Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Svetska javnost je, kao i uvek, bila oduševljena tehnološkim dostignućem različitih elektronskih proizvoda koje su mnoge kompanije širom sveta predstavile u gradu iz Nevade. Osim izlagača iz SAD-a, mnogobrojnoj publici na CES-u (Consumer Electronics Show) su se predstavile su se pre svega kompanije iz Azije ali i iz Evrope.

Međutim, predstavnika iz Srbije nije bilo kao ni prethodnih godina na sajmu koji je ove godine zabeležio 182.000 učesnika i preko četiri hiljade kompanija izlagača. Među njima, bili su i startapi iz Hrvatske koji su prošli Idea Knockout takmičenje, ali i zagrebačka kompanija Zipato koja već standarndo svake godine izlaže u Las Vegasu.

U razgovoru sa ovdašnjim preduzetnicima startapa i kompanija, potražili smo odgovore na ključno pitanje – zašto timovi sa inovativnim proizvodima iz Srbije nisu prisutni na CES-u? Da li su u pitanju ograničeni budžeti koji ne mogu da pokriju put, manjak interesa za izlaganje, posledica slabe informisanosti ili nedostatak proizvoda koji bi mogli da budu izloženi?

Svoje stavove sa nama su otkrili Miloš Milisavljević (Strawberry Energy), Vladimir Jelić,  (Serbian Tech) i Milan Manojlović (E-prime).

Srbiji je za CES potreban consumer electronic brend

Govoreći iz ugla direktora firme koja se bavi proizvodnjom električnih bicikala, Milan napominje da veliki problem u slabom nastupu domaćih kompanija na velikim sajamskim smotrama već u startu predstavljaju visoke cene zakupa prostora:

Sufinansiranje, odnosno pomoć lokalne samouprave za učestvovanje na stranim sajmovima bi nam mnogo značila jer je zakup prostora na takvim sajmovima izuzetno skup. Uzmite samo za primer sajam motora na Beogradskom sajmu gde je ove godine cena štanda oko 50 evra + PDV po metru kvadratnom. Možete li onda zamisliti koliko košta izlaganje na sajmu kao što je CES u Las Vegasu.

Kako sve to zapravo izgleda u praksi kada govorimo o nastupu u Las Vegasu, otkrio nam je Miloš Milisavljević iz kompanije Strawberry Energy koja je u partnerstvu sa Fordom prezentovala svoju pametnu klupu na CES-u prošle godine, dok je sve bilo organizovano i finansirano u saradnji sa gigantom iz auto industrije:

Upoznali smo dosta ljudi i imali smo dobar feedback sa sajma ali nismo sarađivali direktno sa CES-om jer nismo bili samostalni izvođači, već smo sve radili u saradnji sa Fordom koji je na svom štandu (od pola miliona dolara) postavio našu klupu kao deo pametne vizije. S obzirom na to da nismo direktno išli kao organizatori, ne mogu sa sigurnošću da kažem kako stoje stvari oko cenovne politike i koliko tačno koštaju štandovi i drugi sajamski materijali ali je sigurno da za izlaganje u centralnom delu sajma treba izdvojiti dosta novca.

U nastavku, Miloš dodaje da je njegov tim razgovarao sa medijima i novinarima, ali s obzirom na to da CES okuplja veliki broj kompanija i konkurenata bilo je teško doći do značajnije medijske pažnje. „Što se benefita tiče, upoznali smo dosta ljudi i partnera sa kojima danas sarađujemo ali s obzirom na to da je ovo enormno veliki sajam, veoma je važno otići pripremljen, te nisam siguran da bi se ti isti benefiti sa nastupa mogli videti odmah“, ocenio je Milisavljević.

Kako kaže, prisustvo evropljana je iznenađujuće malo, apsolutno dominiraju i među posetiocima i među brendovima Amerika i Azija. „Pre svega potrebno je imati interes da se neka firma pojavi na CES-u. Ono što meni prvo pada na pamet jeste da Srbija nema veliki consumer electronic brend koji bi mogao da pokaže svoj proizvod na sajmu. Smatram da je za sve ostale ovo veoma skupa egzibicija sa jakom i različitom konkurencijom“, ističe Miloš.

Finansije kao glavna prepreka

Sa namerom da omogući srpskim startapima i kompanijama da prezentuju svoje proizvode i usluge širom sveta na poznatim sajmovima, nastao je startap SerbianTech iza kojeg stoji Vladimir Jelić. On za Netokraciju kaže da sa svojim timom već radi na tome da u narednom periodu ostvari saradnju sa velikim događajem kao što je CES i omogući domaćim kompanijama da se pojave na istom uz povoljnije uslove.

Vladimir između ostalog ističe da je izlaganje na sajmovima veoma važno za IT kompanije, ali da je jedan od glavnih problema zapravo nepostojanje kontinuiteta učešća na ovim velikim događajima:

Smatram da nam nedostaje kultura izlaganja, odnosno znanje šta dobijamo kada izlažemo na CES-u ili nekom drugom velikom tech događaju i tu predstavimo našu uslugu ili proizvod. Izlaganjem na relevantnim događajima kompanija dobija, pre svega, veću vidljivost u okviru svoje ciljne grupe, veći autoritet i sigurnost (posebno bitno za outsourcing kompanije), lične kontakte i mnoge druge benefite.

Između ostalog, Jelić smatra da u ovom procesu veliki problem predstavljaju finansije. „Vlasnik, direktor ili šef marketinga su svesni da su ovakvi događaji prava stvar za kompaniju, međutim finansije često ne dozvoljavaju izlaganje na događajima kao što je CES. Izložbeni prostor i štandovi mogu biti veoma skupi, posebno na renomiranim svetskim sajmovima. Na sam trošak štanda treba dodati i avio karte, transfer, prevoz/rent a car, smeštaj, obroke, dnevnice i druge troškove“, dodaje naš sagovornik.

Međutim, čak iako se kompanija izbori za svoje mesto na velikoj manifestaciji, javljaju se i drugi problemi kao što je manjak iskustva u izlagaju i kako na najbolji način iskoristiti odlazak van zemlje i predstaviti se u najboljem svetlu.

„Razmišljanje da je dovoljno samo se pojaviti na nekom događaju i imati štand je skroz pogrešno, ne zaboravite da je pored vas još nekoliko desetina ili stotina kompanija koje takođe imaju štand – zakažite sastanke na vreme, promovišite vaš nastup na društvenim mrežama i drugo„, ocenjuje Jelić.

Prema njegovom mišljenju, domaće IT kompanije imaju obrtna sredstva kojima bi mogli finansirati izlaganje, ali nemaju dovoljno iskustva, pa ne žele da „bacaju“ veći novac na pokušaje, uz osvrt da ovo nije samo problem Srbije, već i čitavog regiona. Vladimir na kraju dodaje da je trenutno najveći problem za domaće IT kompanije nalaženje novih kandidata, te za sada ne postoji veliki fokus na događaje kao što je CES – dok druge kompanije koje uspeju da izađu na veliki događaj, postaju konkurentne i vidljivije ciljnoj grupi.

Ostavi komentar

  1. Bolek

    Bolek

    15. 1. 2019. u 21:26 Odgovori

    Zasto gdin Jelic ima sliku na kojoj kao telefonira? Izgleda kao wannabe japi iz Mucki, samo mu fali vestacki repic u kosi za potpun utisak. Salu na stranu, ali to mi je bio prvi utisak koji mu umanjuje kredibilitet. Odgovor na ovo pitanje je jednostavan, sem nekoliko IT kompanija koje imaju proizvod za svetsko trziste, ostale su uglavnom outsourcing kompanije. Nemamo mi nista da ponudimo u ovom momentu…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Upoznajte poslodavce

Microsoft je najpoželjniji IT poslodavac u Srbiji – slede Nordeus i Ubisoft

Ko su najatraktivniji IT poslodavci u Srbiji? Sajt Poslovi Infostud predstavio je rezultate svog prvog velikog istraživanja poslodavaca te vrste, a kompanija koja je osvojila najviše glasova ispitanika je Microsoft.

Startapi i poslovanje

Dobra ‘Employer Branding’ strategija je HR sadržaj na marketinški način

Već neko vreme polemiše se o tome kako i na koji način bi odgovornosti i zadaci HR sektora i marketinga trebalo da se preklapaju kada je Employer Branding u pitanju. Čarobne formule nema, ali ima određenih 'caka' kako da obe strane budu zadovoljne.

Startapi i poslovanje

Emitto obećava 10x veći CTR jer sadržaj plasira tamo gde su korisnici – u njihove direktne poruke

Oglašavanje putem društvenih mreža je sve skuplje, e-mail marketing ne donosi iste rezultate kao pre, pa čitava industrija traži alternativne kanale oglašavanja - među kojima su i direktne poruke. O tome zašto je 'dark social' sve popularniji, razgovaramo sa osnivačem startapa Emitto.

Propustili ste

Kultura 2.0

Retrospektiva 2019: Trendovi i događaji koji su obeležili prethodnu godinu

Još jedna zanimljiva godina polako nam se bliži kraju. Kako bismo sumirali proteklu 2019. godinu, predstavljamo vam retrospektivu ključnih događaja u prethodnih 11 meseci.

Gaming

Oni su Two Desperados, ima ih preko 30 i napravili su igru koju igra 30 miliona igrača širom sveta

Kada razvijete igru za 30 miliona ljudi predstavljate veoma respektabilno ime u rastućoj 'gaming' industriji. U ovom slučaju govorimo o beogradskoj kompaniji Two Desperados, sa čijim smo osnivačem imali priliku da razgovaramo.

Internet marketing

Kako kreirati kampanje sada kada Google Ads za Srbiju omogućava biranje mikro lokacija

Google je od nedavno omogućio oglašivačima da preko Google Ads platforme ciljaju pojedinačne gradove i regione u Srbiji. U nastavku teksta pročitajte kako to i da uradite.

Kultura 2.0

Istražujemo: Da li bi IT kompanije trebalo da odgovaraju na negativne komentare o sebi?

Radite u kompaniji i deo vašeg posla je komuniciranje sa (potencijalnim) zaposlenima? Znamo da vaš zadatak nije nimalo lak, pogotovo kada treba da odreagujete na krizu koju je izazvao nečiji negativan komentar. U tekstu koji sledi, razgovaramo kako da se postavite prema takvim komentarima i šta sa njima da radite.

Gaming

Domaća gejming scena vredna 50 do 100 miliona evra – sledi rast broja zaposlenih i dalji razvoj sektora

Organizacija 'Serbian Game Association' upoznala je domaću javnost i IT zajednicu sa stanjem u srpskoj gejming industriji za proteklu godinu.

Tehnologija

10 zanimljivih gedžeta koji mogu biti vaši na Crni petak!

Crni petak, dan poznat po velikim popustima na razne proizvode polako nam se bliži. Ako želite da izbegnete stampedo ljudi u šoping centrima, mi smo za vas pripremili zanimljive gedžete koje možete kupiti preko domaćih web prodavnica.