Natali Delić: Naša budućnost je digitalna i zato je Telekom kroz VC fond odlučio da podrži mlade tech kompanije

Natali Delić za Netokraciju: Naša budućnost je digitalna i zato je Telekom kroz VC fond odlučio da podrži mlade tehnološke kompanije

Nakon poslovnih iskustava u drugim kompanijama, Natali Delić se ponovo vraća u kompaniju Telekom Srbija gde je provela polovinu svoje karijere. Ovoga puta nalazi se na poziciji direktorke direkcije nadležne za strategiju i digitalizaciju, što je bio povod da sa njom razgovaramo više o tome šta sve Telekom sprema kada je digitalizacija u pitanju.

Telekom Srbija i Natali Delić imaju dugu istoriju s obzirom na to da je ona provela jedan duži period upravo u ovoj kompaniji. Upravo u ovom telco domaćem gigantu naša sagovornica je imala prve dodire sa digitalizacijom pre nego što je ovaj termin i zvanično ušao u upotrebu, a tiče se plaćanja sa mobilnih računa, mPayment, mGovernment, API i partnerski ekosistemi, što nam Natali i otkriva:

Upravo kroz takve projekte sam razvila sklonost ka kombinaciji tehnologija i poslovanja. Zatim sam prešla u privatni sektor i stekla internacionalno iskustvo radom na tržištima Srbije i Slovenije gde sam intenzivno počela da se bavim digitalnom transformacijom organizacije i poslovanja i naročito novim tehnologijama koje će oblikovati našu budućnost.

Prošlu godinu Natali je posvetila daljem usavršavanju i aktivnom promovisanju potrebe za digitalizacijom kako društva tako i poslovanja korišćenjem podataka, mašinskog učenja i veštačke inteligencije, primenom interneta stvari (IoT) na poslovne procese i celokupnom digitalnom transformacijom koja pored primene novih tehnologija, zahteva promene u načinu rada, kulturi zaposlenih ali i agilno liderstvo u kompanijama.

“Ta moja lična misija da se oblikuje bolja budućnost kroz primenu digitalnih tehnologija me je ponovo spojila sa Telekomom Srbija jer se poklapa sa vizijom novog Telekoma i njegove uloge u društvu koja je formirana sa novim menadžmentom pod vođstvom generalnog direktora Vladimira Lučića”, iskreno nam govori Natali.

Na temu digitalizacije, kao i njenom daljem karijernom putu u pomenutoj kompaniji, razgovaramo u nastavku teksta.

U narednih pet godina Telekom Srbija ulaže 25 miliona evra za razvoj startap ekosistema

Govoreći na početku razgovora o tome na koji način danas izgleda strategija Telekoma kada je digitalizacija u pitanju, Natali ističe da je glavni cilj izgradnja digitalnog mts sveta kao egzoskeleta digitalizacije društva koji će pokretati sve segmente privatnog i poslovnog života: obrazovanje, zdravlje, zabavu, kulturu, sport i rekreaciju, poslovanje, industriju, pametne gradove. Da bi se takva vizija i ostvarila, dodaje Natali, kompanija će intenzivno raditi na razvoju kako digitalnih tako i liderskih sposobnosti kompanije.

Prethodna godina potvrdila nam je da je upravo digital jedini kanal na koji se možemo osloniti svaki dan u nedelji. Upravo zato nas je zanimalo na koji način Telekom vidi ovaj proces posebno kroz uvođenje novih usluga i proizvoda kako za nekomercijalne, tako i za komercijalne korisnike? Naša sagovornica kaže da se ova situacija može posmatrati iz dve perspektive, prva je da Telekom ima obavezu da obezbedi tehničke mogućnosti kroz njihovu optičku i mobilnu infrastrukturu kako bi digitalni kanali bili dostupni 24/7 i time obezbedili nesmetano odvijanje života i u ekstremnim uslovima poput pandemije:

Druga perspektiva je da moramo brže i aktivnije da učestvujemo u razvoju digitalnih ekosistema, i fokus nove organizacije i menadžmenta Telekoma će biti na razvoju takvih ekosistema sa partnerima i startapima kako za poslovne korisnike i javni sektor gde će nam IoT biti jedan od glavnih oslonaca razvoja, tako i za privatne korisnike gde želimo da unapredimo (digitalno) korisničko iskustvo i  da pređemo na novi nivo konvergencije usluga gde ćemo obogatiti standardne telco usluge raznim digitalnim servisima koji su sve više deo svakog domaćinstva.

Otkrivajući nam šta je najviše raduje kada su novi poslovni izazovi u pitanju, Natali kaže da je za sada najviše usrećuje prilika da radi sa ljudima koji su puni energije i koji su u isto vreme motivisani da budu nosioci promena kroz inovacije. Od velikog broja zanimljivih projekata, ona dodaje da su joj dva lično najdraža, a tiču se razvoja pametnih gradova i formiranja alternativnog fonda za investiranje u startape koji će u narednih pet godina uložiti ukupno 25 miliona evra u srpski startap ekosistem.

Govoreći o intenzivnijem uključivanju u investicione vode, Natali kaže da je Telekom u raznim oblicima već dugi niz godina podržavao startap zajednicu i mlade inovatore, pre svega kroz dugogodišnje partnerstvo sa Startitom, ali i kroz mts app konkurs za srednjoškolce dok je, recimo, u Crnoj Gori pokrenuta m:tel digitalna fabrika kao startap aktivator za startape u ranoj fazi sa mogućnošću investicija:

Sada je prepoznat momenat da se sistemski podrži i dodatno pomogne razvoju startap ekosistema u Srbiji čime će Telekom Srbija kroz zaseban fond uzeti još aktivnije učešće u stvaranju uslova za zadržavanje kadrova u Srbiji i razvoj preduzetništva u oblasti primene digitalnih tehnologija, ali i stvoriti neke svoje nove poslovne prilike i partnerstva.

Na pitanje Netokracije u kojoj fazi je pokretanje fonda za pomoć startapima, Delić ističe da je fond u procesu formiranja i da će to biti prvi tog tipa koji je formiran po Zakonu o alternativnim investicionim fondovima u Srbiji i cilj je da se taj proces završi u naredna dva meseca. “Postojaće tim koji će upravljati fondom koji će imati nezavisnost odlučivanja o tome u koje će se inovacije i timove koliko ulagati”, kaže nam Natali i dodaje:

Telekom Srbija je osnivač fonda i uložiće 25 miliona evra za period od 5 godina ali će fond biti otvoren i za druge privredne subjekte. Fond će podržavati i inkubaciju i akceleraciju startapa a ceo proces selekcije i vođenja inovacionih timova radiće stručni mentori iskusni u radu sa startapima. Svi detalji vezani za uslove i način prijave fondu biće javno objavljeni čim fond počne sa radom, a za sada sve prijave i ideje koje dolaze do Telekoma čuvamo i predaćemo ih fondu čim počne sa radom.

Potrebno je kontinuirano širenje portfolia digitalnih proizvoda

U nastavku intervjua Natali nam je i dalje govrila o do sada najvećem planu Telekoma kada je reč o podršci startapima i u kakve timove i mlade kompanije ova kompanija planira da investira. Naša sagovornica nam govori o tome da se svakako može očekivati da se u fondu pojave i neki startapi sa rešenjima koja bi mogla da se ponude i Telekom korisnicima, ali kada već govorimo o digitalnim servisima, Natali dodaje da je ovde potrebno razmišljati šire i razmišljati o najrazličitijim primenama novih tehnologija u svim sferama života i društva:

Rešenja koja će se razvijati ne treba da vide granice Srbije ili regiona, već da imaju i neku mogućnost primene na globalnom tržištu. Ali svakako da su neke od oblasti Telekomu  posebno interesantne i u njima se može očekivati dodatna podrška Telekom eksperata, na primer razvoj IoT servisa kako za pametne gradove tako i za personalnu i industrijsku primenu, zatim primena mašinskog učenja i veštačke inteligencije i multimedijalni servisi.

Na samom kraju, Natali se dotakla i više nego aktuelne teme pandemije i kako je ista i te kako ubrzala proces digitalizacije, kao i da bi mnoga digitalna rešenja olakšala živote u poslednjih godinu dana da su bila spremna. “Kada pričamo o digitalizaciji moramo dodatno voditi računa i o osetljivim grupama građana poput starije populacije i bolesnih ljudi i tome na koji način njihovi problemi mogu da se reše”, kaže ona i napominje:

Setite se samo koliko je bilo teško naručiti bilo šta u doba vanrednog stanja pre godinu dana – već danas eCommerce i isporuka su na znatno višem nivou u Srbiji, postignut je ogroman napredak. Telekom želi da omogući pristup digitalnim servisima svim građanima i da obezbedi podjednake šanse za pristup obrazovanju, zdravstvu, tržištu rada ali i zabavi.

“Naš cilj je da primenjujemo digitalne tehnologije za dobrobit pojedinca i društva ali i da kompanije korišćenjem digitalnih rešenja Telekom Srbija obezbede održivost poslovanja i optimalno korišćenje svih resursa. Zato možete očekivati od nas da kontinualno širimo portfolio digitalnih proizvoda i rešenja za sve segmente tržišta”, zaključila je na kraju Natali.


Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Office Talks Podcast

Matorci vs. Milenijalci – problem generacijskog jaza

Glavna tema 44. epizode Office Talks podcasta bila je diskusija o problemu koji sve vidljiviji generacijski jaz nosi sa sobom. Može li se životno iskustvo naših roditelja primeniti u eri digitalizacije i pandemije?

Karijere

Jovan Jovanović otkriva šta čeka domaće IT-jevce koji žele posao u norveškoj tehnološkoj industriji

Jovan Jovanović, QA inženjer u kompaniji Tidal, u Oslu živi već tri godine i kao aktivan učesnik u tom sektoru veoma je dobro upoznao norvešku tehnološku industriju. O njoj razgovaramo u nastavku teksta.

Startapi i poslovanje

Novosadski Anari AI dobio investiciju od $2.000.000 za proizvodnju AI čipova u cloudu

Ova srpsko-američka kompanija je za dva meseca zatvorila investicionu 'seed' rundu vođenu od strane nemačkog fonda Earlybird VC, koji je po prvi put investirao u jedan srpski startap. U investiciji su učestvovali i fondovi Acequia Capital i Serbian Entrepreneurs kao i Erica Ries, osnivač Lean Startup-a.

Propustili ste

E-commerce

Pošta Srbije i eCommerce Asocijacija potpisale Memorandum o razumevanju

Saradnja sa Poštom Srbije u programskim sadržajima eCommerce Asocijacije ključna je za razvoj i unapređenje internet poslovanja u Srbiji - pre svega kroz razmenu iskustva radi edukacije mikro i malih preduzeća.

Kultura 2.0

Kako da ne budete Dositej Obradović u Employer Brandingu?

IT kompanije jesu u fokusu ovog članka, jer je interesovanje za ovu temu u toj industriji najveće. Ali često, Employer Branding jednostavno ne radi ono što bi zaista trebalo.

Office Talks Podcast

Kako prodati vaš proizvod? (gost Ilija Ćosić)

Tema 45. epizode Office Talks podcasta bila je prodaja putem digitalnih kanala tj. kako efikasno prodavati proizvode putem interneta. Naš gost bio je Ilija Ćosić, Head of Sales u startapu Skylead koji se bavi automatizacijom prodajnih procesa. 

Kultura 2.0

Takmičenje FIRST LEGO League dolazi u Srbiju – 23. maja u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji

Takmičenje 'FIRST LEGO League' za decu i mlade ima za cilj da učesnicima obezbedi iskustvo u rešavanju stvarnih problema kroz vođeni globalni program robotike.

Karijere

Mihailo Ponjavić imenovan za direktora prodaje Euronews mreže u Srbiji

Nakon skoro tri godine u e-commerce sektoru, Mihailo Ponjavić vraća se u medijski biznis i staje na čelo prodajnog sektora televizijske mreže Euronews u Srbiji koja uskoro kreće sa radom.

E-commerce

Kako do Internet prodavnice za manje od 24 časa?

Vladan Dobrenov pokrenuo je Cartizz kao odgovor na komplikovan i dugotrajan proces izrade web prodavnice. U razgovoru za Netokraciju otkriva nam kako servis funkcioniše i kome je namenjen.