Hoće li AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju i gde je besplatna poštarina?

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Ako ste do sada na AliExpressu često kupovali različite proizvode, gotovo sigurno ste upoznati sa onom magičnom opcijom besplatne poštarine. Istina, proizvodi se nešto duže čekaju za isporuku ali, složićete se, gotovo niko od korisnika ne bira brzu poštu jer njena cena ume i višestruko da premaši vrednost samog prozivoda.

Međutim, kako nas je ove godine zatekla pandemija virusa SARS-CoV-2, na listi stvari koje su u 2020. godini pošle po zlu možemo dodati i ukidanje opcije besplatne dostave za većinu proizvoda sa ovog sajta. Ipak, i dalje su dostupne različite shipping opcije, ali su preskupe, čak i za one najjeftinije proizvode.

Jedan od glavnih razloga za to jeste i ekonomska kriza izazvana pomenutom pandemijom koja je značajno uticala na režim avio saobraćaja, kako komercijalnog tako i kargo tipa (prerađeni putnički avioni koji služe isključivo za prevoz tereta), dok su i drugi vidovi transporta drastično osetili krizu na svojoj koži.

Kroz razgovor sa Petrom Vojinovićem, osnivačem i glavnim urednikom vazduhoplovnog portala Tango Six, kao i sa Mirkom Ilićem, generalnim direktorom kompanije cargo-partner u Srbiji, sa strane vazduhoplovne industrije analiziramo trenutna poskupljenja na pomenutoj prodavnici s obzirom na to da je kriza u avio saobraćaju pogodila sve, pa i globalni e-commerce sektor. 

Pandemija je u potpunosti promenila način transporta robe avionom

Na samom početku razgovora, Mirko nam objašnjava da se roba koju naručujemo sa AliExpress-a ili sa neke druge veće globalne online prodavnice, obično prevozi avionskim putem. Kako kaže, zbog otkazivanja putničkih letova u poslednjih nekoliko meseci, teretni avioni su bili preopterećeni PPE opremom (ličnom zaštitnom opremom), što je povećalo cene avionskog prevoza.

Prema rečima našeg sagovornika, prevoz ove opreme usled globalne pandemije imao je znatno veći prioritet, pa su pošiljaoci PPE opreme mogli da priušte veće stope transporta. Ovo je na neki način zagušilo prevoz ostale robe vazdušnim putem, pa je zbog slabije dostupnosti letelica i sama cena poštarine znatno skočila.

Zapravo, ono što je veoma bitno i što Mirko stavlja u prvi plan jeste to da se vreme isporuke robe do krajnjeg kupca povećalo zbog novih carinskih postupaka koji su uvedeni zbog pandemije, a koji podrazumevaju pojačanu kontrolu na granicama. I ovde je PPE oprema tretirana sa prioritetom, objašnjava Ilić i dodaje:

Mnoge pošiljke su takođe kasnile zbog pretovara ili nedovoljno raspoloživog broja kamiona. U principu, ako kupac ne dobije naručenu robu u obećanom roku, može zatražiti povrat novca. Da bi to izbegli, prodavci na Aliexpressu odlučili su da plaćaju veće cene shippinga, kako bi im roba bila brže isporučena. Posledično, krajnji kupac je snosio te uvećane troškove.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Mirko posebno ističe i još jedan od razloga za poskupljenje poštarine, a to je da neki kineski prodavci nisu imali dovoljno narudžbina da popune rezervisan transportni prostor (setimo se da smo se brinuli i možemo li se koronavirusom zaraziti putem paketa iz Kine), što je rezultovalo uvećanjem cene transporta po jedinici proizvoda.

Međutim, naš sagovornik ocenjuje da ne treba zaboraviti i druge vidove transporta:

U ovakvim situacijama treba se poneti odgovorno prema korisnicima. Železnički saobraćaj je ostao prilično pouzdana opcija tokom krize izazvane korona virusom i predstavlja stabilnu alternativu tokom zatvorenih graničnih prelaza. Prikladan je za okolinu i nudi znatno brže tranzitno vreme od pomorskog transporta i mnogi naši kupci su poslednjih meseci iskoristili ovu alternativu.

Inače, u kompaniji cargo-partner ostajemo u bliskoj komunikaciji sa našim kupcima i nudimo im fleksibilne alternative za njihove potrebe u transportu. Pored čarter letova za vremenski kritične pošiljke, pružamo i mnoštvo rešenja za železnički saobraćaj između Kine i Evrope preko Novog puta svile.

Ukupan avio kargo volumen je opao za 28%

Gledajući kroz prizmu nekoga ko dugo prati avio saobraćaj i vazduhoplovstvo, zanimalo nas je kakve stavove ima i Petar Vojinović na datu temu krize transporta robe, kako sa globalnih e-commerce sajtova, tako i iz drugih izvora. Kako nam je kazao, aktuelni virus jednostavno je uticao na sve, a kao što je poznato prevoz tereta avionim najbrži je i najpraktičnijji način prevoza, ali daleko od toga da je imun na novonastalu krizu:

Smanjili su se obimi poslovanja globalno, došlo je do usporenja ekonomija pa su žrtve i lanci snabdevanja, takođe i vazduhom. Kao što smo videli u prvim nedeljama korona krize došlo je do dramatičnog povećanja transporta, pa i avionima, lične zaštitne opreme za medicinske radnike, respiratora i druge medicinske opreme.

Vojinović takođe dodaje da se velika količina tereta, onog manjeg, praktičnijeg, kao što su na primer pošiljke sa Aliexpresa prevozi u kargo spremištima redovnih putničkih aviona. Kako kaže, putnički avioni su odjednom prestali da lete, a na primer 75% njih globalno više nije letelo barem dva meseca, što je dovelo do velikog poremećaja ovog vida transporta.

Petar kao primer uzima i podatke globalnog udruženja avio-kompanija IATA, a tako je statistika pokazala da je ukupan kargo volumen pao je za 28% u aprilu u poređenju sa istim mesecom 2019. godine:

Budući da su isključivo kargo avioni i prevoz njima najskuplji, da ih ima relativno malo za iznenadnu potrebu prevoza medicinske opreme, došlo je do sledeće logične upotrebe – putnički avioni su pored prevoza tereta u njihovim redovnim kargo spremištima (ispod putničke kabine, u trbuhu) teret prevozili i unutar putničke kabine. Slagali su kutije na sedišta ili su skroz skidali sedišta za te transporte.

Jedan od primera artikla koji vredi oko 16 dolara, a za čiji transport treba izdvojiti više nego duplo od njegove vrednosti. Takođe, prilikom izbora shippiga nema opcije besplatne poštarine, kao što je to bio slučaj do sada.

Petar posebno stavlja do znanja da je od svih vrsti prevoza, transport tereta avionima među najskupljim opcijama. Složivši se sa Mirkom, on kaže da postoje i druge odlične transportne opcije i dodaje da je prevoz brodom jeftiniji, ali sporiji, dok je prevoz železnicom takođe spor, ali u korona uslovima i najpraktičniji:

Transport vozovima je kontrolisan (jedne šine, jedan pravac) pa nema komplikacija kao što je bilo za organizovati drumski prevoz tereta koji je kroz neke države policija morala da prati.

Na samom kraju, Vojinović kaže da se avionom najčešće prevozi roba koja je vremenski kritična kako zbog njenih karakteristika ili zbog potrebe da se brže isporuči. Kargo avioni saobraćaju između samo nekoliko velikih aerodroma, takozvanih kargo-habova i onda se ili prevoze nešto manjim avionima do destinacija ili češće drumskim prevozom.

S obzirom da sada znamo neke od konkretnih razloga zbog kojih nismo u mogućnosti da jeftino kupujemo sa AliExpressa, ostaje nam samo da se nadamo da će se situacija sa shippingom popraviti (a ovde posebno govorimo o Srbiji, s obzirom na to da je poštarina za neke zemlje regiona nepromenjena).

U međuvremenu, dok čekamo rasplet situacije na ovu temu, u komentarima nam napišite da li ste za vreme ovde zdravstvene krize pokušavali da kupite nešto sa AliExpressa i sa kojim ste se iskustvom suočili.

Molimo vas da prihvatite sve kolačiće kako biste mogli da vidite ovaj sadržaj

Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Tehnologija

AI menja programiranje iz korena – kako da to okrenete u svoju korist?

Kompanija Tenderly, zajedno sa kompanijom Infobip u Beogradu organizuje meetup posvećen startapima koji žele da implementiraju veštačku inteligenciju u svoje poslovanje. Mi smo razgovarali sa Marinom Šolčić koja će biti predavač na ovom događaju.

Najava

Regionalni ‘open data’ izazov: Napravi aplikaciju koristeći podatke javne uprave

Regionalna škola za javnu upravu (ReSPA) i Program Ujedinjenih nacija za razvoj u Srbiji (UNDP Srbija) raspisuju Regionalni izazov otvorenih podataka 2024.

Startapi i poslovanje

Ingsoftware akvizirao Neopix, sledi ukrupnjavanje niške IT scene

Domaća kompanija Ingsoftware akvizirala je Neopix, tako da ove niške kompanije sa velikim iskustvom u razvijanju digitalnih proizvoda i međusobno veoma kompatibilnim ekspertizama od 25. marta posluju kao jedna.

Propustili ste

Gaming

SGA izveštaj: Video igre kreirane u Srbiji za 2023. godinu prihodovale €175 miliona

Uprkos izazovima koje je donela 2023. godina, gejming industrija Srbije uspela je ne samo da očuva stabilnost, već i da poveća prihode i broj zaposlenih, pokazuje istraživanje Asocijacije industrije video igara Srbije (SGA) koje je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije predstavljeno javnosti.

Startapi i poslovanje

Srpski Collabwriting podigao €1,1 milion za AI implementaciju u poslovanje!

Nakon osvojenih €880.000 na prošlogodišnjoj 'How To Web' konferenciji, startap Sandre Iđoški i Ivana Ralića nastavlja da pridobija povrenje investitora.

Novost

Bitcoin Halving je počeo, zašto je on važan za ovu kriptovalutu i njene rudare?

Bitcoin Halving koji se dešava danas je redak događaj u mehanizmu Bitcoina, nakon kog obično uslede značajne promene kada je reč o ovoj kriptovaluti.

Tehnologija

Ko je zapravo lažna dr Emili Roberts o kojoj je izvestilo preko 50 domaćih medija?

Učesnica ovogodišnjeg Dana internet domena i njeno predavanje na temu 'Borba protiv uznemiravanja u deepfake eri' privukla je ogromnu medijsku pažnju i to s dobrim razlogom!

Office Talks Podcast

Biznis podcasti omladinu kvare?

U 186. epizodi podkasta govorili smo o sve većoj ekspanziji zapaljivog sadržaja o izgradnji biznisa, uspehu i brzom obogaćivanju. Sve to smo uporedili i analizirali sa realnim pričama o izgradnji preduzetništva u Srbiji i gde zapravo u ovom slučaju postoje kontradiktornosti.

Startapi i poslovanje

Otvoren konkurs za StarTech grantove do $50.000

Konkurs je deo šireg projekta kompanije Philip Morris, ukupno vrednog osam miliona evra, koji sprovodi NALED uz podršku Vlade Srbije.