Hoće li AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju i gde je besplatna poštarina?

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Ako ste do sada na AliExpressu često kupovali različite proizvode, gotovo sigurno ste upoznati sa onom magičnom opcijom besplatne poštarine. Istina, proizvodi se nešto duže čekaju za isporuku ali, složićete se, gotovo niko od korisnika ne bira brzu poštu jer njena cena ume i višestruko da premaši vrednost samog prozivoda.

Međutim, kako nas je ove godine zatekla pandemija virusa SARS-CoV-2, na listi stvari koje su u 2020. godini pošle po zlu možemo dodati i ukidanje opcije besplatne dostave za većinu proizvoda sa ovog sajta. Ipak, i dalje su dostupne različite shipping opcije, ali su preskupe, čak i za one najjeftinije proizvode.

Jedan od glavnih razloga za to jeste i ekonomska kriza izazvana pomenutom pandemijom koja je značajno uticala na režim avio saobraćaja, kako komercijalnog tako i kargo tipa (prerađeni putnički avioni koji služe isključivo za prevoz tereta), dok su i drugi vidovi transporta drastično osetili krizu na svojoj koži.

Kroz razgovor sa Petrom Vojinovićem, osnivačem i glavnim urednikom vazduhoplovnog portala Tango Six, kao i sa Mirkom Ilićem, generalnim direktorom kompanije cargo-partner u Srbiji, sa strane vazduhoplovne industrije analiziramo trenutna poskupljenja na pomenutoj prodavnici s obzirom na to da je kriza u avio saobraćaju pogodila sve, pa i globalni e-commerce sektor. 

Pandemija je u potpunosti promenila način transporta robe avionom

Na samom početku razgovora, Mirko nam objašnjava da se roba koju naručujemo sa AliExpress-a ili sa neke druge veće globalne online prodavnice, obično prevozi avionskim putem. Kako kaže, zbog otkazivanja putničkih letova u poslednjih nekoliko meseci, teretni avioni su bili preopterećeni PPE opremom (ličnom zaštitnom opremom), što je povećalo cene avionskog prevoza.

Prema rečima našeg sagovornika, prevoz ove opreme usled globalne pandemije imao je znatno veći prioritet, pa su pošiljaoci PPE opreme mogli da priušte veće stope transporta. Ovo je na neki način zagušilo prevoz ostale robe vazdušnim putem, pa je zbog slabije dostupnosti letelica i sama cena poštarine znatno skočila.

Zapravo, ono što je veoma bitno i što Mirko stavlja u prvi plan jeste to da se vreme isporuke robe do krajnjeg kupca povećalo zbog novih carinskih postupaka koji su uvedeni zbog pandemije, a koji podrazumevaju pojačanu kontrolu na granicama. I ovde je PPE oprema tretirana sa prioritetom, objašnjava Ilić i dodaje:

Mnoge pošiljke su takođe kasnile zbog pretovara ili nedovoljno raspoloživog broja kamiona. U principu, ako kupac ne dobije naručenu robu u obećanom roku, može zatražiti povrat novca. Da bi to izbegli, prodavci na Aliexpressu odlučili su da plaćaju veće cene shippinga, kako bi im roba bila brže isporučena. Posledično, krajnji kupac je snosio te uvećane troškove.

Mirko posebno ističe i još jedan od razloga za poskupljenje poštarine, a to je da neki kineski prodavci nisu imali dovoljno narudžbina da popune rezervisan transportni prostor (setimo se da smo se brinuli i možemo li se koronavirusom zaraziti putem paketa iz Kine), što je rezultovalo uvećanjem cene transporta po jedinici proizvoda.

Međutim, naš sagovornik ocenjuje da ne treba zaboraviti i druge vidove transporta:

U ovakvim situacijama treba se poneti odgovorno prema korisnicima. Železnički saobraćaj je ostao prilično pouzdana opcija tokom krize izazvane korona virusom i predstavlja stabilnu alternativu tokom zatvorenih graničnih prelaza. Prikladan je za okolinu i nudi znatno brže tranzitno vreme od pomorskog transporta i mnogi naši kupci su poslednjih meseci iskoristili ovu alternativu.

Inače, u kompaniji cargo-partner ostajemo u bliskoj komunikaciji sa našim kupcima i nudimo im fleksibilne alternative za njihove potrebe u transportu. Pored čarter letova za vremenski kritične pošiljke, pružamo i mnoštvo rešenja za železnički saobraćaj između Kine i Evrope preko Novog puta svile.

Ukupan avio kargo volumen je opao za 28%

Gledajući kroz prizmu nekoga ko dugo prati avio saobraćaj i vazduhoplovstvo, zanimalo nas je kakve stavove ima i Petar Vojinović na datu temu krize transporta robe, kako sa globalnih e-commerce sajtova, tako i iz drugih izvora. Kako nam je kazao, aktuelni virus jednostavno je uticao na sve, a kao što je poznato prevoz tereta avionim najbrži je i najpraktičnijji način prevoza, ali daleko od toga da je imun na novonastalu krizu:

Smanjili su se obimi poslovanja globalno, došlo je do usporenja ekonomija pa su žrtve i lanci snabdevanja, takođe i vazduhom. Kao što smo videli u prvim nedeljama korona krize došlo je do dramatičnog povećanja transporta, pa i avionima, lične zaštitne opreme za medicinske radnike, respiratora i druge medicinske opreme.

Vojinović takođe dodaje da se velika količina tereta, onog manjeg, praktičnijeg, kao što su na primer pošiljke sa Aliexpresa prevozi u kargo spremištima redovnih putničkih aviona. Kako kaže, putnički avioni su odjednom prestali da lete, a na primer 75% njih globalno više nije letelo barem dva meseca, što je dovelo do velikog poremećaja ovog vida transporta.

Petar kao primer uzima i podatke globalnog udruženja avio-kompanija IATA, a tako je statistika pokazala da je ukupan kargo volumen pao je za 28% u aprilu u poređenju sa istim mesecom 2019. godine:

Budući da su isključivo kargo avioni i prevoz njima najskuplji, da ih ima relativno malo za iznenadnu potrebu prevoza medicinske opreme, došlo je do sledeće logične upotrebe – putnički avioni su pored prevoza tereta u njihovim redovnim kargo spremištima (ispod putničke kabine, u trbuhu) teret prevozili i unutar putničke kabine. Slagali su kutije na sedišta ili su skroz skidali sedišta za te transporte.

Jedan od primera artikla koji vredi oko 16 dolara, a za čiji transport treba izdvojiti više nego duplo od njegove vrednosti. Takođe, prilikom izbora shippiga nema opcije besplatne poštarine, kao što je to bio slučaj do sada.

Petar posebno stavlja do znanja da je od svih vrsti prevoza, transport tereta avionima među najskupljim opcijama. Složivši se sa Mirkom, on kaže da postoje i druge odlične transportne opcije i dodaje da je prevoz brodom jeftiniji, ali sporiji, dok je prevoz železnicom takođe spor, ali u korona uslovima i najpraktičniji:

Transport vozovima je kontrolisan (jedne šine, jedan pravac) pa nema komplikacija kao što je bilo za organizovati drumski prevoz tereta koji je kroz neke države policija morala da prati.

Na samom kraju, Vojinović kaže da se avionom najčešće prevozi roba koja je vremenski kritična kako zbog njenih karakteristika ili zbog potrebe da se brže isporuči. Kargo avioni saobraćaju između samo nekoliko velikih aerodroma, takozvanih kargo-habova i onda se ili prevoze nešto manjim avionima do destinacija ili češće drumskim prevozom.

S obzirom da sada znamo neke od konkretnih razloga zbog kojih nismo u mogućnosti da jeftino kupujemo sa AliExpressa, ostaje nam samo da se nadamo da će se situacija sa shippingom popraviti (a ovde posebno govorimo o Srbiji, s obzirom na to da je poštarina za neke zemlje regiona nepromenjena).

U međuvremenu, dok čekamo rasplet situacije na ovu temu, u komentarima nam napišite da li ste za vreme ovde zdravstvene krize pokušavali da kupite nešto sa AliExpressa i sa kojim ste se iskustvom suočili.


Ostavi komentar

  1. VM

    VM

    30. 6. 2020. u 17:02 Odgovori

    Cekao sam i dalje cekam dva paketa koja su narucena jos pre krize. Mislim da su sada oba preko 100 dana u tranzitu. Ali mi samo nije jasno kako i zasto za npr Hrvatsku postoji i dalje isti nacin transporta po niskim cenama a za Srbiju ne

  2. Zoran Djordjevic

    Zoran Djordjevic

    30. 6. 2020. u 21:34 Odgovori

    desetak paketa porucenih u novembru ili decembru mi nikada nisu stigli. Zahtevao sam i dobio novac nazad, mozda prodavci sumnjaju na prevaru.
    Inace, prica o prevozu ne pije vodu – Rumunija ima free shipping, Srbija ne.

  3. Milos Stankovic

    Milos Stankovic

    1. 7. 2020. u 11:10 Odgovori

    Problem je do nase poste i carine. Narucio sam robu, pratio, i od momenta ulaska u nasu zemlju gubi joj se svaki trag. U isto vreme je vise paketa uslo, samo je 1 stigao.

  4. Zoran Djokic

    Zoran Djokic

    1. 7. 2020. u 15:54 Odgovori

    Narucio sam stap za pecanje pre mesec ipo dana i nije stigao,nesto sto sam posle tog stapa narucio stiglo je 30 6 2020,trazio sam povracaj novca Ali odgovora nema.

  5. Ivan

    Ivan

    1. 7. 2020. u 17:46 Odgovori

    Prica o problemu zbog autoprevoza nije istinita, jer postarina je niska ili ne postoji za susedne zemlje (Hrvatska, Madjarska, Rumunija). Mozete proveriti i sami na aliexpressu. Moja pretpostavka je da smo rizicna zemlja (zbog prevara, mozda?) i da je zato doslo do poskupljenja.

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Startapi i poslovanje

3Lateral kupio parcelu u Novom Sadu vrednu €7,7 miliona evra – da li je na pomolu izgradnja njihovog kampusa?

3Lateral kupio je plac u Novom Sadu od skoro 6.500 m2, a koji je plaćen više od 7,7 miliona evra. Znači li to da ova kompanija planira gradnju kampusa?

Analiza

Sve je više Huawei kamera na beogradskim ulicama – čemu služe i da li prepoznaju tvoje lice?

O kamerama za sistem pametnog nadzora u Beogradu gotovo svi su čuli krajem prošle godine. Čitava priča oko integracije ove tehnologije na ulicama grada tekla je tiho, dok mreža ovih kamera nije počela rapidno da se širi. Mi smo analizirali o čemu je tačno reč, šta ove kamere snimaju i prepoznaju, te da li direktno utiču na povredu zaštite podataka o ličnosti.

Gaming

Ovi momci su vicešampioni eEuro 2020 i profesionalni PES igrači u Srbiji

Većina muške populacije je u školskim danima provodila vreme igrajući čuveni PES sa svojim drugarima. Još tada se znalo ko je glavni u kraju, ko ima talenta za ovu igru i ko 'puni mreže' protivnicima. Upravo taj 'PES talenat', Marko Roksić Roksa i Stefan Slavković Kepa podigli su na profesionalni nivo igranja ove igre, napravivši sjajne individualne i reprezentativne rezultate na svetskom nivou.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Upoznajte Stefana Feješa, najmlađeg programera koji radi u GitHubu i jedinog koji dolazi iz Srbije

Stefan Feješ ima 20 godina, fakultet bi trebalo da završi 2022. godine, a već je kreirao šesti najbrže rastući 'open source' projekat u 2018. godini, govorio na nekim od najpoznatijih 'tech' konferencija širom sveta, a prošlog meseca postao je i najmlađi član GitHub tima.

Kultura 2.0

Kako ste danas?

Pre nekoliko godina jedan lanac privatnih zdravstvenih ustanova preplavio je Beograd bilbordima sa ovim pitanjem. I nikome ko je video nije bilo svejedno. 'Struka' se obrušila na kampanju, a suštinski ni tada ni danas nije bilo jasno koji je tačno problem sa tim što je komunicirano.

Startapi i poslovanje

ICT Hub Venture investirao u beogradski startap Trickest sa ciljem da se podrži razvoj rešenja u oblasti ‘cyber’ bezbednosti

ICT Hub Venture, investicioni fond sa sedištem u Beogradu koji ulaže u startape u ranoj fazi razvoja, investirao je u Trickest, beogradski startap koji se bavi 'cyber' bezbednošću. Cilj je da se podrži razvoj 'cloud-based' platforme koja će omogućiti dinamično testiranje radi pronalaska slabih tačaka i ranjivosti svakog sistema.

Gaming

Kako sam sa C# prešao na C++ i zašto to ne bih uspeo bez mentora?

Industrija video igara definitivno napreduje - kako na svetskoj tako i na domaćoj sceni. Ono što doprinosi njenoj ekspanziji je prisustvo raznih besplatnih 'subscription' ili 'premium game engine'-a, među kojima se najčešće nailazi na rešenja koja koriste C# ili C++. Ovo je moja priča kako sam sa prvog programskog jezika prešao na drugi.

Startapi i poslovanje

Payoneer potvrdio: Kartice su ponovo aktivne za sve korisnike

Kompanija Payoneer upravo je potvrdila da su njihove Prepaid Mastercard kartice ponovo aktivne nakon što je prošle nedelje 'fintech' kompanija Wirecard, njihov provajder, proglasila bankrot.

Mobilno

Apple Pay stigao u Srbiju – Raiffeisen i ProCredit banka prve uvele novu mogućnost

Kompanije Mastercard i Visa u Srbiji omogućile su korisnicima ProCredit i Raiffeisen banke korišćenje Apple Pay servisa. Ovo znači da će korisnici jednostavno, uz pomoć svog iPhone ili Apple Watch uređaja, plaćati račune prilikom svakodnevne kupovine.