Bojan Leković: Nastavljamo da razvijamo KupujemProdajem

Kako je KupujemProdajem postao sajt koji mesečno poseti više od 2,3 miliona građana Srbije?

Popularni sajt KupujemProdajem.com svakog meseca poseti više od 2,3 miliona građana Srbije koji u proseku pretražuju više od 800.000 aktivnih oglasa. U razgovoru sa njegovim osnivačem, Bojanom Lekovićem, otkrivamo kako je nastala ideja za jedan ovakav sajt, kako danas posluje tim koji ga vodi, ali i šta donose budući planovi.

kupujem_prodajem_main

Priča o sajtu KupujemProdajem.com kreće još 2002. godine kada je Bojan Leković, osnivač i CEO, imao želju za kreiranjem sajta na kome bi korisnici u Srbiji mogli da postavljaju oglase i pretražuju iste. Jedini ozbiljni konkurent u to vreme bilo je online izdanje Halo oglasa, koje je beležilo izuzetno veliku posećenost uprkos činjenici da su oglasi ažurirani samo dva puta nedeljno. Prilika je itekako postojala.

Sa reči na delo prešlo se 2007. godine. Bojan, u to vreme višegodišnji menadžer za inovacije i razvoj novih servisa u holandskom telekomu, napisao je kompletnu specifikaciju sajta dok je njegova izrada poverena ICT firmi iz Niša, u kom gradu se i danas nalazi razvojni centar čitave operacije. KupujemProdajem je zaživeo tačno 1. februara 2008. godine, a danas je jedan od naposećenijih sajtova u Srbiji gde posetioci mogu pronaći veliki broj polovnih stvari koje su na prodaju, oglase kompanija koje oglašavaju nove proizvode, ali i preduzetnike koji reklamiraju svoje usluge.

Koliko ljudi danas radi na Kupujem Prodajem?

Trenutno nas je dvanaest u timu, pri čemu je sedište naše kompanije u Holandiji gde je i strateški centar, komercijalni je u Beogradu, a razvojni centar se nalazi u Nišu. Sama organizacije je podeljena u četiri vertikale: razvoj poslovanja, tehnologija, redakcija (uređivanje portala, pisanje zanimljivosti i korisnička podrška) i prodaja i marketing. Svaka vertikala broji od troje do četvoro ljudi, a upravo ovako mali i agilan tim omogućio nam je da postanemo to što danas jesmo.

Sa papira, u realizaciju: Kupujem Prodajem 2007. godine (Izvor: Lična arhiva)
Sa papira, u realizaciju: Kupujem Prodajem 2007. godine (Izvor: lična arhiva)

Kako je tokom godina rastao broj oglasa?

U startu je najveći izazov bio kako da napravimo početnu bazu oglasa. Naš tada jako mali tim krenuo je najpre sa pisanjem zanimljivih vesti za nove proizvode ali u obliku oglasa, pri čemu smo ovu formu zadržali i do danas, privlačeći tokom godina sve više i više korisnika. Vrlo brzo po lansiranju doneli smo odluku da se oglasimo na nekoliko velikih sajtova poput B92, što nam je pomoglo da privučemo i prve korisnike – samim tim i njihove prave oglase.

Koje su najdominantnije kategorije?

Zanimljivo je da su među prvim korisnicima KupujemProdajem bili upravo audio i muzički entuzijasti. Oni i danas predstavljaju važan deo naše zajednice koja nam je u početku pomogla da dođemo do velikog broja ljudi, budući da im je bilo zanimljivo šta se sve od opreme može pronaći na našem sajtu.

Pored audio i video kategorije, u velikoj meri su popularne kategorije za računare, mobilne telefone, muzičke instrumente, automobile i motocikle, elektroniku, odeću i obuću, mada smo ponosni na činjenicu da se KupujemProdajem ističe upravo po raznolikosti i šarenolikosti proizvoda koji se oglašavaju.

Najzanimljiviji oglas?

Često takve oglase objavljujemo na našoj Facebook stranici.

dzip

Niste previše aktivni na društvenim mrežama, kako to objašnjavate?

Meni se uvek činilo da firme odnosno brendovi kojima Internet nije posao, treba da imaju svoje profile na društvenim mrežama, ali da veliki sajtovi kojima Internet jeste posao trebaju da tu svoju zajednicu grade kod sebe. Sa druge strane često je problematično da li ono što se čini kao dobra kampanja na društvenim mrežama zaista doprinosi brendu i prodaji.

Holandski telekom, za koji sam radio je, na primer, pre nekoliko godina lansirao izuzetno uspešnu kampanju na društvenim mrežama, ali osim viralnosti, ona nije doprinela prepoznatljivosti brenda koji stoji iza toga niti jačanju prodaje. U svakom slučaju suočeni sa odlukom da moramo da biramo, odlučili smo da pažnju posvetimo samom proizvodu tj. sajtu, jer kao mali tim nismo želeli da gubimo fokus. Daleko od toga da su društvene mreže loše – one su super stvar koju je lepo imati, ali koja u našem slučaju nije presudna za dalji razvoj samog poslovanja.

Niste eksponirani kao osnivači u javnosti, zašto je to tako?

Mi lično nismo imali potrebe. To bar ovde u Holandiji nije običaj za osnivače ili direktore. A kao firma nismo imali tim koji bi se aktivno bavio odnosima sa medijima. No rado ćemo izaći u susret svima koji su zainteresovani za naš sajt.

kupujem_prodajem_2
Poslujući iz Holandije i Srbije, tim pažljivo balansira između prisutnosti na tržištu, i praćenja svetskih trendova

Koji su najčešći problemi korisnika koje rešavate?

Najčešće rešavamo probleme koji se tiču same upotrebe sajta i probleme koji se odnosi na ocennjivanje kupaca i prodavaca, te upravo tu postoji i najviše posla oko održavanja. Cilj nam je da svako rešenje korisničkog problema bude zadovoljavajuće a brzina adekvatna, naravno uzimajući u obzir činjenicu da imamo preko 700.000 registrovanih korisnika.

Za šest godina od nastanka, postali ste sajt sa ubedljivo najviše otvorenih strana na našem Internetu?

Po Gemius-u smo trenutno na petom mestu po ukupnoj posećenosti, skoro 30% Internet populacije u Srbiji nas posećuje, ali i prvi po ukupnom broju pregledanih stranica. Google Analytics kaže da preko 90% posetilaca dolazi iz Srbije, dok je prosečno vreme zadržavanja po korisniku 12 minuta. Samo u martu mesecu, više od 2,3 miliona posetilaca pregledalo je skoro 215 miliona stranica, stavljajući KupujemProdajem na ubedljivo prvo mesto u Srbiji po tom parametru.

Dizajn sajta mnogi ocenjuju kao zastareo, ali funkcionalan. Veliki procenat poseta je i sa mobilnih uređaja, a ne postoji prilagođen prikaz za njih. Kako vi gledate na to?

Dizajn KupujemProdajem zaista neki ocenjuju kao zastareo i to nam često prebacuju, ali je veoma funkcionalan. Inače, iako nije optimizovan za mobilne uređaje, preko 25% poseta nam dolazi sa mobilnih uređaja. Do sada se nismo bavili razvojem rešenja koje je prilagođeno za mobilne uređaje ali nam je svakako želja da napravimo i mobilnu verziju sajta, te da ga dodatno optimizujemo za uređaje različitih veličina.

Da li ste primetili neke zanimljive trendove kada su vaši posetioci u pitanju?

Osim standardnih trendova da je veća posećenost u zimskom periodu, udarni termini su od oktobra do aprila, a primetili smo da najviše poseta dolazi početkom radne nedelje tj. ponedeljkom i utorkom. Svaki dan zabeležimo u proseku 30.000 novih oglasa, u svakom trenutku ih ima oko 800.000, dok se samo u februaru objavilo skoro milion novih oglasa. Svaki od oglasa aktivan je mesec dana, nakon čega se može produžiti ili se automatski briše.

prikaz1
Prema Gemius-u, KupujemProdajem zauzima ubedljivo prvo mesto u kategoriji pregledanih stranica.

Sajt prihoduje od oglašavanja putem banera i od mikrotransakcija u okviru samog sajta kojima se kupuju dodatne opcije za oglase koje objavljujete. Da li možete podeliti sa nama koliko koji izvor prihoda učestvuje u ukupnom prihodu?

Nažalost nisam u mogućnosti da govorim o procentima i zaradi, ali ono što mogu da kažem jeste da promocije običnih oglasa danas igraju značajnu ulogu u ukupnim prihodima. Oglašavanje banerima je stiglo tek kasnije i to kao posledica naše inicijative. Trebalo nam je vremena i strpljenja da agencijama objasnimo potencijal i sada smo zadovojni saradnjom sa njima.

Koje ste nove funkcionalnosti uveli na sajtu?

Nedavno smo ozvaničili naše partnerstvo sa SBB-om, koje posetiocima sajta KupujemProdajem omogućava najpovoljniju nabavku usluga ove kompanije. Poručivanje na KupujemProdajem je uvezano sa njihovim IT sistemom preko koga se vrši isporuka, a postarali smo se da za svoje korisnike obezbedimo i najpovoljnije cene – čak povoljnije nego ako kupuju direktno od SBB-a.

Tu je i potpuno nova kategorija koju smo razvili za sve preduzetnike koji žele da oglašavaju svoje usluge, a cilj nam je bio da više pažnje posveti upravo ovom segmentu na sajtu tj. reklamiranju usluga.

Koji su planovi za dalji razvoj? Da li ste razmišljali o pokretanju još nekog servisa?

Fokusirani smo na KupujemProdajem i njegovo stalno unapređivanje. Iako bi možda delovalo logično pokrenuti neki novi servis, ili se proširiti na okolna tržišta, u ovom trenutku ne planiramo aktivnosti u tom smeru. Aktivno razmišljamo o takvim stvarima, ali još uvek nismo pronašli nešto što nam je zaista dovoljno interesantno. Sa druge strane, naš stav je da je ponekad bolje kupiti razvijen ili polu-razvijen biznis, nego razvijati isti od nule, tako da je i ta opcija otvorena.

Ostavi komentar

  1. Ljubisa

    Ljubisa

    14. 4. 2015. u 17:08 Odgovori

    Zanimlivo je da nemaju mobilnu applikaciju sto je velika mana za sad. Cudno prosto…kontam zaradjuju dobro pa imaju sredstava.
    Drugo zanimljiv je sto masa ljudi ne vidi kontakt sa administracijom(donji desni ugao-lici kao samo neka “mrtva“ slika).. na tome bi takodje trebalo poraditi.
    I nemojte da poskupljujete dok ne krenemo da zivimo bolje. 🙂

  2. cetko

    cetko

    14. 4. 2015. u 17:28 Odgovori

    Vrlo koristan sajt, nekako se oseti da ima veći potencijal sa tolikom posetom nego što monetizuje…ne razumem zašto mu se CEO ne posveti u potpunosti, ovo je potencijalno veoma profitabilno. I Ringier je u jednom momentu pokrenuo MojBazar na ovaj koncept(i misteriozno ga ugasio u tišini), a tu su i Kupindo, HaloOglasi, MojTrg i mnogi drugi koji žele da postanu srpski CraigsList.

    Šteta je da sajt u 2015. nema mobilnu verziju i za nijansu rasterećeniji i moderniji dizajn, to su mu svakako ranjivosti u odnosu na konkurenciju i utiče na prihode…

  3. Rosa Mladenović

    Rosa Mladenović

    24. 5. 2015. u 22:58 Odgovori

    Stvarno su dobri i nemaju konkurenata. Ovih dana se pojavio veoma interesantan i funkcionalan sajt sa mobilnom verzijom – Ekstraoglasi.com. Jako obećava, videćemo dali će uspeti da se probije na tržištu.

  4. rade

    rade

    8. 4. 2016. u 09:46 Odgovori

    KP je lider u oglasavanju, ali problem je sto ljudi ne znaju da prepoznaju sta je dobro. Limundo je vec „izlizan“ sajt pa je kod nas potreban neki novi, bolji po funkcijama i opcijama koje pruza korisnicima. Naisao sam na tri ozbiljna sajta: http://www.oglasisve.com/, sajt za oglasavanje koji vrlo pregledan i jednostavan. http://www.aukcindo.info/ , sajt koji je po meni 100 puta bolji od limunda, ali koliko vidim nema jos uvek korisnike. Na kraju pronasao sam i jedan sajt za aukcije vozila kakav u Srbiji ne postoji a vema je potreban, ali na zalost i on nema korisnika. http://aukcijevozila.info/

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Kultura 2.0

Predstavljamo rezultate istraživanja: Koliko srpske IT-jevce košta sedenje za računarom?

Rezultati naše online ankete u kojoj je učestvovalo ravno 700 profesionalaca koji rade u srpskom IT sektoru potvrđuju da dugo sedenje za računarom i savremen stil života ostavljaju posledice po zdravlje. Fokus ankete bio je na ispitivanju uticaja na koštano-mišićni sistem i prikupljanju informacija o najzastupljenijim načinima lečenja, prosečnim troškovima koje lečenje iziskuje, kao i o prevenciji u vidu fizičke aktivnosti.

Kultura 2.0

Da li je vaša AliExpress porudžbina bezbedna od korona virusa?

Sve oči svetske javnosti okrenute su ka Kini koja se, u ovom trenutku, bori sa širenjem smrtonosnog korona virusa. I dok čekamo da saznamo da li postoji rešenje za ovaj ozbiljan globalni zdravstveni problem, zapitali smo se - da li virus koji je par hiljada kilometara daleko može da se prenese i robom sa AliExpress-a?

E-commerce

Zanateria je nova ‘online’ robna kuća iz Srbije koja okuplja preko 180 zanatlija, malih proizvođača i njihovih unikatnih proizvoda

Domaća scena izrade zanatskih proizvoda je u ekspanziji, pa je sve više manjih proizvođača koji traže svoje mesto na 'online' i 'offline' tržištu. U tome im može pomoći Zanateria - nova Internet robna kuća, čiji su osnivači za Netokraciju podelili svoju poslovnu priču.

Propustili ste

Kultura 2.0

Uputstvo za primenu Testa samostalnosti konačno je objavljeno

Uputstvo za tumačenje kriterijuma Testa samostalnosti pomoći će paušalnim preduzetnicima i poreskim inspektorima da pravilno protumače devet kriterijuma koji određuju da li su ovi preduzetnici u svom poslovanju nezavisni u odnosu na svog nalogodavca ili ne.

Tehnologija

Plaćanje QR kodovima uveliko dolazi u Srbiju – koje prednosti donosi i šta treba da znamo o tome?

Uskoro bi u prodavnicama širom zemlje trebao da bude integrisan sistem instant plaćanja, odnosno instrukcija - NBS IPS QR kod. Mi smo analizirali šta to znači za korisnike i trgovce i koje benefite donosi.

Kultura 2.0

Lako je isključiti Slack i mail, ali kako se gase misli o poslu?

Ako ovaj tekst čitate posle radnog vremena, koliko puta ste pogledali na mail, pomislili na svoj posao ili zadatak koji morate da završite sutra? Ni statistika, a bogami ni praksa vam ne idu u prilog, pa ste verovatno to učinili barem jednom, a u nastavku ćete otkrićete kako (i zašto) bi to trebalo smanjiti na minimum.

Mobilno

Da li ste i dalje spremni da za telefon platite 1.000 evra – kada sličan možete naći za duplo manje novca?

Pre nekoliko meseci, svoj telefon star pet godina, zamenio sam novim, prošlogodišnjim modelom. I dok sam tražio adekvatnu zamenu, prvi put sam se zapitao ima li uopšte razlike između današnjih 'flagship' uređaja i da li nas velike kompanije danas više privlače primamljivim reklamama nego inovacijama koje su nam zaista potrebne.

Kultura 2.0

4 poslovne lekcije koje sam naučio iz druge sezone Narcos Mexico

Oni su trgovci narkoticima, nemaju visoko obrazovanje i fensi MBA programe u svojim CV-jevima. Prodaju 'bijelo' za život, odrasli su na ulicama, nemaju stvarni dodir sa poslovnim svijetom i njegovim trendovim. Ili to samo tako izgleda?

Startapi i poslovanje

Nakon 10 godina u advertajzingu odlučili su da pokrenu restoran u Beogradu – zašto?

Tehnologija i hrana danas su nerazdvojni - kao meso i kiseli kupus. U priči koja sledi, otkrivamo kako je jedna beogradska agencija završila u food-tech vodama i upoznajemo vas sa novim konceptom restorana koji preti da u potpunosti promeni ovu industriju.