Bojan Leković o budućnosti KupujemProdajem, iOS aplikaciji i svojoj prvoj knjizi

Bojan Leković o daljim koracima za KupujemProdajem, dugo očekivanoj iOS aplikaciji i svojoj prvoj knjizi

Da li si pokušao na KupujemProdajem? To je najčešće pitanje koje dobijem nakon što se požalim na manjak neke robe u domaćim prodavnicama. I zaista, 8/10 puta ćete pronaći ono što tražite na najvećem oglasniku u Srbiji, neretko i po nešto nižoj ceni.

KupujemProdajem je verovatno jedina domaća tehnološka kompanija sa kojom je više građana imalo dodir nego što je to slučaj sa mnogim drugim globalnim servisima – ako izuzmemo recimo Google ili Facebook. TikTok sigurno.

Zapravo, ukoliko ste u bilo kom periodu života kupovali ili prodavali neku robu, gotovo sigurno ste pomislili na ovaj servis.

S obzirom na to da je prošlo poprilično vremena otkako smo poslednji put ugostili Bojana Lekovića na Netokraciji, pomislili smo kako bi bila dobra ideja da sumiramo tih proteklih 5 godina za ovu kompaniju, koja ima svoje kancelarije u Beogradu i Nišu, ali i da pitamo osnivača KupujemProdajem koje su to stvari na kojima ovaj tim radi i šta je to što korisnici mogu da očekuju u bliskoj budućnosti.

Uvek raspoložen za razgovor, Bojan se rado odazvao našem pozivu, a u nastavku pročitajte o čemu smo razgovarali.

Bojane, od poslednjeg intervjua na Netokraciji prošlo je više od 5 godina. Šta se sve promenilo za to vreme?

Rastemo stabilno iz godine u godinu. U poređenju sa našim prethodnim intervjuom koji je 2015. pisao Ivan Minić, svi parametri su porasli od 2 do 4 puta. Na primer, u ovom trenutku u sistemu se nalazi preko 2,8 miliona aktivnih oglasa iz najrazličitijih kategorija. Poslednja 2 meseca uzastopno beležimo i rekordan broj poseta – Google Analytics sada beleži preko 4 miliona jedinstvenih sesija mesečno.

Ipak, za nas najveću težinu ima stalan rast broja kupoprodaja unutar našeg ekosistema. To najbolje govori da radimo dobar posao i uliva energiju celom timu.

Postali ste household name. Šta to znači za jednu tehnološku kompaniju u Srbiji?

Znam da imamo još dosta posla da uradimo, ali svakako je lepo uvideti da online kupovinu i prodaju ljudi instant povezuju sa KupujemProdajem.

Činjenica da smo izgradili tako snažan brend za nas pre svega znači da moramo da ga negujemo. Pažljivo vodimo računa da ne izneverimo očekivanja korisnika, koja su već dugo na dosta visokom nivou i stalno rastu. Kroz direktne povratne informacije, korisnici nam iznova potvrđuju da platformu osećaju “kao svoju”. Na neki način, smatraju je javnim dobrom koje se ne sme pokvariti, otuđiti od naroda…

Sa druge strane, potpuno je jasno da ovakva pozicija sa sobom donosi i brojne strateške prednosti, kako u smislu inercije rasta, tako i u domenu svakodnevnog poslovanja.

Da li ste u međuvremenu porasli kao tim i da li aktivno širite vaš kolektiv?

KupujemProdajem tim sada čini 24 ljudi, duplo više u odnosu na 2015. godinu. Struktura se prilično promenila, u svakom pogledu smo postali složeniji i bolji. Reorganizovali smo timove i kreirali adekvatne procese. Ipak, uprkos takvom ubrzanju, veoma se trudimo da zadržimo preduzetnički mentalitet i zato pažljivo biramo ljude. Kontrolisan rast nam je izuzetno bitan.

Pa ipak, povremeno imamo konkurse, ali isto tako nismo zatvoreni za talente kada god se oni dese. Po prirodi stvari, najviše tražimo PHP programere. Prošlog meseca smo zaposlili novog kolegu u Nišu, a u toku je i novi konkurs za takvu poziciju.

KupujemProdajem danas čini tim od 24 osobe koje rade iz beogradske ili niške kancelarije.

Jedan ste od retkih porodičnih biznisa na Internetu, mnogi hvale vaš način poslovanja i organizovanost. Da li vam je izričit fokus na proizvod omogućio da postanete jedan od najvećih oglasnika u Srbiji?

Uvek se trudimo da optimizujemo, poboljšavamo, sitnim koracima, ponekad naizgled neprimetno, ali nezadrživo. To važi i za proizvod, i za procese, ali i za tim. Oduvek smo bili prinuđeni da budemo praktični, dosta smo se oslanjali na pametnu automatizaciju. Ali da – naročito je važno zapravo znati šta je važno i zadržati fokus na ključnim aktivnostima, core funkcionalnostima i potrebama korisnika.

Svaka nova stvar, ideja, nova interesantna tehnologija, sve to “razvlači” fokus i zato je potrebno pametno proceniti da li je zaista potrebna. Nastojimo da se razvijamo unutar sistema, a ne “napolju”. KupujemProdajem je sam po sebi raznovrstan, imamo preko 70 kategorija, oko 1.800 grupa i taj broj nastavlja da raste.

Zvuči kao kliše, ali ceo naš tim je velika porodica. Svi imaju jednake početne šanse za razvoj, napredovanje i učestvovanje u procesu odlučivanja. Jednostavno mora tako da bude da bi jedan relativno mali tim mogao da održava i unapređuje ovako kompleksan sistem.

Kako danas izgleda situacija sa oglasima i brojem registrovanih korisnika? Koje su to najzastupljenije kategorije i u okviru kojih kategorija beležite najveći rast?

Trenutno brojimo preko 1,7 miliona registrovanih korisnika. U proseku, svakoga dana u sistem uđe oko 50.000 novih oglasa. U aprilu ove godine smo oborili rekord, postavljeno je tačno 63.500 novih oglasa u jednom danu (cifra je sasvim slučajno ispala okrugla).

KupujemProdajem je zbog svoje veličine postao svojevrsno ogledalo našeg društva. Tako su najzastupljenije one kategorije u kojima ljudi imaju potrebu da kupuju i prodaju tokom cele godine – Mobilni telefoni, Kompjuteri, Auto delovi i oprema, Bela tehnika i kućni aparati, Nameštaj… U skladu sa sezonom i trenutnim opštim ili specifičnim okolnostima, čini se da kompletan sistem stabilno raste.

Kada god primetimo nove masovne potrebe kod naših sugrađana trudimo se da ih podržimo na najbrži i najbolji način. Primer su nova kategorija Odmor u Srbiji i grupa Domaća hrana koje su nastale kao direktan odgovor na krizu koja nas je sve nedavno pogodila. One lepo rastu i čini se da smo dobro odgovorili na realne potrebe društva.

Kada možemo očekivati redizajn postojećeg sajta i šta novi KupujemProdajem donosi svojim korisnicima? Koliko je izazovno uvoditi nešto novo kada su korisnici navikli na dizajn koji je jednostavan i uvek radi?

Radimo na uvođenju novih tehnologija, pre svega u smislu Front End-a, kako bismo korisnicima omogućili još veću jednostavnost i brzinu. Vrlo je važno i to što će nam zahvaljujući ovim unapređenjima budući razvoj biti brži i efikasniji – skratićemo vreme za koje nove funkcionalnosti i poboljšanja dolaze do korisnika.

Ovo je kompleksan zahvat. Budući da naš sistem ne sme da stane da bismo odradili tehnološka unapređenja, često se interno šalimo da menjamo gume u realnom vremenu, na automobilu koji se kreće brzinom od 150 km/h. Vredno smo radili i nadamo se da će značajna unapređenja biti lansirana već tokom leta.

Uvođenje novih tehnologija će biti propraćeno i blagom evolucijom dizajna. Te promene su u našem slučaju uvek postepene i odmerene, zbog čega ne stvaraju nelagodu kod korisnika, već im olakšavaju korišćenje sistema.

Android aplikaciju lansirali ste početkom 2018. godine uz veliki uspeh. Da li u 2020. godini možemo očekivati rešenje za korisnike Apple uređaja?

Očekujemo da se KupujemProdajem aplikacija za iOS uređaje pojavi u App Store prodavnici tokom leta. Sada već sa sigurnošću mogu da kažem da se približavamo cilju.

Postoje brojni razlozi za to čekanje. Najpre, uzimali smo u obzir naše realne mogućnosti i kompleksnost sistema. Pritom, na svakom putu se javljaju medvedi (izazovi). Primera radi, tokom razvoja iOS aplikacije, sticajem okolnosti smo bili prinuđeni da promenimo i dizajnera i programera koji su radili na projektu.

U pogledu brojnih korisničkih procesa i načina interakcije između korisnika i platforme, KupujemProdajem aplikaciju je daleko teže napraviti od prosečne aplikacije, npr. neke za konzumiranje sadržaja. Ne postoje “šabloni”. Dodatno, mi mesečno lansiramo na desetine manjih ili većih funkcionalnosti ili unapređenja sistema. Potrebno je vreme da aplikacija koja je u razvoju “sustigne” razvoj celog sistema.

Možda je interesantno sve to ilustrovati podatkom da smo do sada lansirali preko 400 verzija Android aplikacije, a samo u pripremnoj fazi bilo ih je 137. Veliko iskustvo vezano za razvoj Android aplikacije sada prenosimo na iOS.

Želje iOS korisnika konačno će biti ispunjene i KupujemProdajem aplikacija za Apple uređaje stiže tokom leta.

Kakva je bila situacija sa KupujemProdajem u prethodnom periodu? Da li su ljudi i dalje trgovali uprkos COVID-19?

Po uvođenju vanrednog stanja osetio se pad u broju poseta i novih oglasa, ali već nakon nekoliko nedelja došlo je do značajnog rasta. Većina parametara je porasla od 30 do 40 procenata što je, verujemo, rezultat nove navike koju je kriza iznedrila – ljudi su se okrenuli Internetu.

Nakon kratke psihološke krize s početka vanrednog stanja, ljudi su vrlo brzo nastavili da se bore i trude da žive normalno, uz prilagođavanje potreba trenutnoj situaciji. Na izmenjene potrebe mi smo reagovali pomenutim novim kategorijama – Odmorom u Srbiji i Domaćom hranom.

U intervjuu 2015. godine govorio si i o kanalima prihoda za KupujemProdajem. Kako izgleda situacija sa oglašavanjem danas?

Kada je u pitanju naša direktna prodaja, poslednjih godina fokus nam je izgradnja kvalitetnih, dugoročnih relacija sa optimalnim brojem klijenata. Sa jedne strane to su mala preduzeća koja imaju potrebu za jačim pozicioniranjem u nekoj određenoj niši, tj. kategoriji. Sa druge, to su velike kompanije koje zbog prirode svog poslovanja imaju interes za partnerstvo sa platformom poput naše.

Iskustvo nam je pokazalo da tek u tako stvorenim direktnim relacijama imamo priliku da “dodamo vrednost” našem display inventaru i u funkciju stavimo naše specifične prednosti. Izgradnja takvih relacija je težak i dugotrajan posao, ali je naša sreća što nam prodaja display inventara nije primarni biznis model, pa možemo da investiramo vreme i energiju u takav pristup.

Nasuprot tome, sve što nije direktna prodaja težimo da automatizujemo. Ulažemo dosta u razumevanje celokupnog programmatic ekosistema koji nam dugoročno donosi rast u masovnoj prodaji inventara.

Krenuli ste da radite i sa Mastercardom sa kojim ste predstavili Zlatni Oglas. Možeš li nam otkriti kako je došlo do ove saradnje i koliko vam je bitna podrška jednog globalno prepoznatljivog brenda?

To je upravo primer želje da gradimo dugoročne relacije koje sam pomenuo. Mislim da su oni nas kontaktirali pa smo zajedno došli do ideje za prvi zajednički projekat, koji je protekao, usudiću se da kažem, sa dosta velikim uspehom. Tek posle se rodila i ideja za Zlatni Oglas.

Ovo partnerstvo ima puno smisla s obzirom na globalnu snagu Mastercard brenda i naš značaj za lokalno tržište, koji su oni prepoznali. Svakako, najvažnija je činjenica da Mastercard nudi proizvode koji su korisni za naše korisnike – zato partnerstvo ima smisla.

Nedavno si odlučio da se oprobaš i u ulozi autora. Pred nama je tvoja prva knjiga Medvedi na putu. O čemu se radi u knjizi i odakle je potekla želja za pisanjem?

“Medvedi na putu” su moje lične, čak i intimne priče o iskustvima iz preduzetničkog života i korporativne karijere. Knjiga je nastala iz potrebe da 20 godina iskustva i sticanja nekih značajnih uvida stavim na papir, u nadi da će nekome biti od koristi.

Knjiga je za svakoga ko je gladan takvih iskustava – o osnivanju i izgradnji sopstvene kompanije, radu u velikoj ili maloj firmi, upravljanju procesima i kreiranju tima. Mislim da će biti interesantna i onima koje interesuje šta je u glavi njihovih menadžera i direktora, te sa kakvim preprekama se susreću ti ljudi.

Uz to, i velikom broju naših korisnika će možda biti zanimljivo da pročitaju šta se sve dešavalo kako bi KupujemProdajem nastao i izgradio se u ono što je danas.

Kako Netokracija ekskluzivno saznaje, knjiga će biti u prodaji od jula i moći će da se kupi na sajtu medvedinaputu.com, kao i u knjižarama Delfi i Laguna.

Kako vidiš 2020. godinu iz ugla KupujemProdajem i imaš li neku poruku za novu generaciju preduzetnika – postoje li dobre prilike i u loša vremena?

Sve što se dešavalo u ovoj godini nam je omogućilo da sami sebe proverimo, na razne načine. Uočili smo neke slabosti kojih ranije nismo bili svesni. Potvrdili smo sebi i gde smo jaki. Iskoristili smo priliku za učenje i vrlo brzo iz cele situacije izašli još snažniji.

Dobre prilike se uglavnom i dešavaju u loša vremena. Kada si preduzetnik koji tek kreće, ne treba da dozvoliš neočekivanim okolnostima da te obeshrabre. Kriza je često i prilika, otvara nove rezone i daje malo vremena da se “ispeglaju” uočene nesavršenosti. Ne čekaš idealan tajming, kada osetiš potrebu – krećeš.


Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

E-commerce

Deltin ‘Ananas’ unaprediće domaći e-commerce ne investicijom od €100 miliona, već brigom o korisnicima. Može li on to?

Kompanija Delta Holding najavila je da nakon 30 godina poslovanja u različitim oblastima u 2021. godini ulazi u e-commerce. Analiziram kako bi novi biznis mogao da izgleda i na čemu se mora zasnivati kako bi se takmičio sa konkurencijom.

Tehnologija

Ekskluzivno: Posetili smo Državni data centar u Kragujevcu od 14.000m² – jedan od najmodernijih u ovom delu Evrope

Redakcija Netokracije prošle nedelje imala je priliku da prva među medijima u Srbiji poseti nedavno izgrađeni data centar u Kragujevcu. Tom prilikom razgovarali smo i sa Mihailom Jovanovićem, direktorom kancelarije za IT i eUpravu, koji nam je otkrio više detalja o ovoj zgradi i njenoj važnosti u procesu digitalizacije države.

Kultura 2.0

Sirenin krug poverenja: Zašto founderi toliko često biraju nepotizam?

Nepotizam je neiskren način da se ljudima veruje. Pogotovo u poslu.

Propustili ste

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako domaću IT industriju vidi Principal Software Engineer?

Nikola Puzović, Principal Software Engineer u kompaniji LearnUpon, deli svoja razmišljanja o IT industriji u Srbiji.

Karijere

Vuk Stefanović je junior UI inženjer i otkriva nam kako iz njegovog ugla izgleda srpski IT

Predstavljamo vam 'Razgovore sa juniorima' - specijal u kome nam inženjeri koji ulaze u IT otkrivaju kako oni vide ovu industriju.

Office Talks Podcast

Zašto Srbija nema više uspešnih startapa?

10 uspešnih startapa su slučajnost - 100 su proizvod sistemskog rada.

Kultura 2.0

Data Science može se primeniti i u medijskom poslu – a takvo novinarstvo polako se razvija i u Srbiji

Tatjana Kecojević i Tijana Blagojev, Data naučnice, otkrivaju nam šta je to 'Data Journalism'.

Startapi i poslovanje

Telekom Srbija pokreće VC fond – 25 miliona evra za ‘early stage’ startape u narednih 5 godina

Telekom Srbija osnovala je VC fond koji će godišnje ulagati do 5 miliona evra u domaće startape. Početne ideje finansiraće se iznosima od 50.000 do 100.000 evra.

Intervju

Stefan Spalević studentima ETF-a i Matematičkog fakulteta drži časove matematike na svom YouTube kanalu

YouTube može biti moćno oruđe u procesu edukacije, a to nam je pokazao i Stefan Spalević koji upravo putem ovog servisa predaje matematiku za studente širom Srbije.