Internet trgovina u Srbiji tokom 2020. godine i korona virusa

Rezimiramo: Nijedna kampanja nije uticala na razvoj Internet trgovine u Srbiji kao COVID-19

Ova godina i pandemija pogurale su e-commerce tržište u Srbiji nekoliko godina unapred. Šta nas onda očekuje 2021. godine?

Još u aprilu tekuće godine, gotovo na samom početku epidemije u Srbiji, bilo nam je jasno sledeće: stiglo je zlatno doba za Internet trgovinu u Srbiji. Ključne prednosti online kupovine konačno je uvideo veći broj građana, pa je sve veći broj njih kupovinu počeo da obavlja iz fotelje.

Danas, više od pola godine kasnije, sumiramo sve postignute uspehe, ono što je moglo bolje i trendove za narednu godinu, a u tome nam pomažu Nikola Riznić (D Express), Ljiljana Ahmetović (Shoppster) i Zorana Milidrag (eCommerce Asocijacija Srbije).

Kako biste opisali ovu godinu iz ugla vaših kompanija? Sa kojim ste se to izazovima susreli u poslovanju u doba COVID-19?

Nikola: Ovu godinu pamtićemo po mnogim izazovima sa kojima smo se prvi put susreli. Imali smo veoma kratak rok da se prilagodimo aktuelnoj pandemiji, a organizaciju poslovanja smo prilagođavali odlukama kriznog štaba. Naša kompanija zapošljava preko 1.200 ljudi i prvi izazov sa kojim smo se susreli, kada je redukovan gradski prevoz i uveden policijski čas, je kako da organizujemo zaposlenima dolazak na posao. Angažovali smo autobuse privatnih prevoznika, a kolege iz IT sektora su veoma brzo obezbedile sve što je bilo neophodno za rad od kuće jer smo zbog bezbednosnih razloga svima za koje je to bilo moguće organizovali remote rad.

Takođe, tokom prvog talasa veliki izazov bio je obezbediti dovoljne količine zaštitne opreme i dezinfekcionih sredstava jer ih je bilo veoma teško nabaviti. Kuririma smo sugerisali da dostavu tamo gde je to moguće vrše na otvorenom prostoru kako bi isporuka bila u epidemiološkom smislu što bezbednija i za kurira i za primaoca pošiljke.

Ljiljana: Pandemija nas nije omela da ostvarimo poslovne ciljeve, ali je svakako bilo potrebno mnogo truda, jer smo i pored dvogodišnje pripreme za lansiranje platforme, najintenzivnije zadatke završavali upravo tokom prvog talasa pandemije. Uporedo sa proglašenjem vanrednog stanja razvijali su se operativni procesi, pregovaralo se sa dobavljačima i prilagođavalo se potpuno izmenjenom načinu komunikacije. Štaviše, preko online kanala smo zapošljavali i u posao uvodili nove ljude. Ipak, što je najvažnije, tokom svih navedenih procesa uspešno smo se pridržavali svih vanrednih mera, ne dopustivši da nam rad bude dodatno otežan.

Takođe, zahvaljujući pandemiji, snimanje Shoppster prodajnog TV kanala nije počelo u planiranom terminu, a snimanje kanala za slovenačko tržište smo u potpunosti preselili u Ljubljanu – u roku od samo mesec dana. Gotovo sve je postignuto preko online kanala, čak smo i neka od TV lica u Sloveniji lično upoznali tek u oktobru, kada je građanima Srbije omogućen ulazak u Sloveniju.

Zorana: Za razliku od mnogih industrija pandemija COVID-19 je pokrenula e-commerce revoluciju u celom svetu, ali je poseban uticaj imala na naše tržište jer je uspela da nas lansira 3 godine unapred. eCommerce Asocijacija Srbije, zajedno sa partnerima iz USAID Projekta za Saradnju i u saradnji sa MTTT, već godinama radi na unapređenju poslovanja preko Interneta ali ni jedna kampanja na kojoj smo radili nije nam razvila tržište kao vanredno stanje u proleće 2020. godine. Desilo se masovno probanje Internet trgovine i mnogi su shvatili da obožavaju taj ukus koji im donosi digital.

I sada imamo kupce ali je najvažnije zadržati ih i zato se ECS fokusirala na kreiranje eCommerce Akademije i edukacije svih činioca digitalnog ekosistema. Moramo ozbiljno podići kvalitet usluga i način na koji poslujemo, kako bismo zadržali kupce koji su sada spremni da kupuju online. ECS aktivan je u svim tokovima digitalnog unapređenja od zakonodavnog do razvojnog.

Koliko ste u toku ove godine morali da inovirate kako bi se prilagodili novonastaloj situaciji? Kako su se te inovacije manifestovale u vidu novih proizvoda i usluga?

Nikola: Pandemija je, dakle, uticala i na iznenadni rast online kupovine što je direktno uticalo i na povećani broj pošiljaka. Naši klijenti su se susreli sa istim izazovima, skratili su radno vreme, neke radnje su bile zatvorene, nisu imali dovoljno zaposlenih za pakovanje pošiljaka pa je sve to dovelo do toga da njihovi kupci ne dobiju pošiljke u roku na koji su do tada navikli.

Ova situacija je ubrzala i realizaciju projekta Paketomat na kome smo dugo radili i koji je startovao 1. aprila. Paketomati su došli u pravom trenutku jer omogućavaju beskontaktnu dostavu koja je većini građana bila veoma važna u tom trenutku. Oni su nam takođe omogućili da amortizujemo i kašnjenja u isporukama. Takođe, situacija nas je navela da ubrzamo razvoj koji se odnosi na naplatu pouzeća mobilnim aplikacijama banaka. Cilj nam je da kontakte svedemo na minimum, a pogotovo kada je u pitanju kontakt koji se odnosi na naplatu pouzeća u gotovini. Očekujemo da ćemo novu uslugu pustiti u narednih par meseci.

Ljiljana: Shoppster se, počev od same ideje, oslanja na inovativnost, zbog čega imamo platformu koja posluje prema modelu koji do sada nije razvijan na lokalnim tržištima i koji podrazumeva tim ljudi spreman da kontinuirano donosi inovacije u svojim oblastima. On je danas jedina platforma u regionu koja nudi sve operativne poslovne modele: klasični maloprodajni, dropshipping i marketplace. Pokrenuli smo jedinstven TV prodajni kanal u regionu i jedini integrisali isti i u web shop.

Gledajući iz perspektive potrošača, kroz našu ponudu od preko 60.000 proizvoda želeli smo da pokrijemo sve kategorije van prehrambene, što znači da na jednom mestu korisnici mogu pronaći sve što im je u tom trenutku potrebno. Naravno, online trgovina ne može ostaviti zaokružen pozitivan utisak bez onoga na šta korisnici u Srbiji nisu navikli do sada – dostave u obećanom roku, unošenje gabaritnih pošiljki preko praga ili personalizovane preporuke proizvoda. Nedavno smo lansirali i Shoppster Smart program lojalnosti, kojim nagrađujemo kako svoje redovne kupce, tako i one koji su tek došli na našu platformu.

Šta je to što je obeležilo e-commerce u Srbiji 2020. godine? Gde smo kao tržište bili dobri, gde još moramo da se unapredimo?

Nikola: Online trgovina je, rekao bih, jedini kome je ova pandemija pomogla. Pre svega mislim da je ubrzala razvoj tržišta ali i da se promenila svest kupaca i onih firmi koje do sada nisu prepoznale potencijal online trgovine.

Sa druge strane, firme koje su svoje poslovanje zasnivale na retail-u došle su u situaciju da su prodavnice odjednom morale biti zatvorene i mnogima je poslovanje dovedeno u pitanje. Naša sugestija svima koji se bave e-commerce-om, ali i onima koji tek planiraju, je da što više pažnje posvete unapređenju i automatizaciji procesa, naprednoj razmeni podataka jer što pre pripreme pošiljku i predaju je kurirskoj službi, pošiljka će pre stići do kupca. Integracija online platformi sa bankama, ERP sistemima i kurirskim službama svakako doprinosi transparentnosti koju kupci cene a svi zajedno na taj način utičemo na unapređenju tržišta.

Ljiljana: Covid-19 je definitivno glavna stvar. Ipak, ohrabrujuće je bilo videti kako trgovci otkrivaju načine da pokrenu online kanale prodaje. Sa intenzivnim rastom takvog načina kupovine postavljao se sve veći izazov u pogledu logistike, još u prvom talasu pandemije. Ipak, rukovodili smo se potrebama kupaca koji su naviknuti ili ulaze u svet online trgovine, ali i potrebama mikro ili malih preduzetnika koji su imali priliku i da opstanu ili ostvare bolje poslovne rezultate zahvaljujući našoj platformi.

Zorana: Ova godina za e-commerce je bila godina buđenja i osvešćivanja. Ko nije iskoristio proteklu godinu makar za ovaj segment može doći u ozbiljan problem propuštene prilike. Ima puno kompanija koje su ovu godinu iskoristile za ozbiljan online rast, ali to su mogle isključivo kompanije koje su se za to ranije ozbiljno pripremale.

Mi kao činioci digitalnog ekosistema, bilo da se bavimo trgovinom, isporukom, marketingom i developmentom, moramo da se unapredimo na nivou svesti da sve što radimo moramo na umu da imamo zadovoljstvo kupaca. I dalje smo kao tržište okrenuti previše ka kvantitativnim KPI-jevima. Gledamo u prodaju ili u zakonodavne okvire a to nas udaljava dugoročno od kupca. Na naprednijim tržištima uveliko se svi KPI-jevi postavljaju u skladu sa zadovoljstvom kupaca i to je nešto čemu treba da težimo.

Kakve su vaše predikcije za 2021. godinu?

Nikola: Naš plan za narednu godinu neće se puno razlikovati od dosadašnjih. Planiramo nova radna mesta kako bismo ispratili rast tržišta i obezbedili što kvalitetniju uslugu za naše korisnike. Nastavićemo da i dalje pratimo dešavanja na tržištu online trgovine i sve svoje nove usluge prilagodimo zahtevima tržišta. Plan je i širenje mreže Paketomata kako bi usluga bila dostupna u što više gradova. Nastavićemo da radimo na inovativnim rešenjima, pratićemo trendove logistike iz drugih zemalja i trudićemo se da usluge koje su zastupljene na stranim tržištima budu dostupne i korisnicima naših usluga.

Ljiljana: Izuzetno je važno da se tržište u Srbiji razvija i raste, a ozbiljnih mogućnosti za napredak itekako ima. Na svim svetskim tržištima na kojima je e-commerce aktivan i razvijen beleži se ekonomski porast i razvoj preduzetništva.

Online trgovina je ušla u fazu ubrzanog rasta, a Shoppster će i u narednim godinama težiti još kvalitetnijem pristupu kupovini, otvarajući kontinuirano prostor za velike i male preduzetnike da uđu na e-tržište i plasiraju svoju ponudu. Plan je da nastavimo sa razvojnim procesima jer je cilj da se što više ljudi u regionu uveri da je online kupovina jednostavna, brza i udobna. S tim u vezi, u narednom periodu čeka nas intenzivno širenje i na nova tržišta – u sve zemlje u kojima United Group već posluje.

Zorana: Verujem da će 2021. godina dokazati da je kupac spreman na sve što mu donosi boljitak, pa makar to bilo u njima neopipljivom svetu – digitalu. Asocijacija će se fokusirati na širenje znanja za sve kompanije i pojedince koji žele da uče o ovoj oblasti, na dodatne kurseve na eCommerce Akademiji, mapiranje tržišta, unapređenje zakonodavnih okvira i, na kraju, nadograđivanje i isticanje onih koji su radili ozbiljno u segmentu.

Iz perspektive industrije očekujem unapređenje i ubrzavanje last mille delivery segmenta. Ovo je nešto na čemu se takmiči tržište e-commerce u celom svetu. Zamislite zaista seamless experience: web shop zna bolje od tebe šta ti treba, to ti i ponudi, kupiš za nekoliko minuta, dobijaš pravovremenu informaciju, stiže ti proizvod za jedan dan, možeš da zameniš/ vratiš proizvod za dan. Zvuči jednostavno, a zapravo ispod haube je cela četa ljudi i procesa koji radi da se to i desi.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Gaming

Dušan i David prave društvene igre, a njihov studio Kerber Games napada tržište vredno skoro 20$ milijardi

Iako kultura igranja društvenih igara u Srbiji nije toliko velika, to bi vremenom moglo da se promeni zahvaljujući talentovanim timovima poput onog koji čini Kerber - 'board games' dizajn studio.

Startapi i poslovanje

Uvođenjem udela u vlasništvu kompanije povećavaju svoju konkurentnost – a motivacija zaposlenih se drastično uvećava

Prema podacima do kojih je došao Joberty, manje od 3% kompanija koje posluju na domaćem tržištu ima opciju da svojim zaposlenima omogući udeo u vlasništvu firme a ta opcija, kako kažu naši sagovornici, može napraviti veliku razliku.

Intervju

Milan Starčević je prvi inženjer iz Srbije koji je postao partner u kompaniji Zühlke

Nakon skoro osam godina provedenih u kompaniji Zühlke, Milan Starčević postao je partner. U nastavku teksta razgovaramo o njegovom karijernom putu koji je doveo do nove pozicije.

Propustili ste

Karijere

HelloWorld ponovo organizuje istraživanje domaće tehnološke scene: IT-jevci, popunite anketu!

Sajt za IT zapošljavanje HelloWorld.rs trenutno sprovodi još jedno veliko istraživanje domaće IT scene.

Kolumna

Ingsoftware projektom ‘Utočište’ predstavlja svoju viziju budućnosti rada

Kako će izgledati rad kad prođe korona? To pitanje sam postavio sebi hiljadu puta, pročitao sam na desetine mišljenja, diskutovao sa kolegama, partnerima, prijateljima… I kako je vreme odmicalo sve više sam postajao ubeđen da je model koji uvodimo pravo rešenje.

E-commerce

Igor Grmuša postaje marketing direktor e-commerce kompanije Platforma

Nakon devet godina u digitalnoj marketinškoj agenciji Degordian, Grmuša započinje novo poglavlje u karijeri.

Startapi i poslovanje

Quantox nastavlja da podstiče IT decentralizaciju: Kompanija otvorila nove kancelarije u Podgorici i Banjaluci

Prvi zaposleni već su se pridružili timu od preko 350 visoko kvalifikovanih stručnjaka. Kompanija najavljuje nova zapošljavanja i nastavlja sa širenjem poslovanja izvan velikih IT centara.

Kultura 2.0

Tri karte za Orbitu: Šta nam donosi trka bogatih za svemir?

Izgleda da je na Zemlji postalo dosadno, pa milijarderi i vlasnici gigantskih kompanija prave nove igračke i organizacije za jedno potpuno drugačije nadmetanje (čitajte: putovanje).