Facebook 'Fundraiser' namenjen je NVO sektoru

Facebookov ‘Kickstarter’ za NVO sektor budućnost je crowdfundinga

Neprofitne i nevladine organizacije od juče imaju razlog više za slavlje. Najmnogoljudnija i najpopularnija društvena mreža predstavila je novi alat pod nazivom 'Fundraiser' koji ima za cilj da olakša proces prikupljanja donacija. Postaje li Facebook ovim potezom novi Kickstarter?

fundraiser_1

Vratimo se samo nekoliko dana unazad kada je Startit uspešno okončao Kickstarter kampanju prikupivši više od 100.000 dolara za izgradnju Startit Centara širom Srbije. Gotovo do poslednjeg dana bilo je neizvesno hoće li se sredstva osigurati u celosti, a kao glavna prepreka nametnuo se upravo sam Kickstarter sa kojim zajednica pre nije imala mnogo iskustva – samim tim i manje pojedinačnih donacija.

Srbija jednostavno nije poznata po crowdfundingu (a bogme ni po doniranju), ali je poznata po Facebooku. Ista je situacija i sa mnogim zemljama širom sveta gde se social media kanali pre svega koriste za promociju kampanja, a novac donira na sajtovima kao što su Kickstarter ili Indiegogo.

Imajući to na umu, Facebook je juče predstavio novu opciju pod nazivom Fundraiser namenjenu isključivo neprofitnim i nevladinim organizacijama, koje su od sada u mogućnosti da na svojim stranicama pokrenu crowdfunding kampanju, a gde donatori direktno putem Facebooka uplaćuju novac. Sa više od 1,5 milijarde mesečno aktivnih korisnika, društvenoj mreži danas pristupa i 150 miliona aktivista, te je lansiranje „Facestartera“ kako ga je nazvao TechCrunch, bilo samo pitanje vremena.

fb_2
Kampanju ćete prvo videti na društvenim mrežama – zašto baš tu ne biste i donirali umesto što idete na potpuno drugi sajt?

Nikola Jovanović, jedan od osnivača Udruženja građana Hubche, prokomentarisao je za Netokraciju novitete koje je Facebook predstavio, ali i njihov značaj sa NVO sektor u Srbiji i regionu:

Mislim da je ovaj alat, iako još uvek u test fazi i samo za američke organizacije, ipak ono što smo dugo čekali. Facebook je najveća i najkorišćenija društvena mreža u našem regionu i među „našim“ ljudima širom sveta uopšte, što je čini najboljim mestom za kontakt sa potencijalnim donatorima. To je važno jer se Facebooku prosto veruje.

Social + $$$ = uspešna kampanja

Pomislite na crowdfunding kampanje koje ste podržali. Sada se zapitajte gde ste prvo čuli za njih? Dopustite mi da vam odgovorim na to pitanje – na društvenim mrežama. Čak i one kampanje koje dobiju istaknut status na sajtovima kao što su Kickstarter ili Indiegogo, ne prelaze 25% poseta pretragom sa glavnog sajta. Ta brojka je bliža 12%, a neretko većina kampanja beleži tek 3% poseta ovim putem. Glavni alat za promociju bile su i ostale – društvene mreže.

Facebook je toga itekako svestan, te je u okviru Fundraiser programa predstavio novo „Donate“ dugme koje NVO mogu postaviti na svojim stranicama, ili embedovati direktno u post. Neprofitne organizacije mogu da biraju između dve vrste prikupljanja donacija: klasičnu crowdfunding kampanju sa datumom isteka i cifrom koju treba ispuniti, ili dugotrajniju opciju koja na stranici organizacije postavlja pomenuto dugme za doniranje, pružajući korisnicima mogućnost da doniraju bez specijalnog povoda – već zbog ideje koju taj NVO podržava.

Zašto Facebook? Pa, odgovor je poprilično logičan – ljudi i zajednica. Facebook je novim Fundraiser programom zapravo napravio viralnog konkurenta Kickstarteru, testirajući funkcionalnosti na sektoru koji počiva na ljudima i zajednicama, a koji uz nove alate sada još lakše može da održi komunikaciju sa svojim donatorima, uključi nove u akciju i informiše ih o aktuelnostima i daljim akcijama – sve ono što Kickstarter i Indiegogo ne mogu, jer nisu društvene mreže.

Jovanović kaže:

Ovih dana smo kolega iz naše organizacije i ja radili sa 15-ak drugih organizacija iz svih krajeva Srbije na njihovim samoodrživim modelima poslovanja, gde se baš dosta govorilo i o crowdfundingu i uopšte fundraising pristupima. Pričalo se i o Indiegogou, Kickstarteru, Google for Nonprofits i drugim alatima i platformama.

Da smo, kojim slučajem, imali mogućnost da preporučimo ovaj Facebook pristup, mislim da bismo organizacijama preporučili da skoro sve svoje napore ulože na donacije preko Facebooka. Toliko sam ubeđen da će sjajno raditi.

NVO nije krajnja granica?

I dok ne možemo sa sigurnošću tvrditi da će najpopularnija društvena mreža poći putem Kickstartera (iako želi da postane novi Internet, doslovno), možemo samo pretpostaviti šta bi to značilo za crowdfunding kao model finansiranja u zemljama u kojima nije rasprostranjen kao na Zapadu. Uzmite samo nedavna dešavanja gde je pola Facebooka promenilo svoje profilne slike i dodalo zastavu Francuske.

fb_3
„Donate“ dugme omogućava aktivistima da u svakom trenutku podrže cilj i ideju nekog NVO, pri čemu se opcija za doniranje pojavljuje i u postovima te organizacije.

Kritična masa postoji i spremna je da učini nešto, makar i da donira 5 dolara. Ali ljudi su lenji i ne žele da to rade na drugom sajtu koji nikada nisu posetili i kome moraju ostaviti svoje lične podatke, mučeći se oko odabira paketa i dodatnih ličnih podataka. Facebook već sve zna o nama – zašto mu jednostavno ne bismo dali i broj kreditne kartice pa ako već slovimo za humanitarce, da stavimo „our money where our mouth is?“ 

Ostaje još da vidimo detalje – da li će biti limita na količinu ili veličinu transakcije, hoće li NGO-ovi imati specijalne uslove za reklamiranje (kao kod Google for Nonprofits programa), kao i da li će Facebook uzimati neki procenat na donacije. Ja sumnjam da će se to desiti, ali ipak treba sačekati. U svakom slučaju, uveren sam da će regionalna NVO udruženja probati alat čim on bude dostupan za naša tržišta.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Karijere

Regruteri nam otkrivaju koje su trenutno najtraženije pozicije u IT-ju

Kako bismo saznali koji kadrovi su trenutno najpotrebniji domaćoj tehnološkoj industriji kontaktirali smo predstavnike agencija FatCat Coders, ManpowerGroup i Omnes Group. U nastavku teksta slede njihova iskustva.

Startapi i poslovanje

Poreska uprava poziva građane da prijave svoje inostrane prilive – posebno ističu programere i influensere

Poreska uprava Republike Srbije poziva sva fizička lica koja su propustila da podnesu poreske prijave priliva iz inostranstva, da to samoinicijativno urade kako bi izbegli prekršajnu odgovornost.

Kultura 2.0

Stiže nam nova Vlada – koliko će se ona baviti digitalizacijom i IT industrijom u Srbiji?

Mnogo je toga urađeno u protekle četiri godine, mahom zbog kontinuiteta prethodne Vlade sa kojim se one pre nje i ne mogu baš pohvaliti. Analiziramo koje su to stvari koje bi se mogle naći u novom ekspozeu, a koje se tiču digitalizacije i IT industrije u Srbiji.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Pobednici OTP Generator konkursa Zanateria i Your Pet World otkrivaju dalje svoje poslovne planove

Pre nešto više od nedelju dana završen je još jedan Generator Gamechanger konkurs, ovaj put u 'online' izdanju. Žiri je i ove godine izabrao najbolje digitalne projekte, a njihove priče vam otkrivamo u nastavku.

Internet marketing

Budućnost digitalnog marketinga se ‘kladi’ na mlade ljude – i zato pazite kako birate praktikante

Da li zaista mladima više nije toliko sexy raditi u marketing agencijama ili situacija nije toliko tragična kakvom je predstavljaju?

Startapi i poslovanje

Kanadski startap Autoklose sa kancelarijama u Beogradu akviziran od strane kompanije VanillaSoft

Autoklose nastaviće svoje poslovanje kao deo kompanije VanillaSoft, jedne od vodećih 'sales engagement' tehnoloških kompanija na svetu.

Startapi i poslovanje

LearnUpon sa kancelarijama u Beogradu osigurao $56 miliona investicije

LearnUpon, kompanija koja u Beogradu zapošljava preko 40 developera, osigurala je manjinsku investiciju od 56 miliona dolara od kompanije za globalni rast Summit Partners.

Gaming

Gejming studio Miracle Dojo ušao u svet gejmifikacije likova igrom PopStar Adventure – glavni junak je Željko Joksimović

Miracle Dojo, beogradski gejming studio, uspešno je objavio svoju drugu video igru - PopStar Adventure. Ovaj poduhvat realizovan je u saradnji sa producentom i pevačem Željkom Joksimovićem, o čemu smo razgovarali sa osnivačem ovog studija. 

Kultura 2.0

Spotify imenovao Httpool kao ekskluzivnog zastupnika za oglasna rešenja na Balkanu

Ova agencija biće na raspolaganju brendovima iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Severne Makedonije, Crne Gore, Albanije i BiH koji žele da se oglašavaju na platformi Spotify.