, koja bi postojala i da nije ove situacije, pomeriti na više – odnosno da će rast biti značajniji:

Ova situacija može da nam pomogne da steknemo navike i da u punom sjaju osetimo Internet trgovinu i verujem da kod velikog broja kupaca to znači i migraciju sa tradicionalnog na „online“ plaćanje. Na osnovu prometa ostvarenog u prvih šest dana u aprilu, očekujemo rast u odnosu na prethodni mesec, između 35% i 50% u broju transakcija, što će biti slično i kada su prometi u pitanju.

Šta najviše kupujemo na Internetu?

U prodavnicama robe široke potrošnje trenutno su najprodavanije osnovne životne namirnice brašno, šećer, ulje, sveže meso, flaširana voda i kućna hemija, objašnjava za Netokraciju Maja i dodaje da se na web shopu s druge starne može videti i značajan rast prodaje proizvoda iz kategorije zdrave hrane i svežeg voća i povrća.

Istu stvar ističe i Emil, ocenivši da kategorija na njihovom sajtu koja nudi proizvode iz oblasti prehrane i kućne hemije sada beleži rast od preko 200% u odnosu na uslove pre vanrednog stanja. Pored toga, ističe on, tehnika standardno zauzima visoku poziciju, tačnije proizvodi iz kategorije mali kućni aparati i lepota i zdravlje, proizvodi iz kategorije kuća i bašta i mašine i alati takođe.

Lovro nam, sa druge strane, detaljno objašnjava koji su u ovom trenutku najtraženiji proizvodi na Tehnomanijinoj web prodavnici:

  1. laptopovi, web kamere, monitori, štampači, skeneri i dodatna oprema;
  2. kuhinjski aparati (posebno električne pekare za hleb);
  3. aparati za ulepšavanje (trimeri za kosu, depilatori, fenovi…);
  4. Play Station konzole i video igre;
  5. pročišćivači vazduha;
  6. frižideri i zamrzivači.

Što se kompanije Sport Vision tiče, trenutno je najprodavanija sportska oprema. „Ovakvi rezultati su sasvim opravdani jer smo nedavno pokrenuli kampanju Ostanite u formi i vežbajte kod kuće koja ima za cilj da pomogne našim kupcima da ostanu kod kuće i sačuvaju zdravlje – i tela i duha“, objašnjava Smiljana.

Revidirani i uvećani budžeti za digitalno oglašavanje

Prema istraživanjima pojedinih agencija, u Srbiji je zabeležen rast novih web korisnika za više od 20%, a neverovatan je porast broja ukupnih web poseta za više od 60%. Lovro za Netokraciju ističe da za najveći broj kompanija to znači revidiranje oglašivačkih budžeta, s obzirom na to da niko nije ostao na strategiji pre pandemije i pritom dodaje:

S obzirom na to da je Tehnomanija digitalno orijentisana, kad se osvrnemo na prethodno spomenuti trend ponašanja na webu, logično je bilo da povećamo budžet za digitalno oglašavanje. Siguran sam da će ove vanredne okolnosti promeniti obrazac razmišljanja potrošača u prilog „online“ kupovini i da će se taj obrazac preliti i na budućnost trgovine.

Osim budžeta za digitalno oglašavanje, Mercator-S fokus je stavio i na TV oglašavanje koje takođe izuzetno raste. „Budžeti su preusmereni na projekte koji najbolje prate ono sa čime se suočavamo u trenutnoj situaciji i u onoj meri u kojoj naši operativni kapaciteti dozvoljavaju“, objašnjava Marković.

Međutim, kada već govorimo o budžetima za oglašavanje, najbitnije je da razumemo sledeće – ističe Smiljana:

Smatram da poenta ne treba da bude u povećanju ulaganja u oglašavanje na digitalnim kanalima jer kanala ima mnogo, već prvenstveno u analizi ponašanja kupaca koje se svakako promenilo i osmišljavanju novih strategija komunikacije spram cilja koji treba postići. Fokus zato treba da bude na pametnom odabiru kanala putem kojih cilj može da se dostigne na što kvalitetniji i efikasniji način.

Sada je verovatno najbolje vreme da pokrenete vašu Internet prodaju

Kada smo naše sagovornike pitali šta bi poručili onima koji u ovom trenutku razmišljaju o pokretanju sopstvene web prodavnice, bili oni predstavnici malih ili velikih preduzeća, svi jednoglasno poručuju da je ovo pravi trenutak da se odvaže na taj korak.

Međutim, treba obratiti pažnju na ključne stvari koje Emil zaokružuje u četiri najbitnije stavke: ponuda, dostava, marketing i konstantne inovacije – uz dobru hemiju u timu i brigu o kupcima. Ipak, svaki dan je nova borba u svetu online trgovine, a to je stav bez kojeg ne možete biti uspešni u ovoj industriji, posebno naglašava Hubač.

Za kraj, Miloš ispred Banca Intese ističe da je pomoć MSP sektoru, ali i ostatku tržišta neophodna, te da privrednici s nestrpljenjem očekuju najavljene olakšice. U ovom trenutku banka nije planirala nove promotivne akcije sa ciljem uključivanja upravo onog dela privrede koji još uvek nije digitalizovan:

Različiti su načini na koje možemo da promovišemo servis kod svih segmenata poslovanja i to je tema kojoj sa posebnom pažnjom pristupamo čak i u trenutnim okolnostima.

„Na kraju, kada sumiramo sve, verujem da nam je svima žao što nam je trebala pandemija da bismo shvatili koje su prednosti Internet trgovine, ali se iskreno nadam da se ovoj situaciji bliži kraj, kao i da će se stečene navike korišćenja alternativnih servisa zadržati i ubuduće kada budemo imali više slobode nego ovih dana“, zaključuje Miloš.


 

Ostavi komentar

  1. Romeo Karanovic

    Romeo Karanovic

    11. 4. 2020. u 11:36 Odgovori

    Internet trgovina jeste u expanziji, ali kurirske službe nisu spremne za povećan obim posla. Kod njih je kolaps. Zašto oni ne iskoriste mogućnost napredovanja, novog zapošljavanja, kupovine novih vozila itd?

  2. Blaženka

    Blaženka

    11. 4. 2020. u 16:03 Odgovori

    Niko ne govori i da je šverc opao zbog zatvaranja granica. Naša internet prodavnica beleži trocifreni rast ali je on u proizvodima koji imaju konkurenciju u robi koja je atraktivna za šverc čak 5x veći. Država nikako da se pozabavi regulisanjem „buvljaka“ na društvenim mrežama i popularnim sajtovima sa oglasima. Ali se zato čelnici popularnog sajta za oglase svakog dana (pre vandrednog stanja) dičili „rekordima“ u broju oglasa. Pogledajte koliko je na tim sajtovima opao broj oglasa u domenu tehnike, dečijih igračaka, kućnih aparata…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Da se bijem sa policijom ne umem, al’ da gutam suzavac – to mogu

Utorak veče. Poput 9/11 i kula bliznakinja, prilepljen sam za TV i pratim dešavanja o kojima izveštavaju reporteri N1. Uživo, pod suzavcem. Za svojih 30 godina nagledao sam se protesta, stoga ne bih da romantizujem kako su ovi drugačiji i kako je diktaturi konačno došao kraj. Jedini kraj koji se nazire jeste apsolutna propast demokratije u Republici Srbiji... ako je ikada i bilo.

E-commerce

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Startapi i poslovanje

Najavljene nove mere za pomoć privredi – država plaća 60% minimalca i odlaže plaćanje poreza i doprinosa

Preduzetnici i zaposleni u mikro, malim i srednjim preduzećima u julu i avgustu dobiće dodatnu ekonomsku pomoć države usled krize izazvane epidemijom korona virusa - plaćanje 60% od minimalca u julu i avgustu, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa za mesec dana, a najavljen je i novi projekat 'Moja prva plata'.

Propustili ste

Društvene mreže

Ima li oglašavanja van Facebook platformi?

Možda ste primetili kako pojedini brendovi nisu bili prisutni na vašem Instagram i Facebook feedu tokom jula. To me je navelo na razmišljanje, a šta da se sutra probudimo i da Facebook i Instagram ne postoje, šta onda?

Office Talks Podcast

Kako je KK Crvena Zvezda osvojila Evropu najboljom marketing strategijom

Košarkaška Evroliga nije se zasnivala samo na utakmicama u sportskim halama, već i na jednom sasvim drugačijem terenu - u pitanju je digitalni marketing u sportu.

Gaming

Šest godina od Astroids igre i srpski studio Superverse osvaja Steam sa novim naslovom!

Pre šest godina studio Superverse Industries, tada još pod nazivom Industry Entertainment, predstavio je svoju novu igru - Astroids, koja je kasnije postala Superverse, a sa kojom je ovaj game development studio iz Srbije zabeležio uspeh. Mi smo sa osnivačima razgovarali kako je izgledao put od prvog naslova 2002. godine pa sve do jedne uspešne igre na platformi Steam.

E-commerce

Novi vodiči za sigurnu Internet trgovinu pomažu početnicima da kupuju ‘online’

Za potrošače koji još uvek nisu upoznati sa Internet trgovinom, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija i USAID obezbedili su digitalne vodiče koji nastoje da korisnicima objasne sve prednosti 'online' kupovine i edukuju ih o toj aktivnosti.

Startapi i poslovanje

City Expert uvodi beskontaktno gledanje nekretnina – direktno sa vlasnikom putem video poziva

Kako bi dodatno osigurali bezbednost svojih korisnika i klijenata usled COVID-19 pandemije, agencija City Expert uvela je mogućnost beskontaktnog pregleda nekretnina putem video poziva između zainteresovanih korisnika i vlasnika.

Startapi i poslovanje

OTP banka i niški NadjiTuru.rs udruženim snagama digitalizuju transportnu industriju u Srbiji

Šta dobijete kada spojite startap koji značajno pojednostavljuje logistiku transporta i banku koja je jedna od vodećih po pitanju inovacija? Sjajno partnerstvo koje omogućava svim učesnicima ekosistema transportne industrije da unaprede svoje poslovanje, te sarađuju efikasnije i lakše.