Istražujemo: Zašto je srpska esport scena najjača u regionu?

Zašto je srpska esport scena najjača u regionu?

Godina iza nas protekla je u znaku esporta - dobili smo nove timove, nove regionalne lige, videli smo i ulazak poznatih timova poput Crvene Zvezde i NK Rudeš. Potencijala za dodatnih razvoj u 2018. godini itekako ima, a mi detaljnije analiziramo sve snažniju poziciju Srbije na esport sceni, razgovarajući sa predstavnicima klubova i medijskom kompanijom koje prati dešavanja iz ove oblasti - Fortunom Esport.

Dve hiljade sedamnaestu godinu zapamtićemo kao prekretnicu kada je u pitanju razvoj i popularizacija esporta u regionu. Kulminacija ovog trenda i veliko finale Vip Adria lige u Zagrebu, otkrili su nam pored starih i neke nove, talentovane timove koji su se borili za vredne nagrade, ali i uverili da je Balkan sada spreman da krene krupnim korakom napred. S druge strane, bili smo svedoci ulaska poznatih sportskih brendova u esport, kako iz Srbije, tako i iz Hrvatske – što nam stavlja do znanja da je pred nama zanimljiv period kada je reč o sve popularnijoj grani gaming industrije.

Popularizacija esporta u svetu ne dovodi se u pitanje, što najbolje pokazuju i statistike: projektovani prihodi od esporta do 2020. godine mogli bi iznositi čak 1,5 milijardi dolara. Međutim, kako se ovde kotiraju zemlje brdovitog nam Balkana?

Odgovore na neka od ključnih pitanja za esport na ovim prostorima potražili smo u razgovoru sa predstavnicima kompanije Vip mobile, medijske esport organizacije Fortuna, ali i esport timom iz Srbije koji je već beležio veoma uspešne rezultate na različitim takmičenjima.

Reč je o beogradskoj ekipi po imenu x25 sa kojom smo krajem prošle godine imali priliku da porazgovaramo o daljim planovima i utiscima sa velikih regionalnih takmičenja kao što su EBL i Vip Adria Liga. Sa novom godinom dolaze i novi izazovi, pogotovo u Srbiji gde, kako vreme prolazi, esport uzima sve više maha. Za Netokraciju, trener ovog tima Đorđe Spasić, obrazlaže svoja predviđanja za 2018. godinu:

Smatram da će tekuća godina biti jako interesantna za esport scenu kod nas, posebno za League of Legends. Biće tu mnogo liga u kojima ekipe i igrači iz Srbije mogu da učestvuju, dok će najveću pažnju sigurno privući druga sezona EBL-a koja je u saradnji sa Riot Games dobila taj spot na evropskom Riotovom turniru gde će pobednici iz svih nacionalnih/regionalnih liga odmeriti svoje snage. Smatram da je to najveći korak do sada na našim prostorima i drago mi je da se konstantno napreduje po pitanju LoL scene.

Priznanje Riot Games-a velika čast za EBL, ali i za ‘League of Legends’ igrače

Kada govorimo o EBL-u (Esport Balkan League), potrebno je napomenuti da iza organizacije ovog velikog i značajnog događaja stoji medijska kompanija Fortuna Esport koja pokriva sva dešavanja na esport sceni, a sa kojom smo se upoznali još prošle godine. Kako je izgledala 2017. godina iz ugla ove kompanije, objašnjava nam Mihajlo Jovanović-Džaril, direktor i osnivač Fortune koji tom prilikom kaže:

Izuzetno smo zadovoljni kako je prošla prva sezona. Pre svega u brojkama koje nedvosmisleno dokazuju uspeh – preko milion pregleda online emitovanja uz 3.300 istovremenih gledalaca u proseku i maksimumom od 5.800 gledalaca tokom LoL finala, te činjenicu da je 5% pretplatnika na Sport Klubu pratilo EBL tokom emitovanja u decembru.

Ipak najveći uspeh prve sezone je to što je Riot Games pored veličine prepoznao i kvalitet EBL-a i dao mu status jedne od deset zvaničnih evropskih LoL liga koje šalju svoje šampione na njihovo novo pan-evropsko takmičenje.

Do sada najveći nagradni fond za jedno regionalno takmičenje, istakao je EBL i na mapi evropskih League of Legends turnira.

Ove brojke samo su pokazatelj u kom smeru se kreće, ne samo Fortuna, već i čitava gaming zajednica na Balkanu za koju bi 2018. godina trebala da bude još veća i značajnija. Jovanović kaže da Fortunu u novoj sezoni očekuje izmenjen format i novi raspored što znači da će svih osam timova igrati po jedan meč tokom svakog od emitovanja. Drugim rečima, očekujte još više prenosa:

Nadamo se da će čitav region nastaviti da prati esport i navija za naše predstavnike u Evropi – čak i nakon finala EBL-a. Za one koji vole da povezuju esport i tradicionalne sportove zanimljivo je to što će Crvena Zvezda i Panathinaikos imati priliku da se priključe krugu najboljih na ovim prostorima.

Na pitanje Netokracije može li publika da očekuje i nove turnire u nekim drugim igrama, Mihajlo kaže da se aktivno prate različiti naslovi koji u svetu i Evropi ostvaruju esport potencijal, kao i da ova kompanija testira mogućnost uvođenja novih turnira. Mišljenje i pažnja publike, presudni su za predstavljanje drugih turnira koji bi mogli parirati EBL-u.

Najbrojnija esport publika upravo iz Srbije

Sumirajući očekivanja za ovu godinu, Mihajlo ne krije mišljenje da će timovi ojačati kao brendovi kao i da će samim tim privući više pažnje – kako publike, tako i sponzora. Imajući to na umu, velike su šanse da će još više kompanija i brendova sa ovih prostora prepoznati potencijal ulaganja u esport, dok će iz Fortune nastaviti sa praksom organizovanja turnira koji su svima dostupni.

Prema podacima kojima raspolaže Fortuna, broj gledalaca esporta iz Srbije čini od 50% do 75% u odnosu na ostale zemlje ex-Yu prostora.

Tokom godina, Srbija je u regionu dodatno pojačala i učvrstila svoju poziciju kada je esport u pitanju, a nas je zanimalo koji su to faktori koji su našu zemlju izdižu u odnosu na druge zemlje regiona? Mihajlo objašnjava:

Srbiju od ostalih izdvaja veća publika, koja je opet stvorena kroz činjenicu da turniri i igraonice nisu nova stvar, ali i ličnosti koje su bile više zanimljive nego što je to slučaj u regionu. Karakteristična je jaka online zajednica bez koje nema uspeha, a odličan primer toga jeste i Facebook stranica LoL Serbia koju vodi maltene jedan čovek, a koja po broju fanova može da parira zvaničnim LoL stranicama u drugim zemljama.

Ovo nisu jedini faktori koji idu u prilog domaćoj esport zajednici. Prema rečima našeg sagovornika, našu zemlju izdvaja i to što se veliki broj ljudi tokom dužeg vremenskog perioda aktivno zalagao da se domaća scena izgradi. Tome doprinose i podaci da gledaoci iz Srbije čije od 50 do 75% esport publike u odnosu na ostale ex-Yu zemlje.

Navodeći neke od najboljih timova iz Srbije, Mihajlo izdvaja veoma jaku ekipu momaka koja trenutno igra za Kliktech, a koji su pre toga nastupali za SBB Esports. Sa druge strane, potrebno je pomenuti i tim Valiance&Co koji je bez premca kada je reč o CS:GO, a koji je nedavno zabeležio ogroman uspeh i ušao među top 30 ekipa na svetu! “Međutim, naglasio bih da pored većine igrača koji su iz Srbije, u obe ekipe imamo i igrače iz zemalja regiona. Po mom mišljenju to je jedna od stvarno sjajnih odlika esporta – prevazilazi granice i nacionalne okvire”, zaključuje Jovanović.

Vip mobile: Spremite se za iznenađenja

Prošla godina ostaće upamćena i po ulasku hrvatskog Vipneta u esport kroz partnerstvo za ESL-om koje je iznedrilo regionalnu Vip Adria Ligu. Iako trenutno nisu poznati specifični planovi za Srbiju kada je reč o ulaganjima kompanije Vip mobile kao članice Telekom Austria grupe, producent za digital i multimediju, Milan Ilić, otkriva da se stvari za sada kreću postepeno:

Vip Mobile je brend koji privlači mlade ljude – u tom svetlu gaming nam je jako bitan. Bilo da pričamo o mobile gaming-u, konzolama ili o esportu, ideja nam je da prepoznamo potrebe naših korisnika, da na njih odgovorimo i da ostanemo inovativni. Videli smo da igrači jedne veoma popularne igre imaju problem sa kupovinom dodatnog sadržaja za igru, tako je nastao Gaming Prepaid koji omogućava relevantan sadržaj igračima LoL-a.

Finale Vip Adria Lige za vreme Reboot Infogamer sajma u Zagrebu okupilo je veliki broj regionalnih timova, ali i brojnu publiku koja je imala priliku da uživa u pravom spektaklu.

Milan između ostalog kaže kako je pomenuta industrija veoma bitna za Vip, te da će dugoročno ostati u fokusu ove kompanije. “Što se tiče samog formata putem kojeg će kompanija biti prisutna na sceni, to zavisi od više faktora kao što su aktuelna dešavanja, trendovi i potrebe tržišta”, dodaje Ilić, ističući da nas očekuje zanimljiv period pun iznenađenja.

Imajući na umu predviđanja i rezultate od prošle godine, nema sumnje da nas u 2018. očekuje pregršt zanimljivih i dinamičnih dešavanja u svetu esporta na Balkanu. Činjenica da je sve više entiteta zainteresovano za ovu industriju, kao i da su napori timova, organizacija i velikih kompanija sve primetniji. Prema mišljenju naših sagovornika, Srbija će nastaviti da bude lider na ovom polju vodeći regionalni esport i u 2018. godini, no svako od njih ističe da komšijskom rivalitetu ovde baš i nema mesta, obzirom da je scena odavno stasala i prevazišla državne granice, vodeći se mantrom “zajedno smo jači” u svom nastupnu – kako širom Evrope, tako i na velikim svetskim turnirima.

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpski Constellation lansira AimFox – sveobuhvatno rešenje za automatizaciju komunikacije na LinkedInu

AimFox je cloud-based aplikacija namenjena svima koji žele da se bave networkingom, prodajom, regrutingom ili bilo kojim procesima koji podrazumevaju 'jedan na jedan' komunikaciju sa odabranom ciljnom grupom.

Startapi i poslovanje

Payoneer istraživanje: Globalizacija je šansa za razvoj malih i srednjih preduzeća

Procenat očekivanog rasta prihoda malih i srednjh preduzeća ostvarenog od izvoza u Srbiji iznosi 12% u periodu od 2021. do 2023 - pokazuju rezultati istraživanja koja je sproveo Payoneer.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki MotionOps podigao investiciju od $1,2 miliona – sledi širenje tima u Srbiji i dalji razvoj proizvoda

MotionOps zatvorio je 'pre-seed' rundu od gotovo 1,2 miliona dolara predvođenu VC fondom iz Jute Alpine 100. Nikola Cvetković, jedan od osnivača ovog startapa, otkriva nam više o tome kako tim planira da iskoristi investiciju.

Propustili ste

Društvene mreže

Hoće li Elon Mask zaista uvesti pretplatu za sve korisnike Twittera?

Ono što se dešava sa Twitterom od momenta akvizicije od strane kontraverznog biznismena Elona Maska može se kategorizovati kao potpuna farsa sa čudnim spletom događaja i okolnostima koji su zadesili ovu društvenu mrežu.

Takmičenje

Bosch Startup Harbour poziva startape da zajedno validiraju ideje i skaliraju biznis – prijave traju do 30. septembra

Startup Harbour je globalna inicijativa kompanije Bosch čiji je cilj kreiranje ekosistema kroz saradnju između 'early stage' startapa i različitih Bosch divizija u oblasti informacionih tehnologija i digitalizacije.

Intervju

Amir Moini pomogao je Netflixu da izgradi Employer Brand iz temelja – a sada dolazi na Empple Festival

Treći po redu Empple Festival 5. oktobra ugostiće Amira Moinija, direktora Employer Branding-a kompanije Moloco u Silicijumskoj dolini.

Internet marketing

Weekend Media Festival po 16. put u Rovinju, ovog puta sa fokusom na HR i veštačku inteligenciju

Weekend Media Festival, jedna od najvećih regionalnih konferencija posvećenih digitalnom marketingu, po 16. put će se održati u Rovinju od 21. do 24. septembra, sa potpuno novim i aktuelnim temama iz digitalnog sveta.

Karijere

Olja Vučićević Gaković: Srpski IT bio je prenaduvani balon koji je morao da pukne – i to je izdvojilo kvalitetne kompanije

Olja Vučićević Gaković ima impresivno poslovno iskustvo: od života i rada u Silicijumskoj dolini i saradnje sa kompanijama kao što su Google, Yahoo i IBM, do povratka u Srbiju i vođenja uspešnih IT kompanija. U intervjuu koji sledi, ona je sa nama podelila svoje mišljenje o srpskoj IT industriji - i zašto smatra da je kriza imala pozitivan uticaj na nju.

Kultura 2.0

Trudna Barbi i Ken Sugar Daddy – kako je Mattel forama na svoj račun prešao marketing igru?

Drugi deo svoje kolumne o filmu "Barbie" posvetila sam marketinškim strategijama kompanije Mattel koja je aktivno učestvovala u produkciji i realizaciji filma.