Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali je dostava skupa

Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali nam je dostava i dalje preskupa

Na događaju 'Gemius e-Commerce Day' koji je prekjuče održan u Beogradu, istoimena kompanija predstavila je rezultate istraživanja o kupovini na Internetu kada su Srbija i Hrvatska u pitanju. Podaci jasno kažu da volimo da kupujemo na Internetu, da godišnje potrošimo između 10 i 50 hiljada dinara na robu i usluge, ali da nam skupa dostava i dalje predstavlja najveći problem.

gemius_1

U istraživanju koje je Gemius sproveo tokom leta učestvovalo je više od 1.600 ispitanika i to putem portala blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs i b92.net. Odnos muškarci-žene bio je 50:50, dok je od ukupnog broja ispitanih 55% zaposleno, 16% su studenti, a nezaposleni zauzimaju značajnih 14%. Trideset odsto učesnika ankete priznalo je da su im primanja između 20 i 40 hiljada dinara, 21% da primaju manje od 20.000 dinara, dok oni koji zarađuju između 40 i 60 hiljada dinara čine tek 18%.

Na pitanje koliko često pristupaju Internetu, 93% ispitanika odgovorilo je svaki dan. Gotovo isti broj prinzao je da računarskoj mreži pristupaju putem desktop i laptop računara, pri čemu polovina njih Internet posećuje putem pametnih telefona.

Najviše pretražujemo, ali i kupujemo

Od 1.600 učesnika ankete, tri četvrtine njih priznalo je da je makar jednom koristilo neki web shop, dok je 43% ispitanika odgovorilo da je koristilo sajt za aukcije. Njih 35 odsto pristupilo je sajtovima za upoređivanje cena, dok sajtovi za grupne kupovine zauzimaju poslednje mesto sa 25%.

kupovina_1

Kada govorimo o najpopularnijim e-commerce sajtovima u Srbiji, treba istaći da je 19% ispitanika navelo Limundo.com kao njihov prvi izbor, dok je KupujemProdajem.com zauzeo 16%. Slede Kupindo.com sa 13% i eBay.com sa 7% čiji udeo deli i poznati AliExpress.com. Zanimljivo je i da je 3% učesnika izjavilo kako im je Amazon.com omiljeni e-commerce sajt kome često i rado pristupaju.

Više od polovine ispitanika prijavilo je da njihova kupovina na Internetu najčešće iznosi od 1.000 do 5.000 dinara, dok je 16% njih izjavilo kako pojedinačne kupovine mogu iznositi od 5.000 do 10.000 dinara. Ipak, veliki broj anketiranih potvrdio je da su u prethodnoj godini potrošli između 10.000 i 50.000 dinara na kupovinu putem Interneta, dok je 36% reklo kako su u 2014. godini potrošili između 10.000 i 50.000 dinara plaćajući komunalije i druge račune.

Internet kupovina, ali plaćanje ‘solarno’

Istina je da je e-commerce u Srbiji u porastu, ali hajde da se fokusiramo na metode plaćanja budući da tu stvari postaju zaista interesantne. Čak 75% ispitanika izjavilo je da preferira plaćanje po pouzeću, čineći ovaj tip transakcije brojem jedan kada je Internet kupovina u pitanju, ali i jasno ističući rezervu prema ovoj vrsti šopinga u Srbiji. Dvadeset i osam odsto ispitanih potvrdilo je da su koristili neki od online payment servisa, dok je svega 20% njih platilo direktno putem debitne kartice.

Visoka cena dostave i dalje predstavlja glavni problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)
Visoka cena dostave i dalje predstavlja veliki problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)

Kada su mobilni uređaji u pitanju, 76% ispitanika koristi Android operativni sistem, 11% Windows Phone, a iOS je zauzeo svega 5%. Situacija je nešto drugačija kada su pretraga i kupovina u pitanju, tako da 65% anketiranih pretražuje proizvode i usluge putem svojih pametnih telefona, dok njih 59% kupuje sa istih. Iako se plaćanje SMS-om kotiralo poprilično visoko sa 42%, čak 27% ukupno ispitanih odgovorilo je kako svoje mobilne uređaje koriste za mobilni banking i kupovinu putem Interneta.

Da Internet kupovina i plaćanje i dalje predstavljaju radnje kojima se umnogome pristupa sa desktop i laptop računara, pokazuju i podaci da 50% ispitanika nikada nije kupilo nešto posredstvom pametnog telefona, dok je 36% njih potrošilo svega do 1.000 dinara i to na sitne kupovine. Ispitanika koji su sa mobilnog telefona kupovali usluge i robu u vredosti od 1.000 do 5.000 dinara ima 14%, pri čemu je svega 5% njih ostvarilo transakciju veću do 10.000 dinara ovim putem.

Internet kupovina u porastu, ali su problemi primetni

Generalni zaključak Gemiusovog e-Commerce istraživanja jeste da Internet kupovina u Srbiji više ne predstavlja taboo temu, te da je sve više građana koji robu i usluge nabavljaju ovim putem. Ipak, nepoverenje u banke i provajdere payment rešenja dovodi do toga da je plaćanje pouzećem najčešći metod, uprkos činjenici da je čak 64% ispitanika odgovorilo kako je upoznato sa posebnim Internet karticama koje banke izadaju, a sa kojima mogu znatno sigurnije kupovati online.

Kao najveći problem, pak, nametnula se preskupa pošiljka – pogotovo ukoliko govorimo dostavi iz inostranstva. Mesta za poboljšanje svakako ima i cene će padati kako i tržište bude raslo. Sve do tada, može nam se desiti da nas sam proizvod izađe jeftinije od pošiljke. Mnogo jeftinije.

Ostavi komentar

  1. Petar Subotic

    Petar Subotic

    30. 10. 2015. u 21:32 Odgovori

    Trebalo bi ispitati i prodavače… Kako se oni suočavaju sa dostupnim rešenjima za naplate. Smatram da bi eCom u Srbiji procvetao (npr. cena dostave pala znatno) kad bi postajao dostojan i pristupačan lokalni procesor naplata.

    Da li je ceo izveštaj dostupan negde?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Gaming

Kako objaviti video igru ili aplikaciju na Google Play i AppStore – korak po korak

Imate ideju za video igru na pametnim telefonima, razradili ste biznis plan, krenuli u razvoj, došli do finalne verzije i sledeći korak je plasiranje proizvoda na AppStore i Google Play. U nastavku vam objašnjavamo kako da prevaziđete poslednji izazov i uspešno lansirate svoju igru ili aplikaciju u 'svet'.

SEO i pretraga

Stiže Netokracijina edukacija o SEO trikovima – promo cene karata do 22. septembra!

Netokracija Srbija nastavlja sa organizacijom edukacija, a na red je došla ona o SEO trikovima. Želite da naučite tehnike koje garantuju uspeh na rezultatima pretraga? Čekamo vas 30. septembra u Beogradu!

Propustili ste

Internet marketing

Zašto je Jala Brat bolji u marketingu od 97% balkanskih kompanija?

Šta znači kad neko na Balkanu u samo 24 sata nakon objavljivanja albuma uspije skupiti preko 1.000.000 pregleda na svih 6 pjesama? Znači da je razvalio - ili da se Justin Bieber preselio nama?

Startapi i poslovanje

Google bi mogao da akvizira Nutanix – šta to znači za Srbiju?

Poslednjih dana u svetskim medijima kruže glasine kako bi kompanija Alphabet koja stoji iza Google-a mogla akvizirati Nutanix kao deo strategije za dalje unapređenje svoje 'cloud' platforme. Da li će se to odraziti na srpski ogranak ove kompanije?

Mobilno

Da li je Apple i dalje inovativan ili mi to samo ne vidimo?

Teatar nazvan po jednom od najvećih tehnoloških genija pre dva dana bio je svedok još jednog Apple događaja - verovatno i najdosadnijeg do sada.

Tehnologija

Gežeti sa platforme Aliexpress koji vam mogu olakšati život, a pristupačni su svima

Škola je počela, od povratka u amfiteatre fakulteta ima još tri nedelje, te je ovo prava prilika da vam predstavimo vodič sa nekoliko pristupačnih Aliexpress gedžeta sa koji vam mogu olakšati svakodnevicu.

Gaming

Nordeus Hub: Počinje sa radom besplatan ‘co-working’ za potrebe gejming zajednice i studente

Danas počinje sa radom Nordeus Hub, besplatan 'co-working' prostor na Novom Beogradu koji je specijalno kreiran za potrebe gejming industrije, a namenjen razvoju indie gejm timova, startapova i osnaživanju talenata sa ciljem unapređenja ekosistema igara u Srbiji.

Internet marketing

Webiz edukacija konačno stiže u Niš i to na temu DIGITALNE EKONOMIJE

Vladimir Kovač za Netokraciju govori o Webiz edukaciji u Nišu i programu koji će se tokom dvodnevnog događaja baviti različitim aspektima digitalne ekonomije.