Zašto srpske kompanije ne izlažu na CES-u?

Consumer Electronics Show (CES), najveći sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu, završen je prošle nedelje - opet bez nastupa srpskih kompanija. U razgovoru sa preduzetnicima analiziramo razloge ovog trenda.

Svetska javnost je, kao i uvek, bila oduševljena tehnološkim dostignućem različitih elektronskih proizvoda koje su mnoge kompanije širom sveta predstavile u gradu iz Nevade. Osim izlagača iz SAD-a, mnogobrojnoj publici na CES-u (Consumer Electronics Show) su se predstavile su se pre svega kompanije iz Azije ali i iz Evrope.

Međutim, predstavnika iz Srbije nije bilo kao ni prethodnih godina na sajmu koji je ove godine zabeležio 182.000 učesnika i preko četiri hiljade kompanija izlagača. Među njima, bili su i startapi iz Hrvatske koji su prošli Idea Knockout takmičenje, ali i zagrebačka kompanija Zipato koja već standarndo svake godine izlaže u Las Vegasu.

U razgovoru sa ovdašnjim preduzetnicima startapa i kompanija, potražili smo odgovore na ključno pitanje – zašto timovi sa inovativnim proizvodima iz Srbije nisu prisutni na CES-u? Da li su u pitanju ograničeni budžeti koji ne mogu da pokriju put, manjak interesa za izlaganje, posledica slabe informisanosti ili nedostatak proizvoda koji bi mogli da budu izloženi?

Svoje stavove sa nama su otkrili Miloš Milisavljević (Strawberry Energy), Vladimir Jelić,  (Serbian Tech) i Milan Manojlović (E-prime).

Srbiji je za CES potreban consumer electronic brend

Govoreći iz ugla direktora firme koja se bavi proizvodnjom električnih bicikala, Milan napominje da veliki problem u slabom nastupu domaćih kompanija na velikim sajamskim smotrama već u startu predstavljaju visoke cene zakupa prostora:

Sufinansiranje, odnosno pomoć lokalne samouprave za učestvovanje na stranim sajmovima bi nam mnogo značila jer je zakup prostora na takvim sajmovima izuzetno skup. Uzmite samo za primer sajam motora na Beogradskom sajmu gde je ove godine cena štanda oko 50 evra + PDV po metru kvadratnom. Možete li onda zamisliti koliko košta izlaganje na sajmu kao što je CES u Las Vegasu.

Kako sve to zapravo izgleda u praksi kada govorimo o nastupu u Las Vegasu, otkrio nam je Miloš Milisavljević iz kompanije Strawberry Energy koja je u partnerstvu sa Fordom prezentovala svoju pametnu klupu na CES-u prošle godine, dok je sve bilo organizovano i finansirano u saradnji sa gigantom iz auto industrije:

Upoznali smo dosta ljudi i imali smo dobar feedback sa sajma ali nismo sarađivali direktno sa CES-om jer nismo bili samostalni izvođači, već smo sve radili u saradnji sa Fordom koji je na svom štandu (od pola miliona dolara) postavio našu klupu kao deo pametne vizije. S obzirom na to da nismo direktno išli kao organizatori, ne mogu sa sigurnošću da kažem kako stoje stvari oko cenovne politike i koliko tačno koštaju štandovi i drugi sajamski materijali ali je sigurno da za izlaganje u centralnom delu sajma treba izdvojiti dosta novca.

U nastavku, Miloš dodaje da je njegov tim razgovarao sa medijima i novinarima, ali s obzirom na to da CES okuplja veliki broj kompanija i konkurenata bilo je teško doći do značajnije medijske pažnje. „Što se benefita tiče, upoznali smo dosta ljudi i partnera sa kojima danas sarađujemo ali s obzirom na to da je ovo enormno veliki sajam, veoma je važno otići pripremljen, te nisam siguran da bi se ti isti benefiti sa nastupa mogli videti odmah“, ocenio je Milisavljević.

Kako kaže, prisustvo evropljana je iznenađujuće malo, apsolutno dominiraju i među posetiocima i među brendovima Amerika i Azija. „Pre svega potrebno je imati interes da se neka firma pojavi na CES-u. Ono što meni prvo pada na pamet jeste da Srbija nema veliki consumer electronic brend koji bi mogao da pokaže svoj proizvod na sajmu. Smatram da je za sve ostale ovo veoma skupa egzibicija sa jakom i različitom konkurencijom“, ističe Miloš.

Finansije kao glavna prepreka

Sa namerom da omogući srpskim startapima i kompanijama da prezentuju svoje proizvode i usluge širom sveta na poznatim sajmovima, nastao je startap SerbianTech iza kojeg stoji Vladimir Jelić. On za Netokraciju kaže da sa svojim timom već radi na tome da u narednom periodu ostvari saradnju sa velikim događajem kao što je CES i omogući domaćim kompanijama da se pojave na istom uz povoljnije uslove.

Vladimir između ostalog ističe da je izlaganje na sajmovima veoma važno za IT kompanije, ali da je jedan od glavnih problema zapravo nepostojanje kontinuiteta učešća na ovim velikim događajima:

Smatram da nam nedostaje kultura izlaganja, odnosno znanje šta dobijamo kada izlažemo na CES-u ili nekom drugom velikom tech događaju i tu predstavimo našu uslugu ili proizvod. Izlaganjem na relevantnim događajima kompanija dobija, pre svega, veću vidljivost u okviru svoje ciljne grupe, veći autoritet i sigurnost (posebno bitno za outsourcing kompanije), lične kontakte i mnoge druge benefite.

Između ostalog, Jelić smatra da u ovom procesu veliki problem predstavljaju finansije. „Vlasnik, direktor ili šef marketinga su svesni da su ovakvi događaji prava stvar za kompaniju, međutim finansije često ne dozvoljavaju izlaganje na događajima kao što je CES. Izložbeni prostor i štandovi mogu biti veoma skupi, posebno na renomiranim svetskim sajmovima. Na sam trošak štanda treba dodati i avio karte, transfer, prevoz/rent a car, smeštaj, obroke, dnevnice i druge troškove“, dodaje naš sagovornik.

Međutim, čak iako se kompanija izbori za svoje mesto na velikoj manifestaciji, javljaju se i drugi problemi kao što je manjak iskustva u izlagaju i kako na najbolji način iskoristiti odlazak van zemlje i predstaviti se u najboljem svetlu.

„Razmišljanje da je dovoljno samo se pojaviti na nekom događaju i imati štand je skroz pogrešno, ne zaboravite da je pored vas još nekoliko desetina ili stotina kompanija koje takođe imaju štand – zakažite sastanke na vreme, promovišite vaš nastup na društvenim mrežama i drugo„, ocenjuje Jelić.

Prema njegovom mišljenju, domaće IT kompanije imaju obrtna sredstva kojima bi mogli finansirati izlaganje, ali nemaju dovoljno iskustva, pa ne žele da „bacaju“ veći novac na pokušaje, uz osvrt da ovo nije samo problem Srbije, već i čitavog regiona. Vladimir na kraju dodaje da je trenutno najveći problem za domaće IT kompanije nalaženje novih kandidata, te za sada ne postoji veliki fokus na događaje kao što je CES – dok druge kompanije koje uspeju da izađu na veliki događaj, postaju konkurentne i vidljivije ciljnoj grupi.

Ostavi komentar

  1. Bolek

    Bolek

    15. 1. 2019. u 21:26 Odgovori

    Zasto gdin Jelic ima sliku na kojoj kao telefonira? Izgleda kao wannabe japi iz Mucki, samo mu fali vestacki repic u kosi za potpun utisak. Salu na stranu, ali to mi je bio prvi utisak koji mu umanjuje kredibilitet. Odgovor na ovo pitanje je jednostavan, sem nekoliko IT kompanija koje imaju proizvod za svetsko trziste, ostale su uglavnom outsourcing kompanije. Nemamo mi nista da ponudimo u ovom momentu…

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Ekskluzivno

Nordeus otvorio novu zgradu: 6.000 m², restoran, sportski bar i vrtić za spoj najboljeg iz umetnosti i tehnologije

Donosimo vam ekskluzivne fotografije nove zgrade Nordeusa koja već danas otvara vrata za svojih 170 zaposlenih.

Tehnologija

E-prime lansirao električni tricikl na sajmu automobila namenjen poslovnim korisnicima

U ekskluzivnom intervjuu za Netokraciju, direktor i suosnivač kompanije E-prime Milan Manojlović, govori o novim električnim biciklima kompanije, ali i o planiranom širenju poslovanja i izvozu na evropsko tržište.

Startapi i poslovanje

Kako izgleda raditi u IT kompaniji koja razvija svoj proizvod – iz ugla programera?

Domaće developere uglavnom je oblikovala 'outsourcing' industrija, dok je znatno manji broj njih imao priliku i da radi u kompaniji ili startapu koji razvija sopstveni proizvod. Kakva su njihova iskustva?

Propustili ste

Novost

Savladajte osnove programiranja uz prve SmartNinja kurseve u Beogradu!

Program IT obuka koje smo pokrenuli početkom godine, konačno je dostupan za sve zainteresovane polaznike. U nastavku teksta saznajte više o kurikulumu, preduslovima za obuku i načinu plaćanja za prva dva kursa - Web Developement 1 i Python za početnike.

Kultura 2.0

Nemanja Čedomirović: Zaboravite na uspešnu konferenciju ukoliko ne želite da rizikujete

Kada su osnivači konferencije PHP Srbija pripremali prve događaje želeli su da od toga naprave programerski centar i stvore mesto gde i stranci žele da dođu - i u tome su uspeli 37% 😄, kaže jedan od osnivača. Šta posetioce čeka ove godine?

Kultura 2.0

Kako je ‘Game of Thrones’ zauvek promenio našu popularnu kulturu

Nakon pauze od tačno 595 dana imamo priliku da se ponovo susretnemo sa likovima iz knjiga Džordža R.R. Martina i uplovimo u svet Vesterosa gde će armije živih i mrtvih napokon odmeriti snage. Da li će naši životi nakon toga biti isti?

Karijere

BBICC 2019: Razmišljajte o budućnosti poslovanja, ali već danas

Proteklog vikenda održana je završnica studentskog takmičenja BBICC na kojem je 20 timova sa svetskih univerziteta predstavilo svoja rešenja. Zadatke studije slučaja postavile su kompanije Coca Cola, TeleGroup i Saga New Frontier Group.

Startapi i poslovanje

Wolt od danas u Beogradu – pratite dostavu vaše klope putem aplikacije (baš kao Uber)

Wolt, finski startap koji spaja restorane i korisnike koji poručuju hranu za dostavu, od danas počinje sa radom u Beogradu. Glavna prednost aplikacije jeste to što korisnici mogu da prate svoju porudžbinu od trenutka kada kuvar počne sa pripremom, pa sve dok im kurir ne pozvoni na vrata.

Internet marketing

Radionica naprednog Content Marketinga ponovo u Beogradu – ‘early bird’ karte do 15. maja!

Usled velikog interesovanja, pripremili smo još jedno izdanje radionice naprednog 'content marketinga'. Profesionalci, čekamo vas 27. maja u Beogradu!