Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali je dostava skupa

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali nam je dostava i dalje preskupa

Na događaju 'Gemius e-Commerce Day' koji je prekjuče održan u Beogradu, istoimena kompanija predstavila je rezultate istraživanja o kupovini na Internetu kada su Srbija i Hrvatska u pitanju. Podaci jasno kažu da volimo da kupujemo na Internetu, da godišnje potrošimo između 10 i 50 hiljada dinara na robu i usluge, ali da nam skupa dostava i dalje predstavlja najveći problem.

gemius_1

U istraživanju koje je Gemius sproveo tokom leta učestvovalo je više od 1.600 ispitanika i to putem portala blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs i b92.net. Odnos muškarci-žene bio je 50:50, dok je od ukupnog broja ispitanih 55% zaposleno, 16% su studenti, a nezaposleni zauzimaju značajnih 14%. Trideset odsto učesnika ankete priznalo je da su im primanja između 20 i 40 hiljada dinara, 21% da primaju manje od 20.000 dinara, dok oni koji zarađuju između 40 i 60 hiljada dinara čine tek 18%.

Na pitanje koliko često pristupaju Internetu, 93% ispitanika odgovorilo je svaki dan. Gotovo isti broj prinzao je da računarskoj mreži pristupaju putem desktop i laptop računara, pri čemu polovina njih Internet posećuje putem pametnih telefona.

Najviše pretražujemo, ali i kupujemo

Od 1.600 učesnika ankete, tri četvrtine njih priznalo je da je makar jednom koristilo neki web shop, dok je 43% ispitanika odgovorilo da je koristilo sajt za aukcije. Njih 35 odsto pristupilo je sajtovima za upoređivanje cena, dok sajtovi za grupne kupovine zauzimaju poslednje mesto sa 25%.

kupovina_1

Kada govorimo o najpopularnijim e-commerce sajtovima u Srbiji, treba istaći da je 19% ispitanika navelo Limundo.com kao njihov prvi izbor, dok je KupujemProdajem.com zauzeo 16%. Slede Kupindo.com sa 13% i eBay.com sa 7% čiji udeo deli i poznati AliExpress.com. Zanimljivo je i da je 3% učesnika izjavilo kako im je Amazon.com omiljeni e-commerce sajt kome često i rado pristupaju.

Više od polovine ispitanika prijavilo je da njihova kupovina na Internetu najčešće iznosi od 1.000 do 5.000 dinara, dok je 16% njih izjavilo kako pojedinačne kupovine mogu iznositi od 5.000 do 10.000 dinara. Ipak, veliki broj anketiranih potvrdio je da su u prethodnoj godini potrošli između 10.000 i 50.000 dinara na kupovinu putem Interneta, dok je 36% reklo kako su u 2014. godini potrošili između 10.000 i 50.000 dinara plaćajući komunalije i druge račune.

Internet kupovina, ali plaćanje ‘solarno’

Istina je da je e-commerce u Srbiji u porastu, ali hajde da se fokusiramo na metode plaćanja budući da tu stvari postaju zaista interesantne. Čak 75% ispitanika izjavilo je da preferira plaćanje po pouzeću, čineći ovaj tip transakcije brojem jedan kada je Internet kupovina u pitanju, ali i jasno ističući rezervu prema ovoj vrsti šopinga u Srbiji. Dvadeset i osam odsto ispitanih potvrdilo je da su koristili neki od online payment servisa, dok je svega 20% njih platilo direktno putem debitne kartice.

Visoka cena dostave i dalje predstavlja glavni problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)
Visoka cena dostave i dalje predstavlja veliki problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)

Kada su mobilni uređaji u pitanju, 76% ispitanika koristi Android operativni sistem, 11% Windows Phone, a iOS je zauzeo svega 5%. Situacija je nešto drugačija kada su pretraga i kupovina u pitanju, tako da 65% anketiranih pretražuje proizvode i usluge putem svojih pametnih telefona, dok njih 59% kupuje sa istih. Iako se plaćanje SMS-om kotiralo poprilično visoko sa 42%, čak 27% ukupno ispitanih odgovorilo je kako svoje mobilne uređaje koriste za mobilni banking i kupovinu putem Interneta.

Da Internet kupovina i plaćanje i dalje predstavljaju radnje kojima se umnogome pristupa sa desktop i laptop računara, pokazuju i podaci da 50% ispitanika nikada nije kupilo nešto posredstvom pametnog telefona, dok je 36% njih potrošilo svega do 1.000 dinara i to na sitne kupovine. Ispitanika koji su sa mobilnog telefona kupovali usluge i robu u vredosti od 1.000 do 5.000 dinara ima 14%, pri čemu je svega 5% njih ostvarilo transakciju veću do 10.000 dinara ovim putem.

Internet kupovina u porastu, ali su problemi primetni

Generalni zaključak Gemiusovog e-Commerce istraživanja jeste da Internet kupovina u Srbiji više ne predstavlja taboo temu, te da je sve više građana koji robu i usluge nabavljaju ovim putem. Ipak, nepoverenje u banke i provajdere payment rešenja dovodi do toga da je plaćanje pouzećem najčešći metod, uprkos činjenici da je čak 64% ispitanika odgovorilo kako je upoznato sa posebnim Internet karticama koje banke izadaju, a sa kojima mogu znatno sigurnije kupovati online.

Kao najveći problem, pak, nametnula se preskupa pošiljka – pogotovo ukoliko govorimo dostavi iz inostranstva. Mesta za poboljšanje svakako ima i cene će padati kako i tržište bude raslo. Sve do tada, može nam se desiti da nas sam proizvod izađe jeftinije od pošiljke. Mnogo jeftinije.

Ostavi komentar

  1. Petar Subotic

    Petar Subotic

    30. 10. 2015. u 21:32 Odgovori

    Trebalo bi ispitati i prodavače… Kako se oni suočavaju sa dostupnim rešenjima za naplate. Smatram da bi eCom u Srbiji procvetao (npr. cena dostave pala znatno) kad bi postajao dostojan i pristupačan lokalni procesor naplata.

    Da li je ceo izveštaj dostupan negde?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Društvene mreže

Quiet Quitting: Kako je TikTok trend pokrenuo revoluciju na radnom mestu?

Ukoliko ste aktivni na TikTok-u, sigurno vam nije promakao trend o 'tihom otkazu' koji u proteklom periodu preplavljuje svačiji #fyp na ovoj društvenoj mreži.

Gaming

FDU pokrenuo Game Art katedru ― šta to znači za srpsku gejming industriju?

Fakultet dramskih umetnosti, koji je član superklastera Creative Tech Serbia, ove godine prvi put je upisao studente na novi studijski program: Vizuelni efekti, animacija i gejm art. Sve o novom studijskom programu i mogućnostima koje pruža, pročitajte u našem tekstu.

Karijere

Veljko je više od deset godina Java programer u Mozzartu – otkriva nam izazove IT odeljenja u ‘gambling’ industriji

Ukoliko se baviš programiranjem i tragaš za novim profesionalnim izazovima, kako ti se čini mogućnost da razvijaš vlastiti proizvod i da možeš da vidiš svoj kod u produkciji u rekordno kratkom roku?

Propustili ste

Tehnologija

Search On 22: SEO relevantniji nego ikada pre

U nameri da privuče generaciju Z, Google je na 'Search On 22' događaju predstavio novitete u pretrazi, koji su rezultat dugogodišnjeg razvijanja AI tehnologija.

Društvene mreže

TikTok će pokoriti najveće igrače u industriji zabave

U okviru 15. izdanja Weekend Media Festivala, održan je panel 'TikTok – the platform that will bring the biggest players on the market to its knees'.

Karijere

Nakon 3 godine pauze, DaFED okupljanja ponovo u Novom Sadu!

Novosadska zajednica ima razloga za slavlje - DaFED ekipa ponovo je na okupu. Oslobodite kalendare jer prvi meetup je već zakazan, a mi otkrivamo planove za konferenciju i druge edukacije koje DaFED već uveliko planira.

Novost

LotusFlare otvorio novu kancelariju u Beogradu sa ciljem da proširi programerski tim

Softverska kompanija LotusFlare sa sedištem u Silicijumskoj dolini otvorila je novu kancelariju u Beogradu, dok nastavlja da širi svoj tim u Srbiji i drugim lokacijama širom sveta.

Office Talks Podcast

Marketing za web 3.0 zajednicu

U 111. epizodi Office Talks podkasta ugostili smo Nikolu Jankovića i Nikolu Milinkovića iz kompanije Decenter. Sa njima smo razgovarali o kreiranju efikasnog marketinga u web 3.0 industriji, uz osvrt na važnost izgradnje jake web 3.0 zajednice.

Web 3.0

Kripto vodič: Kako da skalirate Ethereum uz ‘Zero knowledge’ metodologiju?

Na ovogodišnjoj Infobip Shift konferenciji, u okviru predavanja 'Scaling Ethereum with Zero-Knowledge magic' na Web3 stejdžu predstavljena su rešenja koja mogu da pojednostave i ubrzaju skaliranje na Ethereumu.