Tijana Krstajić vodi novi Data Science i Engineering tim u kompaniji Zuhlke

Infobip ❤️ Netokracijašta akvizicija znači za vas i za nas?

Tijana Krstajić vodi novi Data Science & Engineering tim u kompaniji Zühlke – i traži nove kolege

Zühlke je trenutno u potrazi za novim kolegama koji će imati priliku da sa Tijanom oblikuju način na koji rade dok se istovremeno dalje usavršavaju u data oblasti.

Kompanija Zühlke u okviru svog Global Delivery Centra koji čine tri lokacije (Srbija, Bugarska i Portugal) oformila je novo odeljenje koje će se baviti analizom podataka i njihovom upotrebom u najrazličitijim industrijskim sektorima. Na taj način dodatno će unaprediti portfolio svojih usluga, a na čelu novog tima nalazi se Tijana Krstajić.

Tijana u ovoj kompaniji više od četiri godine radi kao Project Manager na najrazličitijim projektima, a od skoro je preuzela ulogu lead-a pomenutog Data Science & Engineering odeljenja i ima priliku da oformi svoj novi tim. U razgovoru koji sledi, Tijana nam je objasnila na koji način se promenilo svetsko tržište u domenu analize i dubinske obrade podataka, kako se Zühlke tome prilagodio i iz čega će se sastojati njena nova uloga.

Kompanije nekoliko godina unazad sve više posežu za analizom podataka ne bi li unapredile svoje poslovanje u najrazličitijim oblastima. Zbog čega je došlo do ovog preokreta? Koliko se kompanije danas zaista oslanjaju na podatke?

Briga o podacima deo je poslovanja mnogih kompanija već godinama – zapravo, oduvek. Međutim, do pre desetak godina fokus u području podataka bio je kako ih čuvati, budući da je cena servera i statičke memorije bila prilično velika. Razloge za promenu ovog pristupa podacima vidim u dva glavna razloga: prvi povezujem sa cenom čuvanja podataka koja pada zahvaljujući pojavi cloud computing-a. Sada je moguće istu količinu podataka čuvati “u oblaku” za samo delić troškova koje su firme nekada morale da izdvoje.

Drugi razlog leži u agresivnoj digitalizaciji u poslednjih dvadeset godina i količini i pristupu podacima koje kompanije imaju. Postalo je moguće prikupiti podatke o ponašanju korisnika veoma precizno i u velikoj količini. To su FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix i Google) kompanije znale da vrlo dobro iskoriste i tako popločaju put za razvoj trenda u svetu podataka, pokazujući moć toga kako monetizovati ovo interno bogatstvo.

Mnoge kompanije koje prate tehnološke trendove uočile su vrednost ovog najnovijeg talasa i počele da usvajaju makar kreiranje izveštaja u cilju informisanog donošenja odluka i kreiranja strategija, a neke su otišle i korak dalje sastavljajući ML modele koji postižu različite rezultate.

Jedan od razloga zašto je Zühlke odlučio da oformi ovaj tim je dodatno upotpunjavanje portfolio usluga.

Kompanija Zühlke takođe nastoji da uz pomoć podataka svojim klijentima omogući da brže napreduju i iskoriste njihov puni potencijal. Na koji način to činite?

Zühlke zvanično ima četiri vrste ponuda u data domenu: data platforms, data ecosystems, data driven companies i machine learning. Ono u čemu prednjačimo kao kompanija je razumevanje potreba klijenta. Kroz razgovore, radionice i druge vrste tehnika kreiramo specifičan pristup koji će pomoći klijentu da reši svoj ključni problem ili ostvari svoj ključni strateški cilj. Ono što je bitno znati u vezi sa gore pomenutim ponudama jeste da su one samo naslovi koji više odražavaju ono što možemo da uradimo nego što su to neki predefinisani setovi aktivnosti u koje klijent mora da se uklopi – mi smo ti koji se prilagođavaju klijentu i to na način koji je u klijentovom najboljem interesu.

Tijana, ti si Lead Project Manager u Zühlke Srbija timu, a od skoro si i na čelu data odeljenja u okviru Global Delivery Centra (GDC) čiji je deo i Srbija. Zašto ste odlučili da oformite ovo odeljenje?

Mi kao kompanija na jedinstven način kombinujemo konsalting i tehnološko znanje, i na taj način pokrivamo čitav niz aktivnosti u vezi sa razvojem projekata – od ideacije do podrške rešenjima koje korisnici aktivno koriste. Smatramo da ćemo kroz oformljivanje ovog tima u GDC-u moći dodatno da dopunimo portfolio usluga koje pružamo, da izađemo iz naše komfort zone i učimo i rastemo na neki novi način. To je, zapravo, jedna od ključnih vrednosti kompanije – hrabrost.

Želimo i da pomognemo klijentima dodatnim znanjima i različitošću koju stvaramo. Sem toga, verujemo da će ovo novo odeljenje privući neke nove buduće kolege jer smo tek na početku i oni će stvarno imati šansu da oblikuju način na koji rade i stvore nešto stvarno njihovo. Nekad je najlepše biti na početku – neznanje koje leži pred vama, iako stvara malo osećanje nelagode, otvara toliko mogućnosti.

Šta će biti tvoj glavni zadatak kao nekog ko vodi ovaj tim?

Deo sam Zühlke tima od juna 2017. (više od četiri godine) i od tada sam zvanično na poziciji projektnog menadžera. Kažem zvanično, jer sam za ove četiri i po godine bila u različitim ulogama. Vodila sam tim devops inženjera, bila scrum master, jednoj digitalnoj banci u Hong Kongu osmislila sam i inicijalno vodila IT podršku, i još mnogo toga. Sve ove role su mi pružile mogućnost da ojačam svoje znanje na polju operative – kad su ideje i odluke već osmišljene, kako da ih realizujemo.

Takođe, tražila sam šansu gde bih mogla da se oprobam u ideaciji – da počnem sa “zašto” i zajedno sa timom osmislim celu strategiju vezanu za neku ideju. Takođe, sa radom na podacima susrela sam se pre više godina: oduvek me je oduševljavala kreativnost načina za korišćenje podataka i želela sam da više naučim o ovoj oblasti.

Treći faktor koji je uticao na moju odluku jeste rad sa timom na nečemu novom – ljudi su naš najjači adut kada je u pitanju pobeda na bilo kojem polju. Imam šansu da odaberem s kim želim da radim (što bi Simon Sinek rekao “get the right people on the bus”) i da zajedno stvorimo jedinstveno iskustvo rada u data timu u Zühlke-u. I eto, spojila sam i našla pravu jednačinu za nastavak svoje karijere. Sada je moj glavni zadatak da spojim biznis perspektivu sa data timom – da proširim razumevanje konteksta u kome se krećemo i da osnažim taj tim da donese prave odluke i raste na pravi način.

Zašto je važno da se kompanije više usredsrede na podatke? Postoje li neki preduslovi pre nego što odluče da uđu u data vode?

Mislim da je glavni preduslov za ulazak u ove vode osvešćivanje i promena načina razmišljanja. To je, zapravo, jedan od najvećih izazova sa kojim se susrećemo mi, ali i klijenti sa kojima radimo.

Mislim da je data jedna velika oblast sa puno potencijala. A pogodite šta? Svi imaju podatke. Ono što trenutno pravi razliku među vrlo uspešnim i manje uspešnim kompanijama jeste nivo osvešćenosti u ovom domenu. Ima kompanija sa kojima radimo, a koje jasno znaju na koji način najbolje da doprinesu svom biznisu koristeći bogatstvo podataka koje imaju, a ima i onih koje su čule za data trend ali ne vide primenu istog u svom domenu – nemaju strategiju i viziju kada su u pitanju podaci. Veština na polju podataka će dugoročno uticati na uspeh mnogih ako ne i svih kompanija na tržištu – to je razlog da se ovaj izazov shvati ozbiljno.

Tijanin glavni zadatak biće da spoji biznis perspektivu sa data timom, te da osnaži taj tim da donese prave odluke i nastavi da raste.

Kompanija Zühlke, između ostalog, usmerena je i na razvoj rešenja koje zahvaljujući podacima omogućavaju unapređenje medicinskog sektora. Koliko je zahtevno raditi na tim projektima?

Jedan od značajnijih projekata u ovoj oblasti je rešenje na kome smo radili za kompaniju AOT a koje se bazira na machine learning-u. Pomogli smo razvoj uređaja koji bez dodira seče kost uz pomoć lasera. AOT je identifikovao upotrebnu vrednost ML-a u domenu hirurgije, a Zühlke je upotrebio svoje iskustvo i znanje iz oblasti medicine, softverskog inženjeringa i ML-a da u roku od mesec dana napravi rešenje za prvi definisani slučaj koji je spreman za produkcijsku upotrebu.

Jedan od najvećih izazova bio je napraviti data platformu koja je u skladu sa regulativama prisutnim u medicinskom sektoru. Ono što je za nas napravilo preokret, jeste integracija osobe koja se razume u regulativu u tim i definiciju zahteva. To nam je omogućilo da dostavimo očekivanu vrednost u rekordnom vremenu.

Predstavite nam još neke projekte na kojima ste radili u oblasti podataka. Da li biste neki od njih izdvojili kao najkompleksniji?

Nas od konkurencije u ovom polju izdvajaju dva faktora: sposobnost da radimo na kompleksnim problemima uz pomoć rešenja koja idealno odgovaraju klijentskim potrebama, i kreativnost rešenja koje proizvodimo u skladu sa najvišim standardima kvaliteta.

Osim rešenja za AOT, izdvojila bih saradnju sa jednom marketing kompanijom, gde smo zajedno sa njima napravili platformu za analizu ogromne količine podataka sa ciljem da uz pomoć algoritma predvidimo koji će klijenti napustiti platformu da bi oni mogli da preduzmu neophodne korake da to spreče.

Takođe, sa digitalnom bankom iz UK-a smo uz pomoć machine learning-a uspešno napravili idealni princip interakcije klijenta sa njihovom mobilnom aplikacijom gde aplikacija prikuplja podatke, uči o ponašanjima korisnika i na osnovu toga korisniku sugeriše ili za njega obavlja određene akcije.

Koliko ljudi za sada broji vaš tim i hoćete li uskoro tražiti i nove kolege?

Naš tim u GDC-u trenutno broji šestoro ljudi, dok nas je na grupnom nivou sedamdesetak, i tim svakog dana raste. Trenutno zapošljavamo data inženjere a od druge polovine godine to će biti i data scientist-i. Od budućih kolega očekujemo da žele da uče, unapređuju se i razvijaju u tehničkim i oblastima komunikacije, da žele da rade na uzbudljivim i dinamičnim projektima i da imaju želju da nam pomognu da dalje razvijamo tim.

Za kraj, kakve su tvoje prognoze po pitanju razvoja data oblasti – i u svetu i u Srbiji?

Podaci su već danas osnova za efektivno i efikasno poslovanje kompanija, kao i mogu da se nose sa neizvesnošću koju budućnost donosi. Svakom timu koji donosi odluke, pravi proizvode ili pruža usluge netačni podaci mogu da naškode, naročito ukoliko se takmiče sa nastajućim kompanijama koje remete i stavljaju na test trenutne modele poslovanja. Moje lično mišljenje je da će u sledećih nekoliko godina većina kompanija shvatiti ovu situaciju i odlučiti da reaguje. Način na koji kompanije tretiraju podatke koje prikupljaju i poseduju biće glavni faktor uspeha i različitosti u odnosu na konkurenciju.


Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!

Popularno

Web 3.0

Da li je krah FTX-a ‘smrtni udarac’ za kripto ekosistem?

Dok se Web2 bavi akvizicijom Twittera, sa druge stranice svedoci smo jedne od najvećih kriza koje su pogodile Web3. U velikoj analizi otkrivamo kako će se propast druge najveće kripto menjačnice odraziti na čitavu industriju.

Upoznajte poslodavce

Zašto je Smallpdf uveo 16 nedelja plaćenog odsustva za novopočene tate?

Da li ste nekada čuli za termin 'paternity leave' i da li znate šta on tačno podrazumeva? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Ivom Marinković iz kompanije Smallpdf koja je ovaj benefit nedavno omogućila svojim zaposlenima.

Novost

Prevara, laži i romansa na radnom mestu: Šta znamo o SBF i propasti FTX-a?

Kripto kriza se neumoljivo nastavlja, a mi vam donosimo najnovije vesti o FTX kolapsu i potencijalnim posledicama koje on može ostaviti na svetsku ekonomiju.

Propustili ste

Karijere

Microsoft i LinkedIn objavili online kurseve digitalnih veština za 10 miliona ljudi koji traže posao

Kompanija Microsoft ima plan da u saradnji s LinkedIn-om do 2025. godine obezbedi obuke i kurseve za 10 miliona ljudi i na taj način im omogući da steknu veštine i sertifikate koji će im pomoći u pronalaženju poslova.

Intervju

Razgovori sa seniorima: Kako je Tamara od studija psihologije došla do seniorske pozicije u ‘game dev’ industriji

Igranje modernih video igara uvek je u meni izazivalo dozu interesovanja o tome kako zapravo nastaju ovako veliki projekti. Do sada smo imali priliku da često pišemo o tome, pa i nastavljamo u tom smeru kroz razgovor sa Tamarom Perić koja je Lead Game Designer u regionalnoj kompaniji Mad Head Games.

Novost

Razvoj samouslužnih bankarskih alata kao odgovor na promene navika klijenata?

Korisnici bankarskih usluga sve više zahtevaju samostalnost u radu, bez obaveze odlaska u ekspozituru. Tendencije idu ka tome da će ekspozitura ostati dominantan kanal za nešto kompleksnije bankarske proizvode, kao i mesto gde će klijenti pretežno vršiti konsultacije sa bankarskim službenikom.

Office Talks Podcast

Kako od nule napraviti mobilnu aplikaciju za vaš proizvod? (Smallpdf)

U 120. epizodi Office Talks podkasta imali smo priliku da ugostimo Željka Ilića i Ivana Milisavljevića iz kompanije Smallpdf. Sa njima smo razgovarali o proizvodima, radu na mobilnim aplikacijama i kompanijskoj kulturi.

Tehnologija

DaFED #58: Kako na efikasan način podići performanse i optimizovati web sajt

Oslobodite vaše kalendare, jer je 58. DaFED događaj zakazan za četvrtak 8. decembra s početkokm od 18 časova, u Amfiteatru centralne zgrade Univerziteta u Novom Sadu.

Upoznajte poslodavce

Kako je Ananas postao startap unutar korporacije i okupio internacionalni tim sa iskustvom iz Amazona i Gugla?

Kako izgleda razvoj jednog od najambicioznijih e-commerce projekata u regionu? Koliko ljudi radi na developmentu i kako su oni organizovani? Odgovor na ovo pitanje potražili smo u razgovoru sa Belom Klašnjom, CTO kompanije Ananas koja stoji iza istoimene web prodavnice.