Hoće li AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju i gde je besplatna poštarina?

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Gde je nestala besplatna poštarina i da li će AliExpress ikada vratiti ‘Free Shipping’ za Srbiju?

Pisanja medija s početka meseca o tome da AliExpress izbacuje 'free shipping' određenih proizvoda unelo je paniku među mnogima koji kupuju u ovoj online prodavnici. Mi smo analizirali šta je uzrok ovoj promeni i da li uskoro možemo očekivati da se stvari vrate u normalu.

Ako ste do sada na AliExpressu često kupovali različite proizvode, gotovo sigurno ste upoznati sa onom magičnom opcijom besplatne poštarine. Istina, proizvodi se nešto duže čekaju za isporuku ali, složićete se, gotovo niko od korisnika ne bira brzu poštu jer njena cena ume i višestruko da premaši vrednost samog prozivoda.

Međutim, kako nas je ove godine zatekla pandemija virusa SARS-CoV-2, na listi stvari koje su u 2020. godini pošle po zlu možemo dodati i ukidanje opcije besplatne dostave za većinu proizvoda sa ovog sajta. Ipak, i dalje su dostupne različite shipping opcije, ali su preskupe, čak i za one najjeftinije proizvode.

Jedan od glavnih razloga za to jeste i ekonomska kriza izazvana pomenutom pandemijom koja je značajno uticala na režim avio saobraćaja, kako komercijalnog tako i kargo tipa (prerađeni putnički avioni koji služe isključivo za prevoz tereta), dok su i drugi vidovi transporta drastično osetili krizu na svojoj koži.

Kroz razgovor sa Petrom Vojinovićem, osnivačem i glavnim urednikom vazduhoplovnog portala Tango Six, kao i sa Mirkom Ilićem, generalnim direktorom kompanije cargo-partner u Srbiji, sa strane vazduhoplovne industrije analiziramo trenutna poskupljenja na pomenutoj prodavnici s obzirom na to da je kriza u avio saobraćaju pogodila sve, pa i globalni e-commerce sektor. 

Pandemija je u potpunosti promenila način transporta robe avionom

Na samom početku razgovora, Mirko nam objašnjava da se roba koju naručujemo sa AliExpress-a ili sa neke druge veće globalne online prodavnice, obično prevozi avionskim putem. Kako kaže, zbog otkazivanja putničkih letova u poslednjih nekoliko meseci, teretni avioni su bili preopterećeni PPE opremom (ličnom zaštitnom opremom), što je povećalo cene avionskog prevoza.

Prema rečima našeg sagovornika, prevoz ove opreme usled globalne pandemije imao je znatno veći prioritet, pa su pošiljaoci PPE opreme mogli da priušte veće stope transporta. Ovo je na neki način zagušilo prevoz ostale robe vazdušnim putem, pa je zbog slabije dostupnosti letelica i sama cena poštarine znatno skočila.

Zapravo, ono što je veoma bitno i što Mirko stavlja u prvi plan jeste to da se vreme isporuke robe do krajnjeg kupca povećalo zbog novih carinskih postupaka koji su uvedeni zbog pandemije, a koji podrazumevaju pojačanu kontrolu na granicama. I ovde je PPE oprema tretirana sa prioritetom, objašnjava Ilić i dodaje:

Mnoge pošiljke su takođe kasnile zbog pretovara ili nedovoljno raspoloživog broja kamiona. U principu, ako kupac ne dobije naručenu robu u obećanom roku, može zatražiti povrat novca. Da bi to izbegli, prodavci na Aliexpressu odlučili su da plaćaju veće cene shippinga, kako bi im roba bila brže isporučena. Posledično, krajnji kupac je snosio te uvećane troškove.

Mirko posebno ističe i još jedan od razloga za poskupljenje poštarine, a to je da neki kineski prodavci nisu imali dovoljno narudžbina da popune rezervisan transportni prostor (setimo se da smo se brinuli i možemo li se koronavirusom zaraziti putem paketa iz Kine), što je rezultovalo uvećanjem cene transporta po jedinici proizvoda.

Međutim, naš sagovornik ocenjuje da ne treba zaboraviti i druge vidove transporta:

U ovakvim situacijama treba se poneti odgovorno prema korisnicima. Železnički saobraćaj je ostao prilično pouzdana opcija tokom krize izazvane korona virusom i predstavlja stabilnu alternativu tokom zatvorenih graničnih prelaza. Prikladan je za okolinu i nudi znatno brže tranzitno vreme od pomorskog transporta i mnogi naši kupci su poslednjih meseci iskoristili ovu alternativu.

Inače, u kompaniji cargo-partner ostajemo u bliskoj komunikaciji sa našim kupcima i nudimo im fleksibilne alternative za njihove potrebe u transportu. Pored čarter letova za vremenski kritične pošiljke, pružamo i mnoštvo rešenja za železnički saobraćaj između Kine i Evrope preko Novog puta svile.

Ukupan avio kargo volumen je opao za 28%

Gledajući kroz prizmu nekoga ko dugo prati avio saobraćaj i vazduhoplovstvo, zanimalo nas je kakve stavove ima i Petar Vojinović na datu temu krize transporta robe, kako sa globalnih e-commerce sajtova, tako i iz drugih izvora. Kako nam je kazao, aktuelni virus jednostavno je uticao na sve, a kao što je poznato prevoz tereta avionim najbrži je i najpraktičnijji način prevoza, ali daleko od toga da je imun na novonastalu krizu:

Smanjili su se obimi poslovanja globalno, došlo je do usporenja ekonomija pa su žrtve i lanci snabdevanja, takođe i vazduhom. Kao što smo videli u prvim nedeljama korona krize došlo je do dramatičnog povećanja transporta, pa i avionima, lične zaštitne opreme za medicinske radnike, respiratora i druge medicinske opreme.

Vojinović takođe dodaje da se velika količina tereta, onog manjeg, praktičnijeg, kao što su na primer pošiljke sa Aliexpresa prevozi u kargo spremištima redovnih putničkih aviona. Kako kaže, putnički avioni su odjednom prestali da lete, a na primer 75% njih globalno više nije letelo barem dva meseca, što je dovelo do velikog poremećaja ovog vida transporta.

Petar kao primer uzima i podatke globalnog udruženja avio-kompanija IATA, a tako je statistika pokazala da je ukupan kargo volumen pao je za 28% u aprilu u poređenju sa istim mesecom 2019. godine:

Budući da su isključivo kargo avioni i prevoz njima najskuplji, da ih ima relativno malo za iznenadnu potrebu prevoza medicinske opreme, došlo je do sledeće logične upotrebe – putnički avioni su pored prevoza tereta u njihovim redovnim kargo spremištima (ispod putničke kabine, u trbuhu) teret prevozili i unutar putničke kabine. Slagali su kutije na sedišta ili su skroz skidali sedišta za te transporte.

Jedan od primera artikla koji vredi oko 16 dolara, a za čiji transport treba izdvojiti više nego duplo od njegove vrednosti. Takođe, prilikom izbora shippiga nema opcije besplatne poštarine, kao što je to bio slučaj do sada.

Petar posebno stavlja do znanja da je od svih vrsti prevoza, transport tereta avionima među najskupljim opcijama. Složivši se sa Mirkom, on kaže da postoje i druge odlične transportne opcije i dodaje da je prevoz brodom jeftiniji, ali sporiji, dok je prevoz železnicom takođe spor, ali u korona uslovima i najpraktičniji:

Transport vozovima je kontrolisan (jedne šine, jedan pravac) pa nema komplikacija kao što je bilo za organizovati drumski prevoz tereta koji je kroz neke države policija morala da prati.

Na samom kraju, Vojinović kaže da se avionom najčešće prevozi roba koja je vremenski kritična kako zbog njenih karakteristika ili zbog potrebe da se brže isporuči. Kargo avioni saobraćaju između samo nekoliko velikih aerodroma, takozvanih kargo-habova i onda se ili prevoze nešto manjim avionima do destinacija ili češće drumskim prevozom.

S obzirom da sada znamo neke od konkretnih razloga zbog kojih nismo u mogućnosti da jeftino kupujemo sa AliExpressa, ostaje nam samo da se nadamo da će se situacija sa shippingom popraviti (a ovde posebno govorimo o Srbiji, s obzirom na to da je poštarina za neke zemlje regiona nepromenjena).

U međuvremenu, dok čekamo rasplet situacije na ovu temu, u komentarima nam napišite da li ste za vreme ovde zdravstvene krize pokušavali da kupite nešto sa AliExpressa i sa kojim ste se iskustvom suočili.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Gaming

Prve AA video igre i najava Epic Games kampusa: Šta je sve obeležilo srpsku gaming industriju u 2022.

Kao jedna od stabilnijih grana IT ekosistema u Srbiji, gaming je nastavio da beleži svoj rast i razvoj. Predikcije vezane za lokalni 'game dev' su dobre i za 2023. godinu, a mi vam donosimo pregled najznačajnijih momenata iz ove oblasti koji su obeležili prošlu godinu.

Digitalni mediji

Trendovi.co: Šta nam donosi 2023. godina iz oblasti Employer brandinga i društvenih mreža?

Sada već tradicionalno, agencija Pioniri Communications su kroz projekat Trendovi.co objavili predviđanja za ovu godinu kada su u pitanju digitalni marketing, 'event' industrija, tehnologija, PR, 'entertainment' industrija i druge srodne oblasti. Pročitajte šta smo izdvojili za vas.

Startapi i poslovanje

Institut BioSens otvorio novi poziv za akcelerator namenjen IT i poljoprivrednim startapima

Institut BioSens pozvao je inovativne startape iz IT i poljoprivrednog sektora da učestvuju u trećem izdanju akceleratora i na taj način nastavlja dobru praksu pružanja podrške inovativnim preduzetnicima u razvoju ideja koje će doprineti digitalnoj transformaciji poljoprivrede.

Propustili ste

Kultura 2.0

Vlada Srbije ulaže €52 miliona u izgradnju novog centra za kreativne industrije

Obeležen početak radova na rekonstrukciji nekadašnje zgrade Ložionice u kreativno-inovativni multifunkcionalni centar.

Startapi i poslovanje

OTP banka otvorila prijave za novi Generator ZERO 2023 konkurs

OTP banka je pokrenula novi ciklus Generator ZERO 2023 konkursa sa ciljem da podrži rešenja koja doprinose smanjenju karbonskog otiska i rastu zelene ekonomije.

Office Talks Podcast

Kako graditi uspešne web3 kompanije i projekte?

U tech zajednici sve više se priča o web3 svetu. Upravo zato, tema 127. epizode Office Talks podkasta bila je o izgradnji i vođenju web3 kompanija. O tome smo pričali sa osnivačima kompanije ShardLabs, koja ima tim i u Beogradu.

Novost

Serbian Product Community: Objavljena anketa za ljude koji se bave kreiranjem digitalnih proizvoda

Cilj ankete je podizanje transparentnosti plata tako da se zajednički stekne realnija slika o stanju u upravljanju razvojem digitalnih proizvoda u Srbiji.

Tehnologija

Slobodan Marković: Kako javno dostupni NLP modeli za srpski jezik doprinose rastu domaće IT industrije?

Zašto ChatGPT ne zna padeže, a mi još uvek nemamo Siri na srpskom? Kako razvoj ovih alata može pozitivno da utiče na domaću 'tech' zajednicu, objasnio nam je Slobodan Marković, digitalni savetnik u organizaciji UNDP.

Sponzorisano

Kako je Dalibor pored pozicije Lead Data konsultanta pronašao vreme za porodični hobi i biznis

Još kada smo bili deca, mnogi su nas pitali - "Da li imaš hobi"? Čak i kada odrastemo, postanemo profesionalci, ljubav prema hobiju, ako ga zaista volimo, ostaje zauvek tu sa nama. Ovo je priča o Daliboru Lazareviću koji iako radi kao Lead Data Consultant, pronalazi vreme da proizvodi manje predmete od drveta i plastike.