
COPPA zakon promeniće YouTube iz korena, a prvi na udaru upravo su kreatori video sadržaja
Pre nekoliko dana YouTube je izdao zvanično saopštenje u kome je rekao da će svi kreatori morati da obeleže da li je njihov sadržaj za decu ili ne. Zašto je to tako bitno?
Ukoliko ne označe sadržaj, YouTube algoritam će to učiniti umesto njih. Ovaj potez je došao kao posledica istrage koju je sproveo FTC (Federal Trade Commision) i tokom koje je utvrđeno da je YouTube, a sa njim i Google svesno kršio odredbe COPPA zakona. Takođe moramo pomenuti i kaznu od 170 miliona dolara koju Google mora da plati, zbog kršenja odredbi ovog zakona.
Šta je to COPPA?
COPPA – Children Privacy Protection Act je zakon koji je američka vlada donela 1998. godine, a cilj je bio da se zaštiti privatnost dece na Internetu. Zakon je zabranjivao kompanijama da na bilo koji način čuvaju lične podatke, da kreiraju reklame ili na bilo koji drugi način “ciljaju” korisnike mlađe od 13 godina. Svi ćemo se složiti da ovaj zakon ima dobru nameru, te da namerno izlaganje dece reklamnom sadržaju nije dobro za njih. Američka vlada je 2013. godine, novom revizijom zakona, obuhvatila i društvene mreže te tako ako pogledate Terms and Services za Facebook, Instagram i YouTube, videćete da osobe mlađe od 13 godine ne smeju da imaju legano nalog na ovim platformama. Velike društvene mreže su na ovaj način želele da se zaštite od mogućih reperkusija američke vlade.
Početkom 2018. godine preko 20 američkih nevladinih organizacija za zaštitu dece, kao i senator Ed Markej, originalni tvorac ovog zakona, podneli su tužbu FTC (Federal Trade Commision) u kojoj se tvrdi da YouTube i Google ne samo da svesno krše ovaj zakon, već i ilegalno sakupljaju podatke o deci koja gledaju klipove. Ova optužba nije bez osnova pošto od 20 najpopularnijih YouTube kanala u Americi – čak 13 je namenjeno deci. FTC je u svojoj istrazi utvrdio da su čelnici YouTube-a u svojim promotivnim brošurama isticali da je YouTube glavna destinacija za populaciju od 6 do 11 godina, što je još jedan dokaz da su svesno kršili zakon.
Zašto je YouTube pun dečijeg sadržaja?
Odgovor je jako jednostavan – novac. S obzirom na to da su svi korisnici YouTube-a odrasli ljudi, onda se njima na dečijim klipovima serviraju reklame, pošto YouTube smatra da aktuelni vlasnik tog naloga gleda klipove. Zašto bi neko od 35 godina gledao 50 puta dnevno “piliće” ili neke druge dečije pesmice, YouTube nije preterano interesovalo, sve dok su se reklame prikazivale. Takođe, a to će vam potvrditi svako ko ima dete, za razliku od odraslih osoba, klinci mogu jedan video da gledaju nekoliko desetina ili stotina puta. To je dečiji sadržaj napravilo izuzetno profitabilnim, jer vaš sadržaj gledaju deca koja ne umeju (bar u početku) da preskoče reklamu, što znači izuzetno velike prihode za kreatore.
Koliko velike? Pa omanji kanal je mogao da zaradi oko 1.000 evra mesečno od reklama dok su veći mogli da inkasiraju nekoliko desetina hiljada dolara na mesečnom nivou. Takođe za razliku od odraslih, dečiji klipovi su izuzetno jednostavni (čak je i poželjno da budu) što znači da je cena njihove produkcije nekoliko puta niža od sadržaja namenjenog odraslima. Kada već pričamo o ovom sadržaju moramo reći da je 90% kreatora imalo najiskrenije namere, te da su se trudili da (većinom) prave zabavan i edukativan sadržaj za decu.
Ali namera kreatora, bar u očima američke Vlade, nije preterano bitna. Podstaknut kolektivnom tužbom gorepomenutih organizacija, FTC je lansirao istragu čiji ishod je sada svima poznat. YouTube je bio prinuđen da se nagodi i plati “samo” 170 miliona dolara, iako je koalicija organizacija tražila da YouTube plati 42.500 dolara po svakom načinjenom prekršaju. U tužbi se tvrdi da su Google i YouTube ilegalno prikupili podatke preko 13 miliona dece, pa ako taj broj pomnožite sa 42500, shvatićete da je ovaj servis još i dobro prošao.
Kako će ovo uticati na kreatore sadržaja?
Sada dolazimo do bizarne komponente cele priče. Svi smo svesni da deca gledaju YouTube klipove uz dozvolu svojih roditelja, te da Google nema načina da adekvatno kontroliše ko je ispred ekrana – roditelj ili dete. Zato je FTC tražio od YouTube-a da sav sadržaj za decu bude ili sklonjen sa platforme ili na adekvatan način obeležen. YouTube je izabrao ovo drugo, te sada svaki kreator mora da obeleži svoj sadržaj da li je made for kids ili not made for kids.
Made for kids, not made for money
Kada svoj video obeležite da je made for kids, taj video gubi lajkove, dislajkove, komentare, end screens, kartice (što i nije tako strašno), ali i notifikacije ka ljudima koji prate vaš kanal. Takav video se neće pojavljivati u recomended sekciji, neće moći niko da ga pronađe ni na koji način osim ako ne dođe direktno na vaš kanal. Takođe na tom video klipu se neće prikazivati personalizovane reklame. To znači da vaš video ne samo da niko neće videti, već i da od njega nećete zaraditi ni centa. Iako je YouTube rekao da očekuje pad zarade na ovim klipovima od 50%, mnogo je realnije da će ovi video klipovi donositi 90% manje prihoda.
Već čujem kako mudrice daju predloge – pa šta, samo obeležiš sve svoje klipove da nisu za decu i nakriviš šešir. Nažalost to neće moći baš tako. YouTube algoritam je već krenuo da samostalno obeležava gomilu klipova kao made for kids, pošto su se čelnici ove kompanije obavezali na to prilikom nagodbe sa FTC. Nezgodno je što kada vam algoritam označi video na ovaj način, za sada barem, nemate mogućnost da zatražite reviziju ove odluke.
Veliki broj kreatora je bio izuzetno besan na YouTube zbog ovoga, sve dok pre neki dan zvaničnici FTC-a nisu održali konferenciju za novinare na kojoj su rekli da će ručno “češljati” YouTube u potrazi za sadržajem koji je namenjen deci i da će svakog kreatora, kod koga budu našli sadržaj za decu koji nije pravilno obeležen, tužiti. Kazna po jednom klipu je onih famoznih 42.500 dolara sa početka ovog teksta. Naravno, ovo je izazvalo pravu paniku među američkim kreatorima, pošto sumnjamo da FTC ima ingerencije u Indiji ili Srbiji. Drugim rečima, kako će oni sprovoditi zakon nad kreatorima u Srbiji?
Sa svoje strane, YouTube je takođe obećao da će ugasiti svaki kanal za koji proceni da namerno izvrdava nova pravila.
Na nedavno održanoj Webiz Edukaciji u Subotici imao sam priliku da razgovaram sa nekoliko kreatora i svi oni su mišljenja da se 1. januara 2019. godine neće promeniti puno stvari, te da YouTube neće sprovoditi ova pravila rigorozno – pošto bi pretrpeo veliki finansijski gubitak. A to sigurno neće dozvoliti da se desi. Nažalost kriza u kojoj živimo već 30 godina, kod nas je stvorila mentalnu fleksibilnost, barem kada je poštovanje zakona u pitanju. Takva situacija nije u Americi, a ovo najbolje ilustruje činjenica da i deo zaposlenih u YouTube-u podržava ove promene.
Dobro, ali šta čini sadržaj za decu?
Sada dolazimo do najbizarnijeg dela cele priče. Kriterijumi za procenu su toliko labavi i neodređeni da bukvalno 60% YouTube videa može da se posmatra kao dečiji sadržaj. Video klip je namenjen deci ako se unutar istog pojavljuju: deca, animirani junaci koje deca vole, u sebi sadrže pesmice, jednostavne crteže, igračke namenjen deci (prilično logično zar ne?). Ali pored gore navedenog, vaš sadržaj može biti namenjen deci ako se u vašem klipu nalaze video igre, izmišljeni likovi, kućni ljubimci kao i reči ili fraze koje su popularne kao što su: besplatne stvari (free stuff), zabava (fun), šta god (whatever) ili recimo cool. Kao što vidite kriterijumi su prilično široki i daju FTC neverovatna ovlašćenja, kada je u pitanju ova platforma.
Skoro pa propast sveta?
Sada je vreme da se pozabavimo naslovom. Da li će pola srpskog YouTube-a da nestane 1. januara? Odgovor je naravno jedno veliko NE.
Ali ono što možda kreatorima sa Balkana nije jasno jeste da će promena biti. U Top 10 kanala u Srbiji, njih 6 velikom većinom gleda publika koja je mlađa od 13 godina. Pitanje je koliko je popularnih kreatora obeležilo svoje klipove oznakom made for kids. Ostaje nam da vidimo šta će se desiti 1. januara i da li će YouTube algoritam krenuti samostalno da obeležava vaše klipove, kao i da li će neki kanali imati negativne posledice zbog toga što imaju veliki broj klipova koji su “pogrešno” obeleženi.
Kako YouTube i dalje forsira pravilo 3 prekršaja, pitanje je šta će administracija YouTube-a uraditi kada naiđe na gomilu klipova koje gledaju deca, a nisu pravilno obeleženi. Najbolja situacija, za kreatore, je da će im samo promeniti oznaku, ali to će onda dovesti do dramatičnog pada pregleda, a samim tim i zarade – ne samo od YouTube-a, već i od strane kompanija koje su do sada izdvajale pozamašne svote kako bi se pojavile u njihovim videima. Bez finansijskog motiva, možemo očekivati da će veliki broj kreatora ili prestati da snima ili se preseliti na neku drugu platformu.
Na globalnom nivou očekuje se dramatičan pad i nestajanje sadržaja namenjenog deci sa YouTube. Šuška se da će YouTube prebaciti sav dečiji sadržaj na aplikaciju “YouTube Kids” i na taj način probati da reši ovu “dramu”, ali za sada nema zvaničnih informacija na tu temu.
Pored kreatora koje gledaju deca, u problemu će biti svi proizvođači igračaka, potrepština za decu, osobe koje imaju rođendaonice/igraonice i tako dalje. Može se čak desiti da budu pogođeni i kanali koji se bave eksperimentima, pošto klinici obožavaju da gledaju kako stvari eksplodiraju, zatim kanali sa kućnim ljubimcima i tako dalje. Pravila su izuzetno fleksibilna i podložna proizvoljnom tumačenju, a niko, ali baš niko, ne želi da ga FTC tuži zbog kršenja COPPA zakona. Doduše, ostaje i dalje ono pitanje. Kako će jedno takvo regulatorno telo moći da sprovodi zakon u državama izvan SAD?
Svanulo je iznad crkve Svetog Marka, čistači u žutom…
Ukoliko mene pitate, predloženo rešenje je izuzetno loše. Pre svega COPPA je namenjen zaštiti privatnosti dece na Internetu, a meni nije jasno kako kreator koji pravi sadržaj za decu, istu ugrožava na bilo koji način. Još jednom su čelnici YouTube-a pokazali da su kreatori sadržaja za njih samo potrošna roba, te da im je daleko bitnije da zaštite kompaniju, nego da pronađu adekvatno rešenje za novonastalu situaciju.
Takođe bih želeo da se osvrnem i na deo o zaštiti dece. Mobilni telefon tj. digitalna cucla, je neverovatno efikasan u smirivanje dece. To znači da će klinci, kada god su nemirni, dobijati isti da na njemu gledaju zabavni sadržaj na YouTube-u. Međutim, kako bi na takvom sadržaju trebala da bude ukinuta opcija preporuke, moraće daleko više da “kopaju” po YouTube-u, a to znači da će završiti i na klipovima koji nisu namenjeni njihovom uzrastu.
Nije sve tako crno?
Gorepomenuta pravila neće postati obavezujuća sve do 9. decembra 2019. godine. Trenutno na Internetu imate nekoliko peticija u američkoj Vladi u kojima se traži stopiranje primene ove odluke, izuzeće krivične odgovornosti kreatora i definisanje preciznijih smernica šta čini video za decu. Ako ste kreator sadržaja i ne želite da se ovo desi, savetujemo vam da potpišete peticiju (ako te peticije uopšte i rade), kao i da pošaljete poruku FTC na ovom linku. Uzdržite se od uvreda i probajte da obrazložite zašto navedena promena nije dobra ni za vas ni za YouTube, jer ukoliko se usvoji nova revizija COPPA zakona, onda naslov ovog teksta neće biti samo klikbejt – već i naša realnost.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!