Aliexpress: Šta se dešava sa besplatnom poštarinom za Srbiju?

Mesec dana kasnije i dalje ne znamo gde su naši Aliexpress paketi – ali barem imamo neke odgovore

Enigma zvana AliExpress poštarina za Srbiju, podelila je mišljenja mnogih kupaca, organizacija i svih ostalih koji se za ovu temu zanimaju. Iako je razloga za astronomsko poskupljenje poštarine mnogo, neki odgovornost prebacuju na Poštu, drugi na avio prevoz i kineske trgovce, ali se ipak čini da je istina 'negde tamo'. Mi smo na osnovu svih dosadašnjih podataka pokušali da rešimo misteriju.

Od našeg inicijalnog teksta o poskupljenju takozvanog shipping-a sa AliExpressa prošlo je mesec dana. Od tada, dobili smo veliki broj komentara od strane čitalaca koji su sa nama podelili svoja iskustva povodom pomenutog i sada već velikog problema sa kupovinom robe sa ove najpoznatije online prodavnice.

Mnogi od njih izrazili su svoje nezadovoljstvo usled ukidanja besplatne poštarine navodeći različite probleme sa kojima su se susretali. Istina, ima i onih koji nisu imali problema sa dostavom paketa, ali ih je znatno manje. Sudeći prema komentarima na našem sajtu, gotovo svi kupci su imali problem sa velikim kašnjenjem isporuke paketa, a mnogima od njih kupljeni proizvod nikada nije ni stigao.

Kulminacija problema sa dostavom iz Kine proširila se i na ostale medije, Facebook stranice i druge organizacije koje su se zapitale o čemu se ovde radi. Javno mnenje u gotovo 90% slučajeva, optužilo je Poštu Srbije za neažurnost isporuke robe, ali i za nestanak paketa, pa se čak išlo i do neosnovanih optužbi za krađu istih proizvoda sa AliExpressa od strane radnika Pošte.

Činjenica je da razloga ima mnogo, da se stvorila konfuzija i misterija koju za sada niko ne može sa sigurnošću da reši. Mi smo se potrudili da na jednom mestu skupimo sve informacije sa kojima do sada raspolažemo i pokušamo da izvučemo mogući zaključak čitavog ovog problema koji nas je sve pogodio.

Hronološki sled događaja

Kao i što smo pomenuli na početku, sajt AliExpress ukinuo opciju free shipping za Srbiju, što je dovelo do toga da domaći kupci trenutno nemaju mogućnost besplatne dostave, a kupovina je za mnoge predmete neisplativa – jer za jeftiniji proizvod od svega par dolara plaćate višestruko skuplju poštarinu. Sve ovo, izazvalo je tektonska nezadovoljstva desetine hiljada kupaca u Srbiji koji redovno posećuju ovu prodavnicu.

O čemu se zapravo tu radi? 

Ovo je možda trenutno najskuplje pitanje u Srbiji.

Šalu na stranu, činjenica je da problem za sada ne leži samo u visokim troškovima avio prevoza usled COVID-19 pandemije, već ova situacija seže duboko u strukture domaćih firmi kao što je Pošta Srbije koja je najodgovornija za distribuciju paketa do krajnjih korisnika. Usledio je talas optužbi na njihov račun i ružne i neprimerene reči o krađi paketa. Ok, Pošta gotovo sigurno jeste jedan od glavnih razloga zašto paketi kasne jer je za to direktno zadužena, ali nikoga bez dokaza ne možemo nazvati lopovima.

Skupe poštarine od kojih je krenuo talas negativnih komentara korisnika od pre par meseci, kako u medijima, tako i na društvenim mrežama.

Vratimo se u novembar prošle godine. Setićemo se da je baš u tom periodu bio ogroman štrajk poštara u Srbiji, magacini su bili prepuni i bilo je mnogo neisporučene robe. Međutim, oko mesec dana pre početka štrajka naručio sam jedan proizvod sa AliExpressa i nakon što je štrajk obustavljen, taj isti proizvod je uredno došao.

Dakle, to je sve bilo pre više od sedam meseci. Sada je čini se neki drugi problem u pitanju. Prvo, jedna od najopravdanijih pretpostavki može da bude neažurnost radnika Pošte usled pandemije (moguće da je prepolovljen broj radnika), oslabljeni kapaciteti isporuke ili gubitak i mešanje robe usled nedostatka radne snage.

Kako bismo dobili najadekvatniji odgovor na ovo pitanje, probali smo da kontaktiramo predstanike Pošte Srbije, ali za sada nismo dobili nikakav odgovor. Međutim, Pošta je uspela da odgovori na javne optužbe, pre svega na one koje su dolazile od strane Efektive organizacije potrošača na Facebook stranici. Tada su iz ove firme objavili da nisu istinite tvrdnje da pošiljke sa AliExpressa neobjašnjivo nestaju u magacinima, demantujući informacije koje su se širile u javnosti, a što je preneo i list Danas, nadovezujući se na zvanično saopštenje Pošta Srbije:

Sve pošiljke, pa i one generisane Internet trgovinom, prerađuju, distribuiraju i uručuju se u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama, propisanim procedurama i rokovima dostave, po prispeću u Poštu Srbije i završenih carinskih postupaka.

Ponovnim uspostavljanjem međunarodnog saobraćaja značajno su ubrzani i normalizovani tokovi transporta međunarodnih pošiljki, za razliku od vremena na početku pandemije, kada je transport bio u prekidu.

Nažalost ovde nije kraj čitavom ovom problemu. Lančana reakcija izazvana da li greškom Pošte ili totalnom haosu koji je izbio u avio saobraćaju doveo je do toga da proizvodi sa AliExpressa i dalje ne dolaze na vreme do kupaca. Sve ovo je, par hiljada kilometara daleko, uvelo finansijske probleme kineskim trgovcima koji su na gubitku – jer nemaju proizvod a i moraju da vrate novac korisniku kome paket nije stigao u predviđenom roku od 60 dana.

U ovom trenutku, kineski trgovci upravo zbog pomenutog gubitka, srpskim kupcima su omogućili da kupuju prozivode do 4,99 dolara sa besplatnom poštarinom, pa se ne zna tačno kada bi čitava situacija ponovo mogla da se vrati na staro (kupovina skupljih proizvoda sa free shipping opcijom).

Da li je avio prevoz ipak ključni problem?

Tragajući danima za odgovorom koji nas već neko vreme muči, došli smo do različitih izvora s obzirom na to da na glavnog aktera, u ovom slučaju Pošte Srbije, nismo mogli da računamo. Na Facebook stranici AliExpress – iskustva, osvanula je objava u kojoj se zapravo navodi da ne postiji nijedna “crna lista” na kojoj se nalazi Srbija zbog navodne krađe pošiljki, već da je ključni problem zapravo u nedostatku komercijalnih avio letova.

Zapitaćete se onda, pa kako to da Hrvatska, Bugarska, Mađarska i zemlje u okruženju imaju regularnu besplatnu dostavu? 

Upravo na pomenutoj stranici, stoji podatak da pošiljke sa AliExpressa u 75% slučajeva preuzima kompanija Singapur post koja je Srbiju, Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru ali i druge države koje nisu članice EU stavila pod trenutnu suspenziju. Da se suočavaju sa manjkom letova usled COVID-19 pandemije, objavili su i na svom sajtu, gde su takođe izneli detaljan spisak zemalja za koji je Singapur post trenutno obustavio dalju distribuciju pošiljki.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Kako bismo i definitivno proverili da li je ovo jedan od glavnih problema kašnjenja pošiljki i poskupljenja poštarina, kontaktirali smo jednu prodavnicu sa AliExpressa. Naime, za računarski miš od 20 dolara ne samo da nije bila skupa poštarina, nego za Srbiju uopšte nije bio dostupan transport.

Otuda smo poslali poruku ovoj trgovini sa namerom da saznamo u čemu je problem, nakon čega smo dobili sledeći odgovor:

Hello friend, we are using aliexpress standard air shipping. Early it’s available to Serbia, right now shipping company doesen’t deliver to Serbia. Please check again little later. Thanks.

Na koji način čitava ova situacija izgleda iz ugla nekoga ko se bavi dropšipingom, otkrio nam je Marko Pršić koji vodi zajednicu dropshippingpodrska.com. Govoreći za Netokraciju kao neko ko se dugo bavi dropshipping-om i koji poznaje način na koji prodavnica kao što je AliExpress funkcioniše, kaže sledeće:

Ne bih ovo nazvao velikim problemom pored postojećih, ali siguran sam da nije samo jedan uzrok. Složiću se da je glavni problem pandemija i ograničeni avio saobraćaj pored širenja dezinformacija.

Ako pogledamo cenu isporuka kod naših komšija koje nisu u Evropskoj uniji (Bosna i Crna Gora) videćemo da je kod njih cena shipping-a još veća. Nema AliExpress “crne liste” već trenutne suspenzije koja je opravdana zbog pandemije i važi za sve zemlje koje nisu članice Evropske unije.

Marko je takođe dodao da bi on, kao i mnogi korisnici, voleo da zna kada će se pandemija završiti, ali ovako samo može da se sugeriše da bi u ovoj situaciji bilo idealno dodatno informisati i podsetiti potrošače u Pošti (makar na oglasnoj tabli) o njihovim pravima i trenutnoj situaciji sa pošiljkama iz Kine. Marko takođe dodaje:

Na kraju, svako ko nije dobio pošiljku, dobio je povrat novca. Ako posmatramo iz ugla “gde je problem tu je rešenje” ovo bi bila idealna prilika da se domaće privatne kurirske službe prošire internacionalno ili pokrene novi biznis koji će doneti rešenje. Samo zamislite koji bi to broj pošiljki bio.

Istina je negde tamo – ali uskoro će izaći na videlo

S obzirom na ogroman broj komentara i informacija, teško je izneti direktan stav sa činjenicama i dokazima, jer tih dokaza zapravo i nema i niko sa sigurnošću ne može da kaže šta je konkretan problem koji je sve ovo uzrokovao.

Ipak, problem skupe poštarine će neko vreme i dalje biti prisutan, ali sam ubeđen da će nakon završetka pandemije isti biti rešen i da ćemo moći da kupujemo kao i ranije sa AliExpressa – jeftino i bezbedno. Poenta je samo da se strpimo, što je bolje nego da iznosimo neproverene informacije i osuđujemo jedni druge.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Office Talks Podcast

Kako doći do investicije za vaš startap?

Gost 195. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Rakčević koji je sa nama podelio svoj preduzetnički put i iskrene savete za sve koji planiraju da osnuju startap u Web3 ili nekom drugom sektoru IT industrije.

Startapi i poslovanje

Kako je Slobodan pobegao iz Beograda na Rtanj gde spaja IT i poljoprivredu?

U podnožju planine Rtanj, zajedno sa svojom porodicom pobegao je od gradske vreve i stresnog života. Tamo uzgajaju lekovito bilje od kojeg proizvode preparate dostupne na portalu Royal Balm.

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Lupa Technology osigurao investiciju od $1,8 miliona – sledi širenje poslovanja

Lupa Technology je na misiji da značajno unapredi upravljanje podacima u građevinskoj industriji. Ova srpsko-američka platforma, sa sedištem u Njujorku i Beogradu, upravo je zatvorila rundu ulaganja od $1,8 miliona kako bi podstakla svoju ekspanziju.

Propustili ste

Intervju

Endava: Program dualnog obrazovanja stvara IT budućnost Srbije

 Ukoliko nastojimo da razvijamo IT industriju i digitalnu ekonomiju u Srbiji, jedan od temelja za to jeste obrazovanje i dolazak novih mladih talentovanih ljudi. Velike IT kompanije, poput Endave, igraju važnu ulogu u procesu izgradnje i edukacije budućih stručnjaka.

Karijere

Učenike u Srbiji više ne zanima IT: Istina ili medijski spin?

'Đaci neće u programere' odjeknulo je u svim medijima nakon završenog prijemnog za srednje škole i gimnazije. Da li je zaista tako i zbog čega ove godine ima manje upisanih đaka na IT smerove u gimnazijama, pročitajte u analizi koja sledi.

Office Talks Podcast

Mily Tech: Startap koji pomaže da vam paketi stižu na vreme

Gost 197. epizode Office Talks podkasta bio je Miloš Zlatković, osnivač i CEO kompanije Mily Technologies. On nam je predstavio razvojni put kompanije — od osnivanja do milionske investicije i planova za budućnost!

Intervju

Mastercard lansirao alat ‘Shopping Muse’ za jednostavnu i personalizovanu kupovinu

Kompanija Mastercard je razvila novi alat 'Shopping Muse' koji je zasnovan na AI tehnologiji a sve u cilju da se napravi veliki korak ka interaktivnijoj i angažovanijoj trgovini u budućnosti. 

Sponzorisano

Kako strani eksperti iz kompanije ABBYY ocenjuju IT tržište rada u Srbiji?

Predviđaju da će Srbija od 'outsourcing' regrutnog centra postati atraktivna tehnološka lokacija na globalnom tržištu, ali je prethodno potrebno preduzeti određene korake ka ostvarivanju tog cilja.

Intervju

Može li veštačka inteligencija pomoći u izgradnji održivih energetskih sistema i poslovanja?

Koliko bi i na koji način integracija AI tehnologije mogla da utiče na unapređenje rešenja u energetskom sektoru, ali i na poslovanje jedne kompanije? Odgovor na ovo pitanje dobili smo u razgovoru sa Jelenom Pejković iz kompanije Schneider Electric.