Kako predstaviti svoju ideju u 2016. godini?

Imati dobru ideju samo je jedna strana medalje. Ona druga, a ujedno i važnija jeste njena realizacija. No, predstavljanje same ideje tj. 'pitch' možemo posmatrati kao obod koji razdvaja dve strane - drugim rečima bez njega se ne može. Kako danas prodati svoju ideju i okupiti 'A Team' koji će vas pratiti u vašoj avanturi? Prvo i osnovno - spoznajte šta je to na čemu želite da radite, a onda sve to upakujte u pitku priču.

n1

Intervju sa Reljom realizovan je u saradnji sa Novom Iskrom koja pokreće seriju intenzivnih kurseva posvećenih savremenim praktičnim veštinama. Kursevi će se fokusirati na praktičan i mentorski rad sa polaznicima, dok je Dereta predavač na kursu o prezentacionim veštinama za koji su prijave već uveliko otvorene.

Ukoliko pratite lokalna izdanja TEDx konferencija kao nezavisno organizovanih TED govora, čije ideje i priče pokreću kreativni svet, verovatno ste na listi organizatora spazili i ime Relja Dereta. Danas u ulozi trenera javnih nastupa, Dereta se TEDx timu priključio još pre 6 godina kada je i shvatio potrebu za dodatnom edukacijom govornika i postizanjem što boljih rezultata na bini. Od tada on je radio sa velikim brojem predavača i najrazličitijih govornika, a uskoro kreće i edukacija na temu prezentacionih veština koja će biti realizovana u saradnji sa Novom Iskrom. Više o ovome u intervjuu sa Reljom.

Kako bi definisao kvalitetnu komunikaciju?

Kvalitetna komunikacija je ona u kojoj ljudi pristupaju jedni drugima sa pažnjom, poštovanjem, strpljenjem, otvorenošću i željom da se razumeju. To je polazna tačka iz koje onda prirodno proističu elementi o kojima čitamo u vodičima o komunikaciji: razumevanje konteksta, potreba i očekivanja svoje publike, definisanja šta tačno želimo da kažemo, pripreme da to prenesemo što uspešnije.

Ovo je daleko lakše reći nego raditi, naročito svakodnevno. Kada se u toku dana šaltamo sa zadatka na zadatak, sa sastanka na sastanak, potrebno je iznova okupiti svoju pažnju pre svakog susreta sa nekim novim i podsetiti se da je ispred nas još jedna osoba, a ne stavka na to-do listi koja mora da se odradi. Zato je podjednako bitno imati tehnike kako se pripremiti i psihofizički pristupiti svakom susretu, koliko i kako pričati na samom susretu.

Koliko prezentacije i javni nastupi imaju veze sa veštinama ubeđivanja? Da li možemo ‘prodati’ ideju koja nije do kraja razrađena, ili možda nije ni previše originalna sama po sebi, dobrom prezentacijom?

Možemo svakako prodati i nerazrađenu ideju, naročito kada odskačemo od okoline koja nije dovoljno entuzijastična ili elokventna u svom nastupu. Ali, time često činimo i publici i sebi medveđu uslugu, i postoji opasnost da vremenom uđemo u naviku da stvari šminkamo da budu daleko bolje nego što jesu, umesto da se bavimo time kako da ih unapredimo.

Zaista dobra prezentacija se bazira na istini. Umeće je pronaći način da se posebnost onoga što želimo podeli i prenese u svojoj potpunosti, bez oslanjanja na floskule. Previše je lako izgubiti se u rečenica tipa: Naše novo inovativno rešenje… Nemojte da pričate da je nešto inovativno, jer to ne znači ništa, već jasno, nedvosmisleno ilustrujte koliko je to nešto zapravo inovativno.

relja_2
Da li razumete poruku koju pokušavate da prenesete vašoj publici?

­Kako si ti ušao u svet komunikacijskih veština? Opiši nam svoj put.

Pre 6 godina sam se pridružio organizaciji prve TEDx konferencije u Beogradu. Tada sam već imao nekoliko godina iskustva prezentovanja i držanja treninga aktivizma stotinama mladih, te je moj zadatak bio da pripremam govornike. U to vreme sam bio opsednut TED govorima i zato sam govornicima i sebi od starta zadao izuzetno visoke kriterijume: moramo da težimo maksimumu, da zajedno osmislimo apsolutno najbolju moguću prezentaciju. Na ovaj način sam razvio specifičan pristup u radu sa govornicima koji se bave svim aspektima držanja govora ­- kako doći do suštine svoje ideje, kako struktuirati govor tako da prirodno teče i drži pažnju sve vreme, te kako vežbati i sam nastup naglas. Ovaj pristup čini osnovu mog sistema koji sam dalje razrađivao u individualnom i grupnom radu.

Radio si na lokalnim TED događajima. Kako vidiš TED, da li je on postavio svojevrstan standard u smislu prezentacionih veština kome danas težimo? Da li postoje i loše strane u ovom pristupu?

Istakao bih tri bitne stvari koje TED svojim postojanjem emituje u etar. Prvo, uveo je koncept da postoji mesto gde treba da pričaš o svojoj najbitnijoj ideji i pružiš svoj maksimum. TED govor ne sme da se odradi, za razliku od mnogih smor govora koje smo imali priliku da slušamo.

Drugo, svoj govor treba da ispričaš publici koja je jako motivisana da te čuje, iako se uglavnom ne bavi tvojom temom. Dakle, moraš ozbiljno da razmisliš kako da im približiš suštinu svoje ideje. Na kraju, moraš u svom govoru da kanališeš svoju ljudskost, ranjivost, strast. Na TED bini nema mesta za ego -­ tvoja ideja je ono što je bitno, a ti moraš da je preneseš autentično.

Sa TEDom svakako postoji izazov da ga mnogi posmatraju kao nezvanični standard koji treba neminovno kopirati. Ni jedan format nije apsolutno najbolji, već treba istražiti principe pomoću kojih dolazimo do najbolje forme za naš govor.

Da li je teže raditi individualno, sa pojedincima, ili sa timovima?

Meni lično je malko teže raditi sa timovima, u smislu držanja treninga za grupu ljudi, jer nije moguće konstantno meriti svačiji napredak. Kada radim 1 na 1, u svakom trenutku tačno znam šta se dešava sa osobom preko puta mene, da li je razumela moju sugestiju, šta predstavlja izazov itd. Kod timova prihvatam da se deo tih povratnih informacija nepovratno gubi. S druge strane, rad sa timovima pruža neke svoje posebne benefite. Recimo, kada kroz jednu vežbu predstavite svoju ideju različitim ljudima, od svakog ćete dobiti različitu kritiku i sugestiju. Bez izuzetka ljudi navode koliko im znači da dobiju toliko novih, šarenih perspektiva.

Kako vidiš odnos interne i eksterne komunikacije? Da li je neophodno uložiti dodatnu energiju u razvoj kvalitetne komunikacije koja se dešava unutar tima ili kompanije?

Apsolutno. Treba obratiti posebnu pažnju na unapređivanje i negovanje kvalitetne interne komunikacije. Kada radim analizu interne komunikacije u firmama, iznova se pojavljuju isti problemi: nekomuniciranje želja i zahteva, ili komuniciranje bez pravog pristupa, bez šireg konteksta. Dobra interna komunikacija je dugoročno neodvojiva od dobre eksterne komunikacije. Biti fin samo prema klijentu, a ne i prema članu tima, neminovno stvara disbalans.

relja2
Tokom predstojeće edukacije manji timovi polaznika imaće priliku da rade na unapređenju svojih komunikacionih i prezentacionih veština.

Rad na sebi svakako je neka vrsta investicije. Šta postižu ljudi koji se posvete razvoju komunikacijskih veština i u to ulože svoje vreme i novac?

Odjednom postaju svesni koliko toga u svakodnevnom životu zavisi od dobre komunikacije i koliko uopšte postoji brojnih prilika da se komunicira. Budući da dobra komunikacija podrazumeva razumevanje pozicije i konteksta sagovornika, ubrzo počinjemo da mnogo više slušamo, primećujemo, analiziramo i neminovno dolazimo do novih spoznaja i ideja.

Da li smatraš da su ovakve veštine neophodne svakom ‘radno aktivnom’ pojedincu danas, ili da su one svojstvene profesionalcima u određenim branšama?

Svi treba da neprekidno radimo na razvoju svoje komunikacije. Razmena ideja, emocija i želja, razumevanje sebe i osobe preko puta, je suština naše svakodnevnice, da ne kažem i života uopšte. Uglavnom najveći broj sati u toku dana provodimo na poslu, i često smo okruženi ljudima koje mi nismo direktno birali za saradnike. Od naših komunikacijskih veština uveliko zavisi kako će nam ti brojni sati proći ­u težnji ka razumevanju, ili u frustracijama.

Šta će biti sadržaj i cilj kursa koji uskoro realizuješ zajedno sa ekipom Nove Iskre?

Želimo da se polaznici prvo osveste kakav je njihov trenutni nivo prezentacijskih veština: u čemu su jaki, na čemu treba da rade. Zatim ćemo se baviti najbitnijim aspektima prezentacijskih veština – kako utvrditi suštinu svoje ideje, analizirati potrebe publike, osmisliti strukturu svog nastupa, vežbati da se autentično izraze, vizuelno predstaviti svoju priču, kako se nositi sa tremom. Sve navedeno će unapređivati kroz niz izuzetno konkretnih vežbi, a osim feedback-a od trenera, polaznici će dobiti i dosta povratnih informacija jedni od drugih. Na kraju, svaki polaznik će steći jasnu ideju na koji način treba dalje da razvija svoje lične prezentacijske veštine.

Više informacija o kursu prezentacionih veština pronađite na zvaničnom sajtu Nove Iskre.

Ostavi komentar

Odgovori

Tvoja e-mail adresa neće biti objavljena.

Popularno

Sponzorisano

HTEC: Kako smo iz korena promenili posao klijenta koji posluje globalno već 30 godina?

Da biste kao kompanija zadržali svoje stručnjake neophodno je da znate šta oni misle o vama. Veliki broj zaposlenih znači i isto toliko papira za evaluaciju. Tu na scenu stupa rešenje koje je razvio i implementirao domaći HTEC za kompaniju Great Place to Work.

Internet marketing

Ultimativni spisak konferencija i događaja za digitalne marketare

Konferencije predstavljaju pravu priliku za sticanje novih saznanja i važnih kontakata. Godina samo što je počela i sada je pravo vreme da se upoznate sa događajima u Evropi koji su pristupačni za obići.

Karijere

Kako smo spustili fluktuaciju tehničkog kadra ispod 10 procenata

Dok čitava domaća IT industrija raste, manjak kvalifikovanog kadra i česta fluktuacija zaposlenih ostaju među glavnim problemima sa kojima se menadžment suočava. Kako edukovati novi kadar, a u isto vreme zadržati top talenat u svojim redovima?

Propustili ste

Karijere

Šta vaši (budući) senior programeri zaista žele?

Šta je za programere zanimljiv projekat i kada se odlučuju na promenu radnog mesta?

Društvene mreže

Greška u softveru Instagrama glavni je uzrok naglog pada broja pratilaca

Korisnici Instagrama ovih dana žale se na naglu promenu broja pratilaca. Prema poslednjim informacijama, glavni uzrok problema je 'bug' u softveru ove društvene mreže.

Kultura 2.0

Razum i uticajnost

Nema sumnje da su influenseri tu da ostanu, pa čak i pored svih skandala i glavobolja koje prate saradnju sa njima. Bili veliki ili mali, brendovi su se po oprobanom „kud svi tu i mali Mujo“ sistemu uhvatili u kolo iz kojeg nema lakog izlaska. Retko ko tu zapravo stane da razmisli o tome šta […]

Mobilno

Kako izmeriti zagađenost vazduha u vašem gradu?

Prethodnih dana sve češće se govori zagađenju vazduha u Srbiji. Merne stanice svakodnevno prikupljaju podatke o kvalitetu vazduha, a nivo štetnosti možemo pratiti upravo putem naših pametnih telefona.

Internet marketing

Šta treba da znate ako izdajete stan putem sajta Airbnb?

U Beogradu trenutno ima preko 4.000 aktivnih izdavača na Airbnb-u uz godišnji rast oko 45%. Platforma ima ogroman broj mogućnosti, a ovo su neke od osnovnih koje biste trebali da zapamtite ukoliko izdajete stan putem ovog sajta.

Karijere

Poslovi.infostud.com lansirali Employer Branding Studio kako bi HR potrebe klijenta zadovoljili pod ‘jednim krovom’

Usluge Employer Branding Studija već koriste najveći srpski poslodavci - među njima nisu samo tehnološke kompanije.