Bud3.net je za deset godina ispisao nove stranice auto novinarstva u Srbiji

Bud3.net za 10 godina postojanja ispisao je potpuno nove stranice auto novinarstva u Srbiji

U današnjem šablonskom auto novinarstvu ipak postoje svetle tačke koje odskaču od standardizovanog formata predstavljanja automobila. Za to je potrebna strast, volja i ogromna ljubav prema motorizovanim 'ljubimcima', a sve to na jednom mestu ujedinio je auto blog Bud3 ili Budž koji ove godine proslavlja deceniju od osnivanja.

Sećam se, bio je to period studija kada smo se svi (muški deo ekipe) ložili na sportske automobile, bilo da su prepravljani (budženi) ili fabrički dizajnirani da privuku poglede na ulicama. Baš te 2011. godine gotovo svu inspiraciju iz sveta automobilizma, trka i zaostavštini ove industrije pronalazili smo na inostranim portalima s obzirom na to da na domaćoj sceni gotovo i da nije bilo auto bloga/sajta koji bi na nešto specifičniji, umetnički način prezentovao jednu od najbitnijih stvari na planeti, ako mene pitate.

Te godine, u periodu koji se na neki način može odrediti kao pionirski kada je u pitanju razvoj blogerske scene u Srbiji, pojavljuje se Bud3.net iliti rekreacija za ubrzanu generaciju – kako i glasi njihov slogan. Upravo je to bio deo slagalice koji nam je najviše nedostajao, pojavo se jedan specifičan, nišni auto blog koji okuplja jednu takođe specifičnu grupu ljudi koju smo, između ostalog, činili deo moje ekipe sa faksa i ja.

Završetak studija novinarstva, logično, uveo me je i u svet sedme sile, gde nisam ni slutio da ću deset godina od aktivnog praćenja Bud3-a imati tu priliku da razgovaram sa osnivačem ovog bloga i njegovim odgovornim urednikom. Eto, ipak su se studije na kraju isplatile na pravi način. Automobilizam je, kao što sam i rekao, strast, a u razgovoru sa Vojislavom Vujanićem saznali smo kako je njega i kolegu Vukašina Medića upravo ta strast vodila da naprave uspešan auto blog i zajednicu koja traje već respektabilnih deset godina. Neka im je srećan jubilej.

Ko ste vi klinci i šta hoćete?

“Kao i svaka dobra ideja, plan za osnivanje bloga nastao je posle nekoliko piva i lude noći… Ok, nije bilo lude noći, ali par piva je bilo potrebno dok smo Vukašin i ja razvezali jezike oko celog tog sveta modifikovanja automobila u koji nas je uvukao Cannonball forum”, otkrio nam je Vojislav na početku razgovora. Svaki početak je bio težak, a u tom trenutku oni nisu znali mnogo o pokretanju bloga, a nisu bili upoznati ni sa pravljenjem sajta niti fotografisanjem.

U početku je bilo dosta učenja o fotografiji, a nekoliko godina kasnije ovaj sajt sa punim pravom mogao se pohvaliti galerijom sjajnih fotki.

Međutim, želja da se napravi nešto novo i drugačije je nadvladala strah od nepoznatog. I, kako kaže Vojislav, ime budž u svim oblicima je bilo zauzeto, pa je usledio i prvi izazov – formiranje naziva bloga:

Ćirilica “tu d reskju”, a onda MS Paint u kome smo crtali logo. Nakon nekoliko (desetina) neprespavanih noći i dana, guglanja šta i kako oko tog “magičnog” WordPress-a i pravljenja teme, elektrone interneta ugledao je bud3.net. Bud3 = budz = budž od “pa rekli su mi da može da se nabudži!?!”, iako nema nikakve veze sa time.

Kratkovid početak, jer nismo razmišljali dalje od želje da ovekovečimo taj svet koji se nalazio oko nas i čiji smo bili deo, a raslojavanje foruma na manje frakcije dodatno je podstaklo da sve te projekte za koje smo znali stavimo na jedno mesto. Zaista nismo razmišljalili o tome koliko ćemo domova “posetiti”, u kojim krajevima sveta ćemo se naći zbog bloga, a sad smo, za ime bloga miloga, proslavili deseti rođendan.

Ipak, kada čovek srcem započne rad na nečemu, čini se da prepreka ima mnogo manje, ili se barem lakše prevazilaze u tom prvom naletu izazova. “Lud si, brz si. Klasičan kliše. Mada mi sebe nikada tako nismo doživljavali, niti se ponašali, ali sa ove distance kada podvučem crtu… Svo slobodno vreme i svu energiju smo ulagali u sajt, čak i pored fakulteta i 9-17h poslova”, rekao nam je naš sagovornik.

Govoreći o izazovima koji su se tada stvarali, Vojislav kaže da je najveći problem bio pronaći nove projekte koji su tada bili okosnica sajta i stupiti u kontakt sa vlasnicima tih automobila. U ovom trenutku to možda izgleda kao rutinski posao, ali tada kada je u Srbiji malo ljudi imalo pristup Internetu, neko pokušava da dođe do ljudi koji ozbiljno modifikuju (bud3e) automobile. “Ljudi su nas pitali ko ste vi klinci i šta hoćete, ali smo uvek uspeli da dobijemo potvrdan odgovor, čak i od najspecifičnijih ljudi”, dodaje Vujanić i objašnjava:

Ako me pitaš kako? Ne znam… Znam. Bili smo kulturni, nismo se gurali i busali u grudi kao jedini i najbolji i uvek smo bili učtivi pri stupanju u kontakt sa osobama koje ne poznajemo. Takođe je pomogla i iskrenost i veliko znanje koje oslikava naše interesovanje za celu tematiku. Ne izmišljam, bukvalno nam je par ljudi reklo da je to razlog zašto smo samo mi, za sve ove godine, imali pristup njihovim automobilima.

Veoma brzo, naporan radi i kvalitet koji su ovi momci uložili u izgradnju bloga doveli su do toga da njihova priča napusti granice Srbije, u tom trenutku ekipa iza Bud3-a počela je da ulazi i u svet motorsporta, tačnije sa disciplinama kao što su drift i drag trke. Vojislav kaže da tu pravila nisu bila toliko striktna, sve se zasnivalo na proverenom konceptu – ako nešto ne može da stane, seci i ubacuj, ako može da stane dodaj turbo ili nitro.

“Meka i medina za bud3enje i naš sajt, ali i prvi problemi koje učtivost ne može da prevaziđe – press propusnice za događaje. Kada dođeš na kapiju i kažeš da si medij, da imaš tamo neki sajt, gledaju te ispod oka”, otkrio nam je Vujanić, istakavši sledeće:

Metaforički rečeno bili smo na pola puta između filma na razvijanje i SD kartice, Instagram je postojao samo za korisnike iPhone-a. Ali ta prepreka je vrlo brzo prevaziđena i stekli smo dosta prijatelja, jer smo kvalitetom teksta i fotografija, odnosno našim viđenjem tog sveta, pokazali šta umemo i možemo, pa smo postali ne samo dragi gosti, već su stizali pozivi da budemo i oficijalni medijski pokrovitelji događaja. Ljubav i upornost.

Tim koji je do sada učestvovao na izgradnji bloga je uvek bio šarenolik i nikada nije imao formu klasične redakcije (sa zaposlenima), jer je, dodaje Vojislav, to prvenstveno bio hobi koji je uzimao slobodno vreme (i finansije), ali je izuzetno mnogo davao zauzvrat. Upravo zbog te energije koju su Vojislav i Vukašin ulagali, za ovih deset godina su imali više od 20 saradnika koji su doprineli razvoju sajta i bez kojih bud3 ne bi bio ono što je danas:

Mogu da kažem da smo napravili jednu veliku porodicu čijem radu pomaže i onaj rođak koga nisi ni čuo, ni video godinama, ali kada ti zatreba, ti ga pozoveš i on se stvori. Naša vrata su uvek otvorena za sve koji dele entuzijazam i hoće da sarađuju, ali smo zapravo two-men bend (sa prilozima).

U toku svog rada, Vojislav i njegov tim imali su priliku da testiraju i da pišu o nekim retkim automobilima na našim putevima.

Neka drugačija dimenzija oglašavanja u auto novinarstvu

U nastavku razgovora, dotakli smo se i nekih poslovnih saradnji koje je Bud3 ostvario, ali i o sjajnim projektima koje su realizovali za pomenuti period postojanja bloga. Upitan o tome kako bi najbolje sumirao period od deset godina bloga, Vojislav kaže da su to probali da urade u live prenosu na YouTube-u “Bloga Miloga 10″ koji su i organizovali povodom rođendana. Kako nam je rekao, imali su plan i satnicu od maksimalno dva sata, ali je fajront napravljen tek posle tri sata i petnaest minuta, sa tendecijom da čitava emisija preraste u Ivkovu slavu od tri dana. “Ali hajde da pokušam nekako i ukratko da sve sumiram, krenuću otpozadi”, kaže Vojislav:

Počeli smo sa otvaranjem prodavnice, zatim su usledili najbolji vozački putevi u Srbiji, organizacija bud3 Trackday-a, objavljivanje u papirnom izdanju (Autobild u Srbiji, Auto i točka u Hrvatskoj i mnogi strani tjunerski časopisi), “Kocka” od 1.000 “konja”, saradnja sa Autoslavijom ne samo oko priča već i oko organizacije Cars and Coffee događaja, Yugo na Nirburgringu.

Tu su i sve trke koje smo posetili zajedno sa Zoranom Kastratovićem, Santa Domenica Rally, Trash n Burn, moje dizanje u vazduh na Batajnici, fotografisanje Beogradskog Sajma automobila noću, poseta Rimcu pre nego što je postao Rimac, Worthersee… Nabrajam samo ono šta je zvučno, ali to ne znači da je ostalo manje vredno, jer veruj mi nije.

Ono što je takođe zanimljivo u čitavoj ovoj priči o Bud3-u jeste i sam biznis model na osnovu kojeg bi se sajt napajao, kako kaže Vujanić. Prvobitna ideja bila je da se monetizacija zasniva na reklamiranju kroz sponzorisane tekstove i druge vidove oglašavanja. Međutim, problem u nerazumevanju imena, nepravilnom izgovaranju (bud, bud tri,badž, badž tri…) i relativno uskoj ciljnoj grupi pokazali su da taj model nije dovoljan.

Naš sagovornik nam je otkrio da je u jednom trenutku na sto stavljena ideja o promeni imena, ali su stilizovanjem i pojednostavljivanjem logotipa uspeli da reše deo problema prepoznatljivosti kod širih masa, a takođe su se okrenuli i nešto komercijalnijem sadržaju:

Pre pet godina počinjemo sa organizovanjem bud3 Track Day događaja, koji postaje profitabaln 2019, a krajem prošle godine otvaramo i šop (trebalo je početkom, ali…) u kome pored majica nudimo i štampani materijal u vidu postera (naših fotografija).

Jedan od projekata na koji se momci posebno ponose jeste vožnja Yuga na čuvenoj trkačkoj stazi Nürburgring gde vozači mogu da isprobaju performanse svojih automobila.

Kada već govorimo o oglašavanju, možda jedan od najboljih primera native oglašavanja u svetu automobilizma jeste Bud3 projekat Najbolji putevi za vožnju koji je urađen u saradnji sa kompanijom Lukoil. Vojislav nam je tom prilikom rekao da je projekat nastao kao želja da se iskaže na koji način on i njegovi prijatelji doživljavaju odnos sa automobilima i slobodom koju oni pružaju. “Romantizam, kako je neko napisao u komentarima, ali nama su automobili više od prevoznog sredstva od tačke A do tačke B, i uvek smo u potrazi za novim rutama koje će nam nabacati osmeh na lice”, iskren je Vojislav koji, između ostalog, kaže:

Svaki tekst iz serijala je drugačiji i vezan je pre svega za moj odnos sa saputnikom, a zatim vozilom i celom avanturom u koju nas vodi. Mislim da za sve ove godine ništa ličnije nisam pretočio na stranice Interneta. Sa druge strane, portali B92 i Nova su preneli naše priče, nisu učestvovali u kreiranju, ali smo veoma zadovoljni što su prepoznali kvalitet i nesebično ih podelili daleko širem auditorijumu koji je izuzetno pozitivno reagovao na njih.

Nadam da ćemo uspeti da obezbedimo sponzore za predstojeći nastavak serijala, sa kojim želimo da odemo lestvicu više kao što to uvek činimo, pa ovim putem upućujem otvoren poziv svim zainteresovanima za saradnju na ovakvom projektu.

Na pitanje Netokracije kako je do sada izgledalo finansiranje projekta, Vojislav kaže da su u početku novčana sredstva morali da izdvoje iz sopstvenih džepova, pa su čak i letovanja bojkotovali kako bi otišli na neku novu trku ili manifestaciju. Ono što nam je on otkrio jeste da je sav preostali novac koji nije išao na putovanja, ulagan u opremu:

Jedne godine smo čak sabrali troškove i rekli da to više nikada nećemo učiniti, i pored dosta snalaženja i pomoći prijatelja u vidu smeštaja. Bud3 Track Day i šop predstavljaju glavne izvore prihoda, pored reklama i native (sponzorisanih) postova. Ali skup je to sport, pa smo uvek u potrazi za novim izvorima, kako bismo mogli da realizujemo nove ideje, projekte i da svakog dana, u svakom pogledu budemo sve bolji i bolji.

Jedan od serijala koji je Bud3.net pokrenuo vezan je za najbolje puteve za vožnju u Srbiji, a koji je realizovan u saradnji sa kompanijom Lukoil.

Iako mi je žao što moramo ovu priču da završimo u svega 2.000 reči, neki limit ipak moramo da ispoštujemo. Čini se da bismo mogli da pričamo dosta duže, ali i isto tako mi se čini da smo upravo u tom nekom limitu rekli, ne baš sve, ali dosta toga što će zanimati sve auto-entuzijaste, ali i one koji planiraju da pokrenu svoj blog.

Za sam kraj, Vojislav kaže da Bud3 od prvog dana prati prokletstvo najave, pa se na pomen te reči uvek smeje. Ali zato može da sa sigurnošću kaže da se on i ekipa nesumnjivo trude da njihov portal, u skladu sa sloganom rekreacija 3a ubr3anu generaciju, često osvežavaju novim i zanimljivim temama kao što je, na primer, podkast Priče iz boksa u kojem na opušten i zabavan način razgovaraju sa eminentnim osobama iz sveta automobilizma, bilo da je reč o novinarima, bivšim i aktuelnim trkačima, organizatorima događaja.

“Nastavićemo sa serijalom o najboljim putevima za vožnju, a aktivno radimo na još nekoliko projekata. Svake godine se trudimo da uvedemo novine na bud3 Track Day, kako bi svima bilo zanimljivije, pa tako i ove. Za bud3 prodavnicu se spremaju novi printovi, a biće novina i u tekstilnom odeljenju. Dalje ne smem. Nisam sujeveran, ali…”, zaključio je Vojislav.

Onda, do nekog budućeg razgovora kada ćemo sa razlogom za Bud3 i neke njihove nove projekte i tekstove imati priliku da kažemo, Pa, za ime Boga miloga…


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Šta rade zaposleni dok HR menadžeri spavaju? Kritikuju LGBT zajednicu i leče decu SMS porukama

Koliko ste upoznati sa kulturom ćutanja, skretanja pogleda i sleganja ramena koja je nikad prisutnija u domaćoj IT zajednici?

E-commerce

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Kultura 2.0

Sirenin krug poverenja: Zašto founderi toliko često biraju nepotizam?

Nepotizam je neiskren način da se ljudima veruje. Pogotovo u poslu.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpski startap B-Fresh sa inovativnim sistemom pakovanja želi da promeni prehrambenu industriju

Tehnologija bi u budućnosti mogla u potpunosti da promeni poljoprivredu i prehrambenu industriju. Startap B-Fresh iz Srbije koji razvija rešenje za duži rok trajanja hrane upravo to dokazuje, ali pokazuje i da Srbija ima još jedan talentovan tim iz 'agrotech' sektora.

Internet marketing

IAB MIXX Awards 2021: Otvorene prijave – žiri bira nagrade u 15 kategorija!

Glavni cilj dodeljivanja IAB MIXX nagrada je da se prepoznaju i istaknu kvalitet realizacije digitalnih strategija i medijskih kampanja. Radovi se mogu prijaviti najkasnije do 12. aprila 2021. godine u jednoj ili više kategorija, a u skladu sa ciljevima kampanje ili projekta.

Digitalni mediji

Šta je to Patreon i koja je njegova uloga u podršci kreatorima sadržaja na Internetu?

U poslednjih dve, tri godine na domaćoj YouTube sceni sve više se govori o Patreonu - platformi koja nezavisnim video kreatorima pomaže da naprave nove modele zarade i okupe publiku koja će ih novčano nagraditi za kvalitetan sadržaj.

Startapi i poslovanje

Endava akvizirala hrvatsku agenciju Five za 33+ miliona evra

Ova kompanija nakon prošlogodišnje akvizicije Comtrade-a nastavlja sa jačanjem svog prisustva u regionu. Hrvatski Five postaje deo ove internacionalne kompanije, a 'exit' je vredan više od 33 miliona evra - kroz deonice i keš.

Office Talks Podcast

Prevara od 70 miliona dolara – ko je kriv?

U 36. epizodi Netokracijinog Office Talks podcasta ugostili smo novinara BIRN-a, Aleksandra Đorđevića, sa kojim smo razgovarali o Internet prevarama. Reč je o nepostojećim sajtovima za kupovinu kriptovaluta i berzama, te call centrima koji su nedavno dospeli u žižu javnosti.

Kultura 2.0

Oporezivanje digitalne imovine u Srbiji: Koje obaveze imaju fizička i pravna lica?

Do decembra 2020. godine poreski propisi nisu izričito prepoznavali digitalnu imovinu i to je vodilo nepovoljnom poreskom tretmanu transakcija koje uključuju digitalnu imovinu, ali i pravnoj nesigurnosti o tome kako se digitalna imovina oporezuje. U tekstu objašnjavamo kako sada stoje stvari po tom pitanju.