Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali je dostava skupa

Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali nam je dostava i dalje preskupa

Na događaju 'Gemius e-Commerce Day' koji je prekjuče održan u Beogradu, istoimena kompanija predstavila je rezultate istraživanja o kupovini na Internetu kada su Srbija i Hrvatska u pitanju. Podaci jasno kažu da volimo da kupujemo na Internetu, da godišnje potrošimo između 10 i 50 hiljada dinara na robu i usluge, ali da nam skupa dostava i dalje predstavlja najveći problem.

gemius_1

U istraživanju koje je Gemius sproveo tokom leta učestvovalo je više od 1.600 ispitanika i to putem portala blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs i b92.net. Odnos muškarci-žene bio je 50:50, dok je od ukupnog broja ispitanih 55% zaposleno, 16% su studenti, a nezaposleni zauzimaju značajnih 14%. Trideset odsto učesnika ankete priznalo je da su im primanja između 20 i 40 hiljada dinara, 21% da primaju manje od 20.000 dinara, dok oni koji zarađuju između 40 i 60 hiljada dinara čine tek 18%.

Na pitanje koliko često pristupaju Internetu, 93% ispitanika odgovorilo je svaki dan. Gotovo isti broj prinzao je da računarskoj mreži pristupaju putem desktop i laptop računara, pri čemu polovina njih Internet posećuje putem pametnih telefona.

Najviše pretražujemo, ali i kupujemo

Od 1.600 učesnika ankete, tri četvrtine njih priznalo je da je makar jednom koristilo neki web shop, dok je 43% ispitanika odgovorilo da je koristilo sajt za aukcije. Njih 35 odsto pristupilo je sajtovima za upoređivanje cena, dok sajtovi za grupne kupovine zauzimaju poslednje mesto sa 25%.

kupovina_1

Kada govorimo o najpopularnijim e-commerce sajtovima u Srbiji, treba istaći da je 19% ispitanika navelo Limundo.com kao njihov prvi izbor, dok je KupujemProdajem.com zauzeo 16%. Slede Kupindo.com sa 13% i eBay.com sa 7% čiji udeo deli i poznati AliExpress.com. Zanimljivo je i da je 3% učesnika izjavilo kako im je Amazon.com omiljeni e-commerce sajt kome često i rado pristupaju.

Više od polovine ispitanika prijavilo je da njihova kupovina na Internetu najčešće iznosi od 1.000 do 5.000 dinara, dok je 16% njih izjavilo kako pojedinačne kupovine mogu iznositi od 5.000 do 10.000 dinara. Ipak, veliki broj anketiranih potvrdio je da su u prethodnoj godini potrošli između 10.000 i 50.000 dinara na kupovinu putem Interneta, dok je 36% reklo kako su u 2014. godini potrošili između 10.000 i 50.000 dinara plaćajući komunalije i druge račune.

Internet kupovina, ali plaćanje ‘solarno’

Istina je da je e-commerce u Srbiji u porastu, ali hajde da se fokusiramo na metode plaćanja budući da tu stvari postaju zaista interesantne. Čak 75% ispitanika izjavilo je da preferira plaćanje po pouzeću, čineći ovaj tip transakcije brojem jedan kada je Internet kupovina u pitanju, ali i jasno ističući rezervu prema ovoj vrsti šopinga u Srbiji. Dvadeset i osam odsto ispitanih potvrdilo je da su koristili neki od online payment servisa, dok je svega 20% njih platilo direktno putem debitne kartice.

Visoka cena dostave i dalje predstavlja glavni problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)
Visoka cena dostave i dalje predstavlja veliki problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)

Kada su mobilni uređaji u pitanju, 76% ispitanika koristi Android operativni sistem, 11% Windows Phone, a iOS je zauzeo svega 5%. Situacija je nešto drugačija kada su pretraga i kupovina u pitanju, tako da 65% anketiranih pretražuje proizvode i usluge putem svojih pametnih telefona, dok njih 59% kupuje sa istih. Iako se plaćanje SMS-om kotiralo poprilično visoko sa 42%, čak 27% ukupno ispitanih odgovorilo je kako svoje mobilne uređaje koriste za mobilni banking i kupovinu putem Interneta.

Da Internet kupovina i plaćanje i dalje predstavljaju radnje kojima se umnogome pristupa sa desktop i laptop računara, pokazuju i podaci da 50% ispitanika nikada nije kupilo nešto posredstvom pametnog telefona, dok je 36% njih potrošilo svega do 1.000 dinara i to na sitne kupovine. Ispitanika koji su sa mobilnog telefona kupovali usluge i robu u vredosti od 1.000 do 5.000 dinara ima 14%, pri čemu je svega 5% njih ostvarilo transakciju veću do 10.000 dinara ovim putem.

Internet kupovina u porastu, ali su problemi primetni

Generalni zaključak Gemiusovog e-Commerce istraživanja jeste da Internet kupovina u Srbiji više ne predstavlja taboo temu, te da je sve više građana koji robu i usluge nabavljaju ovim putem. Ipak, nepoverenje u banke i provajdere payment rešenja dovodi do toga da je plaćanje pouzećem najčešći metod, uprkos činjenici da je čak 64% ispitanika odgovorilo kako je upoznato sa posebnim Internet karticama koje banke izadaju, a sa kojima mogu znatno sigurnije kupovati online.

Kao najveći problem, pak, nametnula se preskupa pošiljka – pogotovo ukoliko govorimo dostavi iz inostranstva. Mesta za poboljšanje svakako ima i cene će padati kako i tržište bude raslo. Sve do tada, može nam se desiti da nas sam proizvod izađe jeftinije od pošiljke. Mnogo jeftinije.

Ostavi komentar

  1. Petar Subotic

    Petar Subotic

    30. 10. 2015. u 21:32 Odgovori

    Trebalo bi ispitati i prodavače… Kako se oni suočavaju sa dostupnim rešenjima za naplate. Smatram da bi eCom u Srbiji procvetao (npr. cena dostave pala znatno) kad bi postajao dostojan i pristupačan lokalni procesor naplata.

    Da li je ceo izveštaj dostupan negde?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Propustili ste

Gaming

Eipix postaje deo ruskog Playrixa – sledi širenje tima u Novom Sadu

Domaća gejming kompanija Eipix Entertainment akvizirana je od strane ruskog Playrixa, priključujući se tako njegovom novom studiju - Playrix RS. Studio sa sedištem u Novom Sadu, kažu, biće fokusiran na razvoj 'free to play' mobilnih igara najvišeg svetskog kvaliteta.

Kultura 2.0

Kada više pažnje posvetite svojim zaposlenima, a ne kandidatima – vaša Employer Branding strategija će biti mnogo uspešnija

Kuda plovi Employer Branding brod i gde smo grešili, a šta smo uradili dobro kada je ova oblast u pitanju u 2019. godini?

Karijere

Otvoren Ladies of New Business program mentorstva – čekamo tvoju prijavu!

Nakon jesenje Ladies of New Business konferencije, sada već tradicionalno, organizujemo i mentorski program koji će ovaj put biti otvoren za devojke koje zanima IT. Program startuje u januaru i trajaće do marta 2020. godine.

Startapi i poslovanje

Fond za inovacionu delatnost ponovo dodeljuje €380.000 – po prvi put mogu da apliciraju i timovi

Inovativna preduzeća i naučno-istraživačke organizacije imaju na raspolaganju bespovratna sredstva Fonda za inovacionu delatnost za razvoj inovativnih proizvoda, usluga i tehnologija u ukupnom iznosu od šest miliona evra. Sledi novi ciklus dodele novca.

Karijere

Kako radoznalost i konstantno učenje oblikuju domaću IT industriju – iz ženskog ugla

Sedma po redu Ladies of New Business konferencija u organizaciji Netokracije okupila je prošle nedelje preko 100 dama koje su imale priliku da čuju zašto su pripadnice lepšeg pola veoma važan deo IT industrije.

Ekskluzivno

Skupština usvojila ‘zakon o paušalcima’

Izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana koji se, između ostalog, odnose na paušalne preduzetnike i knjigaše, usvojen je u Skupštini Srbije. Mere podsticaja važiće od 1. januara 2020. godine.