Način na koji se pretražuje sadržaj na internetu se rapidno menja. Google, kao neprikosnovena kompanija u ovom segmentu, potpuno neočekivano dobija konkurenciju u vidu TikToka.
Godinama unazad način pretrage na internetu se menjao i oblikovao sve u zavisnosti od trendova koji su se pojavljivali i koji su iznedrili mnoge servise, aplikacije i kreativne alate. Samim tim, i korisnici su istrenirani da iskoriste nešto više kreativne slobode koja im je pružena za kreiranje i konzumaciju sadržaja, distancirajući se od već ustaljenih funkcionalnosti koje pružaju društvene mreže poput Facebooka, Tvitera, Instagrama i drugih.
Naravno, ove mreže i dalje imaju veliki broj svojih vernih pratilaca i imaće ih i u narednim godinama, ali ono što je ovde novost jeste da je video format na webu (na računaru ili telefonu) popularniji nego ikada pre. Upravo zato, najbrže rastuća društvena mreža TikTok ima ogroman potencijal ne samo da bude aplikacija sa najvećim brojem korisnika, već da postane broj jedan agregator vesti.
Poslednjih godina, Google je bio najposećeniji i ujedno najdominantniji web domen na svetu (i sada je), ali se u ovom trenutku stvari rapidno menjaju. Još od rivalstva sa Yahoo-om, pomenuti tech gigant nije imao ozbiljniju konkurenciju. Kada se uzme u obzir koliko samo ljudi koristi Google alate i da blizu polovine celokupnog internet saobraćaja potiče upravo od pretrage koju je omogućila ova kompanija, realno je zapitati se kako i na koji način neko može da ih ugrozi.
Nije lako trkati se sa najvećim svetskim kompanijama
Ova dominacija učinila je Google između ostalog i najvećom svetskom platformom za oglašavanje što je takođe važno ukoliko govorimo o broju korisnika i načinu pretrage, što bi u narednom periodu moglo drastično da se promeni. Prema izveštaju koji je još ranije objavila kompanija Cloudflare, TikTok je pretekao Google kao najposećeniji domen na svetu u 2021. godini, a čini se da bi taj trend mogao da ostane i u tekućoj godini.
Ovo se u svakom slučaju može okarakterisati kao iznenađujuća vest s obzirom na to da je TikTok i dalje relativno nova društvena mreža na globalnom nivou. Međutim, treba se setiti da je ovo aplikacija koja izuzetno brzo raste i već u ovom trenutku ima više od milijardu korisnika.
Uspon TikTok-a na vrh jasno govori o tome kako se tehnologija menja, zapravo na koji način se menjaju navike korisnika u vezi toga kako pronalaze i konzumiraju informacije na internetu. Već sada je poznato da mlađa populacija odrasta na video sadržaju a samim tim su im aplikacije kao što su Instagram, Snapchat i TikTok primarne. Moć ove aplikacije koja nam dolazi iz Kine nije samo u smešnim video snimcima, već publici može ponuditi i veliki broj informativnog i praktičnog sadržaja – upravo ono u čemu Google dominira poslednih godina (računajući i YouTube).

Poenta je u tome da TikTok ne mora da se koristi samo za zabavu, već može da bude ozbiljna baza za pretragu vesti i drugog informativnog sadržaja. Upravo zato, logično je očekivati bi ova nova platforma u svetu društvenih medija mogla da skrene pažnju korisnika sa Facebooka, Tvitera ili Instagrama. Ipak, za sada je teško reći da li može da ugrozi Google, giganta na koji smo se navikli – i mi kao korisnici i sami brendovi.
Google je ogromna kompanija koja iza sebe ima ustaljeni sistem funkcionisanja, ozbiljnu tehničku podršku i partnerstva sa brendovima koje je teško raskinuti. Sa druge strane, TikTok ima verne korisnike i to stotine miliona aktivnih, ali isto tako ima ogromnu manu kada govorimo o brigama u vezi privatnosti i bezbednosti korisnika koje se vezju za kinesku kompaniju Bitedance – kreatora TikToka.
Činjenica je i da TikTok ima svoje mane u vezi plasiranja dezinformacija ali i rasističkog, zapaljivog i kontraverznog sadržaja, na čemu bi i te kako moralo da se poradi u godinama koje dolaze. Koliko god potencijala imao, TikTok je i dalje mali u poređenju sa konkurencijom kada govorimo o bilo kojem drugom segmentu, a da to nije broj korisnika.
Recimo, pojedini analitičari tvrde da je TikTok imao oko dve milijarde dolara prihoda u 2020. godini, što je neuporedivo sa brojevima koji karakterišu Google (181 milijarda dolara) i Facebook (86 milijardi dolara). Ipak, istina je da društvena mreža iz Kine tek ima prostora za rast, ali da bi se to iskoristilo potrebno je povlačiti izuzetno precizne strateške poteze, jer broj korisnika nekada nije dovoljan – ako uzmemo u obzir konkurenciju koja ima mnogo veće prihode i samim tim mnogo prostora za usavršavanje i širenje korisničke baze.
Želiš da podeliš svoje mišljenje o ovoj temi? Komentari su otvoreni na našoj Facebook i LinkedIn stranici!