3ap širom Srbije otvora mikro kancelarije - prvo u Prokuplju i Novom Sadu

Kako izgleda budućnost poslovanja? Beogradski 3ap kladi se na decentralizaciju i kreće u otvaranja mikro kancelarija

Povratak u rodno mesto ili selidba iz velikog grada u doba pandemije zvuči kao super stvar. Jedna kompanija rešila je da svojim zaposlenima i budućim kandidatima omogući upravo to - mirniji život uz sve benefite rada u brzorastućoj industriji.

Sredinom 2018. godine švajcarski 3ap otvorio je kancelariju u Kruševcu. I dok se većina drugih kompanija uglavnom fokusira na Beograd i Novi Sad, vest o otvaranju manje kancelarije u centralnoj Srbiji bila je pravo osveženje, a tokom godina još nekoliko organizacija krenulo je istim putem.

Pa ipak, svetu je bila potrebna jedna pandemija kako bismo svi postali svesni da se naš posao ne mora nužno vezivati za jedno mesto ili jedan grad. Mnoge kompanije uvele su permanentne remote pozicije, ali svi smo polako uvideli da budućnost poslovanja leži u hibridnom modelu – malo od kuće, malo iz kancelarije. Problem je, naravno, kada se ta kancelarija nalazi u velikom gradu. Gužve, parking, visoka cena nekretnina, zagađen vazduh i drugi faktori i te kako utiču na kvalitet života, stoga ne treba da nas čudi što su se mnogi profesionalci vratili u svoja rodna mesta i što dobar deo njihovih kolega razmišlja o preseljenju.

Na ovaj problem kompanija 3ap želi da odgovori otvaranjem mikro kancelarija. Sa njihovim direktorom Aleksandrom Miloševićem razgovarali smo upravo o ovom konceptu, kao i o decentralizaciji najvrednije industrije u Srbiji i važnosti takvog poteza za razvoj lokalnih ekosistema i zajednica.

Prethodna godina naučila nas je da neke stvari ne treba čekati

“Od osnivanja kompanije vizija je bila da sa tehničke strane obezbedimo sve uslove koji će nam omogućiti rad gde god se u svetu nalazili”, ističe Aleksandar za Netokraciju i navodi da su u vreme pandemije taj potencijal u potpunosti iskoristili – trebao im je samo jedan dan da se prebace na rad od kuće, a zahvaljujući prethodnim iskustvima u tome su pomagali i svojim klijentima koji su se prvi put suočili sa takvim scenarijem.

U poslednjih godinu i po dana stvari su se još više ubrzale. Milošević ukazuje na to da se posledice promena neće odraziti samo na IT, već i na druge industrije, te da je period prilagođavanja “novoj normalnosti” odavno započeo. To prvenstveno znači da su se poslovni planovi promenili, baš kao i ambicije zaposlenih:

U poslednjih 18 meseci morali smo da donesemo dosta odluka. Ispunjavanje planiranog je još uvek izazovno, stoga smo u firmi uveli mehanizme koji nam omogućavaju uvid u poslovanje iz raznoraznih uglova. Ritam zapošljavanja u Srbiji i Švajcarskoj je to ispratio – naravno, uz revidirane korake. Trenutni cilj jeste da nastavimo sa uspešnim razvijanjem. Radimo na platformama koje smatramo da su bitne za budućnost, ne samo radi poslovanja, već i radi talenata na tržištu, kao i izazova koje donosi digitalizacija.

Pored toga, kako nam je objasnio Filip Tomašević, People and Culture Officer, ova kompanija nastavlja da radi na decentralizaciji svog poslovanja i nastavlja da otvara mikro kancelarije širom Srbije. On i Aleksandar otkrili su nam o čemu je tačno reč.

Decentralizaciju ste započeli 2018. otvaranjem kancelarije u Kruševcu. Koliko se ljudi pridružilo lokalnom timu i koje ste zaključke izvukli iz tog procesa?

Aleksandar: Biti blizu klijenata i talenata je naša polazna, strateška tačka, a otvaranje kancelarije u Kruševcu je apsolutno pratilo taj pravac – kada je reč o talentima. Pod talentima, podrazumevamo sve one koji imaju viziju i znanje da učestvuju u nastajanju i razvijanju digitalnih rešenja. S obzirom na to da u određenim industrijama sa kojima sarađujemo broj ljudi koji poznaje digitalizaciju, kao i sa vizijom o istoj, nije mnogo velik, mi smo ti koji dolaze sa predlozima i rešenjima. Zbog toga je jedna od važnijih stvari da tačno znamo šta su izazovi na tržištu u datom trenutku. Na taj način znamo i koji je profil ličnosti potreban kako bismo mogli da kreiramo potrebna rešenja. Neverovatno je koliki broj stručnih ljudi se nalazi širom Srbije – samo je potrebno doći do njih.

Jedan od većih izazova sa kojim smo se tada suočili, pored pronalaženja adekvatnih profila, bilo je stvaranje kancelarije u manjoj sredini, što je u to vreme bilo netipično, kao i borba sa stereotipima. Bilo je potrebno istaći i opravdati naš identitet i dokazati pouzdanost same inicijative. Naši početni ciljevi su kroz poslednje tri godine ispunjeni – iako nam je možda bilo potrebno malo više vremena za njih, zadovoljni smo ishodom. Poziv za priključivanje je uvek otvoren, posebno sada kada se mnogo ljudi vratilo svojim kućama, u toj regiji Srbije.

Kruševačka kancelarija trenutno broji četvoricu kolega, a poslednji se kompaniji 3ap pridružio proteklog meseca.

Sve više kompanija zaposlenima pruža opciju rada na daljinu, ali vi ste odlučili da odete korak dalje – da im omogućite da se vrate u rodni grad ili presele u neki drugi?

Aleksandar: Dobar deo kolega iz beogradske kancelarije je poreklom iz raznih krajeva Srbije. Pre COVID-19 vreme ih je navelo na život u Beogradu zbog školovanja i boljih ponuda za posao, a zbog novonastale situacije i mogućnosti da se radi van kancelarije, bez promene standarda koji su ovde imali, vratili su se u svoja rodna mesta. Ta činjenica nas je navela na razmišljanje i ohrabrila da, vođeni dobrim primerom Kruševca, nastavimo sa inicijativom oformljavanja mikro kancelarija u Srbiji. Ovo vreme nam je svima pokazalo da se fokus sa velikih gradova preusmerava i da decentralizacijom možemo da pokrenemo velike stvari i stavimo perspektivu na manje gradove – vraćanjem i negovanjem kompetencija.

Stoga, za otvaranje novih mikro kancelarija, uslov više nije samo postojanje tehničkog fakulteta u određenom gradu, već pronalaženje samih talenata u tim i okolnim gradovima, a pre svega volja za povratkom i motivacija za pokretanjem i osnaživanjem nečeg novog. Otvoreni smo za bilo koje mesto u kom ima dovoljno inženjera i talenata, čiju bismo želju za povratkom u rodno mesto podržali tako što bismo otvorili mikro kancelariju i stvorili 3ap mikroklimu kao u primeru Kruševca. Na kraju krajeva, slika je malo šira – nadamo se da se sa dolaskom naše struke u manje sredine dugoročno stvari mogu promeniti na bolje i privući ostale industrije. Od nekud se mora početi.

Da li postoji minimalni broj zaposlenih za formiranje mikro kancelarije? Da li je to dobro rešenje za one koji žele nešto mirniji život, ali ne žele da rade isključivo od kuće?

Aleksandar: Za početak, dvoje zaposlenih je minimalan broj za osnivanje mikro kancelarije. Fleksibilnost za mogućnost rada od kuće ne podrazumeva da fokus opada, kao i sama kreativnost. Mikro kancelarija bi predstavljala 3ap bazu i pružala mogućnost da se osoba izmesti iz svoje svakodnevne sredine, kada joj je to potrebno, što posebno znači ljudima sa decom i većom porodicom. Samo postojanje kancelarije otvara mogućnost i da nas potencijalne buduće kolege upoznaju kao kompaniju i osete naše vrednosti, ono čemu težimo i u kom pravcu želimo da se razvijamo. Kako smo pre svega socijalna bića, potrebno je i s vremena na vreme provesti vreme sa kolegama i uživo razmeniti iskustva, što je bez postojanja kancelarije nemoguće.

Takođe, stvara se mogućnost da ljudi iz drugih mesta u okolini kancelarije postanu deo 3ap i ohrabrenje za mnoge da se bez bojazni o promeni životnog standarda vrate svojim korenima. Bilo bi dobro kada bismo mogli da odemo negde u jednu mikro kancelariju i odatle da obiđemo tu okolinu. Srbija, a generalno i Balkan, ima mnogo toga da pruži, mnogo stvari da se vidi, samo je potrebno sve to na adekvatan način i ispromovisati.

Da li ste ovu odluku već komunicirali interno i kakve su reakcije zaposlenih? Da li se do sada neko preselio van Beograda?

Filip: Naša odluka i strategija u vezi sa decentralizacijom i otvaranjem novih mikro kancelarija je komunicirana i svi u 3ap su upoznati i pomažu nam, kroz preporuke, da ovu ideju sprovedemo u delo. Dvojica kolega koji su se iz Beograda vratili u Novi Sad i Prijepolje inspirisali su nas da ponovo krenemo u ovom smeru. Njihova proaktivnost oko pronalaženja i motivisanja poznanika i kolega sa fakulteta su doprineli tome da trenutni fokus stavimo na ova dva grada, što nikako ne isključuje okolinu i ostale oblasti Srbije.

Ovom inicijativom se bavi dobro uigran tim koji se pored regruterskog dela bavi i svim ostalim logističkim stvarima, a veliku ulogu igra iskustvo otvaranja kruševačke kancelarije. U potrazi smo za programerima mediorskog i seniorskog statusa, koji su motivisani i spremni da zajedno sa nama grade jednu novu priču. Svi zainteresovani mogu da nam pošalju CV, da nas kontaktiraju putem društvenih mreža i da na sajtu pogledaju koje su to trenutno otvorene pozicije. Za sve druge informacije kandidatima je na raspolaganju naš People & Culture tim.

Da li je ovo zapravo otvoren poziv za potencijalne kandidate koji bi se okupili oko mikro kancelarije i kojima bi pored profesionalne promene ovo bila i lifestyle promena?

Filip: Apsolutno. Mi smo otvoreni da se upoznamo i porazgovaramo sa svima koji su zainteresovani, a pronalaze se u našoj priči – posebno sada kada svaki razgovor može da se organizuje brzo i obavi digitalnim putem. Kao što sam već naveo, trenutno smo se fokusirali na Novi Sad i Prijepolje zbog kolega koji bi bili stub osnivanja nove kancelarije u tim gradovima, ali je poziv otvoren i za sve ostale oblasti naše zemlje i vrlo rado ćemo razgovarati sa svim zainteresovanim kandidatima i ohrabriti one koji se dvoume oko povratka u svoje rodno mesto.

Kako generalno posmatrate trend decentralizacije domaće IT industrije? Treba li se više kompanija uključiti?

Aleksandar: Potreba za nekom vrstom digitalizacije je trenutno prisutna u svim gradovima. Sama decentralizacija je još na početku i u Srbiji još uvek nije dostigla svoj pun potencijal. Mi želimo da budemo dobar primer i pokretač za sve druge. Mnoge kompanije ne žele da imaju dodatna ulaganja, posebno ne u nove prostore i smatraju da je odluka o fleksibilnom načinu rada dovoljna.

Pokretanjem same decentralizacije došlo bi do ekonomskog osnaživanja i, kao što sam već napomenuo, stvorile bi se nove kompetencije u manjim mestima što bi vremenom otvorilo i mnoga druga vrata i pored inženjerskih, potražnju za novim profilima, koja su izuzetno važna kada je reč o kreiranju samih digitalnih solucija. Smatramo da je decentralizcija ove industrije važna i moguća, te kroz konkretne primere želimo da budemo deo tih promena.

Lekcije iz Kruševca tj. iz prve mikro kancelarije ova kompanija spremna je da primeni i u drugim gradovima širom Srbije – ali i regiona.

Za kraj, koji su budući planovi za 3ap? Da li planirate da koncept mikro kancelarija testirate i izvan granica Srbije?

Aleksandar: Apsolutno ne bismo stali na granicama Srbije i otvoreni smo za druge države regiona. Ono što je od ključne važnosti jeste temeljno ispitivanje državnih okvira koji se moraju uzeti u obzir i ispuniti, kada je reč o poslovanju, kao i sami ugovori i način otvaranja kancelarije. Pored toga ispitivanje tržišta rada i postojanja profila je od izuzetne važnosti jer mogu upotpuniti naš strateški put ili stvoriti mogućnost za nove poslovne pravce.

Ceo svet prolazi kroz primenu fleksibilnosti u radu, a to ujedno predstavlja i olakšavajuću okolnost u pronalaženju adekvatnih profila ljudi za stvaranje novih 3ap kancelarija. Par gradova u okolini Srbije nam je već interesantno i trenutno smo u fazi istraživanja i planiranja. Poseta naše kancelarije u Švajcarskoj i sastajanje sa klijentima je jedan od ključnih benefita za naše ljude u Srbiji. Na taj način se zbližavamo, jačamo odnose i timski duh, razmenjujemo ideje, iskustva i razvijamo kreativnost, tako da bi kancelarije u novim državama sa novim talentima svakako predstavljalo veliki doprinos tome. Ono što je važno istaći jeste da je krajnji cilj, širenja kompanije 3ap bilo u Srbiji ili u regionu, napredak kako zaposlenih tako i same organizacije što za rezultat ima kreiranje inovativnih digitalnih rešenja.


Zanima te karijera u 3ap? Pogledaj koje to otvorene pozicije kompanija trenutno ima, a ukoliko imaš dodatnih pitanja u vezi otvaranja mikro kancelarije piši im na sayhi@3ap.ch.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Startapi i poslovanje

Srpsko-američki Index Health osigurao dodatnih $3 miliona investicije za unapređenje proizvoda

Startap domaćeg osnivača Luke Ivićevića, Index Health iz Majamija, koji nudi usluge telemedicine zasnovane na personalizovanim podacima pacijenata, podigao je novih $3 miliona u 'seed' rundi investiranja.

Karijere

Borislav Vesnić: I game dev industrija u Srbiji se suočava sa otkazima, ali i dalje je u blagom porastu

Visoki porezi i nedostatak mentorstva u vođenju biznisa i dalje su glavni neprijatelji domaće gejming industrije, kaže Borislav Vesnić, jedan od osnivača Tricoman Studios. O tome, ali i o drugim izazovima (i dobrim stranama) njegovog preduzetničkog puta sa njim razgovaramo u intervjuu koji sledi.

Tehnologija

Mislav Malenica: Razvoj veštačke inteligencije nije uticao na otkaze u IT industriji

Mislav Malenica, osnivač AI startapa Mindsmiths i potpredsednik organizacije Cro AI, na ovogodišnjem Weekend Media Festivalu bio je jedan od panelista, a u intervjuu za Netokraciju objasnio je zašto veštačka inteligencija ne može zameniti ljude i kako takav stav štetno utiče na njen razvoj.

Propustili ste

Startapi i poslovanje

Srpsko-nemački randevu.tech zatvorio ‘pre-seed’ investiciju od € 325.000

ICT Hub Venture, TS Ventures Fond i Earlybird Vision Lab inkubator udruženo su investirali u randevu.tech - tehnološku kompaniju sa sedištem u Berlinu i Beogradu koja transformiše način na koje kompanije grade i razvijaju B2B marketplace rešenja i digitalne proizvode.

Office Talks Podcast

Stanje IT industrije i odnos programera prema HR-u

U 169. epizodi Office Talks podkasta sa Ivom Marinković (Smallpdf) i Anom Golobočanin (Daon), analiziramo trenutno stanje na IT tržištu kao i probleme sa kojima se susreću tehnološke kompanije.

Karijere

Popunite anketu o transparentnosti IT plata u Srbiji

Inicijativa "Anketa o platama - Transparentnost zarada u IT industriji" biće anonimna, a pokrenuta je sa ciljem unapređenja transparentnosti i otvorenosti unutar srpske IT zajednice.

Novost

Trickest lansira javnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a

Trickest, startap koji posluje u domenu automatizacije cybersecurity procesa, lansirao je svima dostupnu verziju svoje platforme za orkestraciju security workflow-a.

Sponzorisano

STADA GIS Serbia ima tim od 150 ljudi u Beogradu i Vršcu – i trenutno traži nove kolege

Kako izgleda poslovanje u okviru kompanije STADA GIS Serbia? Otkrivamo u tekstu koji sledi.

Startapi i poslovanje

Sofascore ima preko 25 miliona aktivnih korisnika mesečno, a ljudi iz Srbije najviše prate košarku

Svi ljubitelji sporta ali i sportskog klađenja, gotovo sigurno imaju instaliranu aplikaciju Sofascore na svojim telefonima. O tome kako ovaj servis funkcioniše i kako izgleda poslovanje ove kompanije, razgovarali smo sa osnivačem Ivanom Bešlićem.