Četiri pitanja o digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća

Četiri pitanja o digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća

Mogu li se male i srednje kompanije nositi sa promenama koje sa sobom nosi digitalizacija poslovanja?

Pre petnaestak godina retko koja kompanija je imala svoj web sajt ili aktivno koristila e-mail. Pre dvadesetak godina mali broj radnih mesta bio je opremljen računarima. Danas je, pak, poslovanje nezamislivo bez neke od ove tri navedene stavke, kaže u razgovoru za Netokraciju Senad Kulenović, konsultant za digitalnu transformaciju.

„Kompanije su uspešno prilagodile svoje interne poslovne modele i način komunikacije, a mišljenja sam da su mala i srednja preduzeća u Srbiji spremna za dalju digitalnu transformaciju. Međutim, mnogi od njih ili nisu čuli za ovaj pojam ili ih on zbunjuje – vlasnici jednostavno nisu sigurni šta to u stvari znači“, dodaje on.

To je jedan od razloga zašto se Societe Generale banka odlučila da svoj konkurs Generator ovaj put posveti digitalnoj transformaciji MSP sektora.

Generator 2.0 nastoji da pomogne malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima registrovanim u Srbiji da digitalizuju svoje poslovanje, a trenutno se od 116 prijavljenih bira 20 polufinalista koji će proći u sledeći krug takmičenja u kojem će se održati kreativne radionice koje će biti polazna tačka za prilagođavanje njihovog biznisa zahtevima digitalne ekonomije. Tri finalna pobednika konkursa osvojiće digitalnu transformaciju njihovog poslovanja.

Međutim, ostaje pitanje od milion dolara – kako pristupiti digitalizaciji, odakle zapravo krenuti? Da li to znači nabavka opreme, kupovina programa, reorganizacija kadra ili nešto sasvim drugo? Koliko uopšte košta ta transformacija i šta se njom dobija? Da li je benefit uočljiv istog trena ili na duge staze?

Da li novčani i ljudski resursi MSP mogu da podnesu digitalizaciju i biznis transformaciju?

Senad: Svaka transformacija poslovanja, pa tako i digitalna transformacija, ima svoju troškovnu dimenziju. Imajući iskustva u vođenju projekata digitalne transformacije u sedam industrija, u četiri zemlje i 16 kompanije, sa sigurnošću mogu da kažem da uvek postoje neke linije troška u postojećem poslovanju koje nisu neophodne.

Digitalna transformacija se može delom finansirati iz postojećeg poslovnog modela, bez dodatnog troška. Dosadašnje iskustvo mi govori da se veći deo transformacije u prve dve godine većim delom može finansirati iz postojećeg poslovanja – kako po pitanju tehnologije, tako i po pitanju dovođenja ljudi s potrebni digitalnim znanjima i veštinama.

Dodatno, mogu se koristiti razni fondovi i programi za podizanje efikasnosti i konkurentnosti. Ima primera prekograničnih fondova, finansiranih od Kraljevine Norveške ili pred pristupnih fondova EU koji se potencijalno mogu iskoristiti i za finansiranje digitalne transformacije.

Na kraju, uvek postoji mogućnost da kompanija jedan deo dobiti alocira na razvoj budućeg poslovanja putem digitalne transformacije.

Koji su to potencijalni izazovi sa kojima se mali biznisi mogu suočiti na tom putu? Čega bi trebalo da se paze ukoliko do sada nisu imali dodira sa tehnologijom?

Senad: Najveći izazovi su ljudske prirode. Tehnologija je katalizator poslovanja, nju kupujemo i koristimo da bismo radili brže, jednostavnije i efikasnije. Sama tehnologija više nije toliko skupa ali, da ne bude zabune, kvalitetna i dugoročna rešenja imaju svoju cenu ali sama cena i mogućnost izbora više nisu nepremostiva prepreka.

No, najveći izazov je integracija novih digitalnih alata u poslovanje, posebno iz aspekta znanja i veština koje imaju trenutni zaposleni. Slikovito rečeno, ako kupite helikopter treba da znate da ga vozite, inače predstavlja samo trošak i frustraciju. Potencijalno i smrtonosnu zamku ako baš ne znate da ga vozite.

Slično je i s digitalnim alatima – možete kupiti nešto što vam zaista treba i donosi vam korist u poslovanju, no ako nemate ljude koji to znaju da koriste, imate samo trošak.

Dodatno, presudno je da vlasnici ili uprave imaju jasnu sliku šta žele da postignu digitalnom transformacijom. Ukoliko se kupe digitalni alati i platforme, bez jasne slike šta se njima želi postići, tada će transformacija biti neuspešna. Ljudi su presudno važni u digitalnoj transformaciji, i zaposleni, a još više vlasnici.

Koji je prvi korak za sve one koji tek započinju sa ovim procesom, bez obzira na vrstu biznisa?

Senad: Prvi korak je da vlasnici odvoje dan, dva za razmišljanje o budućnosti i na koji način mogu pripremiti svoju kompaniju. Većina nas u svakodnevnom poslu fokusirana je na rešavanje trenutnih izazova na nedeljnom, mesečnom ili kvartalnom nivou. Tako i vlasnici često nemaju vremena za razmišljanje na koji način bi se trebalo pripremiti za budućnost koja će nesumnjivo biti digitalnija nego danas.

Ukoliko dođu do zaključka da će njihova industrija izgledati drugačije nego što sada izgleda, da će konkurencija biti agresivnija i digitalizovanija, da će korisničke navike i očekivanja biti drugačiji nego danas, onda je vreme da počnu sa ubrzanim prilagođavanjem svoje kompanije na novu, digitalnu ekonomiju.

Nijedna promena poslovnog modela nije niti jednostavna niti brza i lagana. Ukoliko želite da budete konkurentni za tri godine vreme je da se sa digitalnom transformacijom počne već danas.

Šta mogu očekivati polufinalisti i tri pobednička tima na Generator 2.0 konkursu?

Polufinaliste Generator 2.0 konkursa, kako dodaju predstavnici Societe Generale banke, očekuju kreativne radionice gde će sa timom stručnjaka raditi na definisanju daljeg pravca njihovog poslovanja, prepoznavanju novih poslovnih prilika i sticanju različitih veština potrebnih za razvoj biznisa u digitalnoj ekonomiji. „Takođe, tih 20 učesnika dobiće video materijal koji će moći da koriste za potrebe promocije svog preduzeća, medijsku promociju i biznis paket u banci bez naknada u trajanju od godinu dana“, dodaju oni.

Faza glasanja koja sledi nakon radionica biće prilika da jedan od polufinalista direktno osvoji jednu od tri glavne nagrade, a nakon toga stručni žiri će odabrati i 10 finalista koji će se predstaviti javnosti na završnom događaju gde će biti odabrano još dva preduzeća koja će osvojiti digitalnu transformaciju.

Sa druge strane, dodaju tri pobednička tima očekuje rad sa timom transformatora koji će im pružiti konsultantsku podršku u analizi postojećeg stanja njihovog biznisa na osnovu koje će se kreirati set preporuka sa akcionim planom kako da svoje poslovanje transformišu korišćenjem digitalnih tehnologija. Na osnovu ove strategije digitalne transformacije, svaki biznis dobiće implementaciju jedne od predloženih preporuka u vrednosti do 5.000 evra, marketinški preobražaj i medijsku kampanju, zaključuju organizatori konkursa.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Internet marketing

Nagrade možda nisu merilo uspeha, ali nisu loše ukoliko ste agencija koja želi da bira klijente

Kako Ovation BBDO gleda na nagrade iz prethodnog perioda i da li su one rezultovale povećanjem obima posla? Na pitanja Netokracije odgovara Nikola Parun, Head of PR & Digital u ovoj beogradskoj agenciji.

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.

Startapi i poslovanje

Branko Milutinović: Ne stajemo dok Nordeus ne postane sinonim za fudbalski ekosistem

U kom smeru ide Nordeus? Zašto su se preselili u novu zgradu i da li zapošljavaju? Na kojim to igrama trenutno rade? Na ova i druga pitanja odgovara Branko Milutinović, direktor i jedan od osnivača najuspešnijeg srpskog gejm studija.