Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Svetska javnost je, kao i uvek, bila oduševljena tehnološkim dostignućem različitih elektronskih proizvoda koje su mnoge kompanije širom sveta predstavile u gradu iz Nevade. Osim izlagača iz SAD-a, mnogobrojnoj publici na CES-u (Consumer Electronics Show) su se predstavile su se pre svega kompanije iz Azije ali i iz Evrope.

Međutim, predstavnika iz Srbije nije bilo kao ni prethodnih godina na sajmu koji je ove godine zabeležio 182.000 učesnika i preko četiri hiljade kompanija izlagača. Među njima, bili su i startapi iz Hrvatske koji su prošli Idea Knockout takmičenje, ali i zagrebačka kompanija Zipato koja već standarndo svake godine izlaže u Las Vegasu.

U razgovoru sa ovdašnjim preduzetnicima startapa i kompanija, potražili smo odgovore na ključno pitanje – zašto timovi sa inovativnim proizvodima iz Srbije nisu prisutni na CES-u? Da li su u pitanju ograničeni budžeti koji ne mogu da pokriju put, manjak interesa za izlaganje, posledica slabe informisanosti ili nedostatak proizvoda koji bi mogli da budu izloženi?

Svoje stavove sa nama su otkrili Miloš Milisavljević (Strawberry Energy), Vladimir Jelić,  (Serbian Tech) i Milan Manojlović (E-prime).

Srbiji je za CES potreban consumer electronic brend

Govoreći iz ugla direktora firme koja se bavi proizvodnjom električnih bicikala, Milan napominje da veliki problem u slabom nastupu domaćih kompanija na velikim sajamskim smotrama već u startu predstavljaju visoke cene zakupa prostora:

Sufinansiranje, odnosno pomoć lokalne samouprave za učestvovanje na stranim sajmovima bi nam mnogo značila jer je zakup prostora na takvim sajmovima izuzetno skup. Uzmite samo za primer sajam motora na Beogradskom sajmu gde je ove godine cena štanda oko 50 evra + PDV po metru kvadratnom. Možete li onda zamisliti koliko košta izlaganje na sajmu kao što je CES u Las Vegasu.

Kako sve to zapravo izgleda u praksi kada govorimo o nastupu u Las Vegasu, otkrio nam je Miloš Milisavljević iz kompanije Strawberry Energy koja je u partnerstvu sa Fordom prezentovala svoju pametnu klupu na CES-u prošle godine, dok je sve bilo organizovano i finansirano u saradnji sa gigantom iz auto industrije:

Upoznali smo dosta ljudi i imali smo dobar feedback sa sajma ali nismo sarađivali direktno sa CES-om jer nismo bili samostalni izvođači, već smo sve radili u saradnji sa Fordom koji je na svom štandu (od pola miliona dolara) postavio našu klupu kao deo pametne vizije. S obzirom na to da nismo direktno išli kao organizatori, ne mogu sa sigurnošću da kažem kako stoje stvari oko cenovne politike i koliko tačno koštaju štandovi i drugi sajamski materijali ali je sigurno da za izlaganje u centralnom delu sajma treba izdvojiti dosta novca.

U nastavku, Miloš dodaje da je njegov tim razgovarao sa medijima i novinarima, ali s obzirom na to da CES okuplja veliki broj kompanija i konkurenata bilo je teško doći do značajnije medijske pažnje. „Što se benefita tiče, upoznali smo dosta ljudi i partnera sa kojima danas sarađujemo ali s obzirom na to da je ovo enormno veliki sajam, veoma je važno otići pripremljen, te nisam siguran da bi se ti isti benefiti sa nastupa mogli videti odmah“, ocenio je Milisavljević.

Kako kaže, prisustvo evropljana je iznenađujuće malo, apsolutno dominiraju i među posetiocima i među brendovima Amerika i Azija. „Pre svega potrebno je imati interes da se neka firma pojavi na CES-u. Ono što meni prvo pada na pamet jeste da Srbija nema veliki consumer electronic brend koji bi mogao da pokaže svoj proizvod na sajmu. Smatram da je za sve ostale ovo veoma skupa egzibicija sa jakom i različitom konkurencijom“, ističe Miloš.

Finansije kao glavna prepreka

Sa namerom da omogući srpskim startapima i kompanijama da prezentuju svoje proizvode i usluge širom sveta na poznatim sajmovima, nastao je startap SerbianTech iza kojeg stoji Vladimir Jelić. On za Netokraciju kaže da sa svojim timom već radi na tome da u narednom periodu ostvari saradnju sa velikim događajem kao što je CES i omogući domaćim kompanijama da se pojave na istom uz povoljnije uslove.

Vladimir između ostalog ističe da je izlaganje na sajmovima veoma važno za IT kompanije, ali da je jedan od glavnih problema zapravo nepostojanje kontinuiteta učešća na ovim velikim događajima:

Smatram da nam nedostaje kultura izlaganja, odnosno znanje šta dobijamo kada izlažemo na CES-u ili nekom drugom velikom tech događaju i tu predstavimo našu uslugu ili proizvod. Izlaganjem na relevantnim događajima kompanija dobija, pre svega, veću vidljivost u okviru svoje ciljne grupe, veći autoritet i sigurnost (posebno bitno za outsourcing kompanije), lične kontakte i mnoge druge benefite.

Između ostalog, Jelić smatra da u ovom procesu veliki problem predstavljaju finansije. „Vlasnik, direktor ili šef marketinga su svesni da su ovakvi događaji prava stvar za kompaniju, međutim finansije često ne dozvoljavaju izlaganje na događajima kao što je CES. Izložbeni prostor i štandovi mogu biti veoma skupi, posebno na renomiranim svetskim sajmovima. Na sam trošak štanda treba dodati i avio karte, transfer, prevoz/rent a car, smeštaj, obroke, dnevnice i druge troškove“, dodaje naš sagovornik.

Međutim, čak iako se kompanija izbori za svoje mesto na velikoj manifestaciji, javljaju se i drugi problemi kao što je manjak iskustva u izlagaju i kako na najbolji način iskoristiti odlazak van zemlje i predstaviti se u najboljem svetlu.

„Razmišljanje da je dovoljno samo se pojaviti na nekom događaju i imati štand je skroz pogrešno, ne zaboravite da je pored vas još nekoliko desetina ili stotina kompanija koje takođe imaju štand – zakažite sastanke na vreme, promovišite vaš nastup na društvenim mrežama i drugo„, ocenjuje Jelić.

Prema njegovom mišljenju, domaće IT kompanije imaju obrtna sredstva kojima bi mogli finansirati izlaganje, ali nemaju dovoljno iskustva, pa ne žele da „bacaju“ veći novac na pokušaje, uz osvrt da ovo nije samo problem Srbije, već i čitavog regiona. Vladimir na kraju dodaje da je trenutno najveći problem za domaće IT kompanije nalaženje novih kandidata, te za sada ne postoji veliki fokus na događaje kao što je CES – dok druge kompanije koje uspeju da izađu na veliki događaj, postaju konkurentne i vidljivije ciljnoj grupi.

Ostavi komentar

  1. Bolek

    Bolek

    15. 1. 2019. u 21:26 Odgovori

    Zasto gdin Jelic ima sliku na kojoj kao telefonira? Izgleda kao wannabe japi iz Mucki, samo mu fali vestacki repic u kosi za potpun utisak. Salu na stranu, ali to mi je bio prvi utisak koji mu umanjuje kredibilitet. Odgovor na ovo pitanje je jednostavan, sem nekoliko IT kompanija koje imaju proizvod za svetsko trziste, ostale su uglavnom outsourcing kompanije. Nemamo mi nista da ponudimo u ovom momentu…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Digitalni mediji

Kako da napravite podcast zbog kojeg nećete morati da prodate bubreg?

Šta morate da znate ukoliko želite da se upustite u avanturu zvanu podcast?

Startapi i poslovanje

Dejan Nikolić (Content Insights): Publika jednom mediju ne sme da bude inventar koji prodaje oglašivačima

U eri kada Facebook, Amazon i Google drže 70% budžeta za digital, kako se mediji mogu izboriti za svoj kolač? Jednostavno - moraju da promene način na koji su do sada poslovali.

Mobilno

Šta za domaće korisnike znači Google-Huawei situacija?

Veliku cenu trgovinskog rata između Sjedinjenih Američkih Država i Kine moraće da plati kompanija Huawei sa kojom Google ovih dana prekida saradnju. Otkrivamo šta to znači za korisnike uređaja ove kineske kompanije.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

BioSense lansirao PARSEC program poslovne akceleracije – ukupna vrednost fonda €2,5 miliona

Kako bi startapima i drugim malim i srednjim preduzećima omogućili pristup neophodnom kapitalu, znanju, tržištima i tehnologiji, evropski projekat PARSEC nudi biznis akceleraciju za tehnološke proizvode i inovacije iz tri sektora: prehrana, energija i životna sredina.

Startapi i poslovanje

EY na #CXZG: Zašto konsultantske kuće ulaze u oblast korisničkog iskustva?

Korisničko iskustvo postaje veći 'buzzword' od digitalne transformacije - toliki da i konsultantske kuće ulaze u ovu oblast. Više o tome razgovaramo sa predstavnicima EY-a u Hrvatskoj.

Internet marketing

Effie 2019: Ove godine bez zlatnog priznanja, agencija Ovation BBDO osvojila najviše nagrada

Na ceremoniji koja je održana u Ateljeu 212, sinoć su dodeljene četiri srebrne i četiri bronzane Effie nagrade za najefektivnije marketinške kampanje koje su realizovane u Srbiji tokom prošle godine.

Startapi i poslovanje

Damjan Geber: Edukacijom o značaju CX-a u fizičkom prostoru, stvaramo konkurentnije tržište

Dizajn je jedan od ključnih elemenata u procesu kreiranja kvalitetnog korisničkog iskustva u 'offline' prodavnicama ali i kancelarijama kompanija. O značaju arhitekture prostora sa poslovne strane, razgovaramo sa Damjanom Geberom, direktorom agencije Brigada.

Startapi i poslovanje

Branko Milutinović: Ne stajemo dok Nordeus ne postane sinonim za fudbalski ekosistem

U kom smeru ide Nordeus? Zašto su se preselili u novu zgradu i da li zapošljavaju? Na kojim to igrama trenutno rade? Na ova i druga pitanja odgovara Branko Milutinović, direktor i jedan od osnivača najuspešnijeg srpskog gejm studija.

Društvene mreže

Facebook grupe nisu novi forumi, ali sa planovima Zuckerberga one postaju nikad značajnije za korisnike

Na F8 godišnjoj konferenciji Facebook je predstavio nove promene i dizajn koji će umnogome oblikovati korisničko iskustvo u narednom periodu - ističući u prvi plan grupe i događaje. Šta to znači za korisnike?