Internet trgovina u Srbiji doživljava zlatno doba i prodaje se sve - od voća do tehnike

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Stiglo je zlatno doba Internet trgovine u Srbiji jer prodaje se sve – od namirnica do frižidera

Zahvaljujući korona virusu, srpski e-commerce trenutno beleži ogroman rast. Znači li to da će se domaći kupci i nakon pandemije češće okretati Internet kupovini?

Godinama unazad postavljamo pitanje šta je to što može podstaći brži razvoj domaće Internet trgovine? Početkom 2020. godine dobili smo odgovor: globalna pandemija izazvana SARS-CoV-2 virusom.

Budući da se “poklonu” u zube ne gleda, brendovi i mali preduzetnici sada su se uglavnom fokusirali na prodaju putem web prodavnica i digitalnih kanala na kojima svaki dan beleže nemali broj kupaca koji su se ovakvom načinu kupovine okrenuli iz praktičnih razloga – da bi zaštitili svoje zdravlje i uštedeli vreme.

Jer računica je jednostavna – u ovakvim okolnostima sve ključne prednosti online trgovine došle su do izražaja: kupci imaju na raspolaganju širok asortiman robe, kupovinu mogu da obave u bilo koje doba dana ili noći, plaćanje mogu da izvrše putem kartica ili pouzećem, a roba im stiže na kućnu adresu.

Iako je situacija daleko od savršene, što je i za očekivati u vanrednim uslovima poput ovih, e-commerce u Srbiji od početka pandemije nastavlja da raste – i to primetno. U nastavku teksta otkrivamo kako se sa rastom digitalne kupovine nose kompanije SportVision, Tehnomanija, Mercator-S i Dijaspora Shop. Uz to, Banca Intesa otkriva nam kako je izgledao mart 2020. godine po pitanju online transakcija iz njihovog ugla.

Nakon korona virusa e-commerce u Srbiji ne može ostati isti

I bez aktuelne pandemije, Internet trgovina u Srbiji beležila je iz godine u godinu značajnu stopu rasta. Međutim, kako ističe Lovro Vučković, marketing direktor u Tehnomaniji, čitava industrija bila je svesna da postoji ogroman prostor za napredak jer u Srbiji više od 60% populacije koristi Internet, a od te brojke je tek oko 30% korisnika imalo iskustvo sa online kupovinom.

Zato su naši sagovornici jedinstveni u tvrdnji da će ova situacija, bez izuzetka, trajno promeniti tržište online trgovine u Srbiji – kao što to već uveliko i radi. Lovro naglašava:

Određene industrije/biznisi koji ranije nisu imali fokus na Internet prodaji, poput trgovaca robom široke potrošnje, iskoristili su ovaj trenutak da podignu “online” prodajne kapacitete.

Takođe, Internet prodavci svežeg voća i povrća ranije su se grčevito borili za svaku prodatu korpu, a sada ne mogu obezbediti dovoljne količine. Mi u Tehnomaniji, sa druge strane, kao posledicu skraćenog radnog vremena prodavnica, imamo povećanu posetu web shopa i značajan rast prometa sa digitalnih kanala. Zaključak je da i u ne baš sjajnoj situaciji treba naći nešto pozitivno, a u našem slučaju je to da je Internet trgovina dobila veliku priliku.

Takva prilika ukazala se ne samo industriji, već i krajnjim korisnicima. Maja Marković, Head of Digital Marketing u kompaniji Mercator-S, kaže da će ovakva situacija podstaći potrošače koji do sada nisu imali potrebu za online kupovinom da istu isprobaju.

I upravo zato, dodaje njena koleginica Smiljana Ćelić, e-commerce menadžer u kompaniji Sport Vision, privreda treba da iskoristi momenat koji joj je dat. Na kompanijama je da pridobiju kupce kao dugoročne mušterije, nudeći im kvalitetno i sigurno korisničko iskustvo i pokazujući na sopstvenom primeru da je Internet kupovina laka i bezbedna.

Očekuje nas period ubrzanog rasta Internet prodaje za sve trgovce

Uprkos rastu poručivanja različite robe putem Interneta, Banca Intesa kao jedan od najvećih payment procesora u Srbiji za e-commerce klijente, u martu je zabeležila pad prometa od oko 8% i pad oko 2% kada je u pitanju broj transakcija. Miloš Radulović, tim lider za e-commerce u ovoj banci, otkriva za Netokraciju:

Ne postoje velike razlike u delatnostima koje su u dosadašnjem periodu zabeležile veći rast ili pad u prodaji proizvoda/usluga. Ovaj procenat je razumljiv i ovaj pad opravdavamo prilagođavanjem trgovaca i kupaca na novonastalu situaciju. Svakako, narednih meseci, a već od aprila, očekujemo stabilizaciju rasta prometa u Internet trgovini.

Ono što će se svakako po logici stvari desiti, mada u zavisnosti od okolnosti u kojima se nalazimo: tiketing, turizam, avio, autobuske karte mogu se koristiti u značajno manjoj meri, mada očekujemo da će se sezona spasiti s obzirom na to da se najavljuje ukidanje mera u periodu letnje sezone.

Takođe, u javnosti se apostrofira korišćenje proizvoda koji su egzistencijalnog karaktera -prehrana, supermarketi, apoteke (bez prodaje lekova preko Interneta), bebi oprema itd. Važno je naglasiti da je očekivan rast kod svih trgovaca, jer je ovo trenutak kada se pronalazi put do novih kupaca. Dakle, svi rastu zajedno.

Zaista je teško pronaći Internet prodavnicu koja ovih dana ne beleži jak dvocifren rast

Na pitanje Netokracije kako se proglašenje pandemije, uvođenje policijskog časa i vanrednog stanja konkretno odrazilo na njihove Internet prodavnice, sagovornici ističu da beleže značajan rast. Ovo potvrđuje i Emil Hubač, jedan od osnivača web prodavnice Dijaspora Shop koji tom prilikom kaže:

Količina porudžbina na Dijaspora Shop vrtoglavo raste iz dana u dan. Naš konstantno uzlazni trend se nastavlja i može se reći da prebacujemo veoma visoke ciljeve koje smo sebi zadali za ovu godinu. S obzirom na svakodnevni obim posla, izazove i operativne fokuse, detaljna analiza je nešto što dolazi u drugi plan momentalno ali mogu reći da ostvarujemo 50% veći rast u odnosu na mesece pre krize i drastično veći rast u odnosu na prošlu godinu.

Posebno je važna činjenica da značajno raste obim transakcija iz inostranstva, naši ljudi iz dijaspore širom sveta se svim silama trude da podrže svoje najmilije u Srbiji.

Smiljana Ćelić iz kompanije Sport Vision kaže da je i u njihovom segmentu došlo do ozbiljnog rasta, nakon prvobitno zabeleženog pada. “Svi su u početku bili zbunjeni i zabrinuti što se, logično, blago odrazilo na promete”, objašnjava naša sagovornica. Međutim, u jednom trenutku kao da se desio presek – ljudi su prihvatili ovo stanje, svi pokušavaju da žive što normalnije, što podrazumeva i vraćanje svojim standardnim kupovnim navikama – pa je i promet počeo da raste.

To se, dodaje Vučković, jasno odrazilo i na segment tehnike. Samo u martu web shop Tehnomanije registrovao je 100.000 novih korisnika na sajtu. Analizirajući rezultate, Lovro kaže da ovaj podatak nedvosmisleno potvrđuje to da su se na Internet kupovinu odvažili i oni koji nisu imali prethodno iskustvo, s obzirom na to da Tehnomanijina Internet prodavnica beleži rast od 50% u odnosu na period pre korona virusa.

Ista stvar važi i za online prodaju namirnica – čak je 10 puta veća od mesečnog proseka, otkriva nam Maja iz kompanije Mercator S:

Zanimljivo je istaći da se delimično promenila i struktura korisnika: sa prosečne korisnice (žena, oko 45 godina, viših primanja, višeg obrazovanja), interesovanje za “online” kupovinu namirnica se pojavilo podjednako kod oba pola i svih starosnih kategorija uz primetan rast mlađih korisnika koji robu poručuju za dostave na adrese roditelja. Sem mladih koji žive u Srbiji, to su često i oni koji žive u inostranstvu. Zbog aktuelne situacije raste i broj “online” plaćanja i plaćanja karticama prilikom dostave poručenih namirnica.

Miloš ističe da će se kriva rasta online transakcija, koja bi postojala i da nije ove situacije, pomeriti na više – odnosno da će rast biti značajniji:

Ova situacija može da nam pomogne da steknemo navike i da u punom sjaju osetimo Internet trgovinu i verujem da kod velikog broja kupaca to znači i migraciju sa tradicionalnog na “online” plaćanje. Na osnovu prometa ostvarenog u prvih šest dana u aprilu, očekujemo rast u odnosu na prethodni mesec, između 35% i 50% u broju transakcija, što će biti slično i kada su prometi u pitanju.

Šta najviše kupujemo na Internetu?

U prodavnicama robe široke potrošnje trenutno su najprodavanije osnovne životne namirnice brašno, šećer, ulje, sveže meso, flaširana voda i kućna hemija, objašnjava za Netokraciju Maja i dodaje da se na web shopu s druge starne može videti i značajan rast prodaje proizvoda iz kategorije zdrave hrane i svežeg voća i povrća.

Istu stvar ističe i Emil, ocenivši da kategorija na njihovom sajtu koja nudi proizvode iz oblasti prehrane i kućne hemije sada beleži rast od preko 200% u odnosu na uslove pre vanrednog stanja. Pored toga, ističe on, tehnika standardno zauzima visoku poziciju, tačnije proizvodi iz kategorije mali kućni aparati i lepota i zdravlje, proizvodi iz kategorije kuća i bašta i mašine i alati takođe.

Lovro nam, sa druge strane, detaljno objašnjava koji su u ovom trenutku najtraženiji proizvodi na Tehnomanijinoj web prodavnici:

  1. laptopovi, web kamere, monitori, štampači, skeneri i dodatna oprema;
  2. kuhinjski aparati (posebno električne pekare za hleb);
  3. aparati za ulepšavanje (trimeri za kosu, depilatori, fenovi…);
  4. Play Station konzole i video igre;
  5. pročišćivači vazduha;
  6. frižideri i zamrzivači.

Što se kompanije Sport Vision tiče, trenutno je najprodavanija sportska oprema. “Ovakvi rezultati su sasvim opravdani jer smo nedavno pokrenuli kampanju Ostanite u formi i vežbajte kod kuće koja ima za cilj da pomogne našim kupcima da ostanu kod kuće i sačuvaju zdravlje – i tela i duha”, objašnjava Smiljana.

Revidirani i uvećani budžeti za digitalno oglašavanje

Prema istraživanjima pojedinih agencija, u Srbiji je zabeležen rast novih web korisnika za više od 20%, a neverovatan je porast broja ukupnih web poseta za više od 60%. Lovro za Netokraciju ističe da za najveći broj kompanija to znači revidiranje oglašivačkih budžeta, s obzirom na to da niko nije ostao na strategiji pre pandemije i pritom dodaje:

S obzirom na to da je Tehnomanija digitalno orijentisana, kad se osvrnemo na prethodno spomenuti trend ponašanja na webu, logično je bilo da povećamo budžet za digitalno oglašavanje. Siguran sam da će ove vanredne okolnosti promeniti obrazac razmišljanja potrošača u prilog “online” kupovini i da će se taj obrazac preliti i na budućnost trgovine.

Osim budžeta za digitalno oglašavanje, Mercator-S fokus je stavio i na TV oglašavanje koje takođe izuzetno raste. “Budžeti su preusmereni na projekte koji najbolje prate ono sa čime se suočavamo u trenutnoj situaciji i u onoj meri u kojoj naši operativni kapaciteti dozvoljavaju”, objašnjava Marković.

Međutim, kada već govorimo o budžetima za oglašavanje, najbitnije je da razumemo sledeće – ističe Smiljana:

Smatram da poenta ne treba da bude u povećanju ulaganja u oglašavanje na digitalnim kanalima jer kanala ima mnogo, već prvenstveno u analizi ponašanja kupaca koje se svakako promenilo i osmišljavanju novih strategija komunikacije spram cilja koji treba postići. Fokus zato treba da bude na pametnom odabiru kanala putem kojih cilj može da se dostigne na što kvalitetniji i efikasniji način.

Sada je verovatno najbolje vreme da pokrenete vašu Internet prodaju

Kada smo naše sagovornike pitali šta bi poručili onima koji u ovom trenutku razmišljaju o pokretanju sopstvene web prodavnice, bili oni predstavnici malih ili velikih preduzeća, svi jednoglasno poručuju da je ovo pravi trenutak da se odvaže na taj korak.

Međutim, treba obratiti pažnju na ključne stvari koje Emil zaokružuje u četiri najbitnije stavke: ponuda, dostava, marketing i konstantne inovacije – uz dobru hemiju u timu i brigu o kupcima. Ipak, svaki dan je nova borba u svetu online trgovine, a to je stav bez kojeg ne možete biti uspešni u ovoj industriji, posebno naglašava Hubač.

Za kraj, Miloš ispred Banca Intese ističe da je pomoć MSP sektoru, ali i ostatku tržišta neophodna, te da privrednici s nestrpljenjem očekuju najavljene olakšice. U ovom trenutku banka nije planirala nove promotivne akcije sa ciljem uključivanja upravo onog dela privrede koji još uvek nije digitalizovan:

Različiti su načini na koje možemo da promovišemo servis kod svih segmenata poslovanja i to je tema kojoj sa posebnom pažnjom pristupamo čak i u trenutnim okolnostima.

„Na kraju, kada sumiramo sve, verujem da nam je svima žao što nam je trebala pandemija da bismo shvatili koje su prednosti Internet trgovine, ali se iskreno nadam da se ovoj situaciji bliži kraj, kao i da će se stečene navike korišćenja alternativnih servisa zadržati i ubuduće kada budemo imali više slobode nego ovih dana”, zaključuje Miloš.


 

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Kultura 2.0

Da li ćemo zbog anglicizama u IT industriji zaboraviti maternji jezik? Razgovarali smo sa profesorkom engleskog jezika

Bojana Stanojević, profesorka engleskog jezika i književnosti u intervjuu za Netokraciju govori o upotrebi anglicizama u savremenom poslovanju, o tome koje su reči i izrazi neprevodivi, a za koje postoje adekvatni prevodi na srpski jezik.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Analiza

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Propustili ste

Tehnologija

Srbija postala članica Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju

Na sastanku Ministarskog saveta Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju u Tokiju, Srbija je konsenzusom 26 država izabrana za članicu ove organizacije.

Startapi i poslovanje

Investiciona prognoza: Evropski fond menadžeri predviđaju ‘zahlađenje’ u VC industriji

Venture kapitalisti (VC) obično su optimisti po prirodi. Veruju u preduzetnike, veruju da postoje rešenja koja menjaju svet i žele da - u šansama gde 10% portfolio kompanija uspeva - ostvare određen uspeh.

Novost

TS Ventures investirao u domaće startape Anari AI, Bitebell i Brush Galaxy

TS Ventures Fond je nakon temeljnog procesa i detaljne analize idejnih rešenja, novu rundu sredstava dodelio za čak tri nova startapa i time nastavio da pomaže razvoj startap industrije u našoj zemlji.

Tehnologija

Unapredite svoje DevTools veštine na ‘masterclass’ radionici svetski poznatog developera

Sajt HelloWorld.rs 9. decembra u 17h organizuje veliku 'masterclass' radionicu u Naučno-tehnološkom parku u Beogradu, gde će govoriti jedan od najboljih svetskih front-end developera Heri Roberts.

Novost

Raising Stars: Do 20.000 švajcarskih franaka bespovratno za startape u ranim fazama razvoja

NTP Beograd raspisao je uz podršku Vlade Švajcarske i u partnerstvu sa NTP Niš i NTP Čačak treći poziv za Raising Starts, prvi pre-seed akceleratorski program u Srbiji koji startap timovima obezbeđuje stručnu i finansijsku podršku za ubrzan razvoj.

Intervju

GOstudy — platforma koja uvodi ljude u svet digitalnog marketinga

Za ostvarivanje poslovnog uspeha na internetu ne treba da posedujete formalno obrazovanje, ali je važno da ste željni znanja i naoružani disciplinom, savetuje Vladimir Mladenov, osnivač GOstudy platforme. U okviru 20 emisija na nacionalnom servisu gledaoci će imati priliku se upoznaju s radom platforme.