CrazyLabs je novi game dev akcelerator i izdavač u Srbiji

CrazyLabs je novi game dev akcelerator i izdavač u Srbiji koji poziva ljubitelje ‘hyper-casual’ igara da im se pridruže

Izraelski izdavač video igara CrazyLabs ove godine nalazi se na trećem mestu liste najuspešnijih 'casual' i 'hyper-casual' developera i izdavača u svetu. Ove godine otvorio je još jedan hub za razvoj 'hyper-casual' mobilnih igara - ovaj put u Srbiji. O tome detaljnije razgovaramo sa Borislavom Vesnićem, menadžerom akceleratora CrazyHubs Novi Sad.

CrazyHubs, hub-ovi izdavača CrazyLabs, predstavljaju akceleratore za razvoj hyper-casual mobilnih igara koji su u ekspanziji i doživljavaju uspeh širom sveta. Nakon uspešnih poduhvata u Indiji i Izraelu, sledeća stanica za njih je, kao što smo i spomenuli u Srbiji.

Inicijativa za otvaranje hub-a u Srbiji nije nikakvo iznenađenje ukoliko uzmemo u obzir veliku ekspanziju i razvoj game dev industrije u Srbiji. Sve je veći broj studija i uspešnih kompanija, a naša zemlja nudi i veoma talentovan i sposoban kadar kada je reč o razvoju igara, bilo da su to programeri ili dizajneri. To je još ranije uočio CrazyLabs koji je i pre pokretanja hub-a sarađivao sa timovima iz Srbije, a sada je došlo vreme da ta saradnja pređe na sledeći nivo.

Kreiran je trening program koji će pomoći lokalnim timovima da prošire svoje znanje i pronađu svoje mesto u industriji hypercasual mobilnih igara kroz saradnju sa jednim od najvećih izdavača u industriji koja će im, između ostalog, pomoći da svoje igre plasiraju na svetsko tržište.

Upravo zato smo se odlučili da detaljno popričamo sa Borislavom Vesnićem, menadžerom pomenutog akceleratora, koji nam je bliže objasnio šta je CrazyHub, koji su njegovi ciljevi i kako nastoji da podstakne razvoj lokalne scene i zajednice developera hyper-casual igara u Srbiji.

U srpskom akceleratoru dobrodošli su developeri i timovi i iz okolnih država

“CrazyLabs je ove godine zauzeo treće mesto liste najuspešnijih casual i hyper-casual developera i izdavača u svetu, sa četiri milijarde preuzimanja za igre kao što su Phone Case DIY, Acrylic Nails, I Can Paint, Tie Dye, ASMR Slicing, Soap Cutting i mnoge druge. Trenutno imamo kancelarije u Izraelu, Makedoniji, Nemačkoj i Ukrajini, a od avgusta 2020. godine radimo na otvaranju CrazyHubs akceleratora širom sveta”, otkrio nam je Borislav na početku našeg razgovora. On dodaje:

Imali smo dva osnovna razloga da pokrenemo CrazyHubs. Prvi je bila primetna potreba za pravim znanjem u polju razvoja hyper-casual igara. Zatim smo primetili da postoji veliki broj developera koji bi hteli da se “prebace” na hyper-casual i stoga smo odlučili da stvorimo ovaj zvanični trening program. Ovo je treći akcelerator koji je otvoren, nakon Izraela i Indije. U svakom smo za sada imali po jedan ciklus i trenutno je aktivan drugi, a svojim polaznicima se trudi da pruži i edukativnu i finansijsku infrastrukturu – i to je ono po čemu smo specifični.

U CrazyHubs akceleratoru će se raditi na edukaciji i razvoju hyper casual igara, a prijave za sve koje zanima ovaj segment game dev industrije u Srbiji su već sada otvorene.

Prema rečima našeg sagovornika, prva generacija polaznika hub-a u TelAvivu ima nekoliko uspešnih igara koje su trenutno u fazi testiranja, a Borislav je izdvajio i Soap Cutting i Acrylic Nails, igre koje je razvio studio iz Indije Firescore koji je potom postao CrazyHubs Mumbai.

Interesantna stvar jeste da su obe igre za veoma kratak period imale nekoliko desetina miliona preuzimanja, a još bitnije od toga jeste činjenica da se značajno promenio život tih timova u finansijskom smislu. “Lepota ovih akceleratora je sto s vremena na vreme stvarno prisustvujemo trenucima u kojima se život ljudi zaista menja na bolje”, smatra Vesnić objašnjavajući dalje otvaranje upravo jednog takvog akceleratora i u našoj zemlji.

Otvaranje akceleratora u Srbiji, dodaje naš sagovornik, ide veoma brzo, zainteresovanost je veća nego što su očekivali, a prvi ciklus CrazyHubs-a trebalo bi da počne 10. maja. Otuda i treba napomenuti da su otvorene prijave za učesnike prvog kruga, a dok prva grupa timova bude prolazila kroz program, prijave za sledeći krug će već biti u toku.

On napominje i da poslednjih godinu dana, kao i svi ostali, posluju remote ili samo delimično kancelarijski (u zavisnosti od aktuelnih mera zaštite), dok će učesnicima hub-a biti dostupna kancelarija u kojoj će, u zavisnosti od epidemioloških mera, moći da borave, o čemu će biti i obavešteni.

Pored toga, Borislav nam otkriva i da svi koji se bave ili bi voleli da se bave razvojem video/mobilnih igara mogu da se prijave za program CrazyHubs-a – programeri, artisti, 3D modelari, game dizajneri, product menadžeri, kao i timovi sa manje ili više iskustva:

Dobrodošli su nezavisni timovi, apsolventi, bivši studenti, developeri, entuzijasti za video igre, kao i indie studiji – svi oni koji žele da se aktivno uključe u tokove hyper-casual sveta mobilnih igara. Pritom, nije neophodno imati iskustvo u samoj hyper-casual industriji kako biste aplicirali i učestovovali u programu, tu smo mi da vam pružimo priliku da steknete znanje i veštine.

Trenutno smo u procesu ostvarivanja saradnje sa fakultetima u Srbiji i šire kako bismo studentima završnih godina približili program i ohrabrili da oforme timove ili se prijave da učestvuju kao individualci. Svi koji se prijave samostalno biće upareni sa nekim kome takođe nedostaje partner ili dodatni član u timu. Ali, uvek možete biti i “one man show”.

Svim timovima biće obezbeđena i značajna novčana nadoknada na mesečnom nivou

U nastavku razgovora, Borislav nam je otkrio i da će u hub-u uvek biti 8 do 10 timova koji će aktivno učiti i raditi na razvoju igara, a maksimalan broj članova u timu biće tri.  Sam program trajeće tri meseca, sa mogućnošću produženja na šest meseci i tokom tog perioda učesnici će proći kroz razvojni program krojen posebno za developere hyper-casual igara i imaće vođstvo CrayzHubs mentora kao i praktičnu i tehničku podršku od strane stručnjaka iz CrazyLabs-a. On dodaje i sledeće:

Svim timovima je obezbeđena i značajna mesečna nadoknada koja ima za svrhu da učesnike oslobodi finansijskog pritiska kako bi bili u mogućnosti da se maksimalno posvete CrayzHubs programu. Takođe, svim timovima čije igre budu odabrane za globalno izdavanje sledi značajan procenat od profita igre koji će im obezbediti finansijsku sigurnost za dalje napredovanje. Iskustvo iz prethodnih hab-ova govori da se ovde radi o šestocifrenim, a u nekim slučajevima i sedmocifrenim sumama. Dok je igra live, developeri će imati prihode od nje.

Pominjući predavače koji će biti deo samog programa, naš sagovornik kaže da je ovde reč o predavačima i stručnjacima iz CrazyLabs-a koji su imali iskustva sa stotinama igara tokom 2020. Činjenica je da CrazyLabs broji preko 350 zaposlenih od kojih su preko stotinu eksperti iz gejming industrije koji iza sebe imaju deceniju iskustva, a nekolicina ima i dve decenije, a koji će imati spremno preko 30 lekcija koje će prezentovati učesnicima.

“Od stvaranja ideje, izgleda, onboardinga, game dizajna, progression curve, gameplay-a, pa do monetizacije, akvizicje igrača, marketinga, analitike, live-ops-a itd. Za skoro svaku od ovih lekcija imamo posvećenog predavača”, otkrio nam je Borislav.

Sa Borislavom smo razgovarali i o procesu razvoja i daljeg plasiranja jedne hyper casual igre i na šta sve treba obratiti pažnju pre lansiranja na različita tržišta.

A to da li će igra polaznika programa biti objavljena ili ne, ističe Vesnić, odlučuju brojke. Prema njegovim rečima, postoji određeni benchmark koji igra treba da dostigne kako bi svi bili sigurni da će biti uspešna:

Svaka ideja, odnosno igra, u različitim stadijumima razvoja prolazi kroz delikatan niz tržišnih testova kod igrača, i na kraju, oni su ti odluče da li će se desiti world wide release ili ne. Mi smo tu da pomognemo i uradimo sve što je moguće da lansiramo što veći broj igara.

Dosta testiranja vršimo uz pomoć našeg CLICK Dashboard-a koji mogu i oni koji su već upoznati sa hyper casual igrama i razvijaju ih da koriste radi testiranja.

Govoreći dalje, on kaže da će timovi imati pristup analitici na Dashboard-u, gde će imati uvid u sve najvažnije KPI rezultate poput CTR (click through rate), CPI (cost per installation), D1 retention (broj ljudi se vrati u igru prvog dana nakon instalacije), itd. Sve to su kriterijumi prema kojima se gleda da li će igra biti odabrana za objavu ili ne, a hyper-casual igre, dodaje naš sagovornik, specifične su jer se traže manje vremena za dizajn, art i development u odnosu na casual igre, imaju kratke produkcione cikluse i za samo 2-3 nedelje razvoja igre (CTR and CPI) testovi će nam reći da li je to Go odnosno No go odluka.

Dobrodošli su i pojedinci i timovi, ali bar jedna osoba mora poznavati Unity engine

Pred sam kraj razgovora, interesovalo nas je i po kojim kriterijumima će se birati ljudi za prvi krug programa koji organizuje ovaj akcelarator. Borislav odgovara da je za svaki tim obavezno da postoji bar jedna osoba koja zna da radi u Unity engine-u. “Ne mora to biti napredno znanje programiranja niti Unity-ja, ali bi trebalo da možete da sklopite igru. Hyper casual igre nisu zahtevne za razvoj, tako da bi kvalifikacioni test za Unity developera bio ispit njegovog osnovnog poznavanja Unity-ja”, ističe on i kaže:

Za ostale članove tima, glavni zadatak je ideja o igri – potrebno je predstaviti zamisao igre (šta bi pravili) jer želimo da vidimo u kom smeru tim razmišlja. Ali konkretno, kada se timovi prijave, dobiće kvalifikacioni zadatak koji će odraditi u zadatom roku i na osnovu kog ćemo birati učesnike. Što bolju ocenu dobijete, veće su šanse da postanete deo programa.

“Tim može biti i pojedinac, ali onda taj pojedinac treba da bude u mogućnosti da iznese ceo projekat. Takođe, ponavljam, ako artist ili game dizajner ili neko, ko nikada nije pravio igre ali želi da počne sa nama, aplicira pojedinačno, mi ćemo se potruditi da ih spojimo sa drugim pojedincima i stvorimo tim koji će dalje nastaviti da radi zajedno na produkciji igara u okviru CrayzHubs-a”, zaključio je na kraju Borislav.


Prijave za prvi akceleratorski program koji organiizuje CrazyLabs Serbia su otvorene! Zainteresovani svoje prijave mogu poslati već danas putem zvaničnog sajta.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

Od Silicijumske doline do Skadarlije: Kako je američki Harness otvorio svoj R&D centar u srpskoj prestonici?

Kao kompanija koja razvija CI/CD alate za programere i dev timove, američki Harness otvorio je početkom godine svoj R&D centar u srpskoj prestonici. Otkrivamo koji su njihovi dalji planovi.

Gaming

Kroz program ‘Game Dev Bootcamp’ Nordeus nastavlja da edukuje mlade o razvoju igara – prijave do 12. novembra

Nordeus fondacija pokreće novi online besplatni obrazovni program 'Game Dev Bootcamp' za mlade širom Srbije koji su zainteresovani za tehnički razvoj video igara.

Internet marketing

Digitalni marketing u regulisanim industrijama: Kako se oglašavati kada je sve zabranjeno?

Za sve regulisane industrije uvek važe dve stvari, budžet uglavnom nikada nije problem i skoro ništa nije dozvoljeno kada je marketing u pitanju.

Propustili ste

Office Talks Podcast

Sat vremena o TikTok oglašavanju (gošća Gorana Risteski)

TikTok, društvena mreža koja je osvojila svet u prethodne dve godine, raste još više i otvara nove mogućnosti za brendove, biznise, oglašivače i nezavisne kreatore. Upravo na tu temu u 73. epizodi Office Talks podcasta pričamo sa Goranom Risteski koja radi kao Media Researcher u agenciji Direct Media United Solutions.

Karijere

Tamara Prodanović postaje specijalista za brendiranje poslodavca u kompaniji Syrmia

Odakle je potekla odluka da se Tamara nakon sedam godina provedenih u HelloWorld-u priključi 'kompanijskoj strani priče' i pređe u kompaniju Syrmia?

Karijere

Studenti informatike i Synechron organizovali prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu

BarKod hakaton, prvi hakaton na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu, održan je prethodnog vikenda pod sloganom 'Ako ništa…bar kod!'.

Kultura 2.0

UNICEF u Srbiji pokrenuo humanitarnu akciju – kupovinom NFT tokena pomažete deci sa smetnjama u razvoju

Povodom obeležavanja 75 godina rada UNICEF-a predstavljena je i dalje aktuelna specijalna kolekcija jedinstvenih digitalnih tokena - NFT, koja će biti izložena do 11. decembra. Izložba ima humanitarni cilj nabavke asistivne tehnologije koja pomaže deci sa smetnjama u razvoju da povećaju svoje sposobnosti i veštine.

Startapi i poslovanje

Programeri, Bosch ne proizvodi samo aparate za kafu – ima i odeljenja koja kreiraju softvere

Mesec dana sam u Bosch-u. Iako za sebe mislim da detaljno poznajem IT industriju, do pre dva meseca nisam znala da ova kompanija proizvodi nešto što nisu aparati za kafu, veš mašine i klime, kao i da u okviru Bosch-a postoje neka odeljenja koja prave softvere.

Karijere

Kompanija ZF Serbia najavila nova zapošljavanja u novosadskom razvojnom centru

Traže se inženjeri za rad na razvoju energetske elektronike za primenu u pogonskim sistemima.