Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali je dostava skupa

Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali nam je dostava i dalje preskupa

Na događaju 'Gemius e-Commerce Day' koji je prekjuče održan u Beogradu, istoimena kompanija predstavila je rezultate istraživanja o kupovini na Internetu kada su Srbija i Hrvatska u pitanju. Podaci jasno kažu da volimo da kupujemo na Internetu, da godišnje potrošimo između 10 i 50 hiljada dinara na robu i usluge, ali da nam skupa dostava i dalje predstavlja najveći problem.

gemius_1

U istraživanju koje je Gemius sproveo tokom leta učestvovalo je više od 1.600 ispitanika i to putem portala blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs i b92.net. Odnos muškarci-žene bio je 50:50, dok je od ukupnog broja ispitanih 55% zaposleno, 16% su studenti, a nezaposleni zauzimaju značajnih 14%. Trideset odsto učesnika ankete priznalo je da su im primanja između 20 i 40 hiljada dinara, 21% da primaju manje od 20.000 dinara, dok oni koji zarađuju između 40 i 60 hiljada dinara čine tek 18%.

Na pitanje koliko često pristupaju Internetu, 93% ispitanika odgovorilo je svaki dan. Gotovo isti broj prinzao je da računarskoj mreži pristupaju putem desktop i laptop računara, pri čemu polovina njih Internet posećuje putem pametnih telefona.

Najviše pretražujemo, ali i kupujemo

Od 1.600 učesnika ankete, tri četvrtine njih priznalo je da je makar jednom koristilo neki web shop, dok je 43% ispitanika odgovorilo da je koristilo sajt za aukcije. Njih 35 odsto pristupilo je sajtovima za upoređivanje cena, dok sajtovi za grupne kupovine zauzimaju poslednje mesto sa 25%.

kupovina_1

Kada govorimo o najpopularnijim e-commerce sajtovima u Srbiji, treba istaći da je 19% ispitanika navelo Limundo.com kao njihov prvi izbor, dok je KupujemProdajem.com zauzeo 16%. Slede Kupindo.com sa 13% i eBay.com sa 7% čiji udeo deli i poznati AliExpress.com. Zanimljivo je i da je 3% učesnika izjavilo kako im je Amazon.com omiljeni e-commerce sajt kome često i rado pristupaju.

Više od polovine ispitanika prijavilo je da njihova kupovina na Internetu najčešće iznosi od 1.000 do 5.000 dinara, dok je 16% njih izjavilo kako pojedinačne kupovine mogu iznositi od 5.000 do 10.000 dinara. Ipak, veliki broj anketiranih potvrdio je da su u prethodnoj godini potrošli između 10.000 i 50.000 dinara na kupovinu putem Interneta, dok je 36% reklo kako su u 2014. godini potrošili između 10.000 i 50.000 dinara plaćajući komunalije i druge račune.

Internet kupovina, ali plaćanje ‘solarno’

Istina je da je e-commerce u Srbiji u porastu, ali hajde da se fokusiramo na metode plaćanja budući da tu stvari postaju zaista interesantne. Čak 75% ispitanika izjavilo je da preferira plaćanje po pouzeću, čineći ovaj tip transakcije brojem jedan kada je Internet kupovina u pitanju, ali i jasno ističući rezervu prema ovoj vrsti šopinga u Srbiji. Dvadeset i osam odsto ispitanih potvrdilo je da su koristili neki od online payment servisa, dok je svega 20% njih platilo direktno putem debitne kartice.

Visoka cena dostave i dalje predstavlja glavni problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)
Visoka cena dostave i dalje predstavlja veliki problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)

Kada su mobilni uređaji u pitanju, 76% ispitanika koristi Android operativni sistem, 11% Windows Phone, a iOS je zauzeo svega 5%. Situacija je nešto drugačija kada su pretraga i kupovina u pitanju, tako da 65% anketiranih pretražuje proizvode i usluge putem svojih pametnih telefona, dok njih 59% kupuje sa istih. Iako se plaćanje SMS-om kotiralo poprilično visoko sa 42%, čak 27% ukupno ispitanih odgovorilo je kako svoje mobilne uređaje koriste za mobilni banking i kupovinu putem Interneta.

Da Internet kupovina i plaćanje i dalje predstavljaju radnje kojima se umnogome pristupa sa desktop i laptop računara, pokazuju i podaci da 50% ispitanika nikada nije kupilo nešto posredstvom pametnog telefona, dok je 36% njih potrošilo svega do 1.000 dinara i to na sitne kupovine. Ispitanika koji su sa mobilnog telefona kupovali usluge i robu u vredosti od 1.000 do 5.000 dinara ima 14%, pri čemu je svega 5% njih ostvarilo transakciju veću do 10.000 dinara ovim putem.

Internet kupovina u porastu, ali su problemi primetni

Generalni zaključak Gemiusovog e-Commerce istraživanja jeste da Internet kupovina u Srbiji više ne predstavlja taboo temu, te da je sve više građana koji robu i usluge nabavljaju ovim putem. Ipak, nepoverenje u banke i provajdere payment rešenja dovodi do toga da je plaćanje pouzećem najčešći metod, uprkos činjenici da je čak 64% ispitanika odgovorilo kako je upoznato sa posebnim Internet karticama koje banke izadaju, a sa kojima mogu znatno sigurnije kupovati online.

Kao najveći problem, pak, nametnula se preskupa pošiljka – pogotovo ukoliko govorimo dostavi iz inostranstva. Mesta za poboljšanje svakako ima i cene će padati kako i tržište bude raslo. Sve do tada, može nam se desiti da nas sam proizvod izađe jeftinije od pošiljke. Mnogo jeftinije.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Novost

Google Street View automobili ponovo na putevima Srbije

Njihova misija je ažuriranje Google Street View fotografija srpskih gradova, arhitektonskih i prirodnih dobara na Google mapama.

Takmičenje

Predstavljen žiri SoMo Borca: Evo ko će odabrati najbolje digitalne projekte u regionu

Prijave se zatvaraju 25. septembra, a 'early bird' prijave otvorene su do 1. septembra 2024. godine!

Sponzorisano

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti.