Širom sveta danas se obeležava peti po redu 'Community Manager Appreciation Day', tj. dan posvećen komunikaciji na društvenim mrežama i profesiji na koju u poslednje vreme ne obraćamo previše pažnju, a koja je danas značajnija nego ikada. Šta je u 2016. posao jednog CM-a, ali i u kom smeru ide struka, popričali smo sa našim dragim 'komjunitijima'.
Danas nam je divan dan, divan dan! 🙂 I ove godine, poslednji ponedeljak u januaru rezervisan je za događaj pod nazivom “Community Manager Appreciation Day” koji se održava širom planete, a tokom kojeg će učesnici imati priliku da se povežu sa komjunitijima iz različitih gradova i država, obeležavajući profesiju koja do pre samo nekoliko godina nije ni postojala, a koja već uveliko pronalazi put do novih mobilnih formata.
Kako danas izgleda community managment? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u domaćim agencijama, a već na samom početku CM-ovi su izjavili da struka u poslednjih pet godina konstantno dobija na značaju. Miloš Skokić, Digital Account Manager u agenciji Executive Group izjavio je da je sama veština ljudi koji se bave ovim poslom napredovala, ali i interesovanje klijenata za digitalne kanale – samim tim i očekivanja i budžeti.
Skokić ističe da se CM u užem smislu razgovora sa zajednicom i nije preterano promenio, ali da su pojedini aspekti posla sada znatno složeniji. Sam proces stvaranja sadržaja danas je izazovniji, prevashodno zbog upotrebe dinamičkog sadržaja poput .gif i video formata, prisustvu “zajednice” na sve više kanala, ali i zasićenosti sadržajem kojim je ta ista zajednica izložena, zahtevajući iznova kvalitetan i kreativan sadržaj.

Social Media Manager pri agenciji McCann, Jovana Kovačević, složila se da se broj obaveza komjunitija povećao, ali i zahtevi klijenata od kojih su mnogi danas spremniji da eksperimentišu sa novim digitalnim alatima i servisima:
Trudimo se da zajedničkim snagama pomeramo granice. Nekada ide brže, nekad sporije. Nailazimo na sve veće razumevanje kod klijenata, postali su otvoreniji za izazove i pametno korišćenje svih mogućnosti koje nam pružaju online kanali.
Integrisana komunikacija
Šta klijenti danas očekuju od društvenih mreža i kako ih zapravo vide? Jovana nastavlja razgovor izjavivši da brendovi sve više teže integrisanoj komunikaciji u kojoj social media i drugi online kanali dobijaju bitniju ulogu u svakoj od kampanja, te da je primetan trend ATL promocije digitalnih kampanja ili aktivacija.
Za razliku od pre par godina, klijenti su počeli da razumeju potrebu internog razvijanja digital timova koji će se posvetiti samo ovom segmentu i zajedno sa kreativnim agencijama raditi na strateškom planiranju i razvoju nastupa brendova na društvenim mrežama – nastupa koji će biti integrisan sa offline aktivnostima i tako postići željene rezultate, dodaje ona.
Skokić pak kaže da je upotreba društvenih mreža evoluirala u određenim industrijama. I dok telekomunikacione kompanije tretiraju social media kanale kao alat za korisničku podršku, FMCG grana sve češće stavlja digital rame uz rame sa tradicionalnim kanalima, što se posebno odrazilo na budžete.
Mobile: Community Management 2.0
Pored društvenih mreža koje su obeležile prethodnu deceniju, jedan deo komunikološkog kolača pripao je i mobilnim aplikacijama čiju primenu sve češće viđamo u nastupu regionalnih i domaćih brendova. I dok jedan Facebook ne skriva da želi sve više brendova na Messengeru, pitanje koje se nameće jeste imaju li i domaći klijenti sluha za mobile?
Miloš otkriva da nastup u mobilnom sektoru pre svega zavisi od klijenata. “U Srbiji možemo posmatrati primer Fante koja je u toku 2015. godine izgradila Instagram zajednicu sa više od 20.000 pratilaca i započela prvi Snapchat profil brenda na ovim prostorima“, napominjući kako je primetna upotreba Viber stikera, ali i sve veća ekspanzija na YouTube koji je, pogotovo mlađim generacijama, postao prava pravcata mobile-first platforma.
Veći budžeti, ali i više edukacije
Govoreći o trendovima za 2016. godinu, Kovačević je izjavila da su marketing budžeti za digital poprilično porasli, te da je samo pitanje vremena kada će ulaganje u ovaj sektor prevazići ulaganja u tradicionalno oglašavanje:
U skorijoj budućnosti očekujemo prilagođavanje svih sadržaja mobilnim uređajima, sve više mobilnog oglašavanja i ekspanziju upotrebe aplikacija – to je oblast u kojoj i dalje kaskamo i gde se ujedno može ostvariti i najveći pomak.
Povećanje budžeta sa sobom nosi mnoštvo dobrih stvari, a jedna od njih jesu i nova radna mesta. Kako sama profesija raste, tako raste i potreba za novim kadrom, novim community menadžerima koji i dalje “peku zanat” isključivo van zvaničnih obrazovnih institucija. Šta ih to očekuje u godini koja je pred nama?

Jovana kaže da je u pitanju profesija koja se konstantno menja, kao i da je pre svega bitno pratiti dešavanja na globalnom nivou, te komunikaciju globalnih brendova iz čijih se primera dosta može naučiti. “Prakse i trainee programi u domaćim agencijama ujedno su i najbolji način da se stekne znanje i iskustvo. Jedino tako ćete zaista shvatiti da li je ovo posao kojim želite da se bavite, kao i da li je dinamično radno okruženje baš za vas”, napominje ona.
Našalivši se da novi komjunitiji “ulaze na sopstvenu odgovornost”, Miloš zaključuje da svi, kao industrija, trebamo da prihvatimo realnost u kojoj ne možemo razmišljati o godinama pred nama, budući da se stvari menjaju ubrzano – gotovo preko noći. Ipak, 2016. godina biće godina koju će obeležiti video, in-the-moment komunikacija, kao i rast e-commerce rešenja, dodaje on, ističući da ništa ne pokazuje koliko community menadžeri moraju da budu spremni na usvajanje novih veština i shvatanje komunikoloških trendova, kao Zvoganj – YouTube kanal koji je za kratko vreme postao novi glas publike na Internetu.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!