Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali je dostava skupa

Srbi vole da kupuju putem Interneta, ali nam je dostava i dalje preskupa

Na događaju 'Gemius e-Commerce Day' koji je prekjuče održan u Beogradu, istoimena kompanija predstavila je rezultate istraživanja o kupovini na Internetu kada su Srbija i Hrvatska u pitanju. Podaci jasno kažu da volimo da kupujemo na Internetu, da godišnje potrošimo između 10 i 50 hiljada dinara na robu i usluge, ali da nam skupa dostava i dalje predstavlja najveći problem.

gemius_1

U istraživanju koje je Gemius sproveo tokom leta učestvovalo je više od 1.600 ispitanika i to putem portala blic.rs, novosti.rs, telegraf.rs, kurir.rs i b92.net. Odnos muškarci-žene bio je 50:50, dok je od ukupnog broja ispitanih 55% zaposleno, 16% su studenti, a nezaposleni zauzimaju značajnih 14%. Trideset odsto učesnika ankete priznalo je da su im primanja između 20 i 40 hiljada dinara, 21% da primaju manje od 20.000 dinara, dok oni koji zarađuju između 40 i 60 hiljada dinara čine tek 18%.

Na pitanje koliko često pristupaju Internetu, 93% ispitanika odgovorilo je svaki dan. Gotovo isti broj prinzao je da računarskoj mreži pristupaju putem desktop i laptop računara, pri čemu polovina njih Internet posećuje putem pametnih telefona.

Najviše pretražujemo, ali i kupujemo

Od 1.600 učesnika ankete, tri četvrtine njih priznalo je da je makar jednom koristilo neki web shop, dok je 43% ispitanika odgovorilo da je koristilo sajt za aukcije. Njih 35 odsto pristupilo je sajtovima za upoređivanje cena, dok sajtovi za grupne kupovine zauzimaju poslednje mesto sa 25%.

kupovina_1

Kada govorimo o najpopularnijim e-commerce sajtovima u Srbiji, treba istaći da je 19% ispitanika navelo Limundo.com kao njihov prvi izbor, dok je KupujemProdajem.com zauzeo 16%. Slede Kupindo.com sa 13% i eBay.com sa 7% čiji udeo deli i poznati AliExpress.com. Zanimljivo je i da je 3% učesnika izjavilo kako im je Amazon.com omiljeni e-commerce sajt kome često i rado pristupaju.

Više od polovine ispitanika prijavilo je da njihova kupovina na Internetu najčešće iznosi od 1.000 do 5.000 dinara, dok je 16% njih izjavilo kako pojedinačne kupovine mogu iznositi od 5.000 do 10.000 dinara. Ipak, veliki broj anketiranih potvrdio je da su u prethodnoj godini potrošli između 10.000 i 50.000 dinara na kupovinu putem Interneta, dok je 36% reklo kako su u 2014. godini potrošili između 10.000 i 50.000 dinara plaćajući komunalije i druge račune.

Internet kupovina, ali plaćanje ‘solarno’

Istina je da je e-commerce u Srbiji u porastu, ali hajde da se fokusiramo na metode plaćanja budući da tu stvari postaju zaista interesantne. Čak 75% ispitanika izjavilo je da preferira plaćanje po pouzeću, čineći ovaj tip transakcije brojem jedan kada je Internet kupovina u pitanju, ali i jasno ističući rezervu prema ovoj vrsti šopinga u Srbiji. Dvadeset i osam odsto ispitanih potvrdilo je da su koristili neki od online payment servisa, dok je svega 20% njih platilo direktno putem debitne kartice.

Visoka cena dostave i dalje predstavlja glavni problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)
Visoka cena dostave i dalje predstavlja veliki problem, rekli su ispitanici (Izvor: Gemius)

Kada su mobilni uređaji u pitanju, 76% ispitanika koristi Android operativni sistem, 11% Windows Phone, a iOS je zauzeo svega 5%. Situacija je nešto drugačija kada su pretraga i kupovina u pitanju, tako da 65% anketiranih pretražuje proizvode i usluge putem svojih pametnih telefona, dok njih 59% kupuje sa istih. Iako se plaćanje SMS-om kotiralo poprilično visoko sa 42%, čak 27% ukupno ispitanih odgovorilo je kako svoje mobilne uređaje koriste za mobilni banking i kupovinu putem Interneta.

Da Internet kupovina i plaćanje i dalje predstavljaju radnje kojima se umnogome pristupa sa desktop i laptop računara, pokazuju i podaci da 50% ispitanika nikada nije kupilo nešto posredstvom pametnog telefona, dok je 36% njih potrošilo svega do 1.000 dinara i to na sitne kupovine. Ispitanika koji su sa mobilnog telefona kupovali usluge i robu u vredosti od 1.000 do 5.000 dinara ima 14%, pri čemu je svega 5% njih ostvarilo transakciju veću do 10.000 dinara ovim putem.

Internet kupovina u porastu, ali su problemi primetni

Generalni zaključak Gemiusovog e-Commerce istraživanja jeste da Internet kupovina u Srbiji više ne predstavlja taboo temu, te da je sve više građana koji robu i usluge nabavljaju ovim putem. Ipak, nepoverenje u banke i provajdere payment rešenja dovodi do toga da je plaćanje pouzećem najčešći metod, uprkos činjenici da je čak 64% ispitanika odgovorilo kako je upoznato sa posebnim Internet karticama koje banke izadaju, a sa kojima mogu znatno sigurnije kupovati online.

Kao najveći problem, pak, nametnula se preskupa pošiljka – pogotovo ukoliko govorimo dostavi iz inostranstva. Mesta za poboljšanje svakako ima i cene će padati kako i tržište bude raslo. Sve do tada, može nam se desiti da nas sam proizvod izađe jeftinije od pošiljke. Mnogo jeftinije.

Ostavi komentar

  1. Petar Subotic

    Petar Subotic

    30. 10. 2015. u 21:32 Odgovori

    Trebalo bi ispitati i prodavače… Kako se oni suočavaju sa dostupnim rešenjima za naplate. Smatram da bi eCom u Srbiji procvetao (npr. cena dostave pala znatno) kad bi postajao dostojan i pristupačan lokalni procesor naplata.

    Da li je ceo izveštaj dostupan negde?

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Sasomange od letos zabeležio 100.000 registrovanih korisnika u pohodu na udeo u domaćem ‘classifieds’ tržištu

Sredinom godine na tržište Srbije stigao je novi oglasnik koji tehnologijom i dizajnom želi da se bori za svoj deo 'classifieds' kolača. Zanimalo nas je kako je čitava priča zamišljena i šta to novo Sasomange.rs pruža domaćim kupcima i trgovcima.

Kolumna

Filtriranje interneta u Srbiji donosi ozbiljne posledice i nepoznatu korist

Filtriranje interneta je u Srbiji uvedeno radi navodnog sprečavanja dalje štete po republički budžet i ekonomiju i uz zanemarivanje brojnih aspekata koji ovaj opasan presedan nosi sa sobom. U tekstu analiziramo zašto je ta odluka besmislena i do kakvih posledica može dovesti.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Nakon pritiska javnosti Apple konačno smanjuje App Store naknadu na 15% – ali samo za pojedine developere

Kao deo novog programa za mala preduzeća kompanija Apple najavila je smanjenje stope provizije u App Store prodavnici za 15% - što predstavlja jednu od najznačajnijih promena u procesu u kojem iOS developeri zarađuju na svojim igrama i aplikacijama za Apple uređaje.

Društvene mreže

Snap Inc. imenovao predstavnika za Srbiju – u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti saopštio je da je i kompanija Snap Inc. imenovala svog predstavnika za Republiku Srbiju.

Analiza

Vodeća udruženja frilensera predstavljaju dalje korake ukoliko nadležni organi ne odgovore na njihove zahteve

Sa predstavnicima Udruženja radnika na internetu i Udruženja frilensera i preduzetnika razgovarali smo o narednim koracima kada je reč o pregovorima sa nadležnim organima zbog najavljenog oporezivanja frilensera.

Tehnologija

Kako jednostavno početi sa učenjem programskog jezika Python?

Među programskim jezicima postoje velike razlike kako u samom procesu rada, tako i u krajnjim rezultatima. U razgovoru sa Nikolom Kolevskim, otkrivamo zašto je Python sve popularniji među programerima i šta ga izdvaja od drugih tehnologija.

Kultura 2.0

Vanja Paunović ima 23 godine, niže uspehe u programiranju i pokreće YouTube kanal – Dzimiks

Vanja trenutno završava Raf i započinje svoju programersku karijeru. To bi, manje-više, bio standardni put za juniora u IT industriji ali on ima nešto što ga izdvaja od ostalih: YouTube kanal posvećen programiranju.

Office Talks Podcast

Borci za slobodan Internet (gost Danilo Krivokapić)

22. epizodu Netokracijinog Office Talks podcasta obeležio je razgovor sa Danilom Krivokapićem iz SHARE Fondacije koji je govorio o aktuelnoj kampanji #hiljadekamera, našim digitalnim pravima i slobodnom Internetu.